Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

suus36

suus36

21-12-2009 om 17:59

Doen jullie de verwarming boven dicht?

Hoi,

Met dit weer stoken wij natuurlijk behoorlijk veel. We zijn ook allemaal thuis omdat we vrij zijn. Nu vroeg ik me af of ik de verwarmingen boven aan moet laten (in de slaapkamers). In sommige heb ik ze aan en sommige dicht. Alle deuren staan gewoon open, want er wordt veel heen en weer gelopen en die discipline zit er niet in. Maar er zit niet echt een beleid achter. Doen jullie verwarmingen uit en deuren dicht? Of juist niet? Scheelt dat veel energie?

Groetjes,
Suus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

21-12-2009 om 18:04

Bij cv

en iedereen thuis is het slim om alle radiatoren open te laten staan omdat dan de warmte beter verdeeld wordt door het huis en je uiteindelijk minder hard hoeft te stoken.

Ik heb wel de deuren dicht, maar ik maak dan ook gebruik van een moederhaard systeem waarbij de meeste warmte in de woonkamer is, omdat daar die haard staat. Wil ik mijn slaapkamers warm hebben dan moet het bloedheet worden in de woonkamer, anders is het water al afgekoeld voor het bij de slaapkamers is. (Ring systeem en geen paralel systeem zoals moderne cv's dat hebben)

Linda99

Linda99

21-12-2009 om 18:58

Vloerverwarming

Wij hebben beneden vloerverwarming. Dus als het hier op temperatuur is wordt er in de rest van het huis niet meer gestookt. Deuren open dus hier. En op zolder waar de kinderen nu een filmpje krijgen liggen dekens. Ze zitten dan vaak knus samen in een fauteuil met een dekentje Werkt prima en het scheelt denk ik wel qua stookkosten.

Guinevere

Guinevere

21-12-2009 om 19:44

Open

Tegenwoordig heb ik overal de verwarmingen een klein beetje open staan. Boven hebben wij namelijk enkel glas en zonder verwarming is het echt niet aangenaam boven. Het lijkt dan ook veel vochtiger waardoor de atmosfeer in het hele huis onprettiger overkomt. De deur van de woonkamer houd ik wel dicht, zodat de warmte niet te snel naar boven vliegt en het niet tocht in de kamer.
In stookkosten merk ik eigenlijk niet eens verschil.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-12-2009 om 19:54

Open

Maar dat is nu wel voor het eerst deze winter. Meestal houden we ze boven dicht. Maar dat is nu echt niet meer aangenaam.

tonny

tonny

21-12-2009 om 19:57

Stook bijna overal

Beneden vloerverwarming (dat was al zo, maar ik zou er nooit voor kiezen) en inderdaad, als het beneden lekker is, zijn boven de radiatoren lauw/koud.

Dus op zolder staat een bijverwarming deze dagen, anders heeft dochter niets aan haar kamer.
Zal vast niet best zijn voor onze energierekening (en het milieu) maar goed.

In onze eigen slaapkamer staat de radiator altijd uit. In de computerkamer aan. In de logeerkamer een klein beetje open. In de badkamer aan.

Hanne.

Hanne.

21-12-2009 om 20:41

Deuren dicht

wij hebben alleen in de huiskamer de verwarming aan staan, en dan de deuren dicht.

Of het uit maakt in de stookkosten, geen idee, ik heb het nooit anders gedaan, maar mijn gevoel zegt dat het minder energie moet kosten om 1 ruimte dan alle kamers te verwarmen.

Hanne.

Hanne.

21-12-2009 om 20:41

Deuren dicht

wij hebben alleen in de huiskamer de verwarming aan staan, en dan de deuren dicht.

Of het uit maakt in de stookkosten, geen idee, ik heb het nooit anders gedaan, maar mijn gevoel zegt dat het minder energie moet kosten om 1 ruimte dan alle kamers te verwarmen.

Amk

Interessant wat je daar zegt, want mijn DH heeft de neiging om te pas en onpas radiators dicht te draaien. Zuinig vind ie dat, maar als er maar één deur open gaat krijg je direct zo'n koude 'trek'. Lijkt mij dat daar de CV juist weer van aanslaat. Heb je nog wat steekhoudend bewijs waarmee ik hem om de oren kan slaan? Of kun je me vertellen waar ik dat kan vinden? Het gaat hier om een beneden verdieping met 4 kamers die allemaal gebruikt worden, sommige met deuren, andere met een toog als overgang.

Dorry

Emmawee

Emmawee

21-12-2009 om 21:52

Gelijkvloers

Wij wonen op de begane grond van een flat. Hebben vloerverwarming in de woonkamer, gang en keuken. Ik ben nog niet erg enthousiast, heb het idee dat de vloer niet erg veel doet. We moeten er eens naar laten kijken... We hebben geen thermostaat, want blokverwarming. In de slaapkamers is het nu koud, want we hebben daar geen radiatoren. Zolang de bovenburen stoken geven de verwarmingsbuizen voldoende warmte af om het in huis niet te laten vriezen. Af en toe laat ik er even een elektrisch kacheltje de kamer goed verwarmen, om vocht en schimmels tegen te gaan. Het lijkt voldoende. Ik vind slapen in een koude kamer trouwens heerlijk. Zolang ik het zelf maar lekker warm heb. Opstaan is alleen minder...
Groeten, Maw.

amk

amk

21-12-2009 om 22:09

Dorry

elementaire natuurkunde: warme lucht stijgt op waardoor de ruimte die de warmte verliest kouder wordt. Nu is dat meestal de woonkamer waar de thermostaat hangt.
Het duurt dus langer voor die op temperatuur is en al die tijd draait de ketel op hoge poten.
Door de slaapkamers mee te verwarmen blijft de woonkamer op temperatuur en slaat de thermostaat eerder alarm dat het warm genoeg is en stopt de ketel met overuren draaien.

Guinevere

Guinevere

21-12-2009 om 22:48

Lara?

Lara, ik begrijp je bericht niet. Als je een verwarming namelijk uitdraait, staat het water in die verwarming stil. Dus neemt dat deel van het systeem toch niet deel aan het rondpompen van het water? Dus kan het ook niet bij de cv ketel terecht komen, die dus niet harder hoeft te pompen wegens die koude radiator.

judiths mama

judiths mama

22-12-2009 om 14:18

Tonny (lichtelijk o.t.)

Waarom zou je nooit kiezen voor vloerverwarming? Wij hebben namelijk een natuurstenenvloer zonder vloerverwarming (zat er al in) en het lijkt me juist heerlijk, zo'n verwarmde vloer.

Saskia

Femke_

Femke_

22-12-2009 om 16:21

Dichtknijpen in de woonkamer

Als je het in de slaapkamers maar niet warm wil worden is het verstandig om de radiator in de slaapkamer open te draaien en die in de woonkamer juist wat meer dicht te zetten. Op die manier blijft de CV iets langer doorstoken om de woonkamer op de juiste temperatuur te krijgen en wordt het dus sneller warm in de slaapkamer. De radiator in de slaapkamer dicht en de deuren open is volgens mij niet handig....je verliest dan het grootste deel van de warmte aan je trapgat en de voordeur, da's zonde!
Femke

amk

amk

22-12-2009 om 19:55

Lara

dat zegt femke toch: open in de slaapkamer, dicht in de woonkamer.

tonny

tonny

22-12-2009 om 21:00

Vloerverwarming - o.t.

In onze woonkamer is alléén vloerverwarming. Ik vind die overal opstijgende warmte niet plezierig, heb veel liever radiatoren. Ook prettig om even iets op te leggen om te drogen, natte handschoenen bijvoorbeeld.

En zo'n warme vloer is wel best als-ie al een tijdje opgewarmd is geweest, lauwtjes dus, maar als de boel opstart vind ik het veel te zweetvoetenachtig.
Je hebt gelijk, een stenen vloer zonder vloerverwarming zou erg koud zijn. Maar ja, die stenen vloer lag hier al.
In mijn vorige huis had ik novilon. En een kleed.

Nee

stoken boven niet. Als ik boven ben overdag ben ik toch bezig met opruimen, was doen ed. Mijn zoon rent en vliegt ook heel de tijd en heeft nog nooit geklaagd over kou boven. Zou hij dat wel doen zou ik het wel aanzetten uiteraard...

Als de kids niet lekker zijn zet ik wel een klein beetje de kachel aan. En in de badkamer natuurlijk.

liefs lisa

Amk

Misschien werkt dat in jouw huis zo (met moederhaard en iedereen thuis) maar bij een normale cv-installatie is het energie-zuiniger om de kamers die niet gebruikt worden niet te verwarmen. En natuurlijk tussendeuren dicht. Hier wordt alleen de benedenverdieping en de badkamer boven verwarmd. Ik ventileer wel alle kamers.

Ruimtes die aan woonkamer grenzen

Onze c.v. meneer heeft ons er van overtuigs dat het verstandiger en zuiniger is als je de ruimtes die grenzen aan de woonkamer (waar dus de deuren op uit komen) i.e.g. gedeeltelijk warm stookt. In de hal en de garage (deuren die uitkomen op het woongedeelte) zitten thermostaatverwarmingen en die stoken we dus half/warm. Zodat als de deur open gaat er niet té veel warmte verloren gaat. De thermostaat is in de kamer. De deuren zijn branddeuren dus vrij 'tochtdicht'. Omdat de hal doorloopt naar boven (2 verd.) is het ook daar redelijk 'aangenaam'. Omdat wijzelf niet van koude w.c. brillen houden staat de verwarming in de badkamer+w.c. ook half aan en die komen beiden weer uit op de hal. De slaapkamers zijn allemaal onverwarmd en de deuren dicht dus. Alleen bij oudste gaat de verwarming overdag aan, maar als ze weg is weer dicht en 's nachts ook dicht. Ik denk dat het zo wel goedkoper is dan het hele huis warm stoken. Het is ook nog 's een groot huis (qua inhoud) én een hoekhuis en de buren zitten er maar met een klein stukje aan vast (geschakeld). Dus aan de meeste kanten buitenmuur. Je kan trouwens nu wel aan de muren voelen wat buitenmuur is en buren. Die muur waar de buren 'vast' zitten is lang zo koud niet als de buitenmuren, dat verschil is duidelijk voelbaar als je je hand op de muur legt.
groeten albana

Roos Vicee

Roos Vicee

23-12-2009 om 20:36

Boven een beetje open

Wij hebben een groot woonoppervlak beneden waarvan de deuren in de regel altijd open (of op een kier) staan. Keuken, eetkamer en bijkeuken hebben vloerverwarming. Woonkamer en hal gewone radiatoren. Beneden staat overal de verwarming aan. En omdat we in de hal een vide hebben en dus een heel erg open trap, gaat de warmte van beneden uit ook erg makkelijk naar boven. Daarom hebben we boven op de overloop (ca. 10 mtr lang) ook de radiatoren (gedeeltelijk) openstaan. Op de slaapkamers, die uiteraard daar weer op uit komen en waarvan de deuren ook nooit vanzelf dicht gaan hebben we daarom de radiatoren (met thermostaatknop) ook een eindje open staan (op 2). Gaat het raam open om te luchten dan gaat de radiatorknop tijdelijk dicht. Zodra het raam dicht gaat gaat de radiatorknop weer op 2.
Het is bij ons boven niet echt warm, maar ook zeker niet koud. Als ze langer boven blijven zetten ze de verwarming soms even iets hoger (naar 3 of soms 3 1/2), maar meestal trekken ze een extra fleecevest oid aan.

Handige site om energie te besparen, op jouw huishouden afgestem

http://www.energielastenverlager.nl/ELV/Energielastenverlager/Kb?init=true#
Alsjeblieft!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.