Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

24-02-2009 om 13:45

De perfecte pizza (bodem)

Vanavond had ik aan pizza gedacht voor het avondeten.
Alleen ben ik nooit helemaal tevreden over de bodem. De ene keer is ie te hard en slecht gerezen (al heeft het deeg een uur staan rijzen in een kom met een theedoek op een lekker warm plekje) en de andere keer is het toch weer zompig geworden. Ik zet de oven op 210 graden geloof ik, en dan totdat de pizza er mooi uitziet. 250 g bloem met water, zout en half zakje gist.
Dus hoe doen jullie het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
(Janneke)

(Janneke)

24-02-2009 om 13:48

Heel simpel

Danarolle pizza & tomato.....dat is een pakketje in een vierkant doosje (staat in de koeling bij de C1000) met een blikje (net als de croissantjes) met deeg en een potje tomatensaus.

Die bodem is zooooo lekker dat je er eigenlijk geen vulling op hoeft)

Groetjes Janneke (geen aandelen)

Broodmix

Ik neem altijd broodmix (witbrood of bruinbrood) en gooi daar een handje italiaanse kruiden doorheen en wat knoflook. Vinden we hier allemaal erg lekker!

Gr.
Moon32

Olijfolie en schepje suiker

..zou je extra door het deeg kunnen doen. En van die olijfolie doe ik een wisselende hoeveelheid, ik houd gewoon even de fles boven de deegkom dus daar kan ik je geen hoeveelheid van geven.

Bezoek vindt onze pizza's ook lekker, dus dit deeg werkt goed.

Guinevere

Guinevere

24-02-2009 om 14:39

Haha

Haha, dat wordt al 3 dagen verschillende pizza's proberen, zal mijn zoontje wel leuk vinden denk ik. Dank alvast!

daar koop ik reeds gemaakte bodems, met een laagje tomatensaus erop, verpakt per 2, steenoven gebakken.
Echt heerlijk!
Zelf verse groenten, kaas en ect vlees erop heerlijk!

Engelandvaarder

Engelandvaarder

24-02-2009 om 14:55

Heel dun het lekkerst

Wij houden van dunne bodems, dus niet te broodachtig. Ik maak deeg van goede kwaliteit meel en gist en lauw water. Dan rol en rek ik het tot ik een een heel dunne bodem heb, en laat die een minuut of 10 op staan. Dan doe er niet teveel op (uitgelekte tomatenblokjes uit blik, wat vis meestal en wat kaas). Dan in een hete oven (225 graden) een minuut of vijf. Heerlijk!
Ik heb van een Italiaanse collega geleerd dat je juist geen olie door het deeg moet doen. Dat deed ik eerst wel altijd, maar sinds ik het eruit laat worden de bodems knapperiger en meer als een 'echte' pizza in een restaurant.
Mmmm.... ik krijg alweer honger. Het is vandaag 'Pancake Day' in Engeland, dus ik ben bang dat het menu voor vanavond als vaststaat, anders zou ik het wel weten.
groeten,
Jose

MLN

MLN

24-02-2009 om 15:17

Engelandvaarder o.t.

Pancake day?????? Bestaat dat echt??? Ter ere waarvan dan? Vind het wel grappig. Is het net zoiets als woensdag=gehaktdag of is het een jaarlijks terugkerende 'feestdag'??? Heb je nog meer van dat soort grappige dagen?

Engelandvaarder

Engelandvaarder

24-02-2009 om 15:35

Pancake day (ot)

Het is vandaag 'Shrove Tuesday', ik weet even niet hoe dat in Nederland heet. Vanaf morgen begint de vastenperiode, en daaraan voorafgaand moeten de kasten leeggemaakt worden ofzo... Of misschien is het lekker eten voordat je een tijdlang op een houtje gaat zitten bijten. Voor ons gewoon een leuk excuus om eens niet na te hoeven denken wat we zullen eten vandaag.
Ik zal eens denken of we nog meer van die dagen hebben, er schiet me zo niets te binnen.
groeten,
Jose

Wel olijfolie door het deeg

Ik woon al zo'n 20 jaar in Italië en kan je verzekeren dat ze hier een scheut (goede) olijfolie door het deeg doen.
Pizza wordt gemaakt met bloem, gist, snufje zout, schepje suiker voor beter rijzen, water en op het laatst een scheut olijfolie. Je moet een vrij stevig deeg maken (dus niet teveel water gebruiken, maar steeds een beetje toevoegen), wat je uit elkaar kan trekken en niet aan de handen blijft plakken.
Hoe langer je het vervolgens laat rijzen des te beter. Wie echter van dunne wat knapperiger bodems houdt kan beter instantgist nemen wat je niet hoeft laten te rijzen. Dat geeft een dunnere en wat hardere pizza bodem. Wij vinden dat minder lekker, maar gebruiken het wel eens als er geen tijd is voor een 'echte' pizza.

Een leuk weetje is dat 'dè' standard pizzabodem niet bestaat. Afhankelijk van de regio waaruit iemand komt zijn de pizza's dikker of dunner, knapperiger of zachter. In Venetië hebben ze bijv. een hele dikke bijna broodachtige pizza, in Zuid-Italië een dikkere, maar meer knapperige pizza en in Pisa weer een hele dunne, maar wat zachtere bodem. Behalve de plaats hangt het ervan af waar de pizzabakker oorspronkelijk zelf vandaan komt, want inmiddels zijn er bijv. in Pisa ook Pizzeria's gevestigd van mensen van Zuid-Italiaanse afkomst, die weer een dikkere pizza maken. Hele knapperige pizza's heb ik hier nog niet kunnen vinden, volgens mij is dat een amerikaanse/mexicaanse uitvinding.

De truuk om geen natte pizza's te krijgen is om ze eerst alleen met een kleine laag gezeefde tomaat of italiaanse tomaten saus en origano te bakken en pas als dat opgedroogd is de rest van het beleg erop doen. Aangezien ovens thuis minder heet worden dan de houtovens van de pizzabakker kan zo'n pizza minder beleg verweken, want er verdampt minder vocht. Door eerst alleen met tomaat te bakken voorkom je dat het vocht zich ophoopt in de pizza en niet weg kan door een kluit beleg er bovenop. Als je veel beleg hebt kan het ook helpen om deze eerst even apart te bakken.
De bloem voor de helft mengen met volkoren of voor de helft mengen met harde tarwe geeft ook lekkere variaties. Vooral die laatste smaakt erg italiaans.
Saluti,
Jessica

Katrien

Katrien

24-02-2009 om 16:40

Engelandvaarder ot

Volgens mij is Shrove Tuesday wat wij Vette Dinsdag noemen (Mardi Grass). De avond vóór Aswoensdag, begin van de Vastenperiode. Je een laatste keer laten gaan voor de 40-dagen-vastenperiode.

Katrien

Guinevere

Guinevere

24-02-2009 om 19:34

Verslag en aanvullende vragen

Nou, de pizza zit erin (in de magen). Ik heb 2/3 bloem gebruikt en 1/3 volkoren meel, water, zout, gist en beetje suiker. Tijdje laten rijzen (eigenlijk te kort, tijdgebrek want was de hort op). Op het eind nog een ferme scheut olie, zoals Jessica aangaf. De oven op hetelucht gezet (225 graden) en de saus, kant en klare pittige Aldisaus, op de dunne bodems gesmeerd. Voorgebakken, daarna belegd met kaas, chorizo, ui, paprika en champignons, oregano. Afgebakken tot ie mooi bruin was.
Ik moet zeggen dat ie beter was gelukt dan andere keren. Hij was goed gaar en knapperig. Zoon van 6 was er helaas niet over te spreken, die vindt de pizza's van de winkel beter...dus die heeft het beleg eraf zitten eten, de barbaar.
Nu de aanvullende vragen: waarom de scheut olie pas op het einde toevoegen, maakt dat uit? Hoe voorkom ik dat het deeg scheurt tijdens het bodems vormen? Maakt het nog uit of ik het deeg in de keukenmachine maak? Hoe krijg ik die mooie grote luchtbubbels in de bodems? Hoe heet moet de oven, zo heet mogelijk?

Speciaal meel & snelle versie

Hier een fervente pizzabakker. Ik heb ontdekt dat echt type OO (zero-zero) meel van de Italiaanse speciaalzaak veel lekkerdere en dunnere en sneller gaar-bakkende pizza's geeft. Ik doe er een heel klein schuetje olie bij. En niet te weinig zout.
Als ik geen tijd heb knip ik shoarmabroodjes open en gebruik die helften als bodems. Dan ben je heeeeel snel klaar en het smaakt ook goed.
Jonne

Guinevere

Guinevere

26-02-2009 om 12:27

Niemand antwoord op mijn extra vragen?

Wie weet het antwoord op de vragen van 3 berichten hiervoor? Want ik wil de ultieme perfectie bereiken!

Tegen scheurend deeg

..helpt langer kneden zodat de gluten echt goed vrijgekomen is.

De oven moet inderdaad heel heet zijn.

Op je andere vragen weet ik geen antwoorden..

Antwoorden?

Tegen scheuren helpt langer kneden. Je handen geven warmte af, volgens een echte pizzabakker moet je dus niet kneden met de keukenmachine. Ik zondig daar wel eens tegen. Of de olie per se op het laatst moet betwijfel ik. Maar misschien omdat het niet goed samengaat met het water dat nog niet is gebonden aan de rest. De temperatuur van een echte pizzaoven is heel hoog, maar dan bak je op steen. In mijn gewone keukenoven geldt niet: hoe hoger hoe beter vind ik. Ik gebruik de heteluchtstand op 170 of zo.
Ik zag trouwens dat er ook workshops bestaan, dus als perfectie echt het doel is is dat misschien een idee? Misschien moet je je zoon meenemen dan
Jonne

Tirza G.

Tirza G.

26-02-2009 om 22:59

Langer kneden

zorgt ervoor dat de tarwe-eiwitten (gluten) goed vrijkomen en hun werk gaan doen (binden, samenhang geven). De olie remt de werking van de gluten.

Tirza

Guinevere

Guinevere

27-02-2009 om 10:21

Aha

Kijk, dat helpt mij al weer wat verder richting een prachtige bodem!
Ik vrees dat ik met mijn reuma-handjes toch de keukenmachine moet blijven inzetten, maar ik kan natuurlijk wel even nakneden met de hand, da's minder zwaar. En een workshop pizzabakken lijkt me reuze leuk, wie organiseert zoiets? De plaatselijke pizzabakkers? Nog wel even wachten tot zoon iets ouder is, 6 is wel erg jong natuurlijk.

Guinevere

Hoi Guinevere, Ik heb ook maar wat zitten googlen hoor, ik zag de workshop hier:
http://www.pizzajolly.nl/?actie=workshop
Ook leuk, maak van je oven een steenoven:
http://www.3-2-1-pizza.eu/nl/pg_10.html
Is wel rpijzig, want je stookt je oven heel hoog op en je moet eerst de steen aanschaffen, maar je leuk om even te kijken.
Mijn dochtertje helpt pizza's bakken vanaf dat ze nog geen twee was, leuk he?
Groeten,
Jonne

Guinevere

Guinevere

27-02-2009 om 20:36

Bbm

Maar ladies, ik heb helemaal geen BBM, moet ik er dan toch aan? Ik probeerde de hoeveelheid huishoudelijke apparaten een beetje beperkt te houden...zo'n mixer met deeghaken zal het wel niet trekken zeker...
Ik had er nooit aan gedacht de bodem van een pizza ergens mee te bestrooien trouwens, dat doe ik overigens wel bij quiche, gek he?
Dank voor alle adviezen tot nu toe trouwens, ik ben weer heel wat wijzer geworden. En die workshop blijft leuk, maar is wel een flinke tippel!

Sascha2

Sascha2

01-03-2009 om 20:39

Jonne

Bij de Jumbo hier is de 00 ook te koop, merk DeCecco. Niet iedere Jumbo heeft het overigens, maar hier dus wel. Een stukkie goedkoper dan een speciaalzaak. Wie weet is het bij jou in de buurt ook te koop?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.