Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rodepoef

Rodepoef

04-05-2009 om 11:28

Deposito kleinkinderen

Even onder een andere naam deze keer..... Mijn schoonmoeder wil graag geld voor haar kleinkinderen vast zetten, voor hun studie. Maar ze wil niet dat haar zoon (mijn ex) daar aan kan komen.

Heeft iemand ervaring met geld wat vastgezet is voor de kleinkinderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

04-05-2009 om 11:36

Naar de bank

Zij kunnen je informeren hierover, er zijn voor zover ik weet speciale rekeningen die door grootouders voor hun kleinkind geopend kunnen worden.

angel3

angel3

04-05-2009 om 14:57

Wat wil je precies?

wil je dat de kinderen op hun 18e het geld krijgen? dan is er bijv jeugdsparen van de ASN. Jij kan dan jezelf als wettelijk vertegenw. benoemen met jouw naam en rekeningnr. Niemand anders kan erbij. Ik heb mijn man als 2e, maar dat hoeft niet, dat zou missch je schoonmoeder zelf ook kunnen zijn?
Nadeel vond ik zelf toch wel en daarom spaar ik er iets minder hard op op die rekening is dat kinderen de rekening krijgen als ze 18 zijn. Stel dat ze op het slechte pad zijn dan hebben ze ineens zo n 20 mille! dat wil ik niet. Ik heb dan niks meer over het geld te zeggen.
Ik heb nu deposito sparen van de ASN. Vast bedrag per maand, wel opneembaar, redelijk hoge rente. Staat op mijn naam, mijn ouders storten erop. Tzt zorg ik dat dit ten goede komt aan hun studie.
suk6

amk

amk

04-05-2009 om 17:23

Naam kinderen

als het op naam van de kinderen staan kunnen beide wettelijk vertegenwoordigers (normaal gesproken dus de ouders tenzij uit het ouderlijk gezag ontheven) er altijd bij komen. Ook zonder toestemming van de ander.

Verder moet je bedenken wanneer het beschikbaar moet komen voor de kinderen. Op de dag dat ze 18 worden of niet. Als het op naam van de kinderen staat zijn ze vanaf hun 18e verjaardag bevoegd het geld te besteden zoals zij dat willen, dus desnoods aan die wietplantage bij de buren op zolder. (Even een wilde zijstraat)

Laat je dus goed door de bank informeren en meld daarbij ook dat je gescheiden bent en dat daar rekening mee gehouden moet worden.

Tinus_p

Tinus_p

05-05-2009 om 20:18

Opties

amk:
"Laat je dus goed door de bank informeren en meld daarbij ook dat je gescheiden bent en dat daar rekening mee gehouden moet worden."
Nouja, banken zijn ook niet 100% objectief cq deskundig in dit verband. Eventueel kun je naar een notaris (die is daarvoor) maar dat heeft pas zin als je over echt veel geld praat.
Hoe dan ook, in aanvulling op angel3; welbeschouwd is het aantal opties beperkt:
Oma kan het zelf apart zetten, oma kan het schenken aan de kleinkinderen, en oma kan het schenken aan schoondochter/moeder. Elke optie heeft zijn eigen voors en tegens (vooral mbt wat er gebeurt als oma overlijdt).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.