Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

thuismama

thuismama

23-08-2009 om 07:22

Dochter wil een piano

Nadat dochter een jaar een blaasinstrument speelt, wil ze nu wel piano leren spelen. Overal waar we komen duikt ze achter de piano en "pingelt" ze er vrolijk op los. Ze wil dit natuurlijk erbij en niet in plaats van.

Nu hebben we bedacht om een electrische piano te kopen, gewoon via marktplaats, zodat we kunnen zien wat er gebeurt. Ze is erg slim en muzikaal, maar heeft soms extra aansporing nodig. Aan de andere kant kan ze ons verbazen als ze echt iets wil. Om haar deze kans niet te laten ontnemen, willen we dus een stukje mee gaan in deze vraag. Voor een echte piano hebben we geen plek in ons huis. De electrische kan op haar kamer staan.

Maar goed, nu mijn vragen.....
* Wat is een leuke piano? Kan je zomaar een digitale kopen en is voor een leek alles prima? (we willen er geen honderden euro's voor kwijt)
* hoe kan ze zichzelf leren piano spelen? De "horen lezen spelen"- methode die ze heeft voor haar blaasinstrument heeft geen piano-uitgaven. Wat is een goede methode waar ze redelijk zelf mee uit de voeten kan?

Ik hoop op jullie tips en adviezen,

Groetjes Thuismama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

23-08-2009 om 08:52

Beter op les

Ik vind dat ze beter op les kan gaan. Op de muziekschool of bij een "echte" pianojuf/meester. Zelf aanklooien werkt niet goed, een piano is een moeilijk instrument. Ze leert anders een verkeerde houding aan.
Ik houd zelf niet van digitale piano's, maar waarom geen tweedehands "echte"? Het beste is advies te vragen aan de a.s. pianojuf/meester.

Rafelkap

Rafelkap

23-08-2009 om 08:54

Geen plek

Ik lees nogmaals; maar geen plek voor een echte: jammer. Dan noem ik het meer een keyboard. Toch zou ik advies vragen aan diegene die haar les gaat geven.

Yta Chalne

Yta Chalne

23-08-2009 om 09:18

Tja

Dan koop je dus een piano voor haar als 'speelgoed', dat zou ik niet gauw doen ('t is duur speelgoed). Een paar honderd euro ben je trouwens echt wel kwijt voor een redelijke digitale piano, ook tweedehands.
Pianoles is ook handiger dan zelf leren spelen, je leert snel iets verkeerd aan (stand van de handen!) wat je erg moeilijk weer afleert. Kortom, ik zou er op de manier die je nu van plan bent helemaal niet aan beginnen.

Brianna F

Brianna F

23-08-2009 om 10:16

Ook tja

Een piano is niet zomaar iets wat je erbij doet. Daar moet je toch serieus mee aan de slag.
Dochter hier speelt al 8 jaar keyboard en gebruikt deze min of meer als piano. Zodra we de ruimte ervoor hebben komt er ook een echte, want ze heeft al ruimschoots bewezen dat daar haar passie ligt.
Laat haar les nemen, het is o zo belangrijk dat ze de juiste vingerzetting aanleert, want zoals al gezegd: het afleren van een verkeerde zetting is veel moeilijker dan het aanleren van de goede.

Anonix

Anonix

23-08-2009 om 17:25

Zoon ook...

...en zijn vader zag het ook wel zitten. Hier is er dus een piano gekomen. Wel een 'echte', een oude tweedehands, geen toppiano maar wel helemaal goedgekeurd door de pianostemmer en -juf.

Les krijgt hij van de overbuuf (geeft normaal alleen les aan volwassenen, maar vond ons kind dusdanig serieus dat hij ook mocht komen). Ik moet zeggen dat het erg goed gaat, hij heeft duidelijk aanleg en pikt het allemaal erg snel op. Hier dus geen spijt.

Er zijn trouwens wel goed elektrische piano's, maar die zijn niet of amper kleiner dan een gewone piano en misschien (voor mij) ook wel iets van de charme. Plus dat ze gewoon echt niet mooi zijn om te zien (staan vaak op zo'n strijkplankonderkant, of hebben een stomme ombouw). En goedkoop zijn ze ook al niet. Een keyboard (lichter, makkelijk opbergbaar en vaak wat goedkoper) is niet geschikt als vervanger van een piano.

Wij hadden overigens ook geen plek voor die piano, maar die plek hebben we gemaakt door de woonkamer om te gooien.

Als je dochter het echt wil dan zou ik het goed aanpakken. Misschien eerst beginnen met les en kijken of je bij iemand (familie, buren) af en toe kan komen oefenen. En als het echt zo leuk is als ze denkt zelf een goed piano (desnoods elektrisch) aanschaffen. Niet zelf aanrommelen, als ze het goed wil kunnen later heeft ze nu een goede basis nodig!

Merel78

Merel78

23-08-2009 om 19:19

Mijn broer

mijn broer heeft een electrische. Vraag me niet welk merk, maar die is er gekomen na jarenlang op een keyboard gespeeld te hebben. Hij heeft er flink voor gespaard, want het was evengoed nog wel prijzig (idd. paar honderd euro). Een echte piano zou hij volgens mij graag hebben, maar hij woont nog bij mijn ouders en dat was geen optie. Hij heeft het zichzelf aangeleerd om te spelen, eerst op een keyboard dus en nu op een electrische piano. Moet ik wel bij zeggen dat hij daarvoor wel een 'muzikale basis' had, in de vorm van AMV (hij kon dus noten lezen) en een paar jaar xylofoon/ marimba les. En ook nog orgelles geloof ik. Natuurlijk is het altijd beter om echte les te krijgen, voor een juiste basis. Maar dan heb je thuis ook een (al dan niet electrische) piano nodig om te oefenen. Ik ben wel van mening dat je met doorzettingsvermogen een heel end komt. Maar goed, mijn broer was geloof ik al wat ouder toen hij daarmee begon dan jouw dochter en het is ook afhankelijk van een kind (mijn zus bijvoorbeeld was helemaal niet gemotiveerd om te oefenen voor wat dan ook voor instrument). Ik denk dat je goed moet afwegen, vooral ook hoe gemotiveerd ze er voor is. Want als het een eendagsvlieg is, dan is de aanschaf van een piano en les eigenlijk ook zonde.

Merel

Een piano...

kum je ook huren voor een paar tientjes per maand. Is een low-risk manier om te zien of ze serieus is. Samen met een 10-strippenkaart bij een echte pianojuf (die van mij heeft veel vaste klanten, maar je kunt ook een strippenkaart kopen. Als try out bv.)

Ik ken wel volwassenen die zichzelf zonder leraar hebben leren spelen, maar het lijkt me niet de optimale manier, en voor een kind is het denk ik bijna onmogelijk om op die manier fatsoenlijk te leren spelen.

Tuurlijk kun je ook een 2ehands keyboard kopen, en een beginnersboekje scoren om te zien of ze er ueberhaupt iets mee doet. Maar dat is iets anders dan leren pianospelen. En als dan blijkt dat ze wel serieus is dan moet kun je binnen een paar maanden alsnog voor een 'plan 2' gaan. tenzij ze keyboard wil leren spelen, maar da's echt iets anders dan piano.

ingrid

Groot verschil

Een electrische piano (een silent-piano) maakt qua ruimte/afmetingen amper verschil. Ik denk dus dat je iets anders op marktplaats hebt zien staan...en dat ze dat electrische piano genoemd hebben misschien? Op een keybord leer je in ieder geval geen piano spelen. Een key-bord is een instrument op zich. Ander dus dan een piano. Er zijn b.v. op een muziekschool ook andere leraren voor. Er zijn wel wat overeenkomsten, maar ook veel verschillen, vergelijk het met een altsaxofoon en een blokfluit, als je alt-sax speelt kan je ook blokfluit spelen, maar dat maakt het nog niet hetzelfde. (alleen de indeling qua noten komt ongeveer overeen.)
Het verschil tussen iemand die zichzelf heeft leren spelen en iemand die les heeft gehad is groot, zelfs een leek (ikke dus b.v.) die vaak pianomuziek hoort kan dat verschil horen. Mensen die zichzelf piano leren spelen 'rammelen' op een piano.Ze rammen er maar wat op los, ongeacht dat ze de goede noten aanslaan, dan nog is het niet om aan te horen (exuses voor diegene die ik nu beledig) ik krijg er de koude rillingen van in ieder geval...'t is vreselijk.Het gaat namelijk om veel meer dan goed noten aanslaan, het gaat ook om de manier waarop je de toetsen indrukt en de hardheid ervan. Je kunt dat jezelf echt niet leren.
Zoek een leuke pianoleraar of laat d'r eerste een jaartje free-whelen op een keybord en kijk dan of het serieus is. Je kan ook piano's huren (ook de goedkopere) met erna alsnog recht op koop (als je 'm na de huurperiode alsnog koopt, wordt je huurbedrag je kwijtgesholden/meegenomen in de koopprijs). Vraag advies aan de leraar.
groeten albana

thuismama

thuismama

24-08-2009 om 11:16

Met dank en heel verhelderend

Na alle duidelijke en heldere uiteenzettingen gelezen te hebben, ben ik erg blij met jullie commentaar. Dochterlief liet zichzelf ook nog even ontvallen dat ze er dan leuk op kon "pingelen" haha. Doordat ze noten kan lezen, kan ze vrij makkelijk een lied produceren met 1 vinger. Maar dat piano (leren) spelen een stuk moeilijker is, heb ik inmiddels door.

We hebben dus besloten om haar geen piano te doen als speelgoed. Een echte piano zit er gewoon niet in, inderdaad vanwege het ruimtegebrek en ook omdat ze een blaasinstrument speelt en nu net in het eerste orkestje mag. Dit vindt ze hartstikke leuk en wil ze ook niet opgeven, ze wil graag een piano voor erbij.

We hebben haar uitgelegd dat het nu niet gaat en dat ze ook niet de tijd heeft om voor 2 instrumenten op een dag te oefenen. Als ze 16 is en ze wil dan nog steeds, dan gaan we ons verder oriënteren en misschien alsnog overstag, maar voor nu gaat ze maar lekker pingelen bij anderen als we daar op visite zijn.

Groetjes en bedankt!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2009 om 14:29

Pianoles

Wat kost het gemiddeld om op pianoles te gaan? (niet lachen gezien de discussie rond pianoles, maar jongste dochter blijkt interesse te hebben)
En Ingrid, wat noem jij een paar tientjes voor pianohuur?
Het gróte nadeel van een piano vind ik de burenoverlast. Ik kan me niet voorstellen dat onze buren juichen als ze de eerste oefeningen moeten aanhoren. Ik heb dat vroeger bij mijn ouders ook meegemaakt van onze buren, wat een ellende. Daar lijkt me zo'n elektrische piano wel handig voor.

Anonix

Anonix

24-08-2009 om 15:24

Hier..

..betaal ik 7,50 voor 45 minuten les. Dat is volgens mij een koopje, vooral omdat het privéles is én bij de overbuurvrouw (wel echt pianojuf). Overigens zou ik bij de gesubsidieerde muziekschool niet veel meer kwijt zijn, maar dan is het max 30 minuten les en met 2 leerlingen tegelijk.

Onze buren hebben geen last van de piano. Ze wonen een verdieping hoger (wij wonen naast hun garage) en het huis is niet enorm gehorig. Bovendien werken ze overdag en gebruiken wij de piano alleen tussen 9 en 21 uur. Het zijn ook geen klagers!

Bovendien zijn de eerste noten op een piano nog altijd beter dan de eerste lessen op een viool

Rafelkap

Rafelkap

24-08-2009 om 18:39

Zachte pedaal

Nou Kaaskopje, wij hadden vroeger een piano met een zacht pedaal, ik noemde dat het studiepedaal.
Maar dit meisje speelt al een blaasinstrument, dus dat geeft vast meer herrie
Thuismama: goede beslissing vind ik, beter niet dan half. Daarbij bespeelt ze al een instrument, ze kan later (ook als volwassene) altijd nog aan een ander instrument beginnen.

Een 'echte' piano moet je goed onderhouden

Een beetje mosterd na de maaltijd, heb ik begrepen, maar goed...

Een 'echte' piano moet je goed onderhouden. Je moet de luchtvochtigheid onder controle houden. Twee keer per jaar laten stemmen. Bij een tweedehands piano moet je waarschijnlijk de hamers bij laten schaven om een goed (niet te dof) geluid te krijgen. Als je dat allemaal niet van plan bent, kun je beter een digitale piano nemen. Dat is misschien iets minder goed voor de ontwikkeling van de juiste aanslag, maar het is beter voor de ontwikkeling van het gehoor (vergeleken met een slecht onderhouden rechtopstaande piano)!

De nieuwste digitale piano's hebben trouwens een zeer goede aanslag, maar dan heb je het over nieuwprijzen van 1000 tot 3000 euro. Belangrijk bij de aanslag is dat het "gevoelig is" (dat je goed kunt horen dat het uitmaakt hoe hard je aanslaat), en het is mooi meegenomen als de toetsen een beetje neiging hebben tot "terugstuiteren" (zodat je leert om dat onder controle te houden). Maar de aanslag hoeft echt niet identiek te zijn aan een echte piano. Een vleugel heeft ook een heel andere (lichtere) aanslag dan een rechtopstaande piano, en toch heeft vrijwel iedere concertpianist ooit met succes die overstap van rechtopstaande piano naar vleugel kunnen maken.

Tihama

Tihama

24-08-2009 om 22:28

Argumenten

Ik startte een soortgelijk draadje in januari. Na lang vergelijken hebben we besloten een digitale piano te kopen. Met gewogen toetsen zodat het (zoals syboor beschrijft) uitmaakt of je hard of zacht slaat. Met pedalen. Voordeel is ook dat er een koptelefoon op kan. Sterker nog: er kunnen er 2 op. Ik hoef niet bang te zijn dat hij ontstemd raakt. Of te vrezen voor hoge kosten van onderhoud.

Zoon heeft priveles en ik ben daar heel blij mee. Zelf leren werkt niet. Je kunt best vanaf de noten de toetsen aanslaan, maar tempo, frasering, houding etc dat leer je allemaal niet als je het je zelf leert.

Ik vind onze digitale piano helemaal niet lelijk. Qua ruimte neemt hij amper minder ruimte in dan een echte. http://www.muziekmetropool.nl/online_bestellen_124/RP101erw-Digitale-Piano.html. Hij was wel tamelijk duur: 1000 euro. Ik wilde eerst tweedehands kopen, maar er was steeds zo'n run op mp, dat ik besloot dat de gok van nieuw kopen dan blijkbaar ook niet groot was. Mocht zoon het niet bevallen, dan zouden we er ook wel makkelijk vanaf kunnen komen.

Het bevalt hem echter uitstekend en wat ik nooit verwacht had: volgens de lerares is hij 'bizar goed'.

Kijk, dat zou ik hem nu allemaal ontnomen hebben.

Tihama

Geluid echte piano

Het geluid van een echte piano kun je ook enigzins inperken voor de buren. De muren en de vloer 'dragen' het meeste geluid naar je buren toe. Die moet je vermijden dus. Kies voor een binnenmuur (een muur die niet aan de buren grenst) en als dat niet kan qua ruimte zet de piano dan een stukje (cent. of 5 tot 8) van de muur af. Onder de piano laat je rubberen dopjes zetten (te koop bij pianowinkel of vraag de stemmer). Dit zal de overlast behoorlijk inperken.
Maar hier ook een dame die saxofoon+piano speelt en ondanks dat ze véél korter piano speelt dan sax, horen de buren (en wij ook...) véél liever de piano.
groeten albana

Les is duur. (kaaskopje)

Wij betalen volgens mij ruim 500 euro per jaar (per persoon) voor een half uur prive les per week (en dan hebben we bijna iedere week les dat er school is, zeg maar).

Is wel van een echte (conservatorium) pianojuf. Die bij ions thuis komt Toen ik het 2 jaar geleden vergeleek was de muziekschool niet veel goedkoper.

Een echte pinao moet idd gestemd worden, wat ook nog eens dik 100 euro per jaar kost.

Wij hebben geen buren aan ons vast, gelukkig maar, want met 4 pianospelers in huis zou ik dat niemand willen aandoen.

Overigens spell ik ook wel eens op een (best goede) digitale piano, maar (sorry voor de bezitters, en ik snap alle voordelen, en ik weet dat het luxe is dat we geen buren hebben, enzovoorts..)...het is geen vergelijking. Het blijft voor mij op een of andere manier 'nep' geluid. En zo voelt het ook als je speelt. ondanks de gewogen toetsen en alles, het is net of je voelt dat er ergens een chip zit die het geluid produceert in plaats van een snaar die de hele piano laat mee resoneren.

Nogmaals, ik snap alle redenen om voor een digitale piano te kiezen, maar ik kan toch niet nalaten om te blijven roepen dat je dat alleen moet doen als je er echt goede redenen voor hebt. En niet omdat je alleen denkt dat het 'wel makkelijk is om niet te hoeven stemmen'. Dat zou echt zonde zijn.

Ingrid

Oh, en over dat huren...

toen wij 2 1/2 jaar terug onze piano kochten heb ik daar ook naar gekeken, maar niet gedaan (met 4 startende pianospelers was de kans nogal groot dat er op zijn minst 1 zou blijven spelen, dus dan maar gelijk kopen)

In mijn herinnering was het mogelijk om een nieuwe acoustische piano te huren voor 25-30 euro per maand. En ik geloof zelfs dat je bij onze lokale pianoboer 2e hands piano's en ook elekrische kon huren voor waarschijnlijk minder geld. En bij aankoop wprdt oha de al betaalde huurprijs van de aankoopprijs afgetrokken, dus het is aardig risico-loos.

Ingrid

Hes@

Hes@

25-08-2009 om 11:22

Wat is een goede methode?

Wat is een goede methode voor beginnende pianospelers? Folk Dean? Of is er ondertussen een andere/leukere/betere methode?

Hesa,

Hier gebruiken de kinderen de Hal leonard kindermethode.

erg leuk.

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.