Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Johanna Jannetje

Johanna Jannetje

01-06-2010 om 12:32

Dekbedhoes repareren

Heeft iemand ervaring met het repareren van een dekbedhoes? Mijn favoriete hoes heeft bovenaan een scheur, in de breedte, over 50cm. Ik wil 'm wel graag repareren en denk erover er een mooie lap op te zetten van min of meer dezelfde stof. Moet dat dan over de hele breedte? En waar vind ik stof van 2.20m breed?
Graag jullie wijze raad.
Johanna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

01-06-2010 om 12:52

2.20 lang....

Hoi,

Dan moet je de stof in de lengte kopen natuurlijk, dan kan je gewoon 2,20 kopen. Je houdt alleen wel een groot stuk over (kan je nog bijpassende kussenslopen maken ofzo)

Maxime

Jolanda123

Jolanda123

01-06-2010 om 13:15

Ideeën

Even aannemen dat je dekbedhoes 2 instopflappen heeft.

Kun je niet één instopflap eraf knippen, en daar de reparatie mee uitvoeren?

Of allebeide instopflappen eraf, onderkant dichtnaaien, bovenkant openknippen en daar de instopflappen weer aannaaien?

De scheur zou je dan met een ander stofje kunnen repareren, en die zou dan aan het voeteneind komen.

Of je gebruikt de slopen om stof voor te halen om een reparatie mee te verrichten.

Te oud?

Is de scheur ontstaan doordat de stof dun is geworden? Dan is het vrijwel zinloos om hem te repareren; hij zal zo weer kapot gaan. En door de naden die je op die plek creeërt zal hij niet meer zo lekker liggen. Ik weet het, want mijn favorietje is ook stuk gegaan, en heb er ook lang over lopen dubben. En dan ben ik nog een ster op de naaimachine (is m'n werk).
Maar om even op je letterlijke vraag terug te komen; het stuk stof hoeft niet over de hele breedte. Maar dan moet je het stuk er op appliceren, of topstitchen met de naaimachine.

Dorry

Margriet*

Margriet*

01-06-2010 om 17:24

Is het waard

Ik zou het alleen doen als het door een ongelukje is gebeurd. Bij slijtage zou ik niet meer de moeite nemen. Nieuwe stof kopen is duurder.

Johanna Jannetje

Johanna Jannetje

08-06-2010 om 11:30

Bedankt!

Dankjulliewel voor jullie reacties. Ik weet niet precies hoe oud de hoes is, en ik ben bang dat het door slijtage komt. Dat vind ik stom, want hoe lang moet zo'n ding mee kunnen gaan? De paar gewone lakens die ik heb geërfd gaan nog steeds mee, ook al zijn ze naar mijn idee al 100! (nou ja, toch zeker wel uit de jaren 1970, aan de dessins te zien)
Maar ok: ik ga hoofd- en voeteneinde verwisselen, dat vind ik echt een superidee. Hij heeft 1 instopstrook, die ga ik aan het hoofdeinde zetten. Dat heeft nog even tijd, want in de zomer slapen we niet onder een dekbed, dus jullie zullen niet 1-2-3 de resultaten horen... En ik zal een sloop gebruiken.
Ja, ik dacht al dat zulke brede stof heel duur was. Heb zelf wel eens een hoes gemaakt, en dat was heeeeeeeel erg duur, en dan nog wel voor een 1-persoonsdekbed!
Als het niet lukt, moet ik "gewoon" op zoek naar een nieuwe favoriet...
Groeten, Johanna

Jolanda123

Jolanda123

09-06-2010 om 11:31

Graag gedaan!

Leuk om te horen dat je voor mijn optie gegaan bent.
Laat je nog eens weten hoe het afgelopen is?

Gr. JO

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.