Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

18-02-2009 om 18:35

Dilemma ouderschapsverlof

Soory, stond per ongeluk bij off topic

Beste allemaal,

Wat zouden jullie doen? Ik kan aansluitend aan mijn zwangerschapsverlof ook ouderschapsverlof nemen. Dit blijkt alleen een stuk duurder te zijn dan ik dacht. Eerst wilde ik het volledig nemen aansluitend. dan ben ik ruim zes maanden thuis met de nieuwe baby, en daarna weer vier dagen per week aan de slag.

Nu twijfel ik. Is het niet beter om toch alweer na drie maanden te werken en de kosten te spreiden? Door bijvoorbeeld een jaar lang drie dagen te werken? Of drie maanden twee dagen? Of toch mijn oorspronkelijke plan van drie maanden volledig? Maar dat wordt misschien ook wel weer saai.

Wie heeft ervaring met de verschillende verdelingen?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

18-02-2009 om 21:17

In 1 keer

Ik heb het bij de jongste in 1 keer opgenomen. Vond het heerlijk dat ik pas toen ze 7 maanden was weer hoefde te gaan werken. Oudste zat pas net op school dus daar was het ook handig voor.

Maar ik werk pas sinds kort 4 dagen, daarvoor 3. En ik moet zeggen dat het wel aanpoten is, die 4 dagen. Dus er is ook wel wat voor te zeggen om een tijdje korter te werken.

Wat zegt je gevoel?

Let op

Het is aan te bevelen je ouderschap niet in één keer op te nemen, maar op te knippen in delen. Die delen kan je op zich wel achter elkaar opnemen, maar door het opknippen loop je minder risico het verlof kwijt te raken. Als je namelijk ziek wordt in je verlof dan loopt het verlof gewoon door en ben je het dus kwijt! Dat geldt volgens mij ook als je weer zwanger wordt.
Het verlof is trouwens met ingang van 2009 van 13 naar 26 weken gegaan! (alleen voor mensen die voor het betreffende kind nog geen verlof hadden opgenomen).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-02-2009 om 12:25

Drie dagen werken

Ik heb bij mijn zoontje een jaar lang drie dagen per week ipv vier gewerkt. Dat zou ik nu ook weer eerder doen dan alles achter elkaar plakken. Ik vond het na mijn bevallingsverlof ook weer lekker om te werken, eindelijk weer tijd voor mezelf
Het hangt denk ik ook erg van de baby af, met een makkelijk kind kan je meer van je verlof genieten dan met een huilbaby oid. Maar goed, daar valt nu nog niks over te zeggen natuurlijk

Hier allebei

Ik heb na de geboorte van de 3e eerst 3 maanden onbetaald verlof genomen (is bij ons extra personeelsconditie, erg fijn). Toen ze 5,5 maand was moest ik weer aan het werk. Ik vond dat ik er toen ook lang genoeg (7 mnd) uit was geweest. En met 5 mnd slapen ze vaak de hele nacht, van 19.00 tot 7.00 door. Dan kun je zelf ook vroeg naar bed, hoef je niet meer die late voeding te doen.

En daarna werk ik dmv ouderschapsverlof 3 dagen (contract van 4 dagen). Ik vind dit wel erg fijn. Als de baby een jaar is wordt het allemaal wat makkelijker en kun je ook makkelijker weer meer werken. Ik kan ivm de nieuwe verlofregeling en veel vakantiedagen 3 dagen p/w werken tot de jongste 2 jaar is. Erg luxe.

Maar ik zou zeker het 1e jaar wat minder werken, en pas weer gaan werken als de baby 5 mnd is vind ik erg aan te raden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.