Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


Hier ook veranderingen

en dat terwijl ik nog niet eens zo heel lang bezig ben. Ik merk dat ik toch sneller de stofzuiger pak en even een rondje door de woonkamer maak nu alles redelijk opgeruimd is. Met 10 minuten is de benedenverdieping weer netjes en dat is zo fijn (voorheen was ik een uur aan het opruimen om het vervolgens een week te laten zitten en dan weer een uur aan het mopperen en opruimen kon).

Er is (nou ja, komt) weer meer overzicht wat er wel en niet in huis is. Dus voorlopig geen plakband kopen (daar hebben we wel 20 rollen van, overal kwam ik ze tegen) maar het resultaat is ook dat ik vanochtend in een keer de paspoorten kan pakken.

Vandaag niets gedaan, gisteren het kastje van vandaag al gedaan (2 laden opgeruimd) dus morgen verder. Vooral niet te veel doen, anders overvraag je je zelf en dat demotiveerd alleen maar!

Wat goed

dat deze draad nog steeds loopt!! ik had een poos geen goede laptop door een diefstal maar nu ben ik er wer! en ik ben aan het ruimen geslagen want we gaan een stuk kleiner wonen.
Ik had echt veel moeite met het 'wegdoen' van dingen, zoals kinderkleertjes. En spelletjes die [schoon] moeder naar binen heeft gesleept maar die niet gebruikt worden. Maar nu er een goede reden is, krijg ik de smaak te pakken; weg met al die soullen! Kringloop, verkopen via internet en in de vuilniszak voor de container.. en ik ben vandaag ok de kelder ingedoken om daar dozen op te halen om die uit te ruimen! Heerlijk.

Meer mensen morele klachten met het wegdoen van [gekregen], ongebruikte objecten?

Succes met opruimen...

Nowee

Nowee

11-10-2012 om 09:54 Topicstarter

Over wegdoen

Och dat vind ik zo moeilijk. Ik ben nogal een sentimentele dwaas op dat gebied en bewaar nog een stomme kromme breinaald omdat ie van mijn oma geweest is. Tja.

Sommige dagen kan ik heel makkelijk weggooien en op andere dagen lukt het gewoon niet. Nu nog er achter zien te komen wanneer het welke dag is

Annie

Annie

11-10-2012 om 11:57

Fijn is dat hè

Dat je gewoon resultaat ziet van een beetje inspanning per dag. Ik kan alles zo pakken en werk het hele huis in een half uurtje weer helemaal bij in een week, natuurlijk komt dat voornamelijk omdat ik ook nog veel prullen en overbodig spul de deur uit heb gewerkt. Rust en ruimte, ik word er zo blij van (en mijn man nog meer).
Ik vind het inscannen van negatieven ook een heel nuttig klusje hoor Savon, straks als ik aan de bergingskasten toe ben, kom ik een enorme berg foto's tegen die nog moeten worden ingeplakt.
Gisteren en vandaag kom ik niet aan de papierberg toe, dus ik heb hem even uit het zicht gezet. Misschien dat ik morgen nog een stapeltje kan wegwerken, of misschien is het juist handiger als ik de gesorteerde stapels alvast opberg in de mappen, dat is waarschijnlijk nog wel een veel beter idee, dan is dat alvast weg. Het overgrote deel van kerstkaarten heb ik de deur uitgewerkt naar zus, schoonzus, vriendin en tante, dus ik heb nu nog een bescheiden stapeltje bij mijn kerstspullen liggen, in afwachting van wat ik nog meer ga vinden.
Ik had dat dilemma, voor wat betreft gekregen spullen, pas nog. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik daar heel praktisch over ga denken. Als het niet wordt gebruikt, gaat het de deur uit. Degene die het geeft, geeft het namelijk niet met de gedachte dat het spul ongebruikt bij ons in een kast moet blijven liggen. Een uitzondering maak ik voor de spulletjes met echt een grote emotionele waarde, daar heb ik een speciaal plekje voor gemaakt, als die vol is, dan is het tijd dat ik moet gaan nadenken wat daarvan wegkan. Die kromme breinaald van oma hoeft dus voorlopig niet weg hier

Rafelkap

Rafelkap

11-10-2012 om 12:24

Gangkast

Vandaag groot 'project': de gangkast. Resultaat: wij hoeven nooit meer kaarsen te kopen en nooit meer doosjes bandenplak. Ik gooi nu makkelijker weg dan eerder, toen ik ook de gangkast 'deed', maar veel spullen waarvan ik niet wist waar ik het moest laten maar liet liggen.
Verder nog even in de schuur geweest en wat karton voor de papierbak verzameld. De schuur is wel om depressief van te worden.. Dat duurt een eeuw voordat ik daar doorheen ben. Ik ben veel bezig geweest met lijstjes van klussen en 'projecten', om wat overzicht te krijgen. Een paar dingen (in keuken en bijkeuken) wacht ik mee tot de herfstvakantie, dat kan wel beetje bij beetje met kinderen erbij.
Een minpuntje: fietsensmeer op suede nieuwe bruine schoenen gemorst. Die heeft nu donkere stippen op 1 voet....... iemand enig idee hoe ik dit eruit kan krijgen???

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2012 om 15:17

Savon

De beste opruimdagen heb je premenstrueel. Echt waar. Varierend van de negatieve emotie 'al die rotzooi hier' tot aan 'jaaaaaaa ik ga eens lekker tekeer gaan'.........allebei very handy.

Tirza

Vandaag

4 volle vuilniszakken kleding weggebracht. niet gekeken naar wat er bovenop in lag.. helaa smijn zoon wel en die viste gelijk zijn minisportborkejes eruit haha. die heeft zijn knuffelbeer nu aan. hij wordt ook altijd boos als ik karton wegdoe - daar wil ik mee knutselen!

inmiddels ben ik dozen vanuit de kelder naar boven gaan halen, waardoro er dus weer veel in de kamer staat. maar dat is tijdelijk! de buurvrouw komt spelletjes en speelgoed voor haar opvang/school ophalen straks, perfekt! ik wil vooral zo graag dat het 'goed' terecht komt. dat er een nuttige kringloop bestaat zeg maar.

wat doen jullie van kaarten die je van bijv je moeder/familie krijgt? ik bewaar ze toch maar begin nu wel te leren om kerst en verjaarskaarten met algemene teksten weg te gooien. het voelt zo.. verkeerd! arg.
ook kaarten voor de kinderen bewaar ik allemaal braaf.

balen van je schoen Rafelkap. ik zou naar een schoenmaker gaan, misschien heeft die iets?

Guinevere

Guinevere

11-10-2012 om 16:40

Kleine dingen

Ik heb een paar kleine dingen gedaan, de rand van de schouw een beetje opgeruimd bijvoorbeeld, overbodige koektrommels klaargezet voor de kringloop. Dat scheelt alweer. Sommige gekregen zaken durf ik niet naar de kringloop te brengen uit angst dat de goede gever daar toevallig gaat neuzen. Nog even over nadenken dus.
Over kaarten: Weg ermee, behalve als er een heel persoonlijke boodschap op staat die betekenis heeft. Verjaardagskaarten gaan hier ook weg. Zoon heeft nu geleerd hoe je van die versierde kaarten moet maken, dus hij heeft mij een stapeltje gegeven. Knap gedaan van hem maar ja, wat ga ik er mee doen?

Annie

Annie

11-10-2012 om 17:00

Verjaardagskaarten

O wat erg, verjaardagskaarten, uitnodigingen, kerstkaarten, geboortekaarten, rouwkaarten, ik bewaar ook alles, zoals ik al eerder zei, wat van papier is, kunnen wij erg slecht weggooien. Straks in de bergingskast kom ik dus niet alleen een berg foto's tegen, maar ook twee dozen vol met dergelijke kaarten. De kaarten van de kinderen plak ik in hun fotoboek bij de foto's van hun verjaardag, kerst enz enz. Maar de meeste andere kaarten zijn tegenwoordig foto's met geprinte teksten. Dan zou ik dus een leuke foto van een familielid weggooien. Dat kan toch niet? Aan de andere kant, doen wij verder helemaal niets met die foto, die ligt maar een beetje in een doos achter in de berging. Wat een dilemma toch weer. Gelukkig kan ik er nog even over nadenken, want die berg met papier moet eerst weg.

Annie

Annie

11-10-2012 om 17:05

Guinevere

De kleine dingen maken het verschil.
De kaarten van je zoon kun je gewoon gebruiken als kaart en stuur die op naar iemand waar hij zijn eigen gemaakte kaart binnenkort kan zien, als hij daar is.
En als ze voor jou persoonlijk zijn, zet je ze gewoon neer, of je doet ze in een lijstje en hangt ze op. Hier hangen een paar van dat soort kunstwerken door ons huis heen, hartstikke leuk.

Guinevere

Guinevere

11-10-2012 om 17:09

Dank annie

Ja, dat is het, Annie, ophangen! Ik heb nog een stapel lege fotolijstjes in een kast liggen waar ik ooit nog iets in zou doen! Dank, dat is 2 vliegen in 1 klap! En dan hang ik het geheel tussen nu en een half jaar op!

tonny

tonny

11-10-2012 om 23:08

Kaarten

Ik houd van kaarten, en veel wordt bewaard.

Voor alle geboorte-, verhuis-,trouw-, rouw- en andere gelegenheidskaarten heb ik een systeem. Een aantal A4-multomappen met op de rug A tm F etcetera en erin inschuifhoesjes. Daarin bewaar ik per familie deze kaarten. Oh ja, ik heb een aparte map voor familie, eigenlijk twee. Roze voor mijn kant van de familie, Blauw voor zijn kant. Het is inmiddels een echt archief.

Felicitaties bij geboorte en andere feestelijke momenten heb ik grotendeels per persoon in een insteekhoezenmap gestopt.

Verjaardagskaarten met alleen een naam gaan weg, decemberkaarten meestal ook.

Op de wc heb ik een insteekhoes met ansichtkaartvakjes hangen, daarin gaan kaarten waar ik nog een hele tijd naar wil kijken.
Oh ja, ik heb ook een vakantieprikbord op de overloop, dat is een verzameling vakantiegevoel. En de kaarten van dit seizoen hangen aan een knijperslingertje verticaal, aan de zijkant van een kast.

Je ziet, kaarten weggooien gebeurt hier heel beperkt.

Maaike

Maaike

12-10-2012 om 06:46

Kado's weggooien

Ik zou het geen probleem vinden als iemand een van mij gekregen kado weggooit (liever naar kringloop oid natuurlijk). Ik vergeet zelf trouwens wat ik geef, dus ik zou het niet eens merken.
Tegenwoordig geef ik liever iets wat de ontvanger kan opmaken, zoals chocola of zo. Of als souvenier iets speciaals uit de streek. Vind ik ook leuker om te krijgen: dan kan je het opmaken en komt er geen extra rommel in mijn huis.

Nowee

Nowee

12-10-2012 om 10:20 Topicstarter

Over kaarten

Vroeger toen ik geboren werd (in 1966) werden er natuurlijk heel veel kaarten gestuurd. Mijn moeder bewaarde de ze trouw met als gevolg dat ik 2 verhuisdozen vol met kaarten had. Wat moet ik daarmee? Kaarten van klasgenootjes die op vakantie waren in Oostenrijk en zo. Ik heb ze nog niet zo lang geleden uitgezocht en de voor mij bijzonder kaarten heb ik bewaard.

Voor de kinderen bewaarde ik ook alles en die heb ik ook uitgezocht. Zeker bij oudste was er een tendens dat iedereen elkaar een kerstkaart gaf. 8 jaar basisschool maal zo'n 25 kaarten zijn er dus 200. Weg ermee.

Overigens zie ik wel dat jongste van bijna 4 amper kaarten krijgt, mijn moeder stuurt er nog wel eens tussendoor eentje maar verder niet eigenlijk.

mijk

mijk

12-10-2012 om 17:41

Na enorme hoeveelheden kerstkaarten

nu ook minstens 60 kerstzegels gevonden. Als ik nu ook mij adresboek nog ergens tegenkom wordt het misschien nog wel wat met de kerstpost dit jaar!

Heb net de hele boekenkast op onze werkkamer onder handen gehad en ondertussen twee verhuisdozen boeken ook weer in de kast gekregen. Heb nog een doosje over maar die mogen echt weg!

Mijk

Rafelkap

Rafelkap

12-10-2012 om 18:37

Leeg aanrecht

Hier een leeg aanrecht. Er lag een bakje waarin allerlei spulletjes zaten die op een andere plek hoorden.
In de schuur een zak met kapotte apparaten, een doosje lege batterijen/lampen, en een plastic zak voor de kringloop gezet.

Nowee

Nowee

12-10-2012 om 22:24 Topicstarter

Piepklein laatje

vandaag gedaan.Vanochtend eerst bij de molen 25 kg volkorenmeel gekocht en dat moest ik ompakken in 750 gr-zakjes. Dat was alweer een heel werk extra. Daarom alleen het laatje met wicky en de vijzel gedaan. Rare combinatie vond ik. De vijzel is dus verhuisd.

Guinevere

Guinevere

13-10-2012 om 08:57

Kapotte apparaten

Kapotte apparaten zijn leuk voor kinderen. Kunnen ze uit elkaar slopen namelijk. Heel leerzaam, hier is het alleen nog niet gelukt het ook weer werkend IN elkaar te zetten. Maar wie weet gaat dat nog een keer gebeuren. Daarna kan het apparaat alsnog weg.
De kinderen waren trouwens verheugd toen ze zagen dat hun gefröbelde kaarten in een lijstje zaten. Er is wel een risico dat ze nu weer een nieuwe stapel produceren, die ik niet kwijt kan want mijn lijstjes zijn op.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2012 om 13:02

Loop achter

Dus vandaag gaan die bankafschriften er echt aan.

Ben druk met vanalles en er komt werkelijk waar niks tastbaars uit mijn handen op dit moment....

mijk

mijk

13-10-2012 om 14:59

Ik ga lekker

moet wel bedenken wat ik ga doen met wat er uit gaat. Ben altijd heel erg van de kringloop. Staan nu weer 2 dozen voor de kerkbazar klaar. Maar sommige dingen vind ik dan toch weer zonde. Misschien toch maar wat op marktplaats maar heb er zo'n hekel aan... Moet ik eens even over nadenken... Iemand nog 8 elizabeth george boeken voor een zacht prijsje

Mijk

P.S. Man heeft vandaag de vriezer ontdooit! Dus mijn kastje is al af!

dc

dc

13-10-2012 om 15:24

Guinevere

Kapotte apparaten worden hier door mij uit elkaar gesloopt. En meestal weer werkend in elkaar gezet

Ik heb dan wel een stel nieuwsgierige aagjes die over mijn schouders meekijken.

Tirza G.

Tirza G.

13-10-2012 om 17:28

Mijk

Boeken, zet ze op bol.com. Echt, een eitje. Veel handiger dan MP.

Tirza

Dc, kapotte apparaten

Oh, DC, dat zou ik ook wel willen kunnen!
Ik heb hier een doos vol met apparaten waar iets mee is.
O.A. een senseo van een jaar waar de waterdruk kapot is.
Een prima wekkerradio met mankement, babyfoon etc.. Ik durf die doos nog niet weg te doen.

Mijn opruimsessie gaat langzamer dan ik zou willen. In bijna elke kamer van het huis staat wel een rommeldoosje. Afgelopen weken, vier daarvan opgeruimd, nog 5 te gaan. Maar ben niet elk rommeltje kwijt.. schroefjes, dingetjes (waar was het ook weer van?). Er ontstaat toch een nieuw doosje. Verder alle gebruiksaanwijzingen en bonnen, garantiebewijzen in een laatje.

Ik kijk nu naar paperclips, nietjes en nietmachines, perforators, klappers, bloknootjes, etc *en* pakpapier, lintjes etc waarvoor ik nog geen geordende oplossing voor kan bedenken.

mijk

mijk

14-10-2012 om 10:41

Volgens mij kan dat bij niet uit tirza

bij Elizabeth George dan. Die schrijft van die bakstenen dat ze in de pakketpost moeten en dat betaal ik bij Bol. Volgens mij houd ik er dan weinig aan over! Maar voor andere boeken is het misschien wel een goed idee!

Mijk

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2012 om 10:41

Judith

Gooi nou maar weg die doos. Toen de zolder van mijn oom leeg moest vond mijn vader er vijf kapotte koffiezetapparaten, kapotte radio's, echt enorm veel van zulke spullen. Zo'n doos is het begin van een zolder vol. Stop nu het nog kan..)

mijk

mijk

14-10-2012 om 10:47

De linnenkast net gedaan.

Geconstateerd dat ik echt nieuwe handdoeken nodig heb en dat er zoveel kapot is dat ik echt mete wachten met weggooien tot er nieuwe zijn. Maar door gewoon even alles eruit en goedvouwen en er weer in heb ik al een halve plank over ineens. Moet ook nog wat overtrekken weggooien en hoef daar nooit meer iets nieuws van. (Of als ik iets moois zie moet er iets uit!)

Voelde me zo huisvrouwerig. Oh en zoon ging met de buren mee schaatsen vanochtend en pakte in een kaar zijn schaatsen handschoenen en muts. Wow!

En...Tromgeroffel, we zijn bij met de was! Echt dat is volgens mij sinds we kinderen hebben 3 keer voorgekomen ofzo (als mijn moeder cq de kraamhulp in huis was!)

Mijk

Fiorucci

Je hebt gelijk, verstandelijk dan.. maar kan ik er dan echt niets meer mee.. zelfs niet iemand blij mee maken die wel handig is. Zonde he.
En nee, ik wil een opgeruimde zolder! Nu en later. lol.

Hoe en waar ruim je het op!?

De komende tijd druk aan het opruimen en dat is heerlijk. Maar nadat je hebt lopen schiften lopen jullie ook aan tegen hoe je ordent wat je overhoudt?
Het internet staat vol met sites met tips. Deze vond ik wel aardig: http://walyou.com/home-organization/

tonny

tonny

14-10-2012 om 13:27

Nostalgia

Bij het kastje van gisteren (een zolderkast) kwam ik een stapeltje babykleertjes tegen, bewaard uit nostalgische overwegingen. Maar ja, voor wie. Kleinkindertjes hebben heus het roodblauwe joggingpakje van hun vader niet meer aangehad (hoewel we dan een leuke foto hadden kunnen maken: kijk eens, dat zijn tonnyzoon en tonnykleinzoon, 27 jaar ertussen dus waarvoor bewaar ik het nou nog?

Hoe doen jullie dat?

Guinevere

Guinevere

14-10-2012 om 13:53

Nee niet doen judith-t!

Niet weggooien die kapotte apparaten, laat je kinderen er met een schroevedraaier op los gaan! Als ze dat leuk vinden natuurlijk.
Dc, ik ben diep onder de indruk van je reparatiekwaliteiten. Dat kan ik allemaal niet, maar ik mocht vroeger dan ook niet meekijken bij reparaties. Ja, van fietsbanden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.