Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2010 om 02:33

De tuin

Ooit, toen ik jong en enthousiast was, riep ik uit dat een tuin mij zo leuk leek. Lekker buiten zitten, bloemetjes, boompjes... Ik heb mij vol overgave op de schep gestort en heb de tuin omgespit, na een tijdje is de tuin netjes betegeld e.d. door een klusjesman. Kaaskopje kon zitten en genieten! Inmiddels is dit al vele jaren geleden. Ik ben ouder en krakkemikkiger, man is totaal niet te porren voor een rondje tuinieren (Jij wou een tuin, is een geliefde uitspraak) en de tuin is eigenlijk meer een last dan een lust geworden, doordat ik het onderhoud gewoon niet op kan brengen. Dat klinkt vreselijk, maar het is gewoon zo. Als ik het niet in mijn rug krijg dan slaan mijn polsen wel op tilt. Op dit moment is het een grote onkruidbende, de tegels liggen schots en scheef vanwege wortels van eigen en buurbomen, de schutting zakt langzaam schever. Ik schaam me ondertussen wel voor onze troeptuin. Ik wil er zo graag weer een gezellige plek van maken, terwijl het ook nog eens niks mag kosten (of heel weinig). Hoe zou ik dit nu eens op kunnen lossen, behalve verhuizen naar een flat.
Man wil overigens in de zomervakantie meestal wel een dag helpen, maar tegen die tijd is het al een vreselijke klus om alles weer netjes te krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

09-05-2010 om 09:43

Poeh kaaskopje

als tuin-nitwit kan ik je niet helpen. Maar ik vrees dat het erg lastig gaat worden als het niet teveel werk mag zijn (lichamelijke conditie) en ook nauwelijks iets mag kosten. In een tuin is het meestal één van beide denk ik.
Kari

Ik ben bang

gezien jouw beschrijving ben ik bang dat 1 dag in de zomervakantie lang niet genoeg is om de tuin weer op te knappen.
Hier is hulp bij nodig.
ik denk dat je de tuin het beste opnieuw kan laten betegelen,( dat kan ook door een klusjesman via marktplaats) ,en ja dat kost even wat geld,maar dan kan je ook weer jaren vooruit.De schutting is misschien nog wel recht te zetten?
een betegelde tuin kost bijna geen onderhoud,hooguit af en toe wat onkruid weghalen tussen de tegels.

Stratenmaker

probeer voor een zacht prijsje of via vrienden/collega's etc. aan een goedkope stratenmaker te komen.Afhankelijk van je tuin zal hij een inschatting van de prijs kunnen maken (hoeft écht niet zo duur te zijn...per uur kost hier rond de 20 euro en in een 4 uurtjes komt ie een héél eind) De prijs hangt ook af van help je mee? (zand aanvoeren, stenen aangeven etc.) Dat verminderd de prijs ook..omdat ie dan eerder klaar is. Je koopt wat geel zand (goekoopste bij een bulkbedrijf, dus geen gamma ofzo, maar een groot bedrijf dat ook aan b.v. gemeenten en bouwondernemingen levert.) Je haalt de stenen eruit die er nu in liggen en stapelt ze op handzame stapeltjes op zo'n meter voor een meter. Dan verdeel je het gele zand zo'n beetje over de tuin...Laat wel een kruiwagen of 2 over voor de stratenmaker. Dan laat je de stratenmaker komen en laat hem de tegels op kop erin leggen. De onderkant is schoner dan de bovenkant vaak.Daarna koop je een paar leuke potten en zet er bloemetjes in...En een fatsoenlijk stel tuinstoelen (evt. kringloop of 2de hands, is vaak zat in de aanbieding voor weinig..) Met evt. leuke fleurige kussens. Je zet met man de schutting recht en voilla! Je bent weer voor járen verlost van het onkruid tussen te tegels...
Voor....(ken de afmetingen van je tuin niet, maar als ik uitga van een gemiddelde tuin) pak 'm beet 200 euro??
Man helpt met grote regelmaat een stratenmaker die in de weekenden wel eens bijklust...en soms ga ik wel eens kijken/langs.In 1 ochtendje doen ze soms 2 tuin(tjes) of 1 oprit+tuin. Een flink stuk bij een boerderij een oprit b.v. doen ze (met hulp eigenaar) meestal in 1 dag.
Om je een idee te geven.Als je tuin dus standaard is dan zou het je ong.100 euro kostten als je zelf e.a. aan voorwerk doet.
Het heeft ook te maken met het formaat stenen. Grote(stoeptegels b.v) leg je stukken sneller dan kleintjes(waaltjes b.v.)en of de tuin al enigzins egaal gemaakt is van tevoren etc.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2010 om 11:47

Reactie

We hebben een goed stel tuinstoelen van een goede tuinset. Alleen de tafel heeft het vorig jaar begeven dus dat hoeft niet veel te kosten. Mijn dochter kent iemand die wel wat werk voor ons kan doen. Bij scouting zit eigenlijk voor iedere oprisping wel iemand die het kan doen, heel grappig is datWe zouden dus eens kunnen vragen of hij het wil doen voor een leuk prijsje. Het leeghalen zou al fijn zijn. Juist dat werk kan ik echt niet meer (Ik voel me zo oud als ik dat soort dingen zeg...)en de rug van man is ook niet meer die van een jonge god.

tonny

tonny

09-05-2010 om 12:20

Kies de juiste beplanting

Als je een aantal struiken/stevige vaste planten rond de bestrating zet, met eronder groene bodembedekkers, heb je niet veel werk meer aan je tuin. Onkruid wieden hoeft dan niet meer, en wat takjes van die struiken bijknippen is niet zo enorm vreselijk voor je rug.

Vraag de scoutingkennis aan de slag te gaan, maak wat lekkers te eten na afloop en dan kun je er weer jaren tegen!

Succes ermee!

Nasha 1st

Nasha 1st

09-05-2010 om 15:54

Toevallig net

onze voortuin laten doen, voor 250 inclusief zand was de klus geklaard....Ikheb overigens alle beplanting (op 1 na) weg....veel te veel werk.....Nu staan er nog 2 potten waar ik een plant in ga plempen en dan klaar....

angel3

angel3

09-05-2010 om 19:23

Waar woon je ook alweer?

ken je www.mijnstudent.nl ?
Dat zit in Utrecht en ik weet niet of het inmiddels ook elders in het land zit en hoe weid verspreid ze werken.Anyway zij kosten ook iets van 20 euro en je kunt ze inroepen voor van alles en nog wat!
Ideaal!

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2010 om 00:30

Angel

Daar heb ik inderdaad eerder van gehoord en ik was dat helemaal vergeten! Dank je voor de tip.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2010 om 00:45

Onervaren

Wij waren totaal onervaren toen we aan deze tuin begonnen en hebben echt blunders begaan. Zo ligt er grind aan een kant van het huis, zonder worteldoek eronder gelegd te hebben. Wat een ramp!
We moeten zoveel mogelijk zien te regelen zonder dat het veel geld kost. Ik vrees dat dit jaar niet alles aan de beurt kan komen. Zolang het opknappen maar opgang komt, dan ben ik al blij. We hebben een aantal bomen/struiken die het goed doen, zoals een vlinderstruik, een sering, een prunus, een laurier die het opeens erg goed is gaan doen vorig jaar en nog twee struiken waar ik niet zeker van ben wat het ook weer is. Die kan ik laten staan. Verder is de tuin aan een kant van het huis al grotendeels betegeld dus die moet herbetegeld worden, aan de andere kant van het huis moet het echt helemaal omgeploegd worden en betegeld worden. Dat wordt dus de duurste kant en die moet maar even wachten.

Grintopruimers

Dat grind kan je gewoon 'hergebruiken' (mocht je daar nog aan toe komen). Erg goede grindopruimers zijn je buurkinderen! Heeft hier een buurman gedaan...of er kinderen waren die grind wilden oprapen.20 cent voor 1 emmer (hij keek niet nauw of ze precies vol zaten) en eerst wel toestemming aan je ouders vragen.....en zelf een emmer mee brengen. De jongsten (5 jaar) hadden van die 5 liter emmertjes,de wat ouderen (10-12 jaar) een 10 liter emmer...in 1 ochtend had de buurman zijn hele voortuin leeg!En de hele buurt vol kinderen had de grootste lol...en nog wat verdiend ook! Ze waren apetrots.Het mag vast ófficieel niet...(kinderarbeid?) maar ik zie het meer als dat je als kind ook wel eens een auto wast voor een buurman...voor een paar euro's. Jongste (toen 11) had 4 euro 'verdiend'. Met onze toestemming dus. Maar zelfs zonder geld had ze het nog met plezier gedaan denk ik...en ze kregen ranja en chips van buurvrouw...wat wil een kind nog meer?
Daarna kan je de boel laten omploegen (scouting?)en onkruidvrij maken.De plantjes spaar je uit....worteldoek kopen en uitsparingen maken waar die planten staan....worteldoek goed vast zetten (onder tegels b.v.) grind er weer over heen en voilla!
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.