Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Peetje

Peetje

17-01-2011 om 20:44

Een cape als will (grijze jager) maken

Hallo,

Sinds een jaar is zoon (11) helemaal weg van de boeken van de Grijze Jager. En nu wil hij graag een cape, zoals die grijze jagers dragen. Past ook helemaal bij hem, met zijn manier van spelen en gewoon hoe hij is .

Maar ja, ik kan knopen aanzetten of een voering dichtnaaien, maar dit lijkt me toch andere koek. Is er iemand die wel eens een lange cape heeft gemaakt? Zijn er dingen waar ik op moet letten, bv met de maat nemen?
Of kan ik beter stof kopen en naar een winkel gaan (zoals de gouden schaar) en het laten maken?
Voor een plaatje van zo'n cape: http://www.trailershut.com/movie-posters/Rangers-Apprentice-Movie-Poster.jpg

Het maakt mij niet uit als ik er een aantal avonden mee bezig ben, lijkt me eigenlijk wel leuk om te doen. Maar waar let ik op?

Ik hoor het heel graag.

groet,
Peetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

17-01-2011 om 22:09

Patronenwinkel

Hallo
Ik heb even gegoogled en toen vond ik o.a. dit:
www.patronenwinkel.nl
En anders kun je ook in een stoffenzaak vragen naar een patroon. Volgens mij zijn er van Burda boeken met voorbeelden waar je losse patronen van kunt kopen (ten minste "vroeger" wel).
succes

amk

amk

17-01-2011 om 22:33

Appeltje eitje

men neme 1 potlood, een punaise in een plankje en een touwtje.
Je meet de lengte op je zoon af, en maakt het touwtje net zo lang. je legt het plankje onder de stof en zet de punaise er in. Vervolgens gebruik je het touwtje en het potlood om een halve cirkel af te tekenen vanaf dat punt. Je tekent een kleinere cirkel om de schouderlijn te krijgen.

Aan de onderkant een zoom maken. De capuchon maak je door een rechthoekige lap aan 2 kanten dicht te naaien. En de onderkant daarvan zet je dan weer vast aan de bovenkant van de cape.
Vervolgens naai je nog 1 bandje van 3cm breed op de stof zodat je een tunneltje krijgt. Op de aansluiting van de kapuchon op de cape. Koordje er door en klaar.

mar

mar

18-01-2011 om 08:35

Burda

Burda heeft een draculakostuum. Als je de kraag van de cape doortrekt , kun je er een capuchon van maken.

Ik zou geen cirkel trekken als patroon. De onderkant van de cape wordt dan heel wijd, omdat de cape zo lang is.
In de Ottobre heeft ook ooit een cape gestaan. Die was minder lang, maar zou je zo kunnen verlengen. Een capuchon kun je er ook gemakkelijk opzetten.

De maat nemen komt niet zo nauw. Je moet alleen zorgen dat de lengte klopt en dat de hals niet te smal of wijd is. Qua stof zou ik een wat soepelvallender stof nemen. Ik ken de grijze jager niet, maar stel dat je een stuggere stof neemt dan blijft die mantel wat wijd uit staan. Een hele soepele stof (bv voeringstof) valt langs het lichaam heen en geeft hoogstwaarschijnlijk een te vrouwelijk tintje. Even kijken en voelen in de stoffenwinkel dus.

Die mantel is niet echt moeilijk te maken. Als je nooit naait, is waarschijnlijk het netjes aanzetten van de capuchon op de cape het moeilijkst.

Mar

..ken je het boek wel?

Ik denk dat je, voor de verdwijntrucs van Grijze jagers, een behoorlijk stijve stof nodig hebt!

Peetje

Peetje

18-01-2011 om 11:22

Dank!

Hallo,

Bedankt voor jullie tips. De stof hoeft -gelukkig- niet zo stijf te zijn als bij bv een jopper, maar voeringstof zal te soepel zijn.
Ik reageer morgen wat uitgebreider (bekijk ik eerst de links even).

groet,
Peetje

mar

mar

20-01-2011 om 09:41

Rode beuk

Nee, had ik toch geschreven .

Als ik aan een jager denk, denk ik aan stevige wollen stof, wolwalk dus. Maar dat is mijn beeld. Ik had die stofsoorten opgeschreven als voorbeeld, om aan te geven dat de stof ook wat doet.

Mar

sorry, niet goed gelezen..

meteen in het eerste boek, het eerste hoofdstuk, wordt de hoofdpersoon gevolgd door een persoon in een cape die zo onopvallend beweegt dat hij zelfs in de kamer is zonder dat de hoofdpersoon het opmerkt. Grijze Jagers hebben de kunde om zich ongezien te kunnen voortbewegen.

Peetje

Peetje

21-01-2011 om 10:32

Ben ook even onzichtbaar

... en niet door een grijze jagers cape, maar een akelig griepje. Kinders ook verre van lekker (hoe wit kunnen die gezichtjes zijn...), dus sorry, mijn uitzoeken en reageren staat even op pauze (of op een 'halt' om in de juiste termen te blijven).

groeten,
Peetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.