Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

De 'handige' nieuwe postzegels

Al gezien, de 'handige' nieuwe postzegels?

Als je een velletje 'eentjes' koopt, kun je nergens lezen hoeveel zo'n velletje kost.
Nou, ik vind er niks handigs aan.

Bromvlieg


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

02-08-2010 om 21:07 Topicstarter

Dat het voor tnt handig is snap ik wel

maar als consument vind ik het niet handig dat er geen prijs meer op op de postzegel staat, en óók niet op het stickervel!

Die '1' kan ook '1 euro' betekenen, of 1 eurocent, er staat gewoon niks duidelijks op!

Nasha 1st

Nasha 1st

02-08-2010 om 21:16

Psies

als ik thuis verschillende sets heb, hoe weet ik dan welk getal voor welk bedrag staat? Ja, net na aanschaf misschien nog wel, maar na een tijdje? Het is vooral voor TNT zelf voordeling, want ze kunnen nu tot in lengte van dagen met dit velletje doen, scheelt kosten....Enne, hoe snappen ze in het buitenland hoeveel het is? Post gaat ook weleens de grens over. Hoe weet men in Frankrijk of Brazilie dat er geen te weinig porto is?

Brianna F

Brianna F

02-08-2010 om 22:08

Stom systeem

Ik had ze laatst op een envelop zitten en dacht nog, wat veel geld voor zo'n lichte brief. Dacht serieus dat het postzegels van 1 euro waren.
Ook lekker handig voor de toerist ja.

Katrien

Katrien

02-08-2010 om 22:51

Is dat hetzelfde als bij ons?

Want ik vind het wel handig. Als ik een vel "1tjes" koop, weet ik dat ik dus 1 zegel moet plakken op een genormaliseerde brief en dan, afhankelijk van afmeting en gewicht, een veelvoud hiervan als de envelop buiten het genormaliseerde valt.

En als er een 2tje op staat, is dat gewoon hetzelfde als 2 1tjes. Handig als je meestal niet-genormaliseerde post verstuurd.

Voor versturen naar het buitenland hetzelfde systeem.

Als het dus hetzelfde systeem is, is het even wennen, maar ik vind het handig. Wij kopen nu ook wel regelmatig postzegels per 100 stuks (op een rolletje).

Katrien

Tijgeroog

Tijgeroog

03-08-2010 om 09:04

Ik snap jullie probleem niet...

Ik vind het dus wel handig, ookal heb ik de nieuwe postzegels nog niet gezien. Goed het zal even vreemd om er geen centen meer op te zien staan, maar dat is ook alleen maar omdat ik gewend ben dat ze er wel op staan.

Ik hoef me nu dus nooit meer druk te maken om hoeveel er tegenwoordig op een brief moet. Op een gewone brief moet altijd een 1, voor een zwaardere brief moet ik net als nu even op de website van TNT kijken hoeveel ik er voor dat gewicht op moet plakken. Bovendien is dat dan meteen duidelijk als ik ergens 4 1-en op moet plakken, in plaats van 1,76 is euh... 4 postzegels van 44 cent.
Als er een tariefwijziging is hoef ik me ook niet meer druk te maken over bijplakken van zegels, en waar had ik die zegels van 5 cent ookalweer liggen, zijn dat er wel genoeg. Moet ik er anders 2 zegels van 44 cent op plakken, nee, dat is zonde van het geld, want er hoeft maar 15 cent bij.
Dus handig voor TNT, dat ze geen nieuwe postzegels hoeven te drukken, maar zeker ook voroons omdat we de oude zegels (tegen oud tarief gekocht) kunnen blijven gebruiken.

Tirza G.

Tirza G.

03-08-2010 om 12:43

Ik verstuur best veel

en heb altijd van die rolletjes met 200 plakzegels van 44 ct. Ik leg het te versturen object op mijn weegschaaltje en tel dan gezellig mee.
0-20 is 1
20-50 is 2
50-100 is 3
100-250 is 4

En dan maar zegeltjes van mijn rol afscheuren. Ik kijk nooit naar de waarde, ik tel al jaren gewoon het aantal zegels. Ik ben blij dat TNT me eindelijk eens tegemoet komt
O, en voor het buitenland: dat regel je in je eigen land. En de NL-TNT maakt dan weer afspraken met de buitenlandse TNT.

Tirza

Juist wel handig

Nooit meer dat idiote bij-geplak met zegels van 1 of 2 cent. Ik vind het juist lekker overzichtelijk.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

03-08-2010 om 22:40 Topicstarter

Maar...

waar kun je zien wat een velletje postzegels kost?
Het staat er niet op en dat irriteert me.

Ik snap de gemakken die jullie opsommen wel hoor, maar ik wil gewoon kunnen zien wat iets kost.

Tirza G.

Tirza G.

04-08-2010 om 00:24

Bromvlieg

O, datte. Ja, dat weet ik niet, ik koop nooit velletjes. Ik koop altijd rolletjes. Dat is inderdaad wel suf ja, er zou toch boven of onderaan zo'n vel wel effe een prijs kunnen staan. Ik dacht ook trouwens dat het een soort van verplicht was, om de prijs ergens op te zetten? Of nee, het moet erbíj staan, niet er op. Stond het niet op het rek bij het postkantoor?

Tirza

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-08-2010 om 07:54

Wat het kost

"maar ik wil gewoon kunnen zien wat iets kost"
Nou... volgens mij staat bijna nergens een prijs op. Ja, op kranten en tijdschriften, en dan heb je het toch echt wel gehad. Stoor je je daar ook aan? Welnee, het is gewoon een kwestie van wennen. Je bent nu eenmaal gewend aan die prijs op de postzegel, dus je vindt 'dat het zo hoort'. Maar echt, je bent hier zó aan gewend, zo gaat het namelijk met alles wat verandert.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

04-08-2010 om 11:38 Topicstarter

Nou...

op mijn werk verkoop ik velletjes postzegels aan 70-plussers. Er staat een bescheiden rekje op mijn balie. Het is dan toch echt gek dat er allemaal postzegels met eentjes op het velletje staan, maar géén prijs. Ik leg het netjes uit, maar er blijft een gat in de informatie.

Overigens zie je in winkels wel wat iets kost. Het staat op de plank van de supermarkt, je kunt de prijs ergens scannen, er zit een labeltje aan, een sticker op of er hangt een bord boven.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-08-2010 om 13:51

Bromvlieg

"Overigens zie je in winkels wel wat iets kost. Het staat op de plank van de supermarkt, je kunt de prijs ergens scannen, er zit een labeltje aan, een sticker op of er hangt een bord boven."

Maar dan is de oplossing toch heel simpel? Plak een stickertje met de prijs erop op je rekje, net zoals op de plank in de supermarkt. Op het moment dat de prijs verandert hoef je niet alle postzegels te vervangen, maar alleen het stickertje. Net zoals in de supermarkt.

Vic

Vic

04-08-2010 om 14:00

Prijsje

Misschien hebben ze bij de supermarkt nog wel van die ouderwetse prijstangen. Kun je vragen of ze even een stickertje op je postzegel willen plakken

Katrien

Katrien

04-08-2010 om 14:50

Berber

Hoe komt dit de service dan niet ten goede?

Bij een prijsverhoging van zegels hoef je voortaan, als je nog zegels hebt liggen, geen extra zegels te kopen om bij te plakken. e moet dan ook niet meer gaan uitrekenen hoeveel je moet bijplakken. Da's toch geweldig gemakkelijk.

Ik kan ook wel eens op de Post klagen (ja, hier in België geen TNT), maar dit vond ik nu echt een goede zaak. Hier bestaat dit overigens al langer.

Katrien

Vic

Vic

04-08-2010 om 15:22

Kerstzegels

Hoe gaan ze dat doen met kerstzegels? Ik heb ze nog liggen vanaf 2007 ofzo, en als ik iets moet versturen plak ik daar vaak een stel kerstzegels op. Kan ik dat blijven doen? Of misschien worden de kerstzegels ook wel prijsloos en kan ik zonder bijplakken kaarten ermee versturen deze Kerst?

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

04-08-2010 om 19:52 Topicstarter

Ah pelle

ik snap je ergernis hoor, je bent een loyale werknemer en je hebt groot gelijk! Het wordt allemaal niet leuker met de vrije markt qua postbezorging, eerlijk is het allemaal totaal niet en iedereen doet z'n post gewoon in de TNT-brievenbus, ook verkeerd bezorgde post van Sandd of zo.

Bijplakken? Heb ik nooit gedaan, mijn postzegels gaan zeer geregeld op, ik heb nooit iets van de oude lichting van voor de prijsverhoging (die trouwens alweer lang geleden is maar nu vast snel gaat komen!)

En er komen vast wel weer traditionele kerstzegels voor een decemberprijsje lijkt me. Pelle?

Tirza G.

Tirza G.

04-08-2010 om 22:46

Yep

De kerstzegels blijven gewoon de kerstzegels. Hebben jullie geen infoboekje gekregen van den TNT

Tirza

Tango

Tango

04-08-2010 om 23:22

Nee

Geen infoboekje gezien, wel opeens die zegels met 1 op de camping bij de kaarten die we daar kochten. Ik stond dus ook raar te kijken. Ik snap de voordelen wel, maar een overzichtje van TNT zou best handig zijn....
Zal vast wel ergens te googlen zijn natuurlijk.

Maar hoe zit dat dan

Ik snap er niks van. Een postzegel met een 1 blijft dus een postzegel met een 1? Dan ga ik NU 600 velletjes van die dingen kopen! Goeie investering, als de prijs omhoog gaat blijf ik nog steeds 1-tjes uit 2010 plakken

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

05-08-2010 om 10:18 Topicstarter

Hee, is dat zo?

Blijven postzegels met een 1 forever postzegels met een 1 en zou je er dan inderdaad nu, zoals Mickey voorstelt, 600 kunnen kopen die tot in lengte van dagen geldig blijven, ondanks het aankoopbedrag? Dat zou mooi zijn.

Pelle, klopt dat?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-08-2010 om 10:51

Pfff

Sorry, maar ik vind het echt een beetje gezeur om niets. Het geeft trouwens prachtig aan hoe vast we in patronen kunnen zitten. En hoe we in de weerstand kunnen duiken als er iets wordt veranderd. We willen namelijk best veranderen, maar niet veranderd worden...
Want zeg nu eerlijk - wat is er nu écht zo lastig aan de nieuwe postzegels? Is dat echt dat je de waarde niet in één keer kan zien? Waarom is die waarde dan zo belangrijk? Volgens mij maar om een reden: omdat je dat zo gewend bent. Niet omdat het nu zo handig is. Integendeel. Als je nu - vanuit het niets - een systeem van postzegels zou moeten verzinnen, dan ga je toch niet moeilijk doen met waarden, inflatiecorrecties, bijplakken etc. Echt veel te ingewikkeld.
En ja, je kunt nu lekker postzegels gaan hamsteren. Net als dat je sportsokken voor de komende 10 jaar kan kopen (ze veranderen toch niet, maar worden wel duurder). Of blikken soep die nog jaren houdbaar zijn - en ieder jaar ietsje duurder worden. Of washandjes, fotolijstjes, kopieerpapier, afwasmiddel etc. Gaan ook allemaal met de inflatie mee.

Nog een vraag

Misschien lees ik niet goed hoor, maar ik zie staan:
"Voor zendingen van 20 tot en met 50 gram binnen Nederland zijn er postzegels met een 2."
Kun je op zo'n poststuk dan ook 2 postzegels met een 1 plakken? Of moet je verschillende soorten zegels in huis hebben?

Pelle, ik heb ook geen oplossing voor de ongelijkheid die jij beschrijft. Ben het met je eens dat het bijzonder oneerlijk is.
Maar ik snap ook degenen die vinden dat dit nieuwe zegelsysteem onduidelijk is. Die 2 dingen staan los van elkaar denk ik. Het een wordt wel veroorzaakt door het ander, maar ik vrees dat een hoogbejaarde oma daar geen boodschap aan heeft en alleen maar in verwarring raakt door weer iets vertrouwds dat verdwijnt. Op zo'n leeftijd wen je niet zo makkelijk meer aan nieuwigheden.

Mickey tnt is niet gek

k snap er niks van. Een postzegel met een 1 blijft dus een postzegel met een 1? Dan ga ik NU 600 velletjes van die dingen kopen! Goeie investering, als de prijs omhoog gaat blijf ik nog steeds 1-tjes uit 2010 plakken

Over een jaar moet je ipv 1 er een 2 opplakken voor hetzelfde gewicht, een leuke prijsstijging van 100%

Bastet

Bastet

05-08-2010 om 12:33

Ja mickey

jahoor,dat kan,geen probleem.
bastet

Maar zo moeilijk is het toch niet?

Ik geloof dat mensen nu een probleem zoeken waar het niet is
Ja hoor Mickey, je mag ook 2 postzegels van 1 plakken in plaats van 1 postzegel van 2 Net zoals je nu 1x 88 cent mag plakken ipv 2x 44 cent. Dus Lis@, als Mickey nu echt 600 postzegels met 1 wil kopen, kan ze daar inderdaad tíjden mee vooruit. Al denk ik dat het geen handige investering is, als je kijkt naar hoe vaak met hoeveel de prijs in de afgelopen decennia is gestegen, maar goed
Lis@ "Over een jaar moet je ipv 1 er een 2 opplakken voor hetzelfde gewicht, een leuke prijsstijging van 100% " Niet dus ...
En kerstzegels blijven gewoon kerstzegels. Overigens kun je ook al jaren de kerstzegels die je over had van voorgaande jaren in de jaren erna weer gebruiken. Ik krijg er elk jaar weer met kerstzegels van een paar jaar oud, die zonder extra port gewoon bezorgd worden.

Tirza G.

Tirza G.

05-08-2010 om 17:06

Ijsvogeltje!

Wat een briljant plan! Ik ga meteen sportsokken hamsteren! Tjongejonge, eindelijk een goeie bestemming voor mijn vakantiegeld. Trallalalla, laat die inflatie maar komen

Tirza

Jaren vast

Dus we zitten jaren vast aan de afbeelding van Bea?

Nasha 1st

Nasha 1st

05-08-2010 om 19:46

Eigenlijk heel dom van tnt

of juist niet. Ze gaan dus nu alleen nog 1, 2 enz er op zetten en geen bedrag. Misschien slaat iedereen inderdaad aan het hamsteren. Dan hebben heel veel mensen lange tijd geen zegels nodig. En dus komen ze dan weer in de financiele problemen. Met als gevolg, prijsverhogingen. Maar ja, ik heb nog een voorraad van 600 (daar kan ik mee tot in den dood denk ik , dus ik heb ze niet nodig.....Is het nou slim? Of is het nou dom? van de TNT bedoel ik....

Na ja, het zal ongetwijfeld wel gaan wennen....net als de euro?

Tirza G.

Tirza G.

05-08-2010 om 20:05

Ach

Dat zal toch wel loslopen? Doe je dat met andere dingen ook dan, dat hamsteren? Alles wordt toch alsmaar duurder? En als jij nu 600 vellen koopt, kunnen ze dat giga-bedrag toch mooi investeren?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.