Huis, Tuin en Keuken

Forever53
13-03-2025 om 11:52
Dillema aanvaarden huurwoning
Zoals de titel het al zegt. Ik heb een dillema. Ik ben zeer recent gescheiden. Nu had ik heel onverwachts een appartement in de buurt waar ik al woonde. Deze huur ik nu al bijna 2.5 maand. Ik woon er nu denk ik 2 maanden.
In de buurt voel ik me thuis en veilig. Ook het appartement voelt goed. Echter ik huur het particulier. Huur is maximaal tot huursubsidie. Dus het is goed op te brengen.
Het appartement telt 2 slaapkamers. Voor nu heb ik een deel van de woonkamer opgeofferd en een slaaphoek voor mezelf gecreëerd. Ziet er superleuk uit en ik slaap er heerlijk. Woonkamer is hierdoor iets kleiner geworden maar leefbaar. Het belangrijkste vind ik dat de kinderen een eigen slaapkamer hebben. Gezien hun leeftijd.
Nu heb ik een aanbod gekregen van de huurvereniging. Het betreft een appartement met 4 slaapkamers. Groot dakterras 5 meter bij 3.5 en het is 200 euro goedkoper.
Alleen...de buurt is iets minder voor mijn gevoel. Ik ben geen held in het donker en waar het appartement staat heeft allemaal gangetjes. Maar de ruimte...
En het feit dat mijn zoon over een half een studie gaat doen waardoor ik minder huursubsidie krijg. Begrijpelijk hoor maar 200 euro in de maand is best een hoop geld. Nu red ik het allemaal prima en hou zelfs nog wat over om leuke dingen te doen.
Mensen om me heen zeggen...niet doen. Maar het is mijn laatste kans om zoiets ruims te krijgen in verband met leeftijd kinderen en dat ik zo hoog sta met punten voor zoveel ruimte.
Dus mijn vraag. Zijn er mensen die ervaring hebben met een keuze als deze.
Meer ruimte in een mindere buurt. ( en goedkoper) Of zoals nu minder ruimte maar de buurt is veilig en vertrouwd.

RoodVruchtje
15-03-2025 om 14:20
AnnaPollewop schreef op 15-03-2025 om 14:03:
Mijn enige zorg bij je dilemma is de vraag hoe lang je deze woning kan blijven huren, je geeeft aan dat het particuliere huur is en kan die verhuurder dan niet ineens de boel verkopen en dat je dan op straat staat?
Koop breekt geen huur, dus als de huidige eigenaar besluit te verkopen, gaat de huur over op de nieuwe eigenaar.

MamaE
15-03-2025 om 14:20
Ik zou kiezen voor de woning die je nu hebt, in een fijne wijk. Goedkoper en groter is leuk, maar de vraag is hoe lang dat nog nodig is en of je dan niet ook minder huurtoeslag krijgt. En als je kinderen het ook niet willen, lekker blijven zitten waar je zit.

Anoniem007
15-03-2025 om 15:01
ik zou niet naar een achterbuurt gaan wonen, er is altijd wel iets aan de hand, ik spreek uit ervaring.

Decembermamma
15-03-2025 om 21:50
RoodVruchtje schreef op 14-03-2025 om 07:36:
[..]
Denk dat dit ook afhankelijk was van waar je woonde. Ik kreeg mijn 1e huurwoning nl destijds wel op mijn 19e toegewezen en ben nu 58.
Ik ben 46 en in mijn tijd was de gemiddelde wachttijd voor een huurwoning 16 jaar in de gemeente waar ik woonde. Echter konden mijn zus en ik ieder een 3 kamer appartement kopen (die van mijn zus was van origine 4 kamer).
Een jaar of 3 later kocht ze een eengezinswoning met 4 slaapkamers en een zolder.

Forever53
16-03-2025 om 15:53
Anoniem007 schreef op 15-03-2025 om 15:01:
ik zou niet naar een achterbuurt gaan wonen, er is altijd wel iets aan de hand, ik spreek uit ervaring.
Ja..je hebt helemaal een punt. Net nog even een rondje gelopen. Maar nog steeds geen goed gevoel😔

Forever53
16-03-2025 om 15:58
Vroeger had je in deze gemeente heel snel een huurhuis. Nu is dat net als andere steden met een langere wacht tijd. Als ik had geweten hoe mijn leven zou verlopen. Had ik me al veeeeel eerder ingeschreven. Maar ja. Soms weet je niet hoe je leven verloopt en gebeuren er dingen die je nooit had verwacht.
Het is nu ook zo dat ik de beslissing alleen moet maken. En dat is prima. Maar als je dan de verkeerde beslissing maakt. Je kan niet meer terug.
En had me dit weekend ook bedacht. Ik woon nu 20 jaar in deze buurt. Daarvoor even een andere buurt en daar weer voor in deze buurt. Dat ik 20 jaar geleden hier weer terug kwam. Voelde dat als thuiskomen. Dat gevoel kan ik me nog zo goed voor me halen en voelen.