Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Majda

Majda

30-09-2009 om 20:21

Drie kinderen op één fiets

Drie keer per week vervoer ik mijn drie kinderen zo'n tien kilometer. Tot nu toe altijd met de auto, maar dat is één lange filerit. Ik heb zo genoeg van alle fietsen die mij voorbij gaan.

Ik ben nu dus op zoek naar een fiets waar ik drie kinderen (dreumes, peuter, kleuter) op kan vervoeren. Ik wil absoluut geen bakfiets, fietskar, aanhangfiets, o.i.d.

Na wat googlen kwam ik bij de Pack Max Duo uit. Maar daar zit voorop zo'n melkkrat. Wie weet of er daarbij nog plaats is voor een voorzitje? Of zijn er andere/betere fietsen waar drie kinderstoeltjes op kunnen?

Alvast dank.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

30-09-2009 om 20:44

Volgens de website (foto 3) kunnen er 3 kinderen op. Maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar je antipathie tegen een bakfiets/fietskar vandaan komt. Het is dat ik geen stallingsruimte heb, anders had ik er graag een gehad.

Majda

Majda

30-09-2009 om 21:30

Geen antipathie

Heb je voor mij een link naar de website waar jij het over hebt? Ik heb namelijk geen foto gezien met een kinderzitje voorop.

En het is geen antipathie, hoor. Ik heb hetzelfde probleem: geen stallingsruimte en ik wil zo'n dure bakfiets niet op straat parkeren. (Volgens mij stond het er wel wat cru inderdaad.)

marie

marie

30-09-2009 om 21:54

Fietsen met kinderen

Hallo
Misschien heb je ook wat aan deze site?
http://fietsenmetkinderen.info/
Trouwens een aanhangfiets neemt echt niet zoveel ruimte in hoor!
groetjes

Even op de 3 klikken op 'jouw' site, majda

Wat een handige fiets lijkt me dat voor een gezin van drie.

Majda. de foto die tijgeroog bedoelt staat op jouw eigen link. Je kunt daar op de 3 klikken (rechts boven de fiets)

Gekke stalen koker?

op foto 1 en 2 is boven de kettingkast een stalen koker te zien (het lijkt bijna wel een afvalbakje ) op foto 3 is die niet te zien. Wat zou dat toch zijn????

Tijgeroog

Tijgeroog

30-09-2009 om 22:04

Link vergeten?

Deze site bedoelde ik: http://www.fietsfabriek.nl/pages/pmduo.htm

Majda

Majda

30-09-2009 om 22:34

Drie zitjes

Hé, wat fijn. Nu nog 1295 euro bij elkaar sparen. Mensenlief wat een bedrag.

En Dere, ik weet ook niet wat die koker daar doet. Het lijkt wel een paraplubak...

Rafelkap

Rafelkap

01-10-2009 om 07:15

Ervaring

Ik ben de gelukkige bezitter! De koker is voor het fietsslot dat erg zwaar is. Voorop is voor een melkkrat, bij mijn weten niet voor een kinderzitje, dat zou je moeten navragen bij de fietsfabriek. Wel kan je aan het stuur nog een kinderzitje doen. Het is wel een zware fiets, vooral met twee kinderen achterop, en ik moest echt even wennen (opstappen en afstappen tegen een muurtje, die standaard gebruik ik alleen met 1 kind erop) maar als je eenmaal fietst, fiets hij heel stabiel.
Schrik niet, er komen nog kosten bij voor extra's (melkkrat, slot etc.ect.) maar je kan hem heel goed weer verkopen (zie marktplaats voor prijzen). Voor ons is ie ideaal (peuter en kleuter).
Als je nog meer vragen hebt lees ik het wel.

Tip?

wie weet staat er wel eén te koop op marktplaats?

Brianna F

Brianna F

01-10-2009 om 09:16

Hier

Ik vervoerde die drie van mij altijd op mijn fiets met achterop een duozitje waar er 2 achter elkaar oppasten en voorop aan het stuur nog een stoeltje.
Daar heb ik geen speciaal aangepaste (dure) fiets voor moeten kopen.

*Lotus*

*Lotus*

01-10-2009 om 10:02

Ook

Batavus personal bike met duozit achterop en 1 kindje voorop. Gaat perfect.
Ook nog een transporter voorop met mand voor boodschappen enz. Goed te doen met versnellingen. Wel zorgen dat de zwaarste niet helemaal achterop zit.

Duozitje

uit eerdere draadjes heb ik de tip overgehouden dat je wel even moet nagaan of je fiets het wel aankan, een duozitje. Maar een nieuwe stevige 'gewone'fiets met duozitje is waarschijnlijk altijd nog veel goedkoper dan een fiets van de Fietsfabriek.
Je ziet hier in Amsterdam vaak fietsen met duozitjes trouwens, vroeger stond er vaak op tweelingfiets.nl, maar als je dat nu opzoekt krijg je iets heel anders te zien (een soort tandems)

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

01-10-2009 om 12:43

Duozitje

Het ligt eraan hoe oud je kinderen zijn, voor een duozitje. Mijn jongste zou er echt nog afvallen. En mijn oudste valt soms in slaap op de fiets. Zij zijn er nog te klein voor. Als je peuter iets ouder is kan het wel, ik zie ze wel op een batavus personal bike.
Idd eerst op marktplaats kijken!

Misschien

toch een soort aanhanger, de follow-me tandum? Daarmee koppel je de fiets van een kind (16 - 20 inch) aan de jouwe. Koppeldeel kun je opgeklapt op je fiets laten zitten. Op je fiest passen gewoon nog fietsstoeltjes.
(ik maak hier vaker "reclame" voor, maar ik heb echt geen aandelen!)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-10-2009 om 22:46

Inderdaad, een follow-me

Mooi systeem, de follow-me, moest er ook direct aan denken!

Hendrika64

Hendrika64

02-10-2009 om 09:44

Kinderzadeltje

Hallo,

Ik heb een tijdje 2 zitjes achterop gehad met een verlengde bagagedrager. Als de kinderen groter worden en dus zwaarder gaat de fiets kapseizen. Toen ben ik overgeschakeld op een zadeltje (kan alleen op een ouderwetse fiets bevestigd worden met 2 stangen) tussen het stuur en mijn eigen zadel. Misschien is dit samen voor jou een optie.

Groetjes

amk

amk

02-10-2009 om 14:15

Let er wel op

dat kinderen onder de 8 alleen vervoert mogen worden in een deugelijk zitje met voldoende arm, been en rug ondersteuning. Voor kinderen onder de 8 is zo'n stangzadeltje daarom niet toegestaan.
De bekeuring hiervoor bedraagt 90euro. En hier in de stad wordt die wel eens uitgedeeld.

Hendrika64

Hendrika64

02-10-2009 om 14:47

Geen problemen

Hallo,

Ik heb nooit problemen met het kinderzadeltje ondervonden. Mijn dochters hebben er vanaf hun 4, de jongste zelf al eerder, opgezeten. Politie heeft er nooit iets van gezegd.
Tot 8 jaar hebben er kinderen opgezeten. Nu is hij via mp verkocht.

Groetjes

amk

amk

02-10-2009 om 15:45

Kan hendrika

maar dan heb je geluk gehad, maar de wet schrijft dus wel iets anders voor.

Majda

Majda

02-10-2009 om 19:43

Nog een vraag

Als ik het doe, wil ik het goed doen, dus het wordt voor mij een stevige fiets met drie lekkere zitjes. Het is aan het einde van de dag, dus die kinderen zijn dan niet in topvorm. Ik wil dat ze dan lekker kunnen zitten.

Ik heb nog wel twee aarzelingen. De eerste is het seizoen waarin ik dit plan heb opgevat. Het wordt steeds vroeger donker en het weer wordt slechter en kouder. Waarom heb ik dit niet in april bedacht? Is het wel zo fijn om nú op die fiets te stappen? Maar goed, dat zijn alleen vragen die ik zelf kan beantwoorden.

Mijn tweede aarzeling ligt bij hoe 'zwaar' het is. Mijn conditie is prut (dat is ook een van de redenen waarom ik dit wil doen: meerdere vliegen in één klap, zeg maar). Zo'n stevige fiets met drie kinderen, is dat te doen? Of gutst na de eerste kilometer het zweet al in straaltjes langs mijn rug?

Majda

hoe hard jouw zweet gutst weet je alleen zelf. Tien kilometer is voor mij ruim een half uur fietsen. Dan heb ik wel een zware tas, maar geen kind achterop. Laat staan twee achter- en een voorop.
Het is pittig, denk ik. Waarom begin je niet eens in de weekenden gewoon 10 km te fietsen, dan weet je hoe het voelt.
Het is tien km enkele reis? Of 5 heen, 5 terug. In dat laatste geval zou ik het zonder meer doen, in het eerste geval zou ik eerst even een paar keer een weekend proefrijden.

Stomme tip, maar ik geef m toch: hou je banden op spanning. Sinds mijn verhuizing van een paar weken terug moet ik nu dus zo'n 10 km fietsen. En mijn hemel, wat viel dat tegen. Ik vervloekte mijn slechte conditie, en voelde me een oud besje, zo waar als het allemaal ging.
Toen pompte ik mijn banden op, en ziedaar: ik zoef over de fietspaden.
Gek genoeg gaat het nu niet eens heel veel sneller, maar wel veel makkelijker.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

03-10-2009 om 09:08

fiets in een kwartier naar school, op deze fiets. Bijmekaar dus een uur per dag. En ja, het is wel zwaarder fietsen dan op een gewone fiets, maar dat is het op een bakfiets ook. Er zitten versnellingen op. De eerste keren lijkt het het verst, daarna lijkt de afstand steeds korter.
Kijk, het is gewoon gratis sportschool.

Maar jij boft met een autootje voor als het noodweer is! Ik heb regenbroeken met bretels voor de kinderen (die willen geen regencape) en ach, zo vaak is het geen noodweer.
Als het glad is ga ik wel met de bus, dan durf ik niet te fietsen.

Rafelkap

Rafelkap

03-10-2009 om 09:10

Majda

Als je in het midden des lands woont mag je best even proeffietsen! (en oja; was verder ook niet sportief)

Uitrusting van de kinderen aanpassen

Hoi Majda,

Wij gaan autoloos door het leven in de Randstad. Dus alles zit op maximaal 12 km enkele reis. De kinderen weten niet beter (al zijn ze zeker wel gecharmeerd van huurauto's en greenwheels, vooral de jongste die niet wagenziek wordt..). Ik weet niet hou oud je oudste is maar zelf fietsen zijn wij dus noodgedwongen gaan opbouwen vanaf een jaar of 6. Daarvoor was het meer voor hem dan voor ons..

Anyway, het is mij opgevallen dat mijn kinderen veel meer op het seizoen gekleed gaan, hun vriendjes hebben vaak veel dunnere en minder weerbestendige kleding. Ook kinderen die af en toe kort op de fiets gaan zijn in mijn ogen erg dun gekleed.

Er kan altijd wat gebeuren (vertraging, oponthoud) dus mijn jongens hebben in de winter ofwel een wollen hemd ofwel een wollen vest aan. Is moeilijk aan te komen. En dan nog goed winddichte jassen, nog los van de regenkleding. Voor de kleintjes, zegmaar onder de drie, heb ik daarnaast extra warme voeten, oren en handen verzorgd. Vaak nog gewoon een berepak (skipak) over de normale kleding, dat was het snelst.

Als je zo op stap gaat maakt het weer niets uit en hebben ze er ook lol aan om buiten te komen op de fiets. In een half uur op een winderige fiets zonder zelf te bewegen kunnen ze flink koud worden.

Het is heerlijk hoor, maar wel ff anders dan alles in de auto mikken.. ik zie dat vaker, die overgang van de ene naar de andere vervoersmodaliteit vergt meer aanpassingen dan je denkt, en dat schrikt onnodig af. Het is ff doorbijten. Ik heb bijv. collega's die altijd maar in de file staan maar die toch niet een keer met de trein gaan omdat ze van en naar het station met de laptop zo'n gedoe vinden.. en dat is het ook zonder goede tas en regenkleding..

Massi Nissa

Massi Nissa

04-10-2009 om 08:07

Eens met rodebeuk

Wij hadden tot voor kort geen auto. Het kdv van dochter lag/ligt op twintig minuten fietsafstand (en dan moest je flink doortrappen, ik deed er ook wel eens een half uur over). Zelfs als baby van elf weken oud ging ze al mee in de fietskar. Wat Rodebeuk beschrijft, de kinderen echt wapenen tegen de kou, dat deden wij ook. Dochter had in de winter vaak een skipakje aan en snowboots. Die kocht ik gewoon tweedehands op Marktplaats. En nu we een auto hebben, merk ik inderdaad dat je minder op die kleding hoeft te letten.
O ja, en inderdaad, ze vinden de fiets veel leuker. Wij laten dochter vaak kiezen als het enigszins redelijk weer is, ze heeft nog nooit voor de auto gekozen.
Groetjes
Massi

Ilva

Ilva

06-10-2009 om 10:37

Fietskar

Ik heb een fietskar die je helemaal kunt opvouwen. Jaren terug gekocht bij de blokker. Kan tot 35/40 kilo hebben. Ik had er dan 2 in de kar en 1 achterop. Ging prima. Was makkelijk in en uit te klappen. En met de regen zaten ze lekker droog. Wij hebben ook weinig ruimte voor extra dingen in de schuur maar deze staat gewoon opgevouwen in de schuur. Ik denk dat ik 'm binnen twee minuten in elkaar heb gezet.

NN

NN

07-10-2009 om 16:30

Bakfiets, stalling

Wij hebben een tweewielbakfiets van Workcycles (= verbeterde versie van een bakfiets.nl-fiets, met extra versnellingen, extra stevige lak, etc.). Wij wonen in de binnenstad van Amsterdam en hebben de fiets altijd op straat staan. Dit bevalt ontzettend goed (nu anderhalf jaar). We hebben de fiets verzekerd, maar dit is tot nu toe alleen nuttig geweest voor onze gemoedsrust We hebben een extra ketting waarmee we de fiets 's nachts op een vaste plaats aan een paal zetten (in overleg met de buren zodat niemand er last van heeft). Tussendoor zetten we de fiets alleen op het "kleine" slot waar de fiets op verzekerd is. De fiets is van heel goede kwaliteit en kan goed tegen weer en wind (we gebruiken een afdekzeil over de bak).
De fiets heeft 8 versnellingen en fietst werkelijk super! Ik vind het ook veel veiliger dan kinderen in zitjes voor en achterop een "gewone" fiets. En bovendien is een bakfiets ook erg handig voor boodschappen en vervoer van allerhande spullen. In de stad is dat veel handiger dan met de auto; voor mijn werk heb ik er ook wel eens e.e.a. aan spullen mee vervoerd; of zakken potaarde. Ik vind het heel handig dat je er gewoon van alles in kunt doen zonder gedoe met fietstassen etc. Er zit trouwens ook een goede bagagedrager op waar ook nog een kinderzitje of fietstassen op kan. En de fiets fietst werkelijk heel goed. Natuurlijk is het zwaarder dan in je eentje op een gewone fiets, maar het went, mijn conditie is er merkbaar door verbeterd, dat is ook een voordeel.
Een heel groot voordeel van een bakfiets vind ik dat je er een "tentje" bij kunt kopen, zodat je kind(eren) lekker droog en uit de wind zitten. Dit fietst natuurlijk wel wat zwaarder. Voor kleine kinderen is dat wellicht belangrijker dan voor grote.
Ik vind het ook ontzettend gezellig dat mijn kind (2 jaar) voor me zit. En ook heel nuttig, want hij beseft nog niet wat gevaarlijk is, ik zie graag wat hij aan het doen is.
Wat je ook koopt, ik zou wel aanraden om in ieder geval een echt goede fiets bij een goede zaak te kopen, en je niet te laten verleiden door een "lage" prijs. Van een goede fiets kun je ontzettend veel plezier hebben (fietscomfort), er zijn veel minder onderhoudskosten, en na een aantal jaar kun je de fiets voor een goede prijs tweedehands verkopen (dat is in ieder geval bij deze bakfietsen het geval).

Margriet*

Margriet*

07-10-2009 om 17:25

Ik zou wel voor een

bakfiets gaan. Als je toch geld gaat uitgeven heb ik na drie jaar een pack max duo te hebben gehad bij anderen de voordelen van een bakfies wel gezien. De kinderen blijven droog als het zoals nu constant regent en je kunt er een hoop boodschappen in kwijt als je het grote model hebt.
Ik vind de fietsfabriek fietsen van slechte kwaliteit. Ze zijn ook schandalig duur. De onze was in drie jaar (4 jaar geleden gekocht en drie jaar geleden voor het zelfde bedrag verkocht op Marktplaats) 300 euro duurder geworden. Vind ik best veel.
Ik heb nu een Azor fiets, via tips hier op het forum en daar kun je prima een dubbele fietszitje op. Ben je goedkoper uit.

Rafelkap

Rafelkap

08-10-2009 om 13:49

Ben je er nog majda?

Maar Majda wilde dus pertinent geen bakfiets. Konden wij ook niet, omdat die niet door de gang past en beter niet voor het huis kan blijven staan. Ik ben wel erg blij met m'n ff-fiets en ook omdat ik hem na een jaar of 2 weer goed kan verkopen. Hier was ook dubbele achterzit op gewone fiets geen optie, omdat onze kinderen net iets te klein zijn om het veilig te laten zijn.
ben je er al uit, Majda? Er zijn trouwens ook fietsen met een motortje, dat zou ook nog een idee zijn. Hoewel het wel een gezonder work-out is elke schooldag

NN

NN

08-10-2009 om 23:01

Merken en kindertandem

Inderdaad hebben wij bewust gekozen om geen fiets van de Fietsfabriek te nemen. Niet dat het slechte fietsen zijn, maar ze komen wel steeds net wat slechter uit de tests dan die van bakfiets.nl en zijn ongeveer even duur. Ik zie ze hier in de stad veel staan, en vind dat ze er snel "oud" uitzien. Ze zien er leuk uit maar het is net allemaal wat minder degelijk. De fietsen van bakfiets.nl en Workcycles worden trouwens gemaakt door Azor.
Azor en Workcycles hebben ook allerlei andere fietsen waar je veel kinderen op kunt zetten (twee achterop, een voorop), maar dat lijkt mij toch veel onhandiger en al snel niet meer haalbaar als de kinderen ouder worden. En hoe doe je dat dan met bagage en boodschappen erbij? Ik zou toch echt een tweewiel-bakfiets overwegen, ze zijn ervoor gemaakt om altijd buiten te staan, en ergens in de buurt moet toch wel een plekje zijn om deze neer te zetten?
Wat ook leuk lijkt is de "Onderwater-fiets" (ook gemaakt door Azor), een tandem voor ouder en kind waar ook nog twee kinderen in een zitje mee kunnen. Zo kan je oudste kind ook nog conditie gaan opbouwen! Ik zou dit heel graag willen gaan doen als mijn zoontje ouder is... http://www.onderwaterfiets.nl/
Hier links naar verschillende soorten fietsen voor kindervervoer:
http://www.workcycles.nl/bakfiets/fietsen/kindervervoer-bakfietsen.html
http://www.azor.nl/WEBSITE_2009/pages/VLIELAND%20NN8D%20D55%20MZW.htm
http://www.bakfiets.nl/modellen.php

Van www.onderwater.nl: De kindertandem is geschikt voor kinderen van ongeveer 4 tot 8 jaar. Het kind zit voorop en de ouder zit achter. Natuurlijk stuurt de ouder, maar het kind heeft op zijn minst het idee dat het zelf de baas is. Bovendien heeft het voorop een fantastisch uitzicht, en leert het spelenderwijs om te gaan met het verkeer. Met een extra zadelsteun kan de fiets zelfs drie kinderen en een ouder vervoeren, twee voor de ouder en een achter op de bagagedrager.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.