Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


oregano

oregano

14-10-2012 om 14:41

Hier ook schot in de zaak (en goedzo mijk !☺

Al enkel projecten onder handen gehad, zoals de keukenkastjes, kruidenkastje ed. gisteren kleine badkamerkastje, nu de grotere badkamerkast aan de beurt. Ik heb gisteren bij de action (jawel) superhandeige kleine bakjes met deksel gekocht waar de kleine dingen inkunnen , per soort bij elkaar, bv medicijnen paracetamol ed) en eentje voor make-up en pincet ed). En een grotere flexibel bak voor de voorraad van alles om eea wat te ordenen.
Geeft wel een goed gevoel deze opgeruimde kasten.
Succes,
Oregano

Repareren, niet te doen

Mijn warmtekussentje van Medisana doet het niet meer, begint verontrustend te piepen en rood te knipperen. Als ik de kabel wat heen en weer beweeg, houdt-ie weer op. Nou ben ik best wel in staat een kabel te vervangen, maar dan moet het kreng wel open kunnen en dat lukt dus niet, want het geheel is vastgeklonken ipv. vastgeschroefd!

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2012 om 16:04

Mijk

Dan moet je de verkoopprijs opschroeven lieverd En met DHL versturen is een stuk voordeliger

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2012 om 20:46

Tirza

Als het boek er al vijf keer op staat voor weinig, verkoop je het niet met een hogere prijs.

dc

dc

14-10-2012 om 22:58

Dingen repareren

Meestal is uit elkaar halen, ontstoffen en beetje dingen vastzetten voldoende, en anders kom je met internet echt heel erg ver! (En even investeren in wat goed gereedschap, zoals van die kleine schroevedraaiertjes).

Even ot, mijn kinderen hebben een heel modern beeld van mannen en vrouwen. Mijn oudste riep laatst heel verbaasd dat op tv een vrouw uitgebreid aan het koken was, want dat was toch duidelijk iets voor mannen, en als er iets stuk is, dan is het mama die het maakt. Of het nou een kapotte fietsband, een tweedehands keyboard of een lekkende pijp is.

Een groot nadeel van mijn repareermanie is wel dat als ik de keuze heb tussen de stofzuiger pakken of een schroevedraaier, het meestal de schroevedraaier wordt

Margriet*

Margriet*

14-10-2012 om 23:01

Hier

Weer een cassetedeck werkend gemaakt. Kunnen we verder met de zolderopruiming onder het genot van onze jaren negentig cassetebandjes met ouwe gouwe muziek van The Sundays en Trainspotting film muziek. Ook een boekenkast begonnen uit te mesten (stapel boeken kan rechtstreeks naar de Kringloop) en een stapel van een halve meter aan studiemateriaal (staat ook allemaal in boeken) weggegooid. Heerlijk zo'n regendag zonder afspraken....

Remmende voorsprong

na een vliegende start, zoals bij velen, wordt het nu lastiger omdat de nieuwe ruimte veborgen is: ik wacht op de buurvrouw die spelletjes en speelgoed komt uitzoeken, dat is best een berg spullen. de kleding die weg is, zat in kasten, dus dat zie je ook zo niet.

Verder ben ik gestart om dozen uit de kelder te halen en uit te zoeken en dat veroorzaakt nu ook weer rommel Bijvoorbeeld een doos tasjes met ingedroogde kattenkak [toch beter dan vers!].
Maar we gaan door!

Morgen de kinders beide thuis, misschien kan ik onder het lego-en wat vliegveldromans uit de kast filteren.

Al kan ik van mijn dierbare Godfried Bomans-boeken echt geen afscheid nemen. en zo zijn er nog veel meer..

Komende week naar IKEA om bakken te halen. Die zwarte plastic.

Succes allemaal!

ps DC jammer dat je ver weg zit, anders kwam ik langs met de dvd schermpjes voor onderweg [bruggetje], mijn man en mijn broer hebben ze laten ontploffen bij het repareren

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-10-2012 om 23:46

Dc ot

Herkenbaar! Hier een vrouwelijke huisarts, tandarts, conrector, baas van man. Verder reuze zelfstandige en geëmancipeerde ouders die beiden zowel de pollepel als de boormachine ter hand nemen. Al moeten ze voor computerzaken en financiën toch echt bij mij zijn want daar snapt Rosaman niets van.

Rosa van der Zanden

Nowee

Nowee

15-10-2012 om 18:25 Topicstarter

De laatjes worden steeds kleiner

Weinig tijd en tòch wil ik iets per dag extra blijven doen. Een laatje met bestekdingen zoals pureestamper, blikopener en zo. Niet groot, maar wel een laatje.

Help! mijn laatjes raken weer vol!

Dapper heb ik laatjes opgeruimd en heel wat troep weggegooid. Maar nu sta ik geregeld met iets in handen, waar zal ik dat eens laten, o ja, dat laatje past het nu wel in. En zo raken ze weer vol...!
Hihi, ik dacht mezelf te slim af te zijn met een laatje per dag, maar zo neem ik mezelf weer mooi te pakken!

Maar goed, wat ik nu in die laatjes stop had anders bovenop mijn bureau, in de keuken, op de salontafel etc. gelegen. Die zijn nu *iets* leger, als ik mijn kinderen eens kan trainen hun troep op te ruimen. Mijn man heeft al eens een paar kastjes onder handen genomen, hoe krijg ik mijn kinderen in de herfstvakantie zo ver?

Het euvel van laatjes

Ze raken steeds vol(ler). Je moet constant blijven opruimen. En harken: zo nu en dan kijk je er in en haal je er wat uit naargelang de rest van het huis opgeruimder raakt. Die rommellaatjes opruimen duurt zo lang! Daarom kijk ik er ook liever niet in en hou ik ze het liefste dicht.

Nowee

Nowee

16-10-2012 om 12:19 Topicstarter

Streng zijn moedermop

In de laatjes die je zo braaf hebt opgeruimd mag GEEN troep! Tenminste zo probeer ik het. Toen kocht ik van de week een pak wasmiddel en toen stond ik met dat pak voor de plank die ik als eerste in dit kader opgeruimd had. Ik had dus ècht de neiging hem gewoon erin te kieperen (zouden alle flessen weer omvallen en zo). Ik heb me weten te beheersen en heb echt een plekjes vrijgemaakt. Soms ben ik zo trots op mezelf

Boeken wegdoen

mijn pijnpunt van vandaag: wat doe ik met de kinderboeken die er wel uit kunnen?
ik denk dan: 'ze vinden die ukkies-boeken ng steeds leuk om in et kiken' en wrs zou ik moeten denken: 'ze lijden geenm sociaal-emotionele schade als ik die boekjes grotendeels weg doe'.

en dan: wat doe ik ermee? velen zijn wat versleten en viezig, niet mooi genoeg voor een 2e hands ronde. daarbij zijn ze velal NLs en dat spreekt niemand hier.
er gaat nu dus een hele tas ricthing oud papier,. waarom doet dat nu zo'n zeer?

Tinus_p

Tinus_p

16-10-2012 om 15:27

80/20

Judith-t:
"Ze raken steeds vol(ler). Je moet constant blijven opruimen. En harken: zo nu en dan kijk je er in en haal je er wat uit naargelang de rest van het huis opgeruimder raakt. Die rommellaatjes opruimen duurt zo lang! Daarom kijk ik er ook liever niet in en hou ik ze het liefste dicht."
Maar dat lijkt me een verkeerde strategie.
Het is juist goed, om rommellaatjes te hebben, cq rommelhoeken. Op een gegeven moment is het namelijk effeicienter om 80% van het huis opgeruimd te hebben, en 20% te gebruiken alas rommelplek, dan om te proberen om 100% opgeruimd te hebben. Die 80% houdt je dan namelijk dagelijks ook opgeruimd, ten koste van die overige 20%.

Tinus

Daar heb je ook weer gelijk in. Maar voor je het weet, vindt vanalles z'n weg naar dat laatje en wordt het voller en voller. Dat is toch ook niet de bedoeling. Dus opruimen blijft, juist bij dat laatje. Maar helemaal weg krijgen, zal niet, denk ik.

Merel

Merel

16-10-2012 om 19:13

Rommellaatje

Op zich zijn de rommellaatjes niet zó onhandig. Alleen als ze vol zijn, dan moet je ze weer uitdunnen. Leeg krijg je ze toch nooit. Ik heb een rommel-laatje waar ik bakjes voor heb kunnen vinden (bij ikea) zwarte stoffen bakjes, het past precies in de la. Ik heb daar heel overzichtelijk vanalles in kunnen opbergen. Soort bij soort. Nu weet ik weer even wat ik heb (bijvoorbeeld veel te veel gloeilampjes, meestal met kleine fitting terwijl ik eigenlijk meestal grote fittingen moet hebben, blijkbaar vergeet ik dat constant). Maar goed, ze liggen nu allemaal netjes bij elkaar. In de keuken heb ik een houten rommelbakje voor de kinderen (type riviera maison) daarin gaat alle losse zooi die ik de hele dag door tegenkom. Als dit bakje vol is dan moeten ze het leegruimen. Gaat eigenlijk best geolied zo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-10-2012 om 20:30

Ha gloeilampen

Ja dat heb ik nou ook dat ik nooit kan onthouden of het nu een grote of een kleine fitting moet zijn, of nou ja had. Tegenwoordig koop ik bij twijfel standaard een grote fitting en dat helpt.

Hier loop ik grandioos achter. Mijn rommelplek op de eettafel heb ik nu wel leeg (was klus van vorige week ofzo), maar aan de afschriften ben ik nog niet toegekomen. Mijn handen jeuken om aan een ander bakje te beginnen maar het mag niet van mezelf: eerst de afschriften. En dan het jaaroverzicht kinderopvang (want de aangifte over 2011 is ook alweer veels te laat) en pas dan mag ik weer leuk speelgoedlaatjes gaan uit zoeken.

Hier heb ik ook diverse rommelhoeken. Op zich niet erg, als je ze tenminste maar af en toe bijhoudt. En dat lukt me nog niet zo heel erg...

Doe nou maar

Ginny schreef: "Mijn rommelplek op de eettafel heb ik nu wel leeg (was klus van vorige week ofzo), maar aan de afschriften ben ik nog niet toegekomen. Mijn handen jeuken om aan een ander bakje te beginnen maar het mag niet van mezelf: eerst de afschriften."

Doe nou maar wel even luisteren naar die jeukende handen. Anders hou je de flow er voor jezelf niet in en wordt het een torenhoge drempel. Kans dat je daarna fluitend die afschriften ook nog even doet. Of een deel ervan. Niet zo streng voor jezelf (dat doen anderen wel

Margriet*

Margriet*

16-10-2012 om 20:53

Ginny

Ik raad je internetbankieren aan, al jaren geen afschriften meer (al een klein boompje papier bespaart )

mijk

mijk

16-10-2012 om 21:14

Inderdaad ginny gewoon een leuke la en eerder

dan je denkt doe je een stomme. Ik zat gisteren ineens midden in een berg administratie... Heb ik een bloedhekel aan maar gisteren was blijkbaar een goede dag daarvoor.
EN vandaag had ik nergens zin in en dat mocht van mezelf want ik had gisteren een papierberg getemd!

MIJK

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-10-2012 om 23:11

Mmm volgens mij werkt dat bij mij anders

Ik ben bang dat ik dan die afschriften maar blijf uitstellen en leuke la na leuke la blijf doen. Nu is die leuke la mijn beloning...

Enne internetbankieren doe ik al jaren, maar 1. komen er nog steeds wel afschriften binnen hier, zij het wel een stuk minder. En 2. heb ik een flinke achterstand qua opruimen van die dingen....

Moet dus. Morgen!

Astrid

Astrid

16-10-2012 om 23:20

Rekeningafschriften

Die gooi je toch gewoon weg? Hier krijgen we geen rekeningafschriften meer (al lang geleden zo ingesteld). Ik kan alles nazoeken en uitprinten. Evenutueel kun je bij bank ook om kopie vragen. Dus ik zou het wel weten. Hup, het hele laatje boven de papierbak en een briefje richting de bank.

Merel

Merel

17-10-2012 om 08:18

Makkelijk maken

Afschriften? Dat is toch eigenlijk helemaal geen werk? Die ruim ik meteen op als ik ze krijg (niet veel meer, maar van een paar rekeningen sturen ze er zo nu en dan een op). Je moet het jezelf wel makkelijk maken, dus de mapjes waar ze in moeten op een makkelijk te pakken plek leggen. Ik maak de envelopjes open en doe ze meteen in de mapjes. Klusje van niets zo toch?

Merel

"Ik maak de envelopjes open en doe ze meteen in de mapjes. Klusje van niets zo toch?"

Dan zal dat zo'n klusje dan ook niet zijn, toch?

Juist andersom

Nee natuurlijk ga je die la met afschriften een keer doen. Maar dat vergt wat tijd en een bepaalde concentratieboog die er nu even niet is. En je jeukende handen geven aan dat je even wat anders moet doen (bijv dat leuke laatje) om zo in die concentratie te komen voor die afschriften (vandaag of morgen of van de week).
Komt het op een dag aan (of een week). Dat laatje heeft er heel lang over gedaan om zo te worden. Het opruimen heeft tijd nodig en het zo houden ook.

Je mag best wat ruimhartiger met een beloning zijn want dat houdt juist de motivatie hoog. Ook als die in strenge ogen niet evenredig zou zijn.

Het beste is ook per dag een korte tijd te besteden aan achterstanden en je aan die tijd te houden en op tijd te stoppen (niet eindeloos door gaan en eventueel eerder stoppen als je moe raakt). Maximaal 2 uur. Minimaal 5 minuten bijvoorbeeld.
En altijd alles weer opbergen. Liefst dus korte, realistische tijd kiezen met dito taak die je in die tijd kan afronden. Lukt dat niet zorg dan dat je alle rotzooi uit het zicht haalt. Want dit zijn allemaal mogelijke demotiverende aspecten! Je voornemen is goed maar zo makkelijk ook weer niet. Anders was het allang gedaan.
Klinkt logisch maar als ik zelf kijk naar hoe ik het soms doe, ga ik daar de fout in. Dat laatje is nu al demotiverend en dat gaat niet weg met dwang en moeten. Dan stapelt onvrede op onvrede.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-10-2012 om 10:09

Judith

Ik heb je tekst 3x gelezen om hem op me in te laten werken. Ik denk dat je wel een punt hebt daar....

Wat echter meespeelt is dat er nogal grote opruimklussen op mij liggen te wachten. Waar ik geen zin in heb en die het opgeruimde beeld van de opgeruimde laatjes nogal verstoren. Ik zou eigenlijk en-en moeten doen. Maar dat laat mijn planning niet toe. En daarom probeer ik het af te wisselen.

Die afschriften hoeven niet perse meteen. Maar ooit wel. En mijn beloning zal in ieder geval zijn dat ik het toch gedaan heb. Ik denk dat dat me meer waardering geeft dan een laatje met speelgoed van jongste.

Ik broed er nog even op door, gaan dadelijk toch op stap dus de eerst komende uren gaat er geen laatje of afschriftenbak gedaan worden.

Ginny

De beloning is onder andere dat het opgeruimd is. Maar dat is een wat karige beloning, niet waar? Alles aan positiviteit is toegestaan voor het goede doel, niet waar! En daarbij mag je je ook vooraf belonen, om in de stemming te komen. Pas je taak en de tijd aan, aan je stemming, concentratie, humeur, conditie ipv een taak te kiezen en het van jezelf moeten kunnen ongeachte je conditie, humeur etc.. Uiteindelijk werkt de eerste methode op de lange duur bevorderlijker. De zin om op te ruimen zal toenemen. Het wordt iets dat niet loeizwaar is. Misschien wordt het wel iets dat ook leuk kan zijn hier en daar. Je krijgt zin, de lat is niet te hoog, doelen zijn realistisch en haalbaar. De tweede optie is dat allemaal niet.

dc

dc

17-10-2012 om 11:27

Afschriften

Dat lijkt me nou een leuk klusje voor een kind (als ze oud genoeg zijn om op datum te organiseren). Kun je een kleine belonging voor geven.

En anders 's avonds een keer voor de tv?

Bellefleur

Bellefleur

17-10-2012 om 12:01

Energie krijgen van opruimen

Na twee weken ziek te zijn geweest, krijg ik nu weer energie om een laatje aan te pakken. En, het wordt me gemakkelijk gemaakt. Komende vrijdag krijgen we een nieuwe cv. Om de oude te verwijderen, moet er een kast weg. Dus: planken vol met voorraadboxen moeten leeg. Als de nieuwe cv geplaatst is, ga ik doos voor doos opruimen. Pas dan mogen ze weer terug.
Wat betreft de discussie over leuke en niet-leuke laatjes, opruimen kost niet alleen energie, maar geeft ook energie. Dus, het opruimen van een leuk laatje geeft energie om een niet-leuk of tijdrovend laatje aan te pakken. En over zin of geen zin: ik had gistermiddag geen zin in een laatje. In plaats daarvan heb ik de afzuigkap onder handen genomen. Ook niet slecht. Toch?

Merel

Merel

17-10-2012 om 12:17

Ik snap je reaktie niet judith

Judith je schrijft: "Ik maak de envelopjes open en doe ze meteen in de mapjes. Klusje van niets zo toch?"

Dan zal dat zo'n klusje dan ook niet zijn, toch?

Wat bedoel je met jouw reactie? Ik snap 'm niet. Ik heb hier ook rommellaatjes, met dingetjes waarvan ik gewoon niet zo goed weet of ik ze ga bewaren, of waar ik ze dan het beste laten kan. Met afschriften heb ik dat probleem niet zo, daar hoef je namelijk niet over na te denken, er is nl. maar een plek voor afschriften, in het afschriftenmapje. Dus als ik post krijg van de bank doe ik het maar meteen in het mapje, want dat ligt hier in een laatje zo voor het grijpen. Als jij je afschriften mapje ergens boven in een kantoortje ofzo hebt liggen, dan kan ik me voorstellen dat je het misschien niet meteen opruimt. Dus vandaar mijn tip, maak het makkelijk, zorg dat zo'n mapje op een snel te bereiken plek ligt. Of je het dan op de hoek van de tafel legt, of in een kastje, dan is het bijna geen meerwerk om 't meteen maar in het juiste mapje te stoppen. Vandaar dat ik dat een makkelijk klusje vindt.
Lastiger vind ik de spullen waar ik nog geen doel voor heb.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.