Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Daslook?

Kent iemand dat? Ik kom oorspronkelijk uit Duitsland, maar woon al meer dan 20 jaar in NL, en kende het tot voor kort ook niet. In D is het sinds een paar jaar ontzettend populair, maar in NL hoor ik er nooit wat over. Ik heb hier in het archief gekeken, maar ook daar is het maar één keer genoemd. Zo van, het bestaat, maar niemand die het kent en er wat mee doet.
Het is een knollenplant, net als de ui, groeit in het wild, en is in NL helaas een beschermde plant. Geen wonder, want het schijnt er zeer zelden voor te komen. In D kun je het ook op de markt kopen. Misschien in België bekend en daar net als in Duitsland niet beschermd?
Ik was de week vóór Pasen in Frankrijk, Bourgondië, en daar hebben we heel veel ervan gezien, ook geplukt en opgegeten, met heerlijke fromage blanc en een beetje zout en peper.
Angelika

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

20-04-2009 om 14:24

Bourgogne

Angelika (ook een mooie plant trouwens!), ik hoop eind van de week in Bourgondië te zijn, ga er naar uit kijken!

Niny

Niny

20-04-2009 om 14:46

Bij ons in het stadspark

Dag Angelika,

Bij ons in het stadspark staat een heleboel daslook. Als je er langs fietst ruik je die typische, ui-achtige geur. Erg leuke plant, en voorzover ik weet met enige moeite ook in een tuincentrum verkrijgbaar.

Niny

Zeldzaam?

Misschien landelijk gezien zeldzaam, maar het Flevopark hier niet zover vandaan staat er vol mee. En ook op andere plaatsen kom ik het regelmatig tegen.
Ik heb er wel eens aan gedacht het in de tuin te zetten, maar het ruikt me toch iets te sterk.

Wat trouwens culinair ook heel goed bruikbaar is en wel wat op daslook lijkt - althans de bloemetjes, het blad is smaller - is Chinese bieslook, die geloof ik ook wel als knoflookbieslook door het leven gaat. En die is vrij makkelijk verkrijgbaar.

Groeten,

Temet

Jolijt

Jolijt

20-04-2009 om 15:10

Zeldzaamheid

is niet helemaal duidelijk. Wij hadden vorig jaar een onbekend plantje (rijkelijk aanwezig) geplukt voor een herbarium van school. Bij het opzoeken van de soort bleek het om daslook te gaan en inderdaad stond er vermeldt dat het zeldzaam was. Volgens de biologieleraar was dit echter niet het geval en een groot aantal anderen hadden het ook gevonden (op verschillende plaatsen )

Angelika

Angelika

20-04-2009 om 19:48 Topicstarter

Niny

Waar woon jij? Regio?
Ikzelf woon in het oosten van het land.
Angelika

Niny

Niny

21-04-2009 om 22:24

Angelika

Ik woon in de provincie Noord-Brabant. Vanmiddag fietste ik nog langs de border met daslook in het park, hij rook lekker sterk!

Niny

Kabouter Harkeblad

Kabouter Harkeblad

22-04-2009 om 21:49

Stinseplant

In het wild is de plant misschien beschermd maar ik heb het in mijn tuin staan en de bollen kan je gewoon kopen of bestellen.

Leuk gewasje, lekker fris loof en niet zo stijf als sieralliums.

In Nederland worden verwilderingsbollen stinseplanten genoemd. Als je er meer over wil weten of wilt kopen moet je daar op google-en (of googlen?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.