Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Droogmolen, hoeveel meter lijn?

We schieten inmiddels aardig op met de tuin en nu is er plaats voor een droogmolen.

Nu ben ik aan het googlen en zie dat er verschillende soorten zijn van o.a. 40 meter en 60 meter.

Voordat ik gek word dacht ik dat ik maar eerst eens hier moet vragen wat slim is om aan te schaffen.

We zijn met een huishouden van 5 personen.

Zal ik aan 40 meter genoeg hebben? Ik heb nu een leiffheit rekje en verschillende mogelijkheden om de was aan rekjes op te hangen in huis.

Nu moet ik steeds rekening houden met hoeveel was ik er door kan draaien omdat ik natuurlijk de natte was ook kwijt moet.

Wie o wie kan me verder helpen?

Gr. K. ersje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Valt moeilijk te zeggen

De vraag is niet zozeer hoeveel gezinsleden je hebt, maar hoeveel was je tegelijk verwerkt. Ik had een droogmolen, volgens mij een standaardmodel dus dat zal dan wel 40 meter zijn geweest en daar kon ik probleemloos twee wassen op kwijt. Maar ik heb ook een standaard wasmachine (5kg).

Bedenk dat een volle droogmolen erg zwaar en windgevoelig wordt, zorg voor een goede verankering.

Maar verder: als je erg veel was tegelijk verstauwt en er de ruimte voor hebt zou ik die van 60 meter nemen, beter mee dan om verlegen. Bovendien vond ik het zelf altijd wel handig om de was niet te stijf op elkaar te hangen, met het idee dat er dan meer luchtcirculatie was.

jammer genoeg met de nieuwe tuin geen droogmolen meer, maar ik vind het handige dingen.

Groeten,

Temet

Droogmolen? beetje ot

Ik heb uit een nalatenschap een droogmolen verkregen.
Het is me onduidelijk wat daar handig aan is.

Ik heb nu waslijnen waar de was in de zon lekker opbleekt. Bij de droogmolen is dat maar één kort kantje.

Dus: wat is er handig aan een droogmolen?

Dere

niet iedereen heeft ruimte voor lange waslijndraden.

Marlou H.

Marlou H.

14-06-2011 om 21:01

Zoals al eerder gezegd. Ook hier 40 meter, passen 2 wassen op. Ik wil m'n droogmolen nooit meer kwijt. Hij staat op een dakterras dus 60 meter zou ook veel te windgevoelig worden. Maar nogmaals 40 meter is ruim voldoende voor ons (gezin 4 personen).

Mover

Mover

14-06-2011 om 22:06

Waslijnen

Ik heb in totaal 15 meter waslijn ter beschikking en dat is in ons geval (vergelijkbare hoeveelheid was) voldoende. Ik denk dus dat de 40 m voor jou ookgoed is. Het waait in de tuin beter door, dan onder het afdakje. Het is hoger, dus hoeft niet dubbel. Draaien die dingen ook niet rond, dus met een beetje wind waaien ze extra door?
40 lijkt me dus genoeg.

+ Brunette +

+ Brunette +

15-06-2011 om 00:55

Moet genoeg zijn.

Heb jaren de was van twee personen (trommel van vier en een halve kilo) op vijf à zes meter lijn opgehangen. Moet er wel bij zeggen dat ik een deel op kleerhangers aan de lijn hang, dan kun je per meter meer spullen kwijt. Als het niet te hard waait kan dat best, eventueel de kleerhanger tussen twee wasknijpers ophangen zodat het niet gaat schuiven.

Draaien (handig) en lijnen.

Ik denk dat het ook aan je tuin ligt wat 'handig' is. In ons vorige huis hadden wij een langere/diepe smalle tuin. Het terras was vlakbij huis en aan het eind van de tuin. Daar hadden we waslijnen. Lange waslijnen en als die vol hingen konden we er nog met gemak langs om op ons achterste terras te komen. Toen we hier kwamen te wonen hadden we opeens een niet zo lange/diepe tuin, maar wel een erg brede,die ook nog 's om het huis heen liep. We hebben de waslijnen een tijdje gebruikt (we hadden er mooie ijzeren palen bij, erfenisje van mijn grootouders). Maar dat werkte voor geen meter. De tuin was nu overdwars geblokeerd. We konden niet naar ons achterste terras. De kinderen konden niet meer buitenom naar de tuin en ook niet meer de tuin uit aan de achterkant (geen echte uitgang, maar daar spelen ze graag in het bos). Dus de hele dag liep ik te roepen, "niet achterom, kom maar door het huis, want de was hangt buiten!" We konden dan alleen de tuin in door het huis. Soms waren ze al in het bos, kwamen dan vies terug, tilden de schone was op en 'joehoe,daar ben ik weer!' kwamen ze de tuin in. Het bos is ook bereikbaar via buren, dus ze konden heel goed bij de buren die kant op zijn gegaan en dan via ons terug komen.
Ik geloof dat we de lijnen nog een half jaartje hebben gehad. Maar al snel gebruikte ik ze amper meer. Het was gewoon te lastig.
Dus nu heb ik sindsdien een molen. (ook 40 meter en brabantia). Wat ik nog een voordeel vind. Hij draait bij wind....dus elke keer hangt een andere kant in de zon. En als er geen wind is en 1 kant droogt harder, draai ik 'm zelf even andersom.
Het is dus gewoon ook afhankelijk van je tuin,wat handig is, een molen of lijnen.
groeten albana

Yaron

Yaron

16-06-2011 om 13:39

Tip

Ik heb een droogmolen waarbij de lijnen binnen in de molen klappen als je hem inklapt, hoef je er geen hoes om heen te doen en nooit lijnen droog te maken. Hoeveel meter hij heeft weet ik niet, maar genoeg voor de was van 6 personen.

Grondanker

Soms zit er bij zo'n droogmolen een zwart plastic buisje dat je in de grond zou kunnen zetten. Dat is dus *niet* geschikt als grondanker, zoals ik tot mijn schade heb ondervonden (alles ging goed tot windkracht 4)

Maar een echt grondanker is niet zo duur. Blokker verkoopt ze los.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.