Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gastouder

Gastouder

12-03-2009 om 10:30

Deense gast, waar gaan we naartoe?

Over een paar weken krijgen we een Deens meisje in huis voor een aantal dagen. In het eerste weekend is het de bedoeling dat het hele gezin inclusief gast 'iets' gaat doen. Kinderen(4) zitten tussen de 5 en 14 en de gast spreekt maar weinig engels. De Efteling leek ons een bestemming waar voor iedereen de tijd zou vliegen, maar helaas gaan die net een weekje te laat open.
Welk uitje nu?
Of kunnen we toch beter met een ander gastgezin afspreken en met twee gezinnen iets gaan doen (dat gebeurde toen onze kinderen naar denemarken gingen, maar veel contact tussen denen en nederlanders was er toen dus niet) Veel kinderen hebben die lange zondag als erg vervelend ervaren, wij willen het graag gezellig/goed doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

12-03-2009 om 10:47

Even denken

Ik weet niet waar je woont? maar missch. met de trein naar Amsterdam en dan naar Nemo. Daar ligt ook een VOC schip erg leuk. Naderhand nog even A dam in en daar koffie met appeltaart ofzoiets?

Bij mooi weer: lekker het bos in, een baantje midgetgolfen en na afloop een pannekoek?

Ik zou niet met 2 gezinnen doen want dan gaan de deense kinderen samen klitten. Het gaat juist om de interactie met het gastgezin toch?

Wel leuk hoor. Ik denk nog even verder.

Petra-

Petra-

12-03-2009 om 12:58

Madurodam?

Is dat een optie en dan lekker naar het strand om te eindigen met warme chocolademelk?

Kinderdijk

Heel erg Hollandsch en je hoeft er geen Nederlands of Engels voor te kunnen De Zaanse Schans is ook leuk.

Gastouder

Gastouder

12-03-2009 om 15:45

Reaktie

Madurodam vinden onze kinderen vre-se-lijk (eigenlijk het enige dat we ooit gedaan hebben dat geen succes was)
Strand/kinderdijk/zaanse schans zijn leuk, maar ik ben bang dat dat toch nog veel conversatie vereist. Op de heentrip (dus in haar eigen huis) heeft het meisje amper gesproken. Ze is samengezet met onze dochter omdat die toch wel kletst...maar die heeft het ook wel zo'n beetje gezien om te praten maar geen reaktie te krijgen (heeft daar voornamelijk met de ouders gepraat). Wij vrezen een lange lange zondag. Op het moment is het beste plan de dierentuin.
Nemo zie ik niet zitten daar pakt de jongste echt alle aandacht die wil alles weten.
Samen met andere Denen werden het inderdaad aparte groepjes dus aan de ene kant willen we dat niet, aan de andere kant willen we wel dat het meisje het fijn heeft.

Moeilijk hoor!

Saartje

Saartje

12-03-2009 om 23:43

Amsterdam

Hoi Gastouder

Amsterdam, rondvaart maken, dan praat de gids bijna voortdurend en dan een wandeling en/of museum. Bv nachtwacht of van Gogh. Kijk ook eens op de site van de musea. Hebben vaak verschillende programma voor de leeftijden zodat je geen last hebt van jongste. Ook leuk museum is bv Cobra in Amstelveen. Anders leuke film in Pathe Arena (3D). Veel keuze dus je kan bv de ene helft naar een kinderfilm laten gaan. Meisjes willen ook vaak winkelen

Hier ook ervaring dat er weinig contact is met Deense jongeren en dat ze aan elkaar klitten. Succes bij de overburen was bv hollandse spelletjes mens erger je niet, sjoelen ed in combi met winkelen in Amsterdam.

Laat even weten hoe het was wij moeten nog over 2 jaar.

succes

Saar

Gastouder

Gastouder

13-03-2009 om 07:47

Saartje/pelle

Probleem met dit meisje is dat ze gewoon te weinig engels spreekt; in het deense systeem zit vmbo t/m gym op deze leeftijd (12-14) nog bij elkaar. Dit meisje zit op laag vmbo niveau. Dus die engelse gids op de rondvaart wauwelt aan haar voorbij, de film idem dito. Op de heentrip heeft ze vrijwel alleen op school gesproken (deens).
Ik denk toch dat we maar met een groepje gaan; niet de bedoeling van de uitwisseling, maar het lijkt me zo sneu als iedereen om je heen praat en je hen maar half begrijpt en als je het snapt niet terug durft/wil/kan praten.

Pelle, we wonen in de buurt van Den Bosch, kinderen zijn 12-14.

angel3

angel3

13-03-2009 om 10:18

Toch gek

waarom doen ze dan mee aan een uitwisseling of is dat verplicht voor school?
Ik heb zelf een jaar een uitwisseling gedaan toen ik 18 was, dus wel wat ouder. Niemand sprak engels en ik geen woord spaans. Ik vond het heel leuk om gewooon daar te zijn. De taal kwam toen vanzelf. Het hangt erg van je eigen houding af mbt iemand die de taal niet spreekt of zij zich verloren gaat voelen. Omring haar met warmte en lichaamstaal spreekt boekdelen. Ik zou echt kiezen voor een gezinsactiviteit. Tenzij het voor alle partijen een verplicht nummer is deze uitwisseling, tja dan kies je een makkelijkere weg en ga je op pad met een groep en zijn de Denen samen....niet echt heel interactief.
Wat is er mis met lekker door het bos struinen en warme chocomel. Ik krijg daar hele knusse gevoelens bij dat is het leuke voor zo n kind toch. Het gezinsleven in een andere cultuur meemaken?

Gastouder

Gastouder

13-03-2009 om 10:44

Angel3

Ja, het is verplicht voor school. School vindt het heel leuk en ze komen met verhalen van vorige jaren, dat iedereen het zo leuk vond en dat er tranen met tuiten waren bij het afscheid....
Leerlingen die wij kennen uit hogere klassen vonden het allemaal ook een verplicht nr... en geen succes.
Heentrip heeft de klas ook voornamelijk in het uppie in Copenhagen gelopen...met af en toe een kreet " ik ben mijn deen kwijt, waar is ie nou"

Het zal ook wel aan mij liggen hoor, een verplichte loge is sowieso niks voor mij. We hebben ook de ruimte niet om het comfortabel te doen en als je dan met een niet-prater zit en met een anders supermakkelijk kind dat er ook geen zin in heeft... bleh!

Ook net gehad

maar dan een Tsjech. Heel stil, heel verlegen en nauwelijks Engels. Ze fleurde op van met haar Tsjechische vriendinnetjes dingen samen te doen, dus ik zou zeker met een ander gezin afspreken. Wat ze hier leuk vond (gelet op lichaamstaal) was bowlen, poolen, mens erger je niet en sjoelen, oja en op de Wii.
Succes ermee!

Hillary

Hillary

13-03-2009 om 12:49

Is het echt leuk (ot)

Hier kinderen nog op de basisschool, dus nog niet zover, maar wat ik hier lees en wat ik om me heen hoor vraag ik me af of het wel echt leuk is. Een achternichtje zat in Tsjechie en belde elke dag huilend haar moeder op. Haar gastgezin sprak alleen Tsjechisch en ze voelde zich afschuwelijk. Uiteindelijk heeft de moeder de school gebeld en is ze laatste nacht nog verhuisd naar het gastgezin waar ook een klasgenoot zat. Een ander nichtje kwam bij een Duits gastgezin, steenrijk en dat vond nichtje dan wel weer leuk, de hele dag in een jaguar rondgereden worden, de laatste dag zijn ze nog gaan winkelen en kwam ze volledig in Gucci en Prada gestoken terug. Uiteraard vind een pubermeisje dat leuk maar haar moeder zat ermee in haar maag want die knoopt de eindjes aan elkaar en het Duitse meisje had het inderdaad duidelijk niet naar de zin.

angel3

angel3

13-03-2009 om 13:36

Tja

dan zou ik ook lekker voor makkelijk gaan en met anderen afspreken. Succes, is inderdaad niet makkelijk zeker niet als je er een beetje mee opgezadeld wordt. Ik hoop dat het toch nog erg leuk wordt!

PS anecdote: ik was op vakantie uitwisseling in Engeland (15 jaar). Kregen we echt weinig eten en als we bijv s avonds nog een boterham hadden genomen kregen we er s morgens 1 minder. Bleek dus dat die mensen geld kregen voor het eten en daar wilden ze blijkbaar 'winst' op maken of zeker niet erop toeleggen. Tja triets he? en die mensen gaven zichzelf vrijwillig op als gastgezin....

Gastouder

Gastouder

13-03-2009 om 16:14

Genoeg te eten

Had onze dochter in Engeland inderdaad ook niet. Gelukkig hadden we haar rijkelijk van ponden voorzien zodat ze overdag de schade een beetje in kon halen. Haar eerste woorden toen ze de bus uit kwam (21.00 uur) "haaa mam, halen we patat?" Ik heb het ding nog nooit zo zien eten!
Toen zat ze inderdaad bij een gezin dat zich had opgegeven als gastgezin. Ze had de honger er overigens dik voor over, want (!) ze hadden een hond en een trampoline.

Suzanne

Suzanne

14-03-2009 om 16:23

Winkelen, bowlen, pannenkoeken eten

Vooral niet te moeilijk doen, naar mijn idee gaat ze zich dan alleen maar enorm opgelaten voelen. Lekker met nog een gastgezin de stad in, meiden van die leeftijd vinden leuke winkels vaak interessanter dan cultuur-dingen. Daarna een pannenkoekentent opzoeken en vervolgens (eventueel) nog even bowlen. Of idd zwemmen, de Tongelreep lijkt mij ook een leuke optie!
Trouwens, even o.t. ook de dochter van vriendin kreeg in London erg weinig te eten, zat met nog 2 meiden bij een vrouw alleen die eerst aardig over kwam maar steeds norser werd. Werd ook steeds duidelijker dat ze het voor het geld deed!

Wat en hoe

Investeer in een wat en hoe in het deens boekje.

Dat maakt de contacten en stuk gemakkelijker.

En vraag wat ze wil: shoppen, bowlen, het bos in?

Gastouder

Gastouder

16-03-2009 om 12:15

Reaktie

Zwemmen of schaatsen; zie ik niet zitten met een (net) 5 jarige erbij. Is eventueel wel mogelijk als 1 van ons met de oudste 2 gaat, dat houden we in het achterhoofd.
Winkelen gaat het zeker niet worden; onze dochter heeft dat in Denemarken verplicht 4 dagen mee lopen doen en heeft er een bloedhekel aan (niet aan boekenwinkels, maar daar vindt een Deense dan weer niks).
Voor bowlen ga ik eens bellen (of weten jullie hoe je dat met een 5 jarige combineert? op kinderfeestjes gaat er en gotenstopper in, maar da's niet leuk met ouderen..)
Een wat en hoe hebben we in huis(van wel 15 talen), en heb zelfs een paar films met deense ondertiteling.

Op haar gemak krijgen we haar vast wel, het valt alleen erg tegen om een leuke bestemming te vinden binnen de beperkingen. O, en pannekoeken eten gaan we de laatste avond al doen. (kennen denen pannenkoeken?)

Jetske

Jetske

17-03-2009 om 11:14

Klopt

De meeste bowlingbanen hebben ze denk ik wel; je geeft namen in de computer in en dan kun je aangeven bij wie de gotenstopper omhoog moet. Gaat verder automatisch.
Veel plezier!
Jetske

Gastouder

Gastouder

17-03-2009 om 15:08

Jetkse

Dat is nog een goed nieuws. Ik was bang dat het of met of zonder gotenstopper was. Ga de bowlingbanen in de buurt even bellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.