Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hilde

Hilde

12-02-2009 om 12:11

Dekseltje voor geopend blik

Ik weet dat er dekseltjes bestaan om een geopend conservenblik mee af te dekken. Ze zitten soms met een speciale actie bij blikken kattenvoer.
Weet iemand of ze ook ergens los te krijgen zijn, en voor een schappelijke prijs? Ik zag ze hangen in een dierenwinkel, maar 7 euro vond ik toch wel te veel.
Dankjewel!
Hilde


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

12-02-2009 om 12:34

Misschien

Hoi,

Ik heb ze ooit ook wel eens bij een blikje kattenvoer gekregen. Maar passen misschien de dekseltjes van de pringles bussen niet? (ik eet zelf geen pringles dus kan het niet proberen voor je) zelf heb ik namelijk ooit een andere oplossing gevonden voor de grotere blikken kattenvoer; wij kochten toen parmonia strooikaas in grote bussen en die deksels pasten bijna op de grote blikken kattenvoer (de deksels waren een paar mm te groot, bleef niet klemmen) maar na even koken in een pannetje heet water waren ze genoeg gekrompen (zonder raar krom te trekken ofzo) en kan ik ze nu prima gebruiken.

maxime

Maar

Ik weet niet waar het voor is, maar ik heb altijd begrepe dat je een conservenblik met groente of fruit of weet-ik-wat nooit zo (afgedekt en wel) in de koelkast moet zetten. Dat ja daar een tinvergiftiging van kunt krijgen.
Bij kattenvoer is het misschien anders???

MaximeM

MaximeM

12-02-2009 om 13:20

Alleen met kattenvoer

Tja, ik had het euvel alleen met kattenvoer (och de arme kat mag wel een vergiftiging oplopen maar het blik stond er dan nooit langer dan een dag in. Mijn moeder had trouwens kleine (een soort badmutsjes) om over bakjes en blikjes te schuiven. Maar inderdaad een gewoon plastic bakje is natuurlijk helemaal veilig.

Maxime

En bovendien

passen die kattenvoerdeksels vaak niet op andere blikjes...

Hilde

Hilde

12-02-2009 om 14:15

Maat

Ik koop altijd kleine blikken kattenvoer, dus het kaasdeksel is geen optie. Jammer.
Ik doe dit trouwens alleen met kattenvoer; weet niet of dit eigenlijk kwaad kan. Weet iemand hoe dit nu precies zit? En als het niet gezond is, waarom zouden ze die deksels dan af en toe er gratis bijgeven?
Het overscheppen lijkt me een heel gedoe, maar plastic bakjes heb ik wel in overvloed.

Suzanne

Suzanne

12-02-2009 om 14:32

De kat is al ruim 8 jaar..

Onze kat is nu ruim 8 jaar, doet gemiddeld 3 dagen met 1 blikje kattenvoer wat wordt afgesloten met zo'n dekseltje. Lijkt me dus niet kwaad kunnen, kat is kerngezond. Mijn tip: stuur een mailtje naar Felix (daar is ons dekseltje van) met de vraag of ze je zo'n dekseltje kunnen sturen.. toen mijn eerste dekseltje kapot was, kreeg ik gratis een nieuwe van ze. Op de site van Felix vind je zo'n contactformulier wat je in kunt vullen, succes!

Hilde

Hilde

12-02-2009 om 15:07

Suzanne,

dat denk ik dus ook dat dit wel meevalt. Als ik trouwens bedenk wat katten die buitenlopen zoal naar binnen spelen ....
Ik vind dit een goede tip van de Felix-site.
Bedankt!
Hilde

Heb er nog wel 1tje liggen

Hoi Hilde, ik heb er nog 1 liggen, katten zijn allang kassiewijle, mailadres : [email protected] Groet Suus

Ennuh

Natuurlijk gratis...

barfleur

barfleur

12-02-2009 om 20:33

Opvragen bij fabrikant

Is inderdaad een goede oplossing. Wij hebben nu geen katten meer maar ze zijn beide bijna 20 jaar geworden en al die jaren liet ik het voer gewoon in het blikje dus.... Als ik geen dekseltje had (die kreeg je bij acties en als er een actie was kocht ik heel veel blikjes!!!) gebruikte ik gewoon een boterhamzakje die ik over het blik schoof.

Holiday

Holiday

13-02-2009 om 09:23

Smeerworst

Zo zou ik graag een dekseltje willen hebben voor mijn kuipjes smeerworst. Iemand een idee wat/waar?

Hilde

Hilde

13-02-2009 om 10:34

Suusmaria

Ha, dat is wel tof.
Ik stuurde je intussen een mailtje.
Hilde

Hilde

Hilde

13-02-2009 om 10:37

Info ivm blik in koelkast

Ik legde het probleem van voedsel in een geopend blik bewaren voor aan een vriend van me die bij het FAVV werkt (Federaal Agentschap voor VoedselVeiligheid in België).
Dit is zijn uitleg:

1. De blikken, vroeger (zeg maar lang geleden), waren zodanig (ijzer met tin) dat ze snel na opening begonnen "op te lossen" (te roesten, te migreren, ...) in de voeding die er in zit, rapper bij kamertemperatuur dan in de koelkast. En dat is niet zo ineteressant, inderdaad: smaak, geur verandert, maar niet zo een gezondheidsprobleem.
2. De mate waarin dat gebeurt (dus eigenlijk gebeurde) hangt af van veel factoren, vooral het vochtgehalte en de zuurgraad, maar ook zoutgehalte en god weet wat nog allemaal.
3. Maar dat was dus vooral vroeger. Nu zijn de meeste blikken (misschien wel allemaal) vanbinnen bedekt (gecoat) met een zeer dun laagje die dat allemaal verhindert: het blik lost dus niet meer op, roest niet meer, migreert niet meer (of toch zeer veel minder). In plaats daarvan is er wel een zeeeeer kleine migratie van de deklaag, maar die is er ook als het blik niet geopend is en in hoeveelheden die echt te verwaarlozen zijn.
4. Gevolg: volgens mij is het bewaren van de voeding (katten- of andere) in een geopend blik even weinig of evenveel problematisch als in een plastiekpotje of in een glazen potje of wat dan ook. Best afdekken opdat het minder snel zou "oxideren" (uitslaan). Ik doe het soms ook als ik ananas over heb in sap, of erwtjes, enz.
5. Blijft dan het probleem van bederf: of het nu in het oorspronkelijk blik of in de tupperware is: eens een blik (of andere doos zoals UHT-melk) geopend is en zowel in het oorspronkelijke als overgebracht in iets anders, begint het te bederven, niets aan te doen. En dus na enkele dagen (of weken, of maanden, hangt er vanaf weeral) begint het te beschimmelen, te stinken, enz. En dat is helemaal niet gezond. En soms zelfs gevaarlijk... Je kattenvoer kan je dus gerust enkele dagen in de oorspronkelijke doos bewaren, je kat zal er heus niet minder gaan door miauwen... Maar best dus wel een of ander deksel er op, zeker als het voor meerdere dagen is, één dag is geen probleem.
Ik doe het zo: iets dat al een tijdje in de frigo staat (in het oorspronkelijke blik of in een doos): voor gebruik eens naar zien (geen schimmel of niet te vertrouwen kleur?), aan ruiken (ruikt het nog normaal?) en zelfs eens proeven (smaakt het nog "normaal"?). En als ik er geen zekerheid over heb: weg ermee! Maar dat durft al eens misgaan, en dan heb je kans op slechte smaak of diarrhee of zo natuurlijk. Dat is het risico van het leven: leven is risicovol!

Interessant, niet?
Hilde

Deksel bij bouillonpoeder

Bij het bouillonpoeder in blik zit ook zo'n deksel dat perfect past op de blikken katteneten. Ben even de naam kwijt, Liebig, Knorr, Maggi...
groetjes,
Corleone

Hilde

Hilde

13-02-2009 om 13:20

Bedankt allemaal,

het deksel komt inmiddels wel tot bij mij via SuusMaria.
Hilde

Ja hoor

Zit al in een evelopje...mét postzegel en gaat naar je toe... Suus

MLN

MLN

14-02-2009 om 12:54

Pringle

Heb hier nog een Pringle-dekseltje liggen. Kan ik jou daar blij mee maken? Laat maar weten anders gaat ie de vuilnisbak in. Heb namelijk 3 poezen en die verorberen samen een heel blik. Geen dekseltje nodig dus!
emmelenn at gmail.com

Smeerworstdeksel

Kun je gewoon via het info-emailadres van Unox bestellen. Kijk even op de website, is gratis.

Ik wil ook een smeerworstdeksel

En helaas zijn ze niet meer te bestellen op www.unox.nl
Wie o wie weet andere dekseltjes die op de leverpastei passen en/of heeft ze nog liggen?

Detalle.

MaximeM

MaximeM

14-02-2009 om 20:52

Mln (pringle)

passen die pringle deksels dan op een klein blikje? Het was maar een gokje van mij, maar zou je eens willen passen, ben wel benieuwd eigenlijk.

Maxime

MLN

MLN

14-02-2009 om 22:21

Maxime

Hahaha, ipv dat ik dat zelf eerst even uittest...duh! Ze passen dus niet! Ze zijn net een ietsepietsje groter dan het blikje, dus echt goed afsluiten doet het dekseltje niet. Nou ja, het idee was leuk....de uitvoering iets minder....

Unox en oplossing smeerworst

Helaas, ik heb het al eens eerder geprobeerd bij Unox en ze zijn echt niet verkrijgbaar meer (staat ook in de FAQ zag ik nu, want ik kreeg toch weer hoop door de berichtjes hier). Zonde toch, het zou echt een handig marketingmiddel zijn (of willen ze bewaren in het blikje stiekem tegengaan, in verband met claims als iemand toch blikvergiftiging oploopt ofzo?).

Wat wij hier doen is inderdaad de Pringle doppen gebruiken, maar dan het blikje op zijn kop erop zetten. Dan blijft het door het eigen gewicht toch aardig afgesloten. Tja, en dan maar snel opgebruiken, maar in één keer een blikje werken we ook liever niet weg.

Ooit kreeg ik bij de Uno Noodles ook zo'n handige plastic kom met zeefje, superhandig. Helaas ook niet meer te verkrijgen. Waarom ze nou niet meer hun best doen voor trouwe klanten...

Corina

MaximeM

MaximeM

15-02-2009 om 23:54

Te grote deksel (tip)

Hoi,

Ik heb dat al eens met een andere deksel gedaan, die was maar een heel klein beetje te groot. Maar die moet je dus gewoon even in een pannetje kokend water mikken. De deksel houdt gewoon zijn model (geen rare bubbels of vervormingen ofzo) maar krimpt gewoon een aantal milimeters. Ik weet alleen niet of het voldoende is voor een klein blikje (ik gebruik tegenwoordig zakjes van whiskas) maar had deze truuk dus een keer toegepast op de grotere deksels van de kaasbussen en die paste daarna dus wel op de grotere blikken kattenvoer. (haha je moet toch wát verzinnen hé)

Maxime

hout anne

hout anne

17-02-2009 om 13:24

Blokker

ik heb ooit die dekseltjes bij blokker gekocht. Idd voor kattenvoer, maar er zitten verschillende 'ringen' op, zodat je ze ook op grotere en kleinere blikken kan doen.
Weet niet of blokker ze nog steeds verkoopt, maar anders een discount dierenzaak (zijn vaak van die hele grote, die wat afgelegen zitten) of een tuincentrum waar ook dierenvoer verkocht wordt?

Maar overdoen in een plasticbakje is wellicht het meest simpel!

MaximeM

MaximeM

18-02-2009 om 11:36

Dekseltjes

Nou ik ben nog steeds met je dekseltjes bezig Heb gisteren in de supermarkt even een dekseltje van de pringles geleend om te passen op een whiskasblikje om te kijken hoeveel te groot ie dan wel niet was (was benieuwd) afijn, zie ik bij de dierenvoerblikjes allemaal blikjes "Pal" (hondenvoer) met gele dekseltjes erop! Zo'n blikje kost een euro dus je zou er eentje kunnen kopen en het blikje óf opvoeren aan je kat, of weggeven aan iemand met een hond. Maarrrr ik ging vanochtend een boterham smeren voor mijn zoon met de nieuwe pot nutella (klein potje waarvan je het glas als drinkglas kan bewaren) zit daar ook een wit plastic dekseltje op ! Je raad het al, die heb ik gelijk even gepast op een klein blik en die past ook! Dus weer 2 opties voor een nieuw dekseltje (moet je wel eerst even een pot nutella leegeten)

Maxime

Hilde

Hilde

18-02-2009 om 12:08

Blokker

Bij Blokker vond ik ze niet. Even nagevraagd en een negatief antwoord. Nochtans dacht ik ze daar vroeger gezien te hebben.

Hilde

Hilde

18-02-2009 om 12:10

Maxime

Wat leuk dat mijn vraag toch nog mensen bezighoudt!
Een potje nutella opmaken is geen probleem, zeker niet voor mijn kinderen.
Ik zie het al voor me, hoe je in de supermarkt dekseltjes aan het passen bent
Twee hele goeie tips dus, maar ik wacht nog even af tot ik het dekseltje van Suus ontvangen heb. Morgenavond weet ik of ik het heb!

Hilde

Hilde

18-02-2009 om 12:11

Oh ja, anne

Bij de dierenspeciaalzaak hebben ze de dekseltjes idd, maar ik vind ze veel te duur (jaja, ook Vlamingen kunnen best zuinig zijn!), dus voor mij geen optie.

Maandag

Maandag heb ik het dekseltje op de bus gedaan,als het goed is moet het daar liggen Suus

Hilde

Hilde

19-02-2009 om 11:16

Suus

Ja hoor, het is dinsdag al aangekomen, vernam ik zonet.
Vanavond krijg ik het dus te zien
dankjewel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.