Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

fladderbeestje

fladderbeestje

23-03-2010 om 19:38

Droger stuk?

Mijn droger is 4 1/2 jaar oud (zo'n droger met een bakje waar je telkens het water uit moet gooien). Hij lijkt niet goed warm meer te worden en het drogen duurt uren, zelfs op de hoogste stand. De was droogt dan ook voor geen meter.
Voor ik een klusjesman inschakel (voorrijkosten): is dit het repareren nog waard? Of kan ik de machine als overleden beschouwen ("ze" zeggen dat alles nog maar kort meegaat) en beter investeren in een nieuwe?

Het is een Bosch Maxx wtl 6100.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

condensdroger?

Ik neem aan dat je een condensdroger hebt; je noemt het bakje dat je moet legen...

Onderin de droger, achter een luikje/klep zit een condensator die geregeld schoongemaakt moet worden. Bij mij droger is het een vrij groot rechthoekig ding met een soort metalen lamellen (sorry, kan het niet beter omschrijven...).
Tegen de tijd dat mijn droger weer langer dan normaal staat te draaien, maak ik de condensator onder een lopende kraan weer schoon en dan werkt het weer gewoon.

Hopelijk is dit de oplossing!

Fladder hier ook

mijn (condens)droger droogde ook niet best meer. Ik was simpelweg vergeten dat je de condensator (zo heet het dacht ik) om de zoveel tijd moet doorspoelen. Gaat het makkelijkst in bad, gewoon erin leggen en sproeier erop.

Werkte hier super, nu maak ik 'm voortaan regelmatiger schoon

amk

amk

23-03-2010 om 22:52

Idd condensator

en dan in vervolg 1x per half jaar goed schoonmaken.

Puck

Puck

24-03-2010 om 09:12

Fladder

Dat nest half vergane muizen: dàt was nu één van de gremlins en die ben je nu maar weer mooi kwijt!

En nu maar ni$et te veel nadenken....

...over al die energie die je de laatste jaren hebt verspild door dat nutteloze lange gedroog.

Mooi ezelsbruggetje: vanaf nu ga je als het zomertijd wordt en als het wintertijd wordt de filters van al je apparaten lekker schoonmaken! (wasmachine is ook wel handig om af en toe te doen!)

Ingrid

Fladder

goed, energie verspild, maar doordat je het forum hebt geraadpleegd heb je toch mooi een reparateur uitgespaard.

En geheel off topic: heb je Alice al gezien?

Groeten,

Temet

Brand?

Volgens mij geeft zo'n dichtgepluisde condensor nog een verhoogd risico op brand ook! Goed dat je hem hebt schoongemaakt.

Tink

Tink

25-03-2010 om 00:48

2x?

Volgens mijn drogermeneer moet dat pluizending minstens een keer of 6 per jaar schoongemaakt worden! 2x per jaar is echt veel te weinig.

amk

amk

25-03-2010 om 09:18

Tink

het is natuurlijk wel afhankelijk van hoe vaak je zo'n ding gebruikt.
Ik gebruik 'm misschien 10x per jaar.

Aha

ik heb net nav dit draadje die klep weer eens los gerukt en indd alsof er een paar dieren op gruwelijke wijze zijn doodgegaan daar. Het is nu schoon eens kijken of het gaat uitmaken.

Sancy

Sancy

25-03-2010 om 13:12

Grappig

Mijn droger geeft gewoon een geluidssignaal en er gaat een lampje branden als het tijd is om achter de klep te reinigen
Sancy (altijd liever lui dan moe)

Puck

Puck

25-03-2010 om 13:15

Alleen bij condensdrogers?

En dat verwijderen van die dooie gremlins: is dat alleen bij condensdrogers of moet ik bij mijn afvoerdroger ook zoiets doen? Ik haal wel heel braaf na iedere was het pluizenfilter leeg.

amk

amk

25-03-2010 om 13:33

Alleen condensdrogers

want het gaat om het reinigen van de condensator: die de stoom omzet in water.

notje

notje

25-03-2010 om 13:43

Puck

Ik heb ook een lucht afvoerdroger,maar haal die slang er maar eens af,en de bovenkant van je machine.Zet vooraf even een stofzuiger klaar
Er zit echt veel stof in,ook een paar dooie muizen ja.Dus alleen je pluizenfilter schoonmaken is niet genoeg.Het geeft meer kans op brand,na de schoonmaakbeurt op het ongedierte kijkend snap ik dat best.
groet Notje

Tink

Tink

27-03-2010 om 01:18

Zo'n knipperend lampje

... is leuk, maar, alweer volgens mijn drogermeneer, het is NIET genoeg als je wacht tot dat lampje gaat knipperen. Dan is ie in feite al veel te smerig.

Het zal er inderdaad wel van afhangen hoe vaak je het ding gebruikt. De onze draait zeker 2-3 keer per week.

Hoe oud ie is speelt trouwens ook nog mee. Onze oude droger (uit 1995 ofzo was die) had aan de achterkant een soort 'windmolentje' zitten, ook dat ding zat vol aangekoekt stof. Moet dus eigenlijk ook schoongemaakt worden! Helaas kan ik daar in onze keukensituatie niet bij zonder de boel min of meer te verbouwen , dus ik ben heel blij dat onze nieuwe droger (jaar of anderhalf? oud) zo'n ding niet meer heeft en gewoon dicht is aan de achterkant.

Carmen

Carmen

28-03-2010 om 14:00

Lampje

Mijn droger wordt een keer per twee jaar volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Iedere keer valt het weer op dat hij helemaal niet vies is. Het pluizenfilter maak ik voor iedere droogbeurt schoon, dat is echt nodig. De condensor bekijk ik ongeveer een keer per half jaar, en die is nooit vies. Maar: Het lampje brandt ongeveer een keer per drie droogbeurten, en de droger stopt er dan ook even mee. Raar... Ik negeer het lampje dus ook.

Carmen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.