Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

margje van dijk

margje van dijk

27-07-2010 om 12:54

Dat die filmkeuring er toch soms zo naast kan zitten

Gisteravond met twee jongste kinderen (die niet op scoutingkamp zijn) de film "War of the worlds" gezien, of hoe heet die film, van Steven Spielberg. Man stelde voor om dat te gaan kijken na het eten, leek hem leuk. Ik kende de film niet.

Onze kinderen zijn 8 en 11, en bij de film stond dat-ie geschikt was voor 6 jaar en ouder, dus dat kon prima leek me. We gingen kijken, en het werd me toch een partijtje eng zeg, met die buitenaardse driepoten en al die spanning. De jongens zaten gespannen te kijken, gefascineerd maar volgens mij ook bang, en ik stelde telkens voor om maar te stoppen en ze naar bed te brengen, maar mijn man was van mening dat je maar beter kunt zien hoe het (goed) afloopt. En de kinderen wilden zelf ook door kijken.

Nou, na afloop de jongens naar bed gebracht, en we hadden er onze handen vol aan. Allebei hebben ze nog uren wakker gelegen, die van 11 kwam zelfs om half 2 nog weer naar beneden. Ik heb eindeloos veel liedjes gezongen, een ander verhaaltje voorgelezen, en geprobeerd hun hoofd terug te spoelen naar vreedzame tijden, maar dat ging dus niet.

Gelukkig hebben ze vanochtend flink uitgeslapen (vakantie) en zijn ze vrolijk en opgewekt, maar ik zit me nog wel eens achter de oren te krabben. Hoe bestaat het dat er een "6" bij zo'n film staat. Hij is oneindig veel enger dan de laatste Harry Potterfilms bijvoorbeeld, waar ook doodleuk 12+ bij staat. En zo stokoud is-ie ook nog niet, uit 2005.

Hebben die mensen geen verstand van wat spanning doet met kinderen of zo? Tellen ze alleen de lijken, vloekwoorden en seksscenes, of zo?

Verbaasd,
Margje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

27-07-2010 om 13:58

Echt waar?

Jeetje. Hoe kom ik dan bij 6? Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb gehaald, gisteravond.

Nou ja, dat zou dan een hoop verklaren.

Ik moest wel lachen, gisteravond, trouwens, bij mijn jongste van 8. Die ging zo rationeel om met het 'probleem' dat hij niet kon slapen. "Als jij nou eens een heel lang liedje zingt, niet zo'n korte, dat ik flink de tijd krijg", oppert hij. Dus ik zing alle coupletten van Suja prikkeltje, waar wel 20 dieren in voorkomen die iets aardigs hebben, een liedje wat ik vroeger vaak voor hem zong. Terwijl ik het zing zie ik hem gelukzalig in het kussen liggen, glimlach op het gezicht, uit alle macht proberend zich in dit liedje te verliezen. Als ik het uit heb, zegt hij: "Ik heb door dit liedje een idee gekregen. Ik ga gewoon terug naar mijn vroegere tijd. Toen ik nog jonger was, bleven de dingen minder lang bij me. Dus als ik nu denk dat ik nog vier ben, dan vergeet ik het ook sneller".

Blijkbaar heeft deze aanpak gewerkt, want deze sliep binnen een kwartier.

Andere kind (11) verzon om half 2 dat hij maar even een Donald Duck moest gaan lezen, want dat was volgens hem wel "het sterkste middel" je gedachten op nul te krijgen.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

27-07-2010 om 13:59

Pelle

Hij was op televisie, op SBS 6, gisteravond. Stond daar misschien iets bij? Ik ben echt overtuigd dat ik ergens heb zien staan dat het 6+ was, maar ik weet dus niet meer waar ik het vandaan heb.

Margje

Tja

Hier met plezier gekeken, 14,12 en 10 jaar. Man en ik hadden film al eens gezien.

En...

zoals oudste zoon terecht opmerkte: "Ik vond dat krijsende meisje enger dan die tripods..."

margje van dijk

margje van dijk

27-07-2010 om 14:30

Ha, silone

Mooi dat jullie er schaamteloos van konden genieten. En ik geef je zoon groot gelijk, wat een creep was dat meisje!

Margje

Cobi

Als je het hoorspel cq de audioversie cq het boek War of the Worlds erg waardeert, dan geef ik je in ernstige overweging om die film vooral niet te kijken. Wat een aanfluiting vond ik het (met boek en CD in gedachten). Echt waardeloos veramerikaniseerd, het verhaal de nek omgedraaid, de karakters ver...dingesd. De eerste en enige film waarbij ik in de pauze had willen weggaan; jammer dat mijn gezelschap wilde blijven om te zien wat ze van het eind hadden gebrouwen.

margje van dijk

margje van dijk

27-07-2010 om 20:38

Nou ja, biedt wel stof tot praten

We hebben net het eten op, en de jongens waren er nog bepaald niet over uitgepraat. We hebben het ook over de hoorspel-versie gehad, en het bijbehorende youtube-muziekje gedraaid. Jongste vindt het uiterst verwarrend dat er twéé films van zijn, want welke is het dan? Dus dat was eigenlijk een heel leuk gesprek. Ze kwamen zelf nog tot de conclusie dat je dan maar beter het boek eerst kan lezen.

Ik heb ook nog even gevraagd wat ze nou het engst vonden. Middelste had niet zo'n duidelijk antwoord, maar jongste wel. Het engste was.... dat er op een gegeven moment kleren uit de lucht kwamen vallen.

(Ik vond dat nou juist wel grappig, maar dat vond hij dus het engst!).

O ja, ik heb ook nog gememoreerd dat cobi's zoon het gillende meisje het engst vond. Was middelste het wel mee eens.

Margje

Tops

Van die dingen die je nooit meer draait, dat heet bij ons: "daar maken we een klokje van"

mirreke

mirreke

27-07-2010 om 23:13

Lorenzo's oil

Mijn jongste van 6 heeft afgelopen weekeinde een stuk van Lorenzo's Oil gezien, over een jongetje dat een dodelijke stofwisselingsziekte heeft, en de strijd van zijn ouders om een medicijn. Dat heeft er bij hem ook enorm ingehakt, hij is er erg veel mee bezig. Gelukkig, vond hij, heeft hij een dromenvanger.

Huuuuhhhh

Ik ben 37, maar persoonlijk vind ik alle films met Tom Cruise DOODENG......

Linda

mirreke

mirreke

02-08-2010 om 20:51

Lidwientje

En dan minstens 12+ natuurlijk, anders krijgen ze nachtmerries...

Tihama

Tihama

02-08-2010 om 23:26

Tip

Ik zweer bij imdb.com. Het mooie van imdb is dat er letterlijk omschreven staat wélke enge dingen erin zitten. Er staat ook altijd een overzicht van de keuringen van de verschillende landen. Zo kreeg de mierzoete Casanova met Heath Ledger van de Amerikanen een R-rating wegens een zichtbare vrouwenborst
NL keurde die gewoon 6 jaar.

We hebben gisteren Jumper gekeken met onze zoon van 12. Die is echter tamelijk gevoelig, dus ik kijk nooit naar de leeftijdsindicatie, maar naar de toelichtingen van andere ouders.

Als we een film gekeken hebben, bekijken we daarna ook de goofs op imdb. Ook leuk
Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.