Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

elisa

elisa

17-06-2010 om 11:15

Dierenarts perikelen kat/beetje lang

verhaal is als volgt"

Mijn kater van 16,5 jaar oud, kan al heel lang niet goed plassen en heeft inmiddels er ook een chronische niesziekte bij gekregen (krijgt daar medicatie voor). Hij staat ook al jaren op speciaal voer vanwege de blaasproblemen. Vanaf begin dit jaar is hij begonnen met plassen overal in huis en drinkt veel. Dierenarts doet onderzoek, nee hoor nieren prima zegt ie, en geeft als advies pijnstilling want kat heeft nu blijkbaar artrose bij zijn heup en wil niet op de kattenbak omdat dat dus waarschijnlijk pijn doet. Druppels betaald, kat naar huis, kat wordt spuugmisselijk van de druppels en kotst en plast nu hele huis onder (ik heb 3 kleine kinderen). Dierenarts weer gebeld geeft kat nieuwe pillen, nu geen gekots meer maar kat plast nog steeds overal. Op een zaterdag eind april gaat kat overal zitten om te plassen maar lukt niet, verdwijnt naar een hoekje in zolder en eet niet meer. Maandag dierenarts gebeld, nu meteen komen, kat vergiftigd zichzelf op deze manier. Kat heeft zichzelf kapot gelikt. Dierenarts verwijderd een gruisknikker uit de piemel en katheter wordt ingebracht, kat moet tenminste 3 dagen blijven, verblijfkosten worden in rek. gebracht. Na 3 dagen wordt katheter verwijderd, kat kan niet zelf plassen. Advies, mee naar huis nemen, kat moet dan constante begeleiding en moet geholpen worden met plassen want gruis blijft aanwezig. Andere optie euthanasie. Het laatste lijkt me het beste voor het beestje, gezien zijn ziektes en hij is 16,5 jaar oud. Mijn man is veeel emotioneler, kan t niet aan en belt de dierenarts of er nog iets anders kan? Dierenarts zegt tuurlijk, we kunnen de kat prima opereren en de piemel weghalen dan kan ie nog jaren mee. Mijn man is euforisch, betaald ruim 600 euro voor de operatie en kat wordt geopereerd. Vanaf de dag van thuiskomst gaat het mis. Kat kan zich niet meer focussen, staat te waggelen op zijn benen. Daarnaast heeft ie natuurlijk een kap op zodat de hechtingen niet door hem stukgebeten kan worden. Hij kan nu ook niet meer springen en loopt overal tegenaan. In de loop van de weken (kap is weg) gaat het helemaal mis. Hij eet niet meer, kan niet meer stilstaan (wiebelt) drinkt steeds meer en bloedt uit zijn bekje! Hij stinkt, is mager en omdat ie niet meer kan focussen valt ie 3 keer van een trap. Na de derde keer kan ie zijn achterlijf niet meer rechthouden en valt iedere keer om. Begin deze week bel ik de dierenarts of hij er aub een eind aan kan maken, ik kan het leed niet meer aanzien. Dierenarts bevestigd dat het lijden eigenlijk door de operatie is verlengd. Ik ben woest maar dierenarts zegt ook dat als ie dit had overzien dat ie m nooit geopereerd had.

Nu mijn vraag: Kan n dierenarts inderdaad niet inschatten dat n kat van 16,5 jaar beter niet onder narcose kan voor nog een operatie? Of moet ie inderdaad die operatie als positief adviseren. Waarom heeft ie ons niet gewaarschuwd voor de gevaren van een narcose van zo'n oude kat? Vinden jullie dat ik hier nog wat mee moet doen? Ik ben er nog ziek van dat ik mijn beest zo heb zien lijden!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Triest

Je dierenarts had m.i. best kunnen beseffen dat je met 16 jaar een hoger narcose risico hebt en had hierover goed moeten overleggen met jullie en je er duidelijk op wijzen. Maar...als je zegt dat je man het niet aankon en de dierenarts heeft gebeld of er niet nog iets kon... tja, dan kan ik me voorstellen dat die de operatie voorstelt en je man misschien alleen heeft gehoord dat het kon en de risico's niet heeft gehoord(willen horen)
Maar van een kat van 16 jaar zeggen dat hij nog jaren meekan?? Gewaagd hoor.
Heeft hij/zij trouwens van tevoren bloedonderzoek gedaan om de nierfunctie te beoordelen?
Kan je er wat mee? Nou, niet als je man heeft aangegeven dat hij de operatie erg graag wou. Het is erg lastig voor dierenartsen als man en vrouw-eigenaar het zelf niet eens zijn.

Ik maak regelmatig mee dat ze in de spreekkamer gaan staan ruzien wat ze nou eigenlijk willen... En dan doe je het als dierenarts natuurlijk altijd fout, want een van de 2 gelijk geven betekent dat de ander ontevreden is.

Ik stuur ze dan meestal maar weer naar huis zodat ze daar kunnen overleggen..
In ieder geval is het erg akelig voor jullie en voor de kat, sterkte.

Guinevere

Guinevere

17-06-2010 om 11:52

Ach gut

Ach, het arme dier, wat een lijdensweg...
Ik ben van mening dat een dierenarts hierin negatief had moeten adviseren, maar ik kan van hieruit niet beoordelen hoe je man hem precies heeft aangesproken.
Onze dierenarts heeft onlangs geadviseerd onze 18-jarige poes met gezwel niet te opereren, vanwege de risico's en een hartruisje. Dus die loopt nu op haar eindje, met pijnstillers. Ik denk dat dat een goed besluit is, als het niet meer lukt wordt het "inslapen".

elisa

elisa

17-06-2010 om 12:38

Geen onenigheid

even weer op jullie berichtjes"

Mijn man en ik hebben nooit onenigheid hierover gehad, dit is allemaal telefonisch gegaan. Mijn man heeft alleen gevraagd of er nog iets anders mogelijk was en toegestemd in een operatie omdat de dierenarts zei dat het goed mogelijk was. We hebben niet de dierenarts licht gedwongen om aub nog iets anders te overwegen!

Alles kan

Ik vind dat de dierenarts een realistisch antwoord had moeten geven. En de realiteit wil nu eenmaal dat een 16 jarige kat op is. Die opereer je niet. Om het operatierisico en om de belasting van het dier waar weinig heil van te verwachten is.
Mijn oma had ook moeite met plassen en is niet geopereerd. Twee maanden later was ze dood. Goed besluit van de artsen. Maar opereren had natuurlijk wel gekund: operatie geslaagd, patient overleden.
Groet,
Miriam Lavell

rianne j

rianne j

17-06-2010 om 20:05

20-jaar

mijn katten zijn beide 20, volgens de dierenarts kunnen ze nog makkelijk 27 worden en opereren is geen enkel probleem.
Nu dus 2 katten op dieetvoer wat ze niet super vinden. Door het vlees, moet voor de ene kat 1 pil voor de andere 2. (nier en schilklier problemen) En nu eten ze het vlees niet op.

Ik hoopte te horen dat het mooi geweest was, want ik wil het de buurman niet aan doen dat hij van de zomer met een dode kat of 2 zit. Maar de dierenarts vindt het helemaal onzin.

RianneJ

Guinevere

Guinevere

17-06-2010 om 21:30

27??? o.t.

De oudste kat ooit in NL werd 28, zie ik op wiki. Dus 2 katten die 27 kunnen worden lijkt me wel erg optimistisch van je dierenarts, Rianne....
Anyway, ik blijf vermoedelijk thuis deze zomer vanwege de kat. Aangezien het elk moment helemaal fout kan gaan, dat durf ik ook niet aan de buren over te laten. Een spuitje voor vertrek is geen optie omdat ze nog heerlijk rondwandelt. Levensverwachting was eind maart enkele weken tot een paar maanden, dus het gaat goed...

Bastet

Bastet

18-06-2010 om 07:27

Guinevere

als die dierarts echt weigert,zou ik naar een andere gaan!
bastet

Guinevere

Guinevere

18-06-2010 om 07:54

Bastet

Nee hoor, de dierenarts weigert niet. Ik ben zelf de weigeraar... ik wil een "gezonde" kat met een dodelijke ziekte niet vanwege mijn vakantie van haar laatste levensdagen beroven. Zolang de kwaliteit maar goed is van die dagen.

Bastet

Bastet

18-06-2010 om 18:39

Sorry

ik reageerde op rianne!

Primavera

Primavera

20-06-2010 om 17:51

Dierenartsen zijn daar heel verschillend in

Ik heb gemerkt dat dierenartsen daar heel verschillend in zijn. Ik heb zoiets met onze hond bij de hand gehad, die kanker kreeg terwijl ze al allerlei andere mankementen had. De één zei dat hij afraadde om te opereren omdat de kans groot was dat ze de anesthesie niet zou overleven, de andere zei dat het zo'n levendig beest was en ze na operatie toch wel zo'n 5 jaar nog mee zou gaan.
We hebben het niet gedaan en ze heeft nog zo'n 3 jaar geleefd. Toen ze begon te lijden hebben we haar een spuitje laten geven. Tijdens de verdoving die ze daarbij geven ging het al mis, dus ik denk dat ik er achteraf goed aan heb gedaan op de operatie niet te riskeren.
NU staan we weer voor zo'n beslissing met onze poes van 17, die waarschijnlijk een beroerde heeft gehad vrijdag en daardoor nu in één klap helemaal blind is. Zie draadje onder. Iemand opperde dat ook hoge bloeddruk het probleem kon zijn, maar de zaak veranderd er niet veel van. We moeten kiezen of we eraan willen sleutelen of niet. We doen het denk ik niet aangezien de kat nu beslist niet lijdt en dierenartsen en medicaties altijd al een enorm probleem zijn geweest bij haar (dan liep ze gelijk 3 dagen weg, weigerde uit pure stress te eten en als je haar in huis probeerde te houden ging ze expres overal plassen).
Jullie zijn vrij om dit laatste niet te geloven, maar het is echt altijd al haar manier geweest om aan te geven dat ze er de pest in had. Gewoon letterlijk pissed off.
Groeten Primavera

Guinevere

Guinevere

20-06-2010 om 22:11

Hond nog 3 jaar geleefd met kanker?

Wauw, Primavera, heeft de hond echt nog 3 jaar geleefd met een gezwel? Poeh, dat zet mijn zomervakantie in een heel nieuw daglicht, moet ik dan eventueel 3 jaar mijn vakantieplannen gaan uitstellen omdat ik bang ben dat de kat doodziek wordt? Aangezien Poes het nu nog zo lekker doet, ondanks die dikke harde bult op haar buik. Wel is ie open gegaan. Iemand hier een idee of het dan in een erger stadium is gekomen met de kanker?

Primavera

Primavera

21-06-2010 om 00:03

Infectiegevaar

Als zo'n kankerbult opengaat heb je heel veel kans op infectiegevaar. Ik heb twee mensen gesproken die hun kat een spuitje hebben moeten laten geven vanwege het openbreken van zo'n bult en de daar bij komende infectie. Dus wat dat betreft heb ik niet zo'n goed nieuws voor je.
Primavera

Guinevere

Als de bult op de buik van jouw kat een melkkliertumor is en hij gaat nu open zijn de vooruitzichten niet best. Ze zijn vaak kwaadaardig bij katten helaas. En de huid zal niet meestal niet meer genezen.
Op het gevaar om bot over te komen, maar wel goed bedoeld : tijd om afscheid te gaan nemen..
Sterkte.

Guinevere

Guinevere

21-06-2010 om 15:26

Ach nee toch

Ach, dat zijn geen goede vooruitzichten voor Poes dus...
Bedankt voor jullie ervaring. Ik ga een dezer dagen de dierenarts dan maar bellen. Nog even een paar dagen genieten van Poes en dan ...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.