Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-10-2012 om 16:00

Merel en judith

Bij mij liggen ze inderdaad ergens boven op zolder, op mijn bureau dat dus nooit gebruikt wordt. En geloof me, op dit moment kan dat echt niet hier beneden in de woonkamer.

Er wordt op dit moment een meter of 4 aan onze woonkamer aangebouwd en het zou best kunnen dat ik er in de toekomst beneden wel meenemen.

Ik vind het wel fijn om nog af en toe iets op papier te krijgen, en we hebben heel veel bankrekeningen. Internetbankieren geeft me dus niet het overzicht dat ik graag heb.

Ik denk dat Judith bedoelt dat het voor mij geen klusje van niets is, en dat is ook zo. Administratie is niet zo mijn ding. Veels te saai. Gelukkig heb ik een groot bureau met veel postvakjes (de uitvinding van de eeuw) en kan ik alles een beetje sorteren daar. En dat moet ik gewoon af en toe eens doen.

Enne voordat ik opruimen leuk ga vinden heb ik nog een lange weg te gaan, ben ik bang. Ook daar zit namelijk een repeterende saaiheid in die ik uit mezelf niet gauw uitzoek. Vandaar ook dat ik een week bezig ben met het opruimen van een stapeltje papieren op mijn eettafel.

En wat betreft het uitstellen en de beloning. Ik denk dat je wel gelijk hebt. Maar ik denk ook dat ik vandaag in de juiste flow ben om dat bakje wel aan te pakken. De afgelopen week heeft het me echter inderdaad afgeremd in mijn opruimwoede. En ik verheug me nu al op het Ikeabakje met kinderspeelgoed dat ik morgen mag uitzoeken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-10-2012 om 16:02

En over beloning gesproken:

Dit draadje is al een beloning opzich. Ik vind het zo grappig om te lezen waar iedereen meebezig is en hoe dingen opgeruimd worden.
Daar krijg ik dus wel energie van!

Afschriften

Ik heb laatst afschriften gesorteerd en opgeborgen. Alles wat ouder was dan 5 jaar zit een groot elastiek omheen. Wel op volgorde. Het op volgorde brengen is tijdrovend. Dus 1 voor 1 uitzoeken kost veel tijd. Je kan beter op jaar leggen en daarna op volgorde en zo'n stapel gelijk in het mapje. De rest, wat je die avond niet is gelukt, stapel je op elkaar en groot elastiek omheen.. voor morgen. Voor mij een motivatie om een aantal rekening op te zeggen.

Wij bewaren afschriften *iets* langer.

De eerste afschriften van mijn man uit 1980 (!!!) hebben we net weggegooid.

Ok, die kwamen uit een erg donker hoekje van mijn huis, maar zijn zeker vier keer meeverhuisd!

Bellefleur

Bellefleur

18-10-2012 om 10:58

De eerste beloning is binnen!

De mannen voor de nieuwe cv-installatie kwamen een dag eerder dan gepland. Lastig. Maar niet onoverkomelijk. Want ik had de kast al leeg en opgeruimd.
Diepe kniebuiging voor dit draadje. Dank, dank dank.

Nowee

Nowee

18-10-2012 om 11:02 Topicstarter

Ik ben meestal heel braaf

maar nu sla ik een dagje over. Dochter is voor het eerst wennen op school. Ik ben een beetje van slag geloof ik. Morgen, beloofd, doe ik 2 dingetjes.

Limi

Limi

18-10-2012 om 11:11

Trapkast

Beetje weggooien, beetje verplaatsen en ineens passen de dozen met de electrische bbq, de ijsmachine en het wafelijzer er ook in. Nu hebben we ineens ruimte op de speelgoedkasten.

Ik heb een rare schaal weggegooid van wel 40cm diameter, heel groot, maar ondiep dus eigenlijk kon er niks in. Snapte het nut er niet zo van. En goh, we hebben dus een chemobox, achterin de trapkast stond die. Nooit geweten.

De volgende stap is de bovenkanten van de speelgoedkasten vullen met dingen die nu de planken verrommelen.

mijk

mijk

18-10-2012 om 11:18

Beloning komt soms onverwacht!

Ik vond een polsbandje van zons eerste poging tot zwemles 6 jaar geleden! Had vaag het idee dat daar borg opzat. Ging ik het weekend schaatsen met de kinderen bandje ingeleverd bij de kassa (Wij hebben dus een schaats/zwemcomplex), kreeg ik 7,50 euro terug en kostte het schaatsen me nog maar 50 cent!

Mijk die zo een dingenbakje gaat doen.. Je weet wel zo'n mandje met schroefjes moertjes dingen waar je niet weet waar ze voor zijn dobbelstenen haarelastiekjes spaarzegels van acties die al voorbij zijn....

Rafelkap

Rafelkap

18-10-2012 om 18:36

Er komt nu niets van

Er komt nu niets van en volgende week weer twee studiedagen (twee scholen), dus even pas op de plaats.
We kregen wel weer zo'n witte zak door de bus en zal man aansporen wat kapotte broeken weg te doen.

De keuken

.. gaat ook binnenkort voor de bijl.

Ik keek net naar de ovenschalen: 6 stuks.
Hoeveel ovenschalen heb ik eigenlijk nodig?
Ik heb 2 rechthoekige, 1 grote ovalen en een setje van 3 maten in elkaar. en dan nog een rond met glazen deksel. Veel te veel toch?

Vertigo, ovenschalen

Degene bewaren die je dit jaar nog hebt gebruikt, de rest kan naar de kringloop of rommelmarkt. Ik heb mijn overtollige ovenschalen aan mijn buurvrouw gegeven, weer iemand blij.

Nowee

Nowee

19-10-2012 om 11:23 Topicstarter

Cadeaupapier

Wij slapen op zolder en alles wat naar zolder moet neem ik dus iedere avond als ik naar bed ga mee naar boven om het vervolgens op de strijkplank daar neer te leggen (ik strijk toch niet). Voor vandaag stond dus de strijkplank leegmaken op het programma, nou dat lukte allemaal nog wel. Maar toen lag er een rol inpakpapier en die moest bij de rest van het inpakpapier. Goed plan, gelijk maar even alles eruit halen. O jee, het lag op de plank onder de hangkleding ontzettend stoffig te zijn, maar wat heb ik veel inpakpapier. Wat moet ik daar nou toch weer mee. Eigenlijk moet het van die plank af, maar waar moet ik het dan laten?

Savon

Ah!
http://www.flickr.com/photos/frankfarm/2256241702/in/set-72157603883513362/
of
http://www.thescrapshoppeblog.com/2012/08/25-gift-wrap-organization-ideas.html

Kwas zelf ook aan aan het zoeken nl!
Als ik er uit ben hoe ik het kantoorgerief kan organiseren vind ik vast ook de oplossing voor pakpapier ed hier.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2012 om 12:03

Hallo zeg

Daar zitten ideeën bij waarmee je een complete cadeauwinkel mee zou kunnen inrichten. Dit zijn vast Amerikaanse plaatjes van mensen met heel ruim opgezette huizen....

Ik heb trouwens ook een speciale tas. Niet zo'n mooie als die witte die recht op kan staan. Kan zou gauw even geen plaatjes vinden, maar het is een langwerpige tas waarin de rollen met straps vastgezet kunnen worden en waarnaast ruimte over is voor de accessoires zoals lintjes en dingetjes en scharen. Zou perfect op de plank van Savon passen denk ik

Url's opruimen!

De lange link van Ginny kan véél korter:

http://tinyurl.com/9fhdjgs

met tinyurl:

http://tinyurl.com/

Nowee

Nowee

19-10-2012 om 13:42 Topicstarter

Daar word ik erg hebberig van

Ik wil een kast voor m'n inpakpapier, lintjes en zo. Kan best nog in de gang naast m'n schoenenkast en m'n bakkast. En dan ga ik ze op kleur sorteren en maak ik van die stangen waar m'n lintjes ook nog op kleur kunnen hangen, kwijl....

Ben alleen bang dat mijnheer Savon gaat gillen, die vindt inpakpapier onzinnig maar ik vind het zo leuk kopen. Pas 2 rollen voor een euro bij de C1000, koopje toch, en leuk!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2012 om 19:32

Knap hoor

van die tinyurl. Wist wel dat er zo iets was, maar verder heb ik me daar nooit zo in verdiept...

Deze is goed te doen

Anders is deze heel simpel en effectief.
Uit de ikea; http://2.bp.blogspot.com/-ziL7r7RlvOg/Ts6k0FUzQSI/AAAAAAAABuQ/dm-2DXPnkDI/s1600/IMG_6959.JPG

Oplossing voor rollen inpakpapier

Ik heb ze in zo'n hele grote koffie-ton staan. Dat is zo'n blikken ding van 40 cm hoog en 20 cm diameter ongeveer, had ex ooit op de kop getikt. Maar any old waspoederton zal ook heel geschikt zijn, mooi beplakken met... stukjes inpakpapier (!) en het ziet er leuk en fris uit. Herinnering van vroeger: mijn moeder kocht vast regelmatig het waspoeder in van die tonnen want wij hadden ze altijd op onze kamer, beplakt en wel, als vuilnisbak...

Ben op mijn werk ook nog steeds aan het opruimen. Heerlijk!

Groetjes,
Vonda

Thea

Thea

19-10-2012 om 21:08

Vonda

Ik dnek dat Vonda bedoelt wat ik ook gebruik (zo'n goedkoop dingetje voor tioletpapier). Dat dingetje staat bij mij in meterkast met plakband/schaar/lintjes erbij.

JansjeRommy

JansjeRommy

20-10-2012 om 11:18

Keukenrolhouder

Is heel handig voor tapejes en lintjes.

Ik vind dit trouwens een erg leuk draadje. Heb zelf al een heel proces doorgemaakt de laatste anderhalf jaar, ook als trouw volger van het genoemde blog. Ik ben daardoor ook veel kritischer geworden in wat ik in huis haal, bijkomend voordeel. En ik heb nu een soort onderhoudsroutine met de kastjes en laatjes. Een vtwonen huis zal het nooit worden, maar het groeit ons ook niet meer boven het hoofd en dat voelt erg fijn. En ik heb voor grote bedragen verkocht op MP waarvan we heel veel lekker uit eten zijn geweest.

Nowee

Nowee

20-10-2012 om 15:04 Topicstarter

Weer zo'n dilemma

Ik heb het wedgwood-servies van Albert Heyn. Nu lopen er hier nogal wat minder-handige-vaatwasuitruimers rond (lees: man en zoons) en dat resulteert in diverse kopjes zonder oor. Die staan dus gewoon tussen de kopjes met oor. Zouden jullie die nou weggooien? Ze worden eigenlijk nooit gebruikt, voor dagelijks gebruik heb ik een soepkom want daar past lekker veel cappuccino in en man heeft een kopje wat onder het koffieding past. Voor visite gebruik ik natuurlijk de kopjes met oor.

De bovenste 4 borden van elke stapel zijn ook niet meer heel, overal stukjes af. Die hou ik wel voor dagelijks gebruik anders hou ik geen bord over. Maar ja, die kopjes.

mijk

mijk

20-10-2012 om 18:08

Kapotte kopjes

zijn kapot dus gaan ze weg. Daar moet je niet eens over na willen denken Volgens mij staan die dingen in heel veel keukenkastjes niks te doen dus als je nou je omgeving ook besmet met kastje per dag komen er misschien wel wat jouw kant op...

MIJK

JansjeRommy

JansjeRommy

20-10-2012 om 19:37

Weg ermee

Ik hanteer een paar simpele regels:

Scherf eraf = weg ermee.
Niet gebruiken = weg ermee
Iets nieuws = iets ouds eruit

Wij hebben hier trouwens een weggeefwinkel, dat is heel fijn. Dan gebeurt er nog iets met je spulletjes, maar servies met een scherf eraf gaat de vuilnisbak in.

Nowee

Nowee

20-10-2012 om 21:01 Topicstarter

Oké

van te voren had ik bedacht dat als de eerste 2 mensen "weg ermee" zouden zeggen dat ze dan weg zouden gaan. Die borden doe ik nog niet weg, ik heb er maar 12 (nou ja, 12 grote platte, 12 ontbijt en 12 diepe) en van die grote platte borden zijn de bovenste 6 geloof ik al niet meer heel. Dan slinkt m'n voorraad te erg en moet ik weer nieuwe kopen. Die nieuwe hebben ze geheid binnen een paar weken weer zo overal tegenaan gestoten dat ik weer opnieuw kan beginnen. Maar die kopjes gaan er van de week aan.

Vandaag heb ik weer een grote tas naar de kringloop gebracht en zijn er heel wat dingen in de kliko beland. Lekker gevoel en waarom had ik 4 keukenschorten???.

Guinevere

Guinevere

20-10-2012 om 21:38

Eindelijk

Eindelijk heb ik die bak oude post doorgewroet. De helft kon weg en de andere helft heb ik een beetje netjes gesorteerd in mapjes in de kast in het kantoortje gemikt. Da's voor een andere opruimbui. Tjonge, wat zat ik daar al lang tegen aan te hikken, sommige dingen lagen al meer dan een jaar in die stapel.
En wat moet een mens met 4 keukenschorten? Eh, gebruiken dus. Eén voor mezelf, één voor elk kind en het vierde schort gebruiken voor vieze klusjes. Ik heb ook nog een verfschort dus dat maakt 5!!
Borden met een scherfje eraf zijn heel fijn, dan hoef je dáár tenminste niet meer al te voorzichtig mee te doen. Kopjes zonder oor zijn zielig. Weg of als bloempotje gebruiken voor de kinderen (sterrekers erin ofzo). Mijn man had de onhebbelijke neiging zulke oortjes er weer aan te lijmen. Brrr, niet mooi, maar ik durf hete thee ook echt niet vast te pakken aan zo'n gelijmd oortje. Die zijn hier dus ook eh.... plotseling kwijt geraakt.

Kopjes / ovenschalen

toevallig heb ik ook 2 mokken van douwe egberts zonder oor bij het afval gezet.. en een deel voor de kringloop met oren maar lelijk.
het voelt zo verkeerd om bruikbare spullen het huis uit te doen..

maar Wil40, ook 4 vd 7 ovenschalen zijn weg! hopelijk neemt iemand ze mee..

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2012 om 00:56

Niet gebruiken

Ik ben een bewaarder. Als iets nog goed is kan ik het niet zomaar weg doen. Zo heb ik een la waar oud bestek in ligt. Dat komt nog wel eens van pas. Laatst ging een vriendin van mijn dochter op kamers en ze hadden nog niets om mee te eten en uit te drinken. Ik heb een paar oude vorken, messen en lepels bij elkaar gezocht, een paar mokken uit de kast gehaald en dat aan de vriendin gegeven. Oh ja, ik had ook nog een vvv-bon waar ik maar niets mee deed en die heb ik er ook bijgedaan. Als de vriendin de mokken en het bestek weggooit als ze wel bestek en zo gekocht heeft, maakt me niet uit, dan is het toch nog even nuttig geweest.

Bellefleur

Bellefleur

21-10-2012 om 09:39

Nieuwe cv ketel: een aanrader

De nieuwe cv-ketel heeft heel wat teweeg gebracht. De kast naast de ketel wordt kratje voor kratje doorgewerkt. Omdat ze bij de hoofdkraan moesten, heb ik de meterkast leeggehaald, en opnieuw ingeruimd. Omdat ik moest wachten tot ze beneden kwamen voor koffie, heb ik het gootsteenkastje opgeruimd. Er is tegelijk ook een nieuwe radiator geplaatst in de badkamer. Daar knapte hij zo van op, dat ik de badkamer een goeie beurt heb gegeven. Dankzij de cvketel zit ik weer helemaal in het zadel. Yiehaa! De doos met spullen voor de kringloop loopt over, die gaat komende week weg. Ik blijk mijn lief geinfecteerd te hebben. Zonder aansporing heeft hij het fietsenschuurtje onder handen genomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.