Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bezorgde vriendin

bezorgde vriendin

19-03-2010 om 10:11

Dreigende uithuiszetting

Vrienden van ons hebben een huurschuld. Met het deurwaarderskantoor is een aflossingsregeling getroffen en daarna hebben ze een brief gekregen dat het vonnis nog wel aan hen betekend zou worden.

Nu hebben ze inderdaad gisteren het vonnis betekend gekregen en daar staat in dat ze veertien dagen na gisteren het huis moeten verlaten.

Is het nou echt zo dat ze eruit worden gezet na de betalingsregeling?

Ik heb er helemaal geen verstand van dus misschien is hier iemand die hier een antwoord op weet?

groetjes,
een zeer bezorgde vriendin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mmm

Ik begrijp dat er een ontruimingsvonnis is gewezen, en dat nadien een betalingsregeling is overeengekomen? En die betalingsregeling wordt ook daadwerkelijk nageleefd?

Dan denk ik eigenlijk dat het een betekening is 'voor het geval dat', maar dat vind ik niet erg netjes, ze hadden ook kunnen wachten: als die betalingsregeling niet wordt nagekomen kan er altijd nog betekend worden.

Ik zou om te beginnen de deurwaarder bellen, en als er meegedeeld wordt dat het wel losloopt: schriftelijk bevestigen.

Maar wat misschien ook wel handig is, is om via het Juridisch Loket een doorverwijzing te vragen naar een huuradvocaat voor een kort advies. Dat kost helaas wel een paar tientjes (als je inkomen tenminste laag genoeg is).

Als ze achter zijn met de betalingsregeling (en dat gebeurt nog al eens), dan moeten ze bidden en smeken bij de deurwaarder en nieuwe afspraken maken, en die dan vooral nakomen. Desnoods geld lenen. Als ze zien aankomen dat ze een regeling niet na kunnen komen: contact opnemen met de deurwaarder, dan valt er soms nog te praten.

Overigens betekent zo'n aanzegging niet meteen dat na 15 dagen de boel wordt leeggehaald, zelfs in het slechtste geval wordt vziw een ontruiming altijd nog apart aangezegd. Maar leuk is anders, en de kosten lopen op.

Samenvattend: eerst deurwaarder bellen en navragen hoe en wat, en afspraken schriftelijk bevestigen. Komen ze er met de deurwaarder niet uit en vinden ze dat onterecht, dan als de gesmeerde bliksem naar een huurrechtadvocaat, eventueel via het Juridisch Loket.

Groeten,

Temet

bezorgde vriendin

bezorgde vriendin

19-03-2010 om 11:31

Temet

bedankt voor je reactie, ik ga het zeker aan ze voorleggen.

Ze hadden eerst de betalingsregeling getroffen. Op 4 maart kregen ze daar een schriftelijke bevestiging van. Echter, het vonnis is op 16 maart gewezen dus ze snappen er niks van.Ik ga vanmiddag naar ze toe en dan zal ik eens vragen of ze al contact hebben gehad met het deurwaarderskantoor.Ik heb de brief van het vonnis gelezen maar het is allemaal abracadabra voor me...ik snap er ook niks van en kan ze niet helpen.

Maar vanmiddag zal ik zeggen dat ze in ieder geval contact moeten opnemen met het kantoor.

Vriendin

Het kan heel goed hoor, wat jij beschrijft. Tussen de dag van de zitting en de dag waarop het vonnis wordt uitgesproken zit een paar weken. Waarschijnlijk scenario: dagvaarding, zitting, pas op of na de zitting afspraken over een regeling, het vonnis wordt ondertussen gewoon uitgesproken. Het is vziw schering en inslag in huurincassozaken.

Het enige vreemde aan het verhaal vind ik dat ze dat vonnis ook daadwerkelijk betekend hebben als er een betalingsregeling is afgesproken die ook wordt nagekomen. Dat vind ik zoals gezegd niet zo netjes, met name niet omdat er kosten aan verbonden zijn. Wacht dan met die betekening, zou ik denken.

Groeten,

Temet

bezorgde vriendin

bezorgde vriendin

19-03-2010 om 11:58

De betalingsregeling

die gaat pas in aan het eind van deze maand. Ze gaan hem absoluut nakomen, daar ben ik van overtuigd. En het klopt inderdaad dat er altijd een aantal weken tussenzitten maar in dit geval dus maar drie dagen...het vonnis is afgelopen dinsdag gewezen en dus vanmorgen betekend..gooi maar in mn pet..

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2010 om 21:59

Ik noem het nog maar eens

Doe navraag bij maatschappelijk werk of in de gemeente een beroep gedaan kan worden op hulp uit kerkelijke of humanitaire hoek. Wij hebben een bedrag geleend op die manier. Het moest via de gemeente terugbetaald worden, omdat het een vorm van bijzondere bijstand is. Het is geen gift. Tenminste... zo was het bij ons.

Ik weet niet of ze al in een schuldhulptraject zit? De gemeente zit niet te wachten op uithuiszettingen. Ze moet proberen om ook rechtstreeks via de gemeente hulp te krijgen in de vorm van bijzondere bijstand, schuldhulpverlening enz.
Wij hebben ook op dit punt gezeten. We moesten het huis al uit en er was al boedelopslag geregeld (dat kan je vriendin ook gebeuren. Het leuke is dat je ongevraagd nog meer kosten in je mik geschoven krijgt voor het beschikbaar stellen van die opslagruimte.) Wij zijn heel goed geholpen door de gemeente. Ik wens niemand maar dan ook niemand deze situatie toe! Sterkte dus voor je vriendin.

vriendin;-)

vriendin;-)

25-03-2010 om 08:56

Updateje

ze hoeven hun huis niet uit! Vriend heeft contact opgenomen met het deurwaarwaarderskantoor en nu blijkt dat het vonnis betekend is omdat dat gewoon zo hoort. Als zij zich netjes aan de afgesproken betalingsregeling houden dan is er niks aan de hand. In een brief die zij eerder hadden ontvangen (toen de bet.reg. schriftelijk was geaccepteerd werd daarin vermeld dat ze nog bericht zouden sturen waarin het totaal verschuldigde bedrag zou worden genoemd. Dit was dus in het vonnis het geval.
Beetje ingewikkeld allemaal maar het komt er dus op neer dat ze lekker mogen blijven in hun huis!

Mooi!

Mooi zo. Dat zal een pak van hun hart zijn.

En aardig dat je het nog even terugmeldt hier.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2010 om 15:07

Wat een opluchting!

Fijn voor ze!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.