Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-06-2010 om 21:23

Dreumes op vakantie zonder id

Hallo,

Mijn eenkennige zoon van 1,5 werkt niet mee bij de fotograaf en ik kan dus geen ID-kaart voor hem laten maken. We hebben het al een paar keer geprobeert, maar het gaat gewoon niet.
Nou gaan we begin augustus een week op vakantie en hij gaat dus zonder. Ik neem dan ons trouwboekje mee waar hij instaat, het kaartje van het ZH dat hij geboren is en natuurlijk zijn zorgpas waar ook al zijn gegevens opstaan.
We zijn nog nooit gecontroleerd, maar als we dat wel worden, zouden we dan erge grote problemen krijgen in Duitsland?

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik denk het niet

Wij gaan zeer regelmatig naar België (dat krijg je als opa en oma daar wonen) maar altijd zonder de papieren van de kinderen. Men heeft daar absoluut geen reden om die papieren te zien dus sleep ik ze ook niet meer. Lijkt me dat dat in Duitsland ook zo gaat...

Vraag het anders even na bij de gemeente, hoe om te gaan met deze situatie.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-06-2010 om 22:35

Gemeente gemailt

Ik heb net een mail naar de gemeente gestuurt met de vraag of ze me kunnen helpen. Er zullen toch wel meer kleine kinderen zijn die niet meewerken?

grt Dendy

Maxime.M

Maxime.M

06-06-2010 om 23:01

Op schoot

Hoi,

Kan je kind niet op je schoot (terwijl je schuin zit) en dan de foto maken? Mijn vriendin is fotografe en bij haar in de winkel lossen ze het altijd wel creatief op hoor. Misschien is het handig om het nog eens bij een andere fotograaf te proberen? (misschien een vrouw?) en dan desnoods eerst even bellen zodat je op een moment kan gaan dat het rustig in de winkel is, en ze wat meer tijd aan je kunnen besteden.

Maxime

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-06-2010 om 23:24

Mag niet

Ik mocht naast de stoel zitten en dan mijn handen om zijn heupjes doen zodat hij er niet af kon vallen. Maar zoon is erg eenkennig momenteel, hangt het liefst de hele dag aan mij en dat deed hij bij de fotografen ( ben bij meer geweest) ook. Geen kans op een foto dus.
Ik ben erg benieuwd of de gemeente een oplossing heeft.

Dendy

Vic

Vic

06-06-2010 om 23:42

Je hebt nog anderhalve maand

Ik zou toch nog een poging proberen om het kind op de foto te krijgen. Waarschijnlijk kom je er zonder problemen mee weg zonder id, maar je wilt toch ook niet het risico lopen op problemen als zich onverwacht een calamiteit voordoet. Zulke kleine kinderen hoeven trouwens nog niet met 'neutrale blik' in de camera te kijken. Mijn jongste heeft een paspoort met foto van toen ze 5 maanden was (helaas nog maar een maand geldig), en ze kijkt daarop zo schattig scheel met een open mondje. Dat was de enige gezichtsuitdrukking die ze destijds had

Puck

Puck

07-06-2010 om 08:36

Andere fotograaf

Ik zou eerst nog eens proberen bij een andere fotograaf en kijken of die zoals Maxime al aangeeft creatievere oplossingen heeft als "mag niet". Je zegt zelf al dat jouw kind vast niet de eerste zal zijn.

Tinus_p

Tinus_p

07-06-2010 om 09:34

Simpele regel

Dendy:
"Ik ben erg benieuwd of de gemeente een oplossing heeft."
Ik vrees van niet. De officiele regel is namelijk extreem simpel. ID met foto is verplicht voor gresnoverschrijding. Wat jij doet, is vergelijkbaar met ana een agent vragen of je door rood mag rijden.

De controle kans is natuurlijk verder maar klein.

margje van dijk

margje van dijk

07-06-2010 om 10:07

Omhoog houden

Het vergt even wat van je armspieren, maar kun je je kind niet even omhoog houden? Dat was bij mij (destijds) de oplossing. Baby boven je hoofd houden en 'klik'. De fotograaf had wel een paar herhalingen nodig omdat hij onscherp was, maar na take-3 o.i.d. was het klaar.

Op die manier heeft je kind toch een 'officiele' achtergrond achter z'n hoofd, en jouw handen zitten laag genoeg om niet mee op de foto te komen.

Margje

mirreke

mirreke

07-06-2010 om 10:31

Officieel mag het niet

Verder zijn er heel regelmatig (grootschalige) controles aan de grens, zelfs bij vrij kleine grensovergangen, omdat de Duitse politie smokkelen van wiet en andere dingen zoals sloffen sigaretten wil tegengaan. Als je dan gepakt wordt kun je terug. Ze houden soms de gekste auto's aan, die helemaal niet aan het standaard daderprofiel van smokkelaars (wat dat dan ook wezen moge) voldoen. En de Duitse politie is niet zo aardig als de Nederlandse politie...
Tips, laag op de grond voor je kind gaan zitten, en dan een speeltje hoger houden, buiten beeld. Of met twee mensen gaan. Papa houdt kind vast, jij staat net buiten beeld zodat hij naar jou opkijkt. Dat idee van margje vind ik ook erg leuk, evt. ook met twee personen. Ik zou dus een andere fotograaf zoeken die wat meer moeite wil doen en wat creatiever meedenkt, of meer ervaring heeft met heel kleine kinderen. Want als je nu bv. met het vliegtuig zou willen kwam je niet weg, er zijn idd meer mensen die dit meemaken, en dus ook meer fotografen die het oplossen.
En stel dat er wat gebeurt, hoe klein ook, een mini-aanrijding of zo, dan moet je alles overleggen...

Mover

Mover

07-06-2010 om 11:02

En zelf een foto maken?

Kan je niet proberen zelf een foto te maken van het kind, thuis, samen met papa en mama, en eventueel de buurvrouw (ik noem maar wat)?
Zoals gezegd, bij die hele kleine hummels hoeven ze toch wat minder scherp te letten op de 2 oren, open ogen en dichte mond.
Het risico van een aanhouding of aanrijding is klein, maar de ellende is groot!

Wij zijn al een paar keer met onze kinderen naar Duitsland op vakantie geweest en dat zonder papieren. Hmmm, daar wist ik dus helemaal niks van. Wat stom blijkbaar, die van ons hebben helemaal geen papieren, nooit over nagedacht.

Ga ik onthouden voor de volgende keer. Ik begrijp dus van jullie dat ze dan allemaal hun eigen ID kaart nodig hebben? Ik ben helemaal verbaasd, heb er nooit bij stil gestaan.

Groet,
Olijvje

margje van dijk

margje van dijk

07-06-2010 om 11:51

Of in je paspoort

Olijvje, je kunt je kinderen dus ook bij jullie in het paspoort laten schrijven (bij een van beide is voldoende, bij allebei is handiger - want dan kunnen ze ook met elk van jullie apart reizen - maar kost dan wel twee keer zoveel natuurlijk).

Maar ook voor zo'n paspoortvermelding moet je een foto per kind overleggen, dus aan foto's nemen ontkom je niet. En dat zijn strenge foto's. Ook strenge beambtes trouwens, je moet je kind ook weer meenemen naar het gemeentehuis (en een verklaring van je partner hebben) om ze bij jou in het paspoort te laten inschrijven.

Margje

Maxime.M

Maxime.M

07-06-2010 om 11:53

Dendy

Dendy, woon je in de buurt van Eindhoven? Dan zou je naar de winkel van mijn vriendin kunnen gaan. Ik zet haar website hier maar gewoon neer,ze is erg goed met kinderen. www.fotografiemeriam.nl

Maxime

Puck

Puck

07-06-2010 om 12:00

Paspoort ouder vs eigen id

Als je nu moet kiezen om een kind een eigen ID te geven of te laten bijschrijven in het paspoort van de ouders dan zou ik zeker voor een ID gaan. Voor kinderen onder de 13 kost dit nog maar iets van 9 euro en vanaf 2012 (?? meen ik) gaat het bijschrijven helemaal vervallen.

Tinus_p

Tinus_p

07-06-2010 om 14:56

Grenscontrole

Berber:
"Wij zijn al een paar keer helemaal binnenstebuiten gekeerd aan de grens."
De NL-Belgische grens? Ik ben eigenlijk de laatste 5 jaar (diverse malen naar Belgie, Frankrijk en Duitsland geweest) nooit meer aan de grens gecontroleerd.
Ik was wel blij die ene keer bij de franse SEH dat ik van alles bij me had. Anders hadden ze ook wel geholpen, maar t scheelde toch.

mirreke

mirreke

07-06-2010 om 15:17

Tinus nld-duitsland

Tegenwoordig zijn aan de grens bij Arnhem en ook bij de veel kleinere grensovergangen bij Nijmegen en 's Heerenberg zeeeer regelmatig controles. Ik zie bijna om de keer dat ik er rij wel een controle. Soms wordt iedereen gechecked.
Mijn dochter gaat elke dag met de bus naar Nijmegen en er wordt minstens eenmaal per week gecontroleerd. Door de douane dus, bus stilgezet en alle passagiers moeten alles laten zien...

Suzanne

Suzanne

08-06-2010 om 12:17

Foto-kabine?

Bij ons op het gemeentehuis staat zo'n fotokabine. Je maakt daar de foto's helemaal zelf. Kan niet missen, duidelijke uitleg. Misschien kun je samen met dreumes bij zo'n ding foto's maken? Daar komt geen vreemde aan te pas. Kost 5 euro, dus ook nog een stuk goedkoper dan bij een fotozaak. Weet niet of zoiets in andere gemeentehuizen ook staat?

Hanne.

Hanne.

08-06-2010 om 13:30

Zou ik niet doen

Ik zou niet naar een foto cabine gaan. De eisen zijn erg streng tegenwoordig, en als je een paar foute foto's maak (voor 5 euro) loopt het bedrag snel op.

Ik zou toch kiezen voor een goede fotograaf met veel geduld. Ik heb van alle 3 mijn kinderen een goedgekeurde foto, en ze hebben geen van allen meegewerkt. Van de baby hebben ze denk ik wel 8 shots moeten maken voordat er een goed bij zat. Maar ik heb er maar 1 van hoeven betalen.

De baby 'zat' bij ons op de kruk terwijl ik hem onder z'n kleren vast hield. Ik zat her dus echt naast (met fysiek contact). Grote broer stond naast de fotograaf met een speeltje te rammelen zodat daar naar gekeken werd. Zag er misschien wat raar uit, maar het werkte prima

Betere fotograaf

Ik zou toch voor een betere fotograaf gaan.
Geen enkel kind is zo eenkennig dat het onfotografeerbaar is. Dan maar een paspoort met een paar traantjes op de foto hoor!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-06-2010 om 21:14

Gelukt!

Vanmorgen om 8 uur werd ik gebeld door een vriendelijke meneer van de gemeente. Vol begrip en hij kwam met de gouden tip.
Ergens achteraf in onze stad zit een groezelig rokerig fotozaakje waar de fotograaf het altijd voor elkaar krijgt een foto te maken. En het lukte.
Ik heb helemaal onder een laken gezeten en zoon zat op mijn schoot op dat laken. Het is wel een foto van een verdrietige zoon met tranen, maar de gemeentemeneer vertelde mij vanochtend dat ze bij zulke jonge kinderen helemaal niet zo moeilijk doen.
Ik ga nu de paperassen in orde maken en dan hoop ik morgen de boel bij de gemeente in te kunnen dienen.
Dank jullie wel voor de tips!

grt Dendy

Paspoort bewaren

Als het paspoort verlopen is: bewaren! Zo'n pas met traantjes is zo'n mooi tijdsdocument voor je kind!

Oh ja

ik moet mandarijntje nog in mijn paspoort bij laten schrijven natuurlijk !

Aha

net gebeld, het wordt ook een id kaartje, eens kijken of mandarijntje op de foto wil.

Maxime.M

Maxime.M

09-06-2010 om 16:24

Terug met gat

Hoi,

Mijn oude id-kaarten heb ik allemaal terug gekregen, met een paar grote gaten erin gestanst. Blijkbaar mag dat op die manier wel teruggegeven worden.

maxime

amk

amk

09-06-2010 om 22:58

Hoekje eraf

is ook nog een mogelijkheid.
Ik lever ook niet mijn paspoorten in, veel te leuk al die stempels.

Kan alleen als id kaart niet verlopen is

dat terugkrijgen..onze ID kaarten waren een paar weken verlopen en toen mochten we ze niet meer terug

ilsepilse

ilsepilse

10-06-2010 om 10:43

Verlopen

het id van mijn man was ook al verlopen maar kreeg ze idd terug met 2 grote gaten erin ...

Polly Shearman

Polly Shearman

10-06-2010 om 12:48

Ook een vraag over id

Zoons vertrekken morgen met hun sportclub op trip naar een huis in de ardennen ( eigendom van een van de clubleden)
er is gevraagt om kopie's van ID en zorgverzekerings kaart.
Is dat voldoende? Of moet ik hun echte pasjes ook meegeven?

groet, polly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.