Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Massi Nissa

Massi Nissa

16-11-2009 om 21:20

Draadjesvleesrecept gezocht

Mijn oma en mijn moeder maken zalig draadjesvlees. Mij lukt dat maar zelden. Meestal is het goed te eten, maar niet overheerlijk. Wie heeft het ultieme draadjesvleesrecept?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

16-11-2009 om 21:36

Mosterd

Ik smeer het vlees altijd in met mosterd, daar wordt het malser van. En verder laurierblaadjes erbij, beetje ui, water en lekker lang (meer dan 3 uur) laten sudderen.

bibi63

bibi63

16-11-2009 om 21:57

Heel lekker recept van oma

Dit is mijn overheerlijke recept:

Nodig:
Runderlappen (ik neem altijd magere)
vloeibare bakboter
1 ui
2 plakjes ontbijtkoek
1 lepel appelstroop
scheut ketjap
lepeltje mosterd
scheut ketchup
laurierblaadje
peper/zout
kruidnagel, oregano, tijm bascilicum
scheut rode wijn

Snijd de uien klein. Bak ze in de boter glazig. Voeg het vlees toe en bak het rondom bruin. Voeg de overige ingredienten toe (ontbijtkoek een beetje verkruimelen, bindt lekker de jus/saus) en 3 uur laten pruttelen.
Eet smakelijk!
Groetjes,
Bibi

Langzaam

Laat het vlees goed dichtschroeien, zet daarna het vuur (of welke hittebron dan ook) lager, flink laag zelfs en laat het dan uren en uren staan. Het is echt belangrijk dat je het niet laat koken of zelfs maar pruttelen, nergens voor nodig. Lang, langzaam en vuur laag!
Met een heel simpel kruiderijtje/groenterijtje wordt het al lekker hoor. Ik zet het op met een preitje, ui, wortel, tomaat eventueel, laurier, peper en zout. Na dichtschroeien water erbij, en eventueel wat zuurs (mosterd, wijn) om het vlees nog wat malser te maken.
Vlak voor je gaat eten haal je even het vlees eruit, verder alles wat je niet wilt consumeren (laurier), en je zet de staafmixer in de saus. Vlees terug. Klaar.

Niet te mager!

Neem vooral niet te mager rundvlees. Met een randje vet wordt het echt veel lekkerder, malser en smakelijker. Mager bewaar je maar voor een andere keer.

En laat het vooral lang genoeg sudderen.

Ik ben zelf grote fan van alcohol door een stoofpot. Afhankelijk van het recept kan dat een scheut wijn zijn, of een flesje bruin bier, of zelfs whiskey.....

jammie! (het is ook echt stoofvleesweer. Echte hachee is ook een heerlijke klassieker. met de rode kool van Margje/Nigella Die kan lekker meesudderen op een ander pitje)

Ingrid

Nasha 1st

Nasha 1st

16-11-2009 om 23:25

Aanbraden

doe ik gewoon in 1 keer alles....even goed om en om.....dan water erbij (mag koud zijn hoor). Weer even goed heet laten worden, dan vuur laag en laten staan....draadjesvlees is vooral veel geduld en een lange adem...Meestal doe ik het 's morgens en laat het dan tot het avondeten pruttelen....

Mover

Mover

17-11-2009 om 09:34

Ingredienten

Braadlappen (mogen idd best met randje vet)
peper zout
Jeneverbessen/laurierblaadjes
Lepel tomatenpuree (uit blikje)
Scheut balsamico azijn
Bouillon
Na het aanbraden en toevoegen van kruiden, overgieten met warme bouillon (of vlees uit de pan water met bouillonblokje toevoegen, aan de kook brengen, en dan vlees terug in de pan).
Heel lang(zaam) laten sudderen. Af en toe omdraaien vlees. Liefst nog een keer laten afkoelen (zondag maken) en maandag een makkelijke maaltijd, alleen maar opwarmen.

Mijn ervaring is dat kwaliteit vlees bepaalt of een recept slaagt. Het beste recept/ingredienten en beroerd vlees wordt nooit wat. Terwijl goed vlees maar heel weinig nodig heeft.
Succes.

jaca

jaca

17-11-2009 om 11:48

Het lekkerste vlees

als je echt draadjesvlees wil is een sucadelap.
Lekker kruiden en dan een recept voor een heerlijke jus.
Die heb ik dan net niet, maar dat is wel het allerlekkerste.

Hier heel simpel

Sucadelapjes kruiden met vleeskruiden en een beetje zout. Vloeibare Croma in de pan heet laten worden. Sucadelapje(s) aanbraden aan beide kanten. Klein uitje (of groot uitje, maar net waar je zin in hebt) snijden en in de pan gooien. Water erbij zodat de sucadelap net onder staat. Nog een klein scheetje azijn en sudderen maar.
Ongeveer 4 uur laten sudderen en steeds even kijken of er nog wat water bij moet.
De truuk is volgens mij: in het begin niet teveel water erbij maar steeds even kijken of het water al verdampt is. En dan steeds maar een klein beetje water toevoegen.
Wij vinden het heerlijk!!!

Massi Nissa

Massi Nissa

17-11-2009 om 20:28

Ooooh bedankt zeg

Wat fijn, zoveel reacties! Ik ga het recept van bibi's oma zeker proberen, heb bijna alles al standaard in huis behalve de runderlappen. IngridT, ik heb van de Marokkaanse keuken geleerd om altijd wat vet of bot aan het vlees te laten voor de smaak. Klopt helemaal, het wordt er veel lekkerder van. Die mosterd klinkt ook prima (ik vind mosterd en mierikswortel heerlijk).
Wat ik al zie aan alle reacties is dat ik het vlees veel langer moet laten staan. Ook ben ik bang dat zelfs het laagste pruttelpitje-met-sudderplaatje bij mijn fornuis te hard gaat. Zal er nog eens een sudderplaatje bij kopen, twee op elkaar scheelt allicht weer in de hitte.
De rest (beetje ketjap, onder water/wijn zetten, uitje, laurierblad) deed ik al, dus daar lag het niet aan. En wat ingredienten betreft, Mover, ik ben het helemaal met je eens dat goed vlees een vereiste is. Ik zal dus de eerstvolgende keer eens sucadelapjes bij de slager halen in plaats van uit de supermarkt.
O, ik kan niet wachten tot het weekend is, ik ga draadjesvlees met spruitjes maken. En nu maar hopen dat het dan stormt, haha.
Bedankt allemaal!
Groetjes
Massi

Rembrand

Rembrand

17-11-2009 om 21:16

Sucadelapje.

Ik doe er altijd nog tomaat,ui,knoflook bij en een scheutje ketjap.
In de snelkookpan gaat het ook erg goed trouwens !
M.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2009 om 21:32

Massi - spuitjes

"O, ik kan niet wachten tot het weekend is, ik ga draadjesvlees met spruitjes maken."

Als het vlees gaar is, doen wij de spruitjes (en wat winterwortel) erbij. Daarna de aardappelen (stevige soort kiezen, en in stukken snijden) er ook bij en meekoken. Heerlijk!!

Nasha 1st

Nasha 1st

17-11-2009 om 21:45

Sucadelapje

van de C1000 is prima hoor!!!

Maria

Maria

17-11-2009 om 21:58

Meteen veel maken en invriezen

Ik maak altijd meteen 2 of 3 kilo klaar en vries porties voor 2 of 3 man in en enkele eenpersoonsporties (handig als je onverwachts bezoek krijgt of geen zin hebt om te koken). Soms kook ik wat winterpeen in dikke plakken gaar en meng het met het vlees. Andere keer doe ik er lekker met spek gebakken champignons doorheen.

margje van dijk

margje van dijk

17-11-2009 om 23:59

Mijn succesrecept

Hoi Missa,
Ik heb het wel vaker neergepend hier op het forum, dus ik heb mijn bijdrage even uit het archief opgezocht (phoe, dat kostte best veel moeite, om mezelf terug te vinden).
Ik heb trouwens vorige week jouw Marokkaanse gehaktballetjes gemaakt... héééérlijk!
En o ja, die rodekool-van-Nigella die ik er altijd bij maakt kun je ook in het archief vinden. Bij mij passen twee van die gietijzeren pannen samen in de oven, dan heb je helemaal een win-win-situatie. Eerst het vlees, als dat in de oven staat begin je met de rode kool, wat een uur korter in de oven hoeft, en daarna maak je op je dooie gemakje de aardappelpuree (en/of de zelfgemaakte appelmoes daarbij). Moet je wel een kookfreak zijn natuurlijk.
Overigens is het voor een smakelijk stoofvleesrecept van het grootste belang dat er voldoende zuur in zit, dus skip de wijn niet, en als je dat wel doet moet je er zeker azijn o.i.d. doorheen doen. Dat scheelt enorm op malsheid. Hetzelfde geldt voor de rode kool.
Eet smakelijk,
Margje
- - -
Gebaseerd op Sylvia Witteman (ik weet niet meer wat van Sylvia is en wat van mezelf - het meeste van Sylvia natuurlijk).

- snij een uit in halve ringen (ik doe altijd snippers trouwens)

- snij een winterwortel in lucifertjes

- snij 4 van de binnenste bleekselderijstengels (= sappigst) in plakjes

- snij anderhalve kilo sucadelappen in vieren (ik snij die ook in kleine stukjes)

- verhit een bodempje olijfolie in een gietijzeren pan (die in de oven past).

- braad het vlees met handenvol bruin, op hoog vuur(niet te veel tegelijk want dan wordt het te nat en niet bruin), en haal het er telkens uit (stapel het op een bord of zo).

- als al het vlees gebraden is doe je nog een klein beetje extra olijfolie in de pan en hier doe je de groenten in. Zet het vuur nu wat lager.

- snij een stuk of 6 ansjovisfiletjes in stukjes en doe ze erbij, en ook ongeveer 2 eetlepels gedroogde tijm (of verse). Doe die ook bij de groenten.

- laat de groenten zo'n 10 minuten zachtjes sudderen (laat ze zacht worden zonder dat ze bruin worden).

- verhit intussen ruim een halve liter goede wijn met een kwart liter runderbouillon (van een blokje of uit een potje).

- doe het vlees terug in de pan, bij de groenten, en strooi er 2 flinke eetlepels bloem overheen, en roer goed maar wel voorzichtig.

- giet de wijn/bouillon eroverheen.

- doe er ook nog 1 a 2 eetlepels tomatenpuree bij

- roer nog eens heel goed.

- Doe het deksel op de pan en zet hem in de oven. Op zo'n 160 graden minstens 3 uur laten stoven. Ik doe vaak 4 uur. Ik zet 'm op stand hetelucht. Check wel tussendoor of het niet aanbrandt (dat de topjes zwart worden), evt. even doorroeren.

- Het is goed als het vlees uit elkaar valt.

Wij eten het meestal met zelfgemaakte aardappelpuree en "mijn rode kool" (staat wel ergens in het OO-archief).

Margje

Massi Nissa

Massi Nissa

18-11-2009 om 11:21

Ijsvogeltje/margje

IJsvogeltje, jij kookt dus eigenlijk tajine: eerst het vlees goed gaar laten worden en dan groente in grote stukken meegaren. Klinkt heerlijk. Ik ben trouwens ook een grote fan van winterwortel.
Margje, ook jouw recept klinkt verrukkelijk. Een gietijzeren pan die in de oven past, heb ik overigens niet - is al jaren een wens, maar er gaat altijd iets anders voor . Kan het niet gewoon in een ovenschaal met folie eroverheen, denk je? En die ansjovisfilets vind ik een vondst. Man zou het liefst overal en altijd vis bij eten, dus ik ga dat zeker proberen.
Wat leuk dat de gehaktballen zo lekker waren!
Groetjes
Massi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-11-2009 om 11:43

Massi

"IJsvogeltje, jij kookt dus eigenlijk tajine"

Hé, dat klinkt wel mooi exotisch, die houd ik erin!

Massi....

...gewoon op een erg laag pitje op het gasfornuis kan ookhoor!

Ingrid

Kruiden

Zoals tijm en rozemarijn meesudderen. En ik doe er ipv water altijd 2 blikken tomaten bij en een bouillonblokje . Lekker uren laten staan dan valt het helemaal uit elkaar. Favoriet met stoofpeertjes,mmm !

margje van dijk

margje van dijk

18-11-2009 om 13:19

Massi

Inderdaad, wat IngridT zegt, je kunt het ook langzaam op het gasfornuis laten sudderen. Met de rode kool heb ik beide variaties wel gedaan, dat maakt niks uit.

Ook kun je het in de snelkookpan doen. Met de kool wordt dat heel lekker (en het is in 40 minuten klaar ipv 2 uur). Met het vlees heb ik het ook een keer gedaan, maar dat vond ik minder succesvol. Het is inderdaad nóg malser, maar er zit niks 'gebakkens' aan, er zit helemaal nergens eens krokant randje of zo, en het vocht is ook niet ingekookt (want in de snelkookpan gaat er nauwelijks vocht verloren). Je kunt dus volstaan met minder vocht, maar ik vind ook dat ingekookte vocht wat je normaal hebt zo lekker van smaak en dat miste ik wat bij de snelkookpan.

Van de ansjovisfiletjes merk je niets 'bewusts', het smaakt niet naar vis of zo. Maar het versterkt de smaken die er in zitten. En dat is dus heel lekker.

Eet smakelijk, Margje

Katja

Katja

18-11-2009 om 15:24

Ik gebruik ook 2 sudderplaatjes...

.. want anders brandt het bij mij ook aan.
Favo toevoegingen nog:

worcestershire sauce
marmite
vissaus (zelfde effect als ansjovisjes, dus geen vissmaak)
rode wijn of port
knoflookazijn
tomatenpuree
ontbijtkoek
stroop of ahornsiroop
kruidnagel
knoflook
en allerlei kruiderijen uit de Franse supermarkt die ik elke zomer insla

Heb trouwens laatst ergens Confit de canard gegeten. Dat was toch lekker en kwam ook gewoon uit de Franse supermarkt. Heeerlijk!
Katja

Snelkookpan

Gaat goed hoor! Eerst aanbakken dan snelkoken dan saus indikken door in te koken. Zo maak ik elk stoofvlees.

reina

reina

18-11-2009 om 20:57

Mijn favoriet

Verhit 50 gram boter, bak 750 gram runderlappen in stukje in 2 porties bruin. Haal het vlees uit de pan. Bak in het braadvet 150 gram magere spekblokjes. Voeg een winterwortel in plakjes, 2 uien in stukjes en een theelepel tijm toe, bak het tot het gaat kleuren. Voeg een paar glazen rode wijn toe (op kamertemperatuur), even laten inoken. Voeg blik tomatenstukjes op sap toe. Schep vlees terug in de pan. Voeg zout en peper toe. Laat ongeveer 2 uur stoven. Snijd een prei in ringen. Voeg toe, laat nog 10 minuten meestoven. Evt op smaak maken met zout en peper en verse peterselie. Lekker met bijv. warm stevig brood.

Massi Nissa

Massi Nissa

18-11-2009 om 21:12

Reina

Tja, dat is bijna precies hoe ik het altijd doe, minus de spekjes. En toch wordt het dan niet magisch verrukkelijk bij mij. Misschien koop jij toch beter vlees, of heb je een betere pan? Of een betere kreet op de keukenmuur, haha.
Katja, bedankt, twee plaatjes kan dus best. Dacht ik al. Zaterdag dus op naar de Dille en Kamille. Nu eerst dochters verjaardag vrijdag, maar dat is simpel: pannenkoeken, bladerdeeghapjes en ijs.
Groetjes
Massi

reina

reina

19-11-2009 om 07:03

Massi

Dat verschil heb ik nou weer tussen het koken van mij ( terwijl ik best redelijk kan koken, al zeg ik het zelf ) en dat van mijn zoon. Ik doe naar mijn idee hetzelfde, maar bij hem heeft het nét dat ietsje extra... Zal dat nou het geheim van de kok zijn ?

Zuurvlees

ook lekker! Met zelfgemaakte patat en een beste lik maonaise. Komt ie:
ingrediënten:
800 gram rundvlees
5 dl. water
5 dl. azijn
500 gram dikke uien
5 eetlepels perenstroop
2 plakken ontbijtkoek
3 blaadjes laurier
2 kruidnagels
peper uit de molen
zout
bereiding:
rundvlees in blokken snijden, 24 uur marineren in water en azijn (50/50) met zout, peper, laurier en kruidnagels. Vlees uitlekken en aanbraden en afblussen met de marinade. Uien grof snijden, apart bakken en bij het vlees doen. In ruim 2 uur gaar laten sudderen in de marinade. (of snelkookpan dus).Als het vlees gaar is de plakken ontbijtkoek toevoegen om te binden evenals de perenstroop. Eventueel met peper en zout op smaak maken.

Margje bedankt

Ons stoofvlees lukte steeds slechter de afgelopen jaren. Achteraf was dat een gebrek aan zuur. Van wijn via bier waren we afgezakt naar water zonder azijn.

Hebben jouw gerecht in de oven gemaakt. Moest nog een hele stapel zwarte puntjes eraf snijden... je had gewaarschuwd maar de voetbaltraining, ach je weet hoe die dingen gaan.

Meteen voor drie keer gemaakt.

Zuur! Dat was het dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.