Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dochter (20) wil poosje naar buitenland... waar/hoe?

Onze oudste heeft het er al eens eerder over gehad; een poosje naar het buitenland. Vandaag waren we samen op stap en tijdens de lunch (altijd mooi moment om eens rustig bij te praten) kwam dit ook weer naar boven. Ik heb het zelf ook gedaan op haar leeftijd (ging voor een paar maanden, werd uiteindelijk een aantal jaar ). Grappig genoeg zou ik het van haar niet zo snel gedacht hebben; ze is een vrij rustig meisje, beetje afwachtend. Ik vind het heel goed dat ze dit wil en wij willen dan ook kijken wat er zoal mogelijk is.

Ze aarzelt over een talencursus; ze is dyslectisch dus talen zijn niet echt 'haar ding'. Eventueel wel engels, want daar kan ze zich in de basis al aardig mee redden. Via via heeft ze ook gehoord over de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te doen, en dat te combineren met zo'n verblijf in het buitenland. Ze heeft niet echt een enorme voorkeur voor een bepaald land, als ze er maar wel engels kan spreken. Zelf denkt ze, en daar ben ik het wel mee eens, dat het niet al te lang zou moeten zijn; dan wordt het een te grote stap en durft ze het niet aan.
Iets tussen een week of 4 en 2 maanden zou prima zijn.

Nou heb ik al wat gegoogled en ik kom wel de nodige sites tegen; www.activityinternational.com is een goede denk ik.

Ik zou echter graag horen van mensen/ouders wiens kinderen dit hebben gedaan. Wat denk je er achteraf van, viel het mee/tegen, waar moet je op letten, wat zijn gerenommeerde organisaties, wat zijn kosten (ook niet onbelangrijk), is er een forum over dit soort zaken etc. etc.

Ik hoop erg op jullie input!
dank,
Mare

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waar liggen haar interesses?

Ik zou eerst flink gaan brainstormen waar haar interesses liggen. Zo'n tijdje weg is bij uitstek een mooie tijd om die verder te ontwikkelen. Dus eerst brainstormen zonder limitaties. Op mijn lijstje indertijd stond dat ik graag een tijdje professioneel fotograaf wilde zijn, beter wilde skien, wilde zien hoe het was op een kantoor te werken, beter Spaans wilde spreken, een keer een lange voettocht wilde maken, iets goeds voor de wereld doen etc. Toen alle mogelijkheden op een rijtje gezet om te zien hoe het zou kunnen. Daarna ben ik pas gaan strepen in wat wel en niet haalbaar was. Maar eerst gewoon even brainstormen met de visia "the sky is the limit".

Niet alles is uiteindelijk gelukt. Ik heb uiteindelijk vijf weken Spaans gestudeerd in Santiago de Compostela en ben toen doorgegegaan naar een stage bij een bank in Madrid voor vier maanden. Daarna tien weken in Oostenrijk keukenhulpje geweest en geskied en toen door naar de zon in Fuerteventura waar ik een aantal maanden als zo'n irritante straatfotograaf heb gewerkt. Allemaal zelf georganiseerd en heel veel van geleerd.

Mijn broer is weggeweest met zo'n organsisatie die je mee naar Australie neemt en daar werk voor je regelt. Heeft een aantal maanden karateles gegeven en capoeirales ontvangen in Brazilie en een aantal maanden meegeholpen in de Amazone bij de Missionary Aviation Force.

Wij waren trouwens allebei achttien.

Activity International staat inderdaad goed bekend maar kan vrij duur zijn. Als ze Engels wil spreken en pas volgende zomer wil zou ze ook naar Camp America kunnen kijken. Ik ken meerdere mensen die dat heel leuk vonden.

Mariel

Euh,

Is de basis voor 'naar het buitenland gaan' niet dat je je dan zelfstandig moet kunnen redden en beredderen??
Dus ik zou het haar zelf laten uitzoeken. Desnoods wil ik nog wel helpen kiezen. Maar dan moet het wel al op een presenteerblaadje liggen bij wijze van spreke.
groeten albana

An

An

20-10-2010 om 19:00

Livingstone

Ik ken wat mensen die via Livingstone zijn gegaan. Ook jeugd met een opdracht(veel christelijker). Wel prima organisaties. Een oppas van ons gaat volgende week naar Bolivia voor 8 maanden. Vrijwilligerswerk in een kindertehuis. Helemaal zelf geregeld. Er zijn over de wereld genoeg tehuizen e.d. die werken met vrijwilligers.
Groetjes, An

Mare

zoon hier is bijna 5 maanden weggeweest.hij vertelde het ons in november,en vertrok begin december,alles was al geregeld ,door hemzelf.
ik denk dat het goed is als je dochter dit helemaal zelfstandig regelt,ze moet zich op reis tenslotte ook in haar eentje redden.

Chippie

Chippie

21-10-2010 om 11:55

Hier...

Ik ben met Activity International naar Camp America geweest. Echt een superervaring. Ik ga mijn kinderen ook stimuleren om zoiets te doen. Maar ik zou je dochter het wel lekker zelf laten uitzoeken.
In die twee maand leer je zoveel meer dan een jaar lang thuis.
Qua taal zou ik me niet zo druk maken. Dyslectici kunnen prima een taal leren door zichzelf onder te dompelen in de taal. Alleen spelling en lezen zijn een stuk moeilijker voor hen. Bovendien, je moet je leven niet laten leiden door dingen die iets minder gaan.

Mare

Mare

22-10-2010 om 19:49 Topicstarter

Allereerst...

.. even helder voor de bezorgde ouders die bang zijn dat wij het voor haar gaan regelen; dat is niet zo en staat ook echt niet in mijn berichtje hoor!

Zij is ook aan het informeren in haar bronnen, en ik heb voorgesteld het eens op 'mijn' forum te gooien. Geen idee waarom daaruit geconcludeerd wordt dat zij het 'dus' niet zelf zou kunnen regelen; daar is ze prima toe in staat.
Wel steunen wij onze kinderen graag bij wat ze doen, en in dit geval willen we ook graag weten wat er zoal mogelijk is. Daarmee gaan we dan samen om tafel zitten en dan komt er een beslissing uit.
Dat anderen dat met hun kinderen anders doen; prima. Als daar kinderen ouders voor een voldongen feit stellen; en beiden voelen zich daar goed bij; ook goed. Wij doen dat niet zo binnen ons gezin. We bespreken dingen, en als dat kan helpen we elkaar daarbij.
Mijn vraag was ook niet: 'vinden jullie dat wij ook mogen informeren voor onze dochter', maar de vraag was om jullie ervaringen met dergelijke buitenlandreizen.

Jammer dat er toch dan weer van die corrigerende postings komen met de boodschap hoe mensen vinden dat dochter en wij het zouden moeten doen. We doen het prima, dus zijn niet op zoek naar die correctie.
Ik wilde gewoon op een forum waar ze zelf niet komt wat informatie, maar dat blijkt niet te kunnen zonder ongevraagd commentaar.

Dank aan wie wel op de inhoud reageerde; we gaan elders verder informeren.

Bastet

Bastet

23-10-2010 om 11:34

Mee zoeken (ot)

Mijn oudste zoon is ook druk bezig met dingen uitzoeken aangaande zijn toekomst,in dit geval een vervolgstudie voor volgend schooljaar.Ik zoek gezellig mee en wijs hem op opleidingen,zo als hij ook mee brainstormt voor onze vakantie ofzo.Regelen doet hij zelf,maar waarom mogen gezinsleden niet meedenken?
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.