Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hilde

Hilde

08-09-2009 om 10:35

Dringend "feestelijk" recept gezocht na kaakoperatie!

Ik schiet soms nogal traag in gang....
Morgen wordt mijn dochter 18 jaar (jaja, op 09/09/09!!) maar helaas een groot feest met lekkere hapjes zit er momenteel niet in.
Ze heeft veertien dagen geleden een osteotomie gehad (aan boven- en onderkaak) en moet deze week nog halfvloeibare voeding krijgen. Alles gaat dus in de blender.
Nu wilde ik morgenavond toch iets op tafel zetten wat een beetje feestelijk is, maar waarop dus niet echt moet gekauwd worden.
Pasta is nog geen optie, dat lukt haar nog niet.
Iemand toch een idee om het eten wat op te leuken?
Hilde

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

08-09-2009 om 11:02

Smoothiesbuffet

Is smoothies een optie? Die kan je leuk aankleden met gekleurde randjes aan je glazen, met rietjes, parapluutjes en dat soort dingen die ze ook voor cocktails gebruiken.

Helen

Helen

08-09-2009 om 11:09

Lekkere soep..

.. met veel verse groenten: courgettesoep, paprikasoep enz..

Guinevere

Guinevere

08-09-2009 om 14:20

Ehhh...

...dat is een lastige!
Kan ze wel iets dat zo fijn is als couscous of bulgur eten? Dan kun je daar een salade mee maken (tabouleh).
En verder: guacamole, voor iedereen met tortillachips, en voor de jarige met een lepeltje? Ik ga nog even verder denken. In elk geval: ijs toe!

Hilde

Hilde

08-09-2009 om 14:54

Dankjewel

voor alle snelle reacties alvast. Ik moet er nu vandoor (controle bij de chirurg!), maar ik blijf ermee bezig.
Neen, Guinevere, tabouleh ofzo kan nog niet. Tandenpoetsen is ook nog heel lastig (er zitten nog elastiekjes die haar mond wat dicht houden), en knabbelen is dus erg moeilijk, ook op kleine dingen.
Smoothies, ja, zou kunnen, soep ook, en ijs natuurlijk ook!

Grappig, Pelle, dat jouw nichtje op dezelfde dag geboren is. Ze is ook van het "babyboomjaar" (in België dan toch). En 2x9 worden op 9-9-9 is natuurlijk erg bijzonder!

Hilde

Rembrand

Rembrand

08-09-2009 om 15:03

Chocolademousse toe!

Chocolade is altijd lekker,en voor je dochter in een lekkere mousse zeker.
M.

Monchoutaart

Mijn man heeft rond de Kerstdagen (twee jaar terug dan) ook een kaakoperatie gehad. Hij vond een van de lekkere dingen monchoutaart met bastagnebodem uit de blender. Ook genoot hij van een lekkere pittige gebonden soep zoals goulash. Vaak zijn vloeibare dingen namelijk vlak van smaak, zeker al die drinkvoedingen die hij moest aannemen om niet te veel af te vallen.

Vlees zou ik maar overslaan, want dat is vaak droog uit de blender, of iets van zeer smeuiige gehaktbiefstuk.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-09-2009 om 23:56

In plaats van ijs

zou ik voor milkshake kiezen. Ik zit nu even in de zoete hoek: een toetje van Mona kun je heerlijk naar binnen slubberen en dat ziet er erg feestelijk uit. Voor hartig zou je minestronesoep kunnen maken (of je eigen variant daarop) Mixen/blenderen en dan heb je een lekkere gevulde soep.
Ik heb zelf met mijn kaken op elkaar gelopen en hoewel het echt wel te doen is is het zóó'n opluchting als het klaar is!
Van harte gefeliciteerd met je jarige dochter! Het is toch wat: wórdt ze 18 en dan moet ze haar kaken op elkaar houden...

Hilde

Hilde

09-09-2009 om 10:49

Snel en inhalen

Hihi, neen, ik heb me niet van rubriek vergist
Vanavond zal het een "snel" dinertje worden, omdat ik ook nog les ga geven. Dus het is het gewone avondeten dat ik wat extra's wil geven. Vriendin en vriendje blijven ook eten.
Ik wil iets uitproberen, als smoothievariant: ik wil een vismousse maken met kabeljauw en worteltjes en eentje met zalm en broccoli. En dan zou ik het presenteren in een glas: laagje aardappelpuree, laagje kabeljauwmousse, laagje zalmmousse. Lijkt me wel leuk.
En dan ijs als dessert.
Dit was het onderdeel "snel".
Het "inhalen" doen we dan in het weekend, als we allemaal wat meer tijd hebben. En nog later, als ze weer "normaal" kan eten, krijgt ze een echte verjaardagstaart!
Ik laat wel weten hoe het was.
Bedankt voor het meedenken!

Hilde

Hilde

09-09-2009 om 10:50

Chocomousse

Oh ja, chocomousse lust mijn dochter niet echt.
Wel zelfgemaakte, maar daar heb ik door de week geen tijd voor. Misschien in het weekend, wie weet?

Hilde

Hilde

10-09-2009 om 10:12

En het was

een succes! Op een uurtje tijd heb ik een feestelijke maaltijd getoverd. Ik heb de zalm en kabeljauw in de microgolfoven klaargemaakt met veel kruiden erop, de broccoli geblanceerd en de worteltjes gestoofd. Ik heb dan alles apart gepureerd met wat room erbij en met wat kookvocht en dan in grote wijnglazen gedaan: laagje aardappelpuree, zalm, broccoli, kabeljauw en worteltjes. Het was erg mooi om te zien.
Iedereen solidair met de patiënt! Toen de glazen leegwaren, konden ze nog bijscheppen op hun bord, maar neen, hoor: de glazen werden weer bijgevuld, want "dit was veel te leuk".
En dan lekker ijs toe.
Dochter was erg blij en volgens mijn zoon "had ik mezelf in de keuken overtroffen".
Nou, mooi toch!

Guinevere

Guinevere

10-09-2009 om 12:47

Kijk

Kijk eens aan, er is nog een culinaire carriere voor je weggelegd! Leuk te horen dat het een geslaagd feestje was!

Hilde

Hilde

10-09-2009 om 13:21

Hihi, guinevere

Neen, niet echt. Als ik het elke dag of om den brode zou moeten doen, is het misschien niet zo leuk meer?

Wilma

Wilma

11-09-2009 om 17:31

Leuk!

Leuk van die laagjes gepureerd eten in een glas, hartstikke leuk en vooral ook dat iedereen solidair was met de patient !!

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.