Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Droogloopmat reinigen?

Wij hebben in de keuken een vloerbedeking van droogloopma, van dat antraciete spul zeg maar. Het was een idee van mijn man destijds, omdat die vreesde voor de houten vloer als we 's winters met natte voeten door de achterdeur binnekwamen. En het werkt ook wel maar...
De hele lap vloerbedeking is nu ontzettend smerig en plat. Er zit vanalles in wat ik er niet meer af krijg metw at voor vlekkenwondertjes dan ook (ik weet niet eens wat het allemaal is!)
Kun je zo'n kleed reinigen met een of andere tapijtshampoo ofzo?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

21-08-2010 om 18:51

Hmmm

Het is het proberen waard,absoluut.Misschien met Sapur,dat is van dat tapijtschuim wat je inborstelt.Ik persoonlijk koop dan liever een nieuwe na een paar jaar.
Bastet

Wasmachine?

Ik gooi mijn droogloopmat af en toe in de wasmachine. Nu heb ik niet zo'n grote dus dat past prima. Als de mat echt te groot is zou ik denk ik ook tapijtreiniger gebruiken, of een nieuwe kopen.

Wasmachine?

Ik gooi mijn droogloopmat af en toe in de wasmachine. Nu heb ik niet zo'n grote dus dat past prima. Als de mat echt te groot is zou ik denk ik ook tapijtreiniger gebruiken, of een nieuwe kopen.

Dat kan je navragen

Je zou advies kunnen vragen bij het bedrijf waar dat ding destijds is gekocht. Meestal kunnen droogloopmatten vziw inderdaad wel worden gewassen, maar als het een groot stuk is kan het vast niet in een gewone wasmachine. Moet je er misschien mee naar een wasserij (makkelijk praten, hier in Amsterdam barst het van de wasserettes, maar da's vast niet overal zo).

En anders inderdaad zo'n tapijtreinigingsmachine ofzo.

Succes ermee

Temet

Margriet*

Margriet*

21-08-2010 om 22:10

Ik zou het niet doen

in de wasmachine, in zo'n mat zit ook heel veel zand, niet echt goed voor je wasmachine. Ik zou het nu met dit weer buiten met shampoo doen en dan lekker in de zon laten drogen.

Brianna F

Brianna F

21-08-2010 om 22:15

Zand

Eerst op de ouderwetse manier de mat flink uitkloppen tegen een muur en dan de wasmachine in.

Flora B

Flora B

22-08-2010 om 08:57

Over zand..

Mijn ouders hebben een hoveniersbedrijf....mijn moeder wast elke dag bakken met zand weg, haar wasmachine overleeft dat echt wel. Overigens klop ik wel de droogloopmatten uit en was ze om de week en doe ze in de droger, kunt je tapijt wellichte opvouwen en zo toch in de machine doen, altijd beter dan niets.

Puinhoop

Puinhoop

22-08-2010 om 13:17 Topicstarter

Kan niet in wasmachine

Het is namelijk een vloerbedekking in de keuken, dus minstens 1 bij 4 meter
Ik zal de Sapur eens gaan proberen, en anders mag ie er van mij uit ook. Ik hoef geen nieuwe, ik vind de houten vloer eronder veel mooier en ook praktischer schoon te houden, in een keuken.

Zand schuurt

Peenvogel, al het zand dat nu in je droogloopmat gaat zitten, schuurt dan op je houten vloer. Die knapt daar iha niet van op.
Ik zou bijna zeggen: leg op de vrijgekomen plaats een stuk zeil of linoleum, maar de vraag is of dat combineert met het hout. Maar zand op een houten vloer - jij liever dan ik.

Groeten,

Temet

Inge M

Inge M

23-08-2010 om 18:33

Grote mat verwijderen, kleine matjes kopen

Als je voor je houten vloer gaat, zou ik wel enkele kleine droogloopmatten kopen. Het scheelt namelijk wel heel wat vocht en zand op je vloer.
De matjes kun je uitkloppen en soms in de wasmachine gooien. Wij hebben ze in de kleur van de vloer, dus het staat niet eens zo lelijk.
Zorg wel dat iedereen tenminste twee stappen (beide voeten dus) eerst op een matje heeft, voordat ze de houten vloer opstappen.
Wij hebben een kleine hal waar deze matjes liggen, dus nog ruim vóór de meer kwetsbare vloer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.