Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jacci

jacci

01-02-2011 om 16:37

Douchecabine schoon?

De titel zegt het al; wie weet het ultime middel om een douchecabine schoon te maken? Sinds de verbouwing ben ik in het bezit van een glazen douchecabine en ik blijf maar spetters zien. Zowel de binnen als de buitenkant. Dus wat gebruiken jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schoonmaakazijn

Werkt prima, niet duur.

amk

amk

01-02-2011 om 17:15

Trekker en azijn

na elke beurt droog maken met een trekker en doek, en bij het schoonmaken schoonmaakazijn.

tonny

tonny

01-02-2011 om 17:27

Geen onverdeeld genoegen, zo'n ding

vooral niet als-ie van glad 'glas' is gemaakt, dan zie je inderdaad alle spetters. Die van ons is van mat'glas' dat scheelt, want werk erbij, daar zit niemand toch op te wachten.
Een ouderwets douchegordijn is dan wel zo makkelijkm, als het om water/kalkspetters gaat.

Hier

Wij hebben een reiniger van HG. Werkt prima. En af en toe nemen we de douchecabine onder handen met Antikal.
Na elke douchebeurt de cabine droog maken doen we niet meer. Is gewoon niet handig tijdens de gezins-ochtendspits of avondspits.

Lynna

Lynna

01-02-2011 om 17:55

Wordt vanzelf mat

Die van mij wordt echt vanzelf mat, hoef ik niks aan te doen.... Jammer alleen dat het dan niet helemaal egaal is, daarom maak ik hem toch maar af en toe schoon met Antikal. Ruikt trouwens heerlijk

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2011 om 18:06

Wceend

Als je toch wilt schoonmaken met blauwe derrie, dus antikal, kan je nog beter wc eend gebruiken, werkt nog beter.

Minet

Minet

01-02-2011 om 19:53

Ter voorkoming

tegen het aanzetten van kalk schijnt het te helpen om na het douchen de cabine/wanden even met koud water af te spoelen.
Ook de ruiten insmeren met een beetje vaseline werkt.

tonny

tonny

01-02-2011 om 22:46

Leg eens uit minet

Waarom geeft douchewater wel kalkvlekken en koud water waarmee je naspoelt, zoals in jouw advies, niet? Het is toch hetzelfde water, alleen niet dezelfde temperatuur?

Insmeren met vaseline? Dat lijkt me erg viezig worden. Hele douchewanden vaseline??

Minet

Minet

02-02-2011 om 06:25

Uitleg

Tonny, bij het naspoelen met koud water schreef ik bewust dat het schijnt te helpen, ik doe het zelf niet maar ken iemand die erbij zweert.
Dan de vaselinetruc, die ken ik dus wel zelf, en nee, het wordt geen smeerboel. Het hoeft er maar heel dun op he, gewoon blanke vaseline, en je ruit is helder maar door het vet blijft de kalk niet vastzitten.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-02-2011 om 10:31

Badkamerreiniger

Of hoe heet dat spul, gewoon van de Appie. Even sprayen, bij erge aanslag laten inwerken voor tien minuten, maar meestal veeg ik alle vuil en kalk er zo af. Werkt ook prima op de wasbak en in bad.

Groet, Mamvantwee

Puck

Puck

02-02-2011 om 11:05

Pelle

Ik snap Tops wel. Zelfs een brandschoon douchegordijn dat tegen je aan plakt is ieuwwww...

amk

amk

02-02-2011 om 11:51

Maar

al die leuke dure dingen als antikal, badkamerreiniger etc zijn gewoon heel dure uitvoeringen van azijn.
Ik dacht altijd dat de OO-ers van die slimme dames en heren waren die zich geen oor aan laten naaien.

Minet

Minet

02-02-2011 om 12:34

Amk

met azijn kan ik mijn massagesproeiers niet laten weken, met badkamerzooi in schuimvorm wel. Die sproeiers kun je niet met een sponsje oid bewerken, dat moet echt even kunnen intrekken.
Dus flink rondspuiten met badkamerreiniger maakt mijn douchecabine pas echt lekker schoon.

Vic

Vic

02-02-2011 om 13:14

Amk

Schoonmaakazijn maakt natuurlijk best lekker schoon, maar dan heb je wel een stinkende badkamer.
Op mijn glazen douchewand heb ik alle spulletjes geprobeerd. Het beste werkte de Glassex badkamerreiniger, maar die wordt hier niet meer verkocht. Nu gebruik ik Witte Reus badkamerspray, dat gaat aardig, en droogt na het wissen ook streeploos op. Van kalkaanslag heb je weinig last als je je douche elke week schoonmaakt.

Puck

Puck

02-02-2011 om 13:29

Vic

Volgens mij hebben ze bij de action schoonmaakazijn met lavendelgeur. En ik vind gewone schoonmaakazijn toch minder stinken dan al die agressieve badkamerreinigers die altijd behoorlijk op mijn longen slaan.

Vic

Vic

02-02-2011 om 13:51

Puck

Tja, dat kan. Ik vind ze wel lekker ruiken

amk

amk

02-02-2011 om 13:53

Minet

die sproeiers laat ik gewoon inweken door er een doekmet azijn om te binden en dat lekker te laten zitten.

Azijn

De volgende keer als mijn badkamerspray op is ga ik er ook eens gewoon schoonmaakazijn in doen. Goeie tip!

Minet

Minet

02-02-2011 om 22:47

Amk

Ik kan om 16 massagestraalkopje in de wand geen doekjes binden? Ook om de watervalgaten/gleuven gaat echt geen doekje, daar heb ik toch echt, echt echt een goede badkamerreinigerschuimspray bij nodig.

Randjes

Bij zwarte randjes: chloor gebruiken (ik doe wel eens wc papier of make up watjes doordrenken en die op de plekken ´plakken´ waar zwarte randjes zitten.

Kalkaanslag verdwijnt met azijn, hardnekkiger kalkaanslag verwijderen we met cillit bang (nooit zo van de reclame artikelen, maar dit is echt wonderspul)-wel eerst de voegen goed natmaken

Trekker en microvezel

Droogtrekken met de trekker en daarna aflappen met een microvezeldoek, dat laatste zorgt ervoor dat je geen strepen hebt. Maar nu moet er zolangzamerhand in de hoekjes en randjes wel iets gedaan worden met een spons en iets zurigs, maar goed, de laatste keer dat ik dat deed was ook al bijna een jaar terug geloof ik.

Groeten,

Temet

Tink

Tink

05-02-2011 om 21:51

Minet

En als je in zo'n spuitfles nou eens gewoon azijn doet als ie leeg is? Al of niet met lavendelgeur .

Mijn ergernis zijn ook die doorzichtige rubberrandjes onderaan de douchedeuren. Ze kunnen er wel af maar dat is een heel gedoe, en dan nog kan ik alleen de gleuf in de bovenkant schoon krijgen. Ze zijn nl. ook nog hol, die randjes (wie verzint zoiets) en ook aan de binnenkant zit aanslag met een bruinige kleur. Kalk. Daar kom je echt met geen mogelijkheid bij. En elk jaar nieuwe randjes aanschaffen is ook zo wat

Alle gezinsleden worden hier gedrild om na het douchen de kranen af te drogen, het verchroomde rekje waar de shampoo e.d. op staan en de glazen deuren. Kan met een trekker, die deuren, maar we doen het ook wel gewoon met de gebruikte handdoek. Scheelt een hoop poetswerk, vooral die kranen.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

06-02-2011 om 19:14

Afspoelen met koud water

Zou de reden dat koud water minder kalkvlekken achterlaat dan warm water gelegen zijn in dat koud water minder snel verdampt en er dus minder residu-vorming plaatsvindt? Het is maar een gok...

Nog een tip

Zelf maak ik de glaswanden af en toe schoon met glansspoelmiddel voor de vaatwasser. De kalk vliegt eraf en de ruiten blijven weer een tijdje mooi schoon. Het water lijkt er dan vanaf te glijden. Ideaal!
Margoth

Margoth

Wat een idee, glansspoelmiddel! Gebruik je dat dan puur of een scheutje in een emmer water?

Fiorucci

Fiorucci

08-02-2011 om 15:17

Oh wat goed

Bedankt voor de tip, ik kan namelijk geen ontkalker gebruiken, dat bijt in de tegels. ( de woningbouw gaf ons een nieuwe badkamer die weer 20 jaar mee moet, maar met poreuze tegels die geen ontkalker verdragen,zucht)

Glansspoelmiddel

Om de paar weken smeer ik de douchecabine in met het glansspoelmiddel op een spons (niet te zuinig zijn). Je zult zien dat alle (kalk)vlekken ervanaf vliegen. Ik laat het dan zitten tot de eerstvolgende douchebeurt, dan spoelt het er vanzelf af. Ik doe het trouwens ook op de tegels.
De buitenkant van de cabine doe ik heel af en toe ook met glansspoelmiddel, maar dan wel verdund. Daar zit ook veel minder kalkaanslag. Ik vind het zelf een supermethode.
Succes!
Margoth

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2011 om 07:08

Margoth

Dankje,ik zal het proberen.

jacci

jacci

10-02-2011 om 23:16

Klinkt goed

Ik heb ondertussen een badkamergoedje gekocht, helpt wel maar meurt flink. Glansspoelmiddel ga ik ook nog proberen, want dat klinkt goed. Dank voor alle tips. Jacci

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.