Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mamvantwee

Mamvantwee

03-12-2009 om 13:00

Daar gaan we weer: de kerstspagaat

Het zal wel een jaarlijks terugkomende discussie zijn. Het is bij ons in elk geval nu (pas) weer begonnen: hoe verdelen we onze spaarzame vrije dagen rond kerst en oud&nieuw over de ouders, gescheiden schoonouders en nieuwe aanhang?
Omdat mijn ouders mijn nest vormen, heb ik geen probleem om daar een kerstdag te hangen; dat is al afgesproken. Man heeft er iets meer moeite mee, ook logisch, maar overkomenlijk zegt hij zelf. Maar nu komt hij met de logische wens om ook aandacht aan zijn moeder te geven en 'uiteraard' aan zijn broers (die komen hier nou eenmaal als vanzelfsprekend in dit plaatje voor), en aan zijn vader met vriendin. Alles woont op minimaal een uur rijden afstand.

Ik krijg al vevrelende kriebels! Ik kijk zo uit naar anderhalve week vakantie, en nu dreigt alles weer vol te stromen zodat ik op 4 januari mag bijkomen van de vakantie. Hoe moet ik dit nou toch doen? Hoe doen jullie dit?

groet, Mamvantwee


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou gewoon naar niemand.....

Dat is ook een optie hoor. Of je nodigd de hele bubs, schoon, zwagers,gescheiden én eigen inclusief broers en zussen en aanhang bij jouw thuis op 1 dag...dat kan ook.
Hier is 'niks' verplicht. Wij hebben vader (mijne)+ stiefvader+ een tante (van mij) die alleenstaand is en meestal erbij hoort+ nog familie van man, maar die wonen te ver weg voor 1 dagje (is wel eens gebeurd met kerst, maar dat is geen 'traditie'). En verder nog broers.
Meestal slaan wij familiegedoe rondom kerst gewoon 'over' en oud en nieuw is voor man's familie (ze komen hier of wij daar..) Soms gaat tante naar mijn vader en gaan we wel langs om koffie te drinken/te borrelen maar dat is het wel. Een enkele keer komt tante hier.
Maar hier hebben we het heugelijke feit dat we élke week een verjaardag/feestje hebben t/m de kerst. We beginnen al halverwege november..man jarig, week erop is dochter jarig, de week erop (10 dagen) is sint jarig en nog weer een week later is broer jarig en dan als laatste is mijn vader precies een week voor kerst weer jarig. Zucht. Lekker gepland allemaal hé? En het ergste is nog 4 dagen na oud en nieuw is mijn nichtje jarig (van broer) en de week daarop weer haar broertje. Dus zien we elkaar vanaf half november tot half januari allemaal.....élke week! Dan zijn we blij met kerst even elkaar niet te zien, hahaha....Daar heeft dan niemand zo'n behoefte aan.
groeten albana

Guinevere

Guinevere

03-12-2009 om 13:22

Geen hele dag

Ik zou niet zo snel een héle dag naar iemand toe gaan om kerst te vieren. Een fijne brunch bij de een en daarna een knus diner bij de ander? En vergeet kerstavond ook niet, nodig een van de partijen uit voor een kerstavondbijeenkomst met Gluhwein, kaarsjes en evt. een nachtmis?

amk

amk

03-12-2009 om 13:22

Ene jaar de een andere jaar de ander

althans zo doe ik het met mijn gescheiden ouders.
Zelf heb ik geen partner, maar ik ga op de dag dat de eigen kinderen niet gaan, naar mijn (ex-)schoonouders samen met hun andere ex-schoondochters.

Guinevere

Guinevere

03-12-2009 om 13:33

Record (o.t.)

Ik vind het wel een record, er hebben 4 mensen tegelijk gereageerd om 13:22! Zeker een onderwerp dat erg leeft.

Mamvantwee

Mamvantwee

03-12-2009 om 13:48

Ah, dat doet goed...

Al die reacties, heerlijk. En inderdaad, een herkenbaar onderwerp zo te zien.

Pandia: ja de gescheiden ouders kunnen samen door één deur. 'Normaal' is een woord dat ik in deze context niet kan gebruiken, het zijn aparte mensen stuk voor stuk, maar dat is een andere discussie (die overigens in mijn beleving wel meespeelt in dit hele circus).

Albana: helemaal naar niemand toegaan, hebben we vroeger toen er nog geen kinderen waren, wel eens gedaan. Dan gingen we gewoon op vakantie het land uit ofzo. Maar dat is nu niet praktisch met het grut. Wel houden we 1 dag vrij, meestal. Maar dit jaar dreigt dat dus te mislukken.

Ook bij ons is het elke week feest sinds eind oktober: 3 verjaardagen plus de Sint. Alle weekenden staan al weken lang vol.

Het wordt lastig om alle familieleden bij elkaar op 1 dag te krijgen (qua planning / horeca-werk-broers / mobiliteitsproblemen), plus dat het dan niet gezellig meer is. Er zijn geen familievetes ofzo, maar de mensen passen niet bij elkaar. Het wordt dan zo'n chaotische door elkaar heen lopende massa, sommingen achter een laptop, anderen rokend in de tuin, of niks doend op de bank, met twee hyper-kinderen er tussendoor....brrr.

Ik denk dat we dit jaar helaas er niet onderuit komen om kilometers af te leggen. Volgend jaar moet het echt anders. Ik zal vanavond met manlief en kalender proberen tot een goede deal te komen.

Dank voor alle reacties.

groet, Mamvantwee (nog steeds inwendig opstandig)

Elk jaar gezeur

Hier moeten we twee kerstdagen verdelen over vier mogelijke adressen, waaronder gescheiden ouders die niet meer met elkaar omgaan, en waarvan er drie op een uur tot anderhalf uur rijden liggen. Ik houd in mijn agenda altijd bij waar we op welke kerstdag zijn geweest, zodat het 'eerlijk verdeeld' is. Overigens roepen alle betrokken ouders dat het écht niet uitmaakt als we niet komen of op welke dag we komen. Maar ik geloof het niet.

Het punt is dat we het wel degelijk ook gezellig vinden om op bezoek te gaan bij de familie. Maar dat gezanik over wie dan eerste kerstdag 'krijgt', en hoe we het afstemmen met broers en zussen die natuurlijk weer hun eigen adressen hebben waar ze ook naar toe willen. Het is elk jaar wel weer een reden om te overwegen om maar gewoon thuis te blijven. Maar ja, zoals gezegd, we vinden het wel leuk om elkaar te zien, dus dan regelen we het maar weer zo goed en zo kwaad als het gaat.

Ik kan me niettemin voorstellen dat er een moment komt dat we als gezin een eigen kersttraditie beginnen en bijvoorbeeld 1 dag lekker thuisblijven.

Chris

Guinevere

Guinevere

03-12-2009 om 13:55

Snap iets niet

Ik snap het niet helemaal geloof ik, is het nu bij jullie altijd zo dat de kinderen naar de ouders toegaan op die dagen? Het kan toch ook andersom, dan hoef je zelf in elk geval niet zoveel kilometers te maken. Die tijd kun je dan fijn besteden in de keuken.

Mamvantwee

Mamvantwee

03-12-2009 om 14:05

Guinevere

Nee, het is geen regel dat wij naar mijn ouders moeten, maar het is wel een beetje vanzelf zo gekomen. Onze kinderen zijn nog jong, 4 en 5, en toen ze baby waren en nooit sliepen en wij op ons tandvlees liepen, was het gemakkelijk en erg welkom om een dag bij mijn ouders op de bank te crashen. Mijn moeder vindt het heerlijk om met kerst het huis vol te hebben met haar 2 kinderen en 2 kleinkinderen. Ze eist of verwacht het niet ofzo, ze vraagt het netjes elk jaar en geeft ons alle ruimte om nee te zeggen. Maar we hebben goed contact, en het is echt geen straf om daar te zijn, in tegendeel.

Dus de keuze om 1e kerstdag bij mijn ouders te zijn, is al gemaakt. Punt is dat nu opeens de schoonouders en zwagers om de hoek komen. En daar heb ik veel moeite mee: met de mensen op zich al enigszins, maar zeker in combinatie met elkaar, én allemaal in korte tijd 'omdat het nou eenmaal kerst is...'

Ik denk dat we volgend jaar idd het beste bij ons een middag/avond kunnen organiseren voor de schoonfamilie. En dan niet per sé met de kerstdagen zelf. Een andere dag voor mijn ouders, daar of bij ons.

Nu nog een plan voor de komende kerstdagen. Als ik het voor het zeggen had, was er geen probleem. Maar ik begrijp mijn man natuurlijk, het is zijn familie en hij wil daar ook contact mee, en juist ook met dagen zoals Kerst.

(Of misschien toch dat vliegtuig naar Verweggistan...?)

groet, Mamvantwee

Rieke

Rieke

03-12-2009 om 14:09

Weggaan

Lijkt me heel erg lastig als er zo'n claim op je wordt gelegd, zo van we zullen en moeten die dagen bij elkaar zijn. Gelukkig heb ik van mijn kant familie die daar niet om geeft; doe gewoon lekker waar je zin in hebt die dagen.
Verder hebben we ook veel verjaardagen deze tijd; ik heb er al een aantal ontlopen door de mex. griep te krijgen samen met de kinderen. Nu nog de kerstdagen; dan gaan wij een weekje met het gezin èn oma naar een huisje aan zee. Lijkt me heerlijk! Zelfs geen 'kerstkleren' mee, alleen een kunstboompje. En na kerst komen we uitgerust weet thuis.

Aatje77

Aatje77

03-12-2009 om 14:17

Hier heb je niets aan....

....maar ik geef je onze oplossing toch

Gewoon zorgen dat je een kind krijgt dat eerste kerstdag geboren wordt

Zo zijn wij in een klap van deze "kerst frustratie" af.

Ook wij zaten elk jaar met het feit dat we naar 3 plaatsen "moesten" met kerst. Man's ouders en mijn gescheiden vader en moeder. In 2007 beviel ik eerste kerstdag van onze zoon en sinsdien komt iedereen eerste kerstdag gewoon naar ons toe en hebben we tweede kerstdag lekker voor ons zelf.

Eigen gezin eerst

Één dag met het gezin vind ik eigenlijk een must mamvantwee, of in ieder geval een reëel streven.

Ik zou die blokkeren en dan kijken hoe je de rest geplooid krijgt.

Hoe wij het doen: mijn ouders vieren het 24ste 's avonds.. dus dan speel je een dag vrij. Tegenwoordig doen we dat zelfs bij ons thuis. En dan moeten we nog de schoonouders erinproppen. Die nemen geen verantwoordelijkheid en verwachten dat de kinderen uit zichzelf op dezelfde dag komen opdraven. Heel hinderlijk dat er geen project manager is. Bovendien is het logeerver.

Maar die gezinsdag houden we coute que coute, of het nou de 1e of de 3e kerstdag is, dat maakt niet uit.

Brrrr... moet er niet aan denken dat je niet tot rust komt in de kerstvakantie! Dan kan je mij echt opvegen. Dan zou ik gaan gillen. Echt hoor, met hoofdletters en smilies kan ik nog niet uitdrukken hoe naar ik me zou voelen als ik niet zou kunnen uitrusten met de mijnen onder de boom.

We eten ook altijd vegetarisch gegratineerde spruiten met kerst. Geen gezeik in de keuken.

Gewoon optellen mam van twee

Als je ook al verjaardagen rondom hebt, ga je gewoon de hele bubs optellen. Verjaardagen zie je die en die, sint die en die, kerst die en die en oud en nieuw...
Dan vier je sint bij je schoonfamilie (noem maar wat) en houd je die 1ste kerstdag erin bij jouw ouders. Heb je nog 'over'....kerstavond, 2de kerstdag en oudjaarsavond én nieuwjaarsdag!!
Nou zal sint al wel geregeld zijn...maar in ieder geval iets om volgend jaar rekening mee te houden.
In jouw geval zou ik of oud en nieuw bij schoonfamilie houden (kan je nieuwjaarsdag meteen de exen bezoeken+broers enzo) en de vaste 1ste kerstdag bij je ouders.
Of je verzet je eerste kerstdag bij je ouders naar kerstavond (heerlijk toch? kun je meteen mét de hele bubs naar de kerk 's avonds of wat jullie ook gewoon zijn te doen) en vertrek je 1ste kerstdag naar je schoonouders. Heb je die 2de nog voor jezelf.
Die 1ste bezoek je wederom de hele schoonbubs en je kan wat later thuis komen want morgen zijn jullie 'vrij'.
Tenslotte zijn jullie al járen 1ste kerstdag bij jouw ouders geweest....dus mag man toch nu wel 's een keertje?
groeten albana

Voorstelling

Dochter en ik gaan al jaren eerste kerstdag naar een mooie voorstelling. Ballet, musical, kunstschaatsen, vanalles hebben we al gezien. Daarna schuiven we bij mijn ouders aan voor een gemakkelijke maaltijd en gaan we op tijd weer naar huis. Wij hebben wat te vertellen, (o)ma heeft wat om te redderen, (o)pa kan een leuk muziekje opzetten en een mooie fles wijn opentrekken en het is kort genoeg om het heel erg gezellig te houden. Tweede kerstdag maken we hapjes en blijven we thuis. Dan zijn alle alleenstaande vriendinnen welkom (wisselt per jaar).

Marianne

Marianne

03-12-2009 om 17:02

3 dagen kerst

Ha, heel herkenbaar... al jullie verhalen.

Hier vieren we kerstavond met m'n schoonfamilie. De ene keer bij schoonzus en zwager, de andere keer bij ons. Schoonouders zijn gescheiden maar kunnen gelukkig elkaar zien bij dit soort gelegenheden. Dit jaar doet een alleenstaande vriendin van m'n schoonmoeder mee. Of er nou 6 of 7 volwassenen bij zijn, maakt mij niet meer uit. De kinderen zijn groot genoeg aan een eigen tafeltje te zitten.

Eerste kerstdag vieren we met mijn familie met hetzelfde ritueel van de ene keer bij m'n zus en de andere keer thuis. Heeft behoorlijk wat moeite gekost om mijn ouders ervan te overtuigen dat het gesleep met (toen nog) kleine kinderen en een 4-gangen diner, echt niet handig zijn. Gelukkig snappen ze dat inmiddels (we zijn wel bijna 10 jaar verder!).

Tweede kerstdag is voor ons eigen gezin. We gaan met mooi weer lekker naar buiten, of iets anders leuks doen. We blijven ook wel eens lekker thuis.

Nee hoor, met kerst wil ik perse 1 dag met mijn gezin thuis zijn. Ik peins er niet over om van hot naar her te sjezen. Het is dan ook mijn vakantie.

Misschien ga ik nog eens zo ver dat ik beide families op 1 dag uitnodig en daarmee klaar. Gelukkig heb ik ze nu niet of allebei uit of allebei thuis. We zijn dus of kerstavond weg of 1e kerstdag.

Tirza G.

Tirza G.

03-12-2009 om 17:24

Geen dagen in het jaar dat ik zo blij ben

met een man in continudienst als met de feestdagen. Zijn rooster is zéér ondoorzichtig en er wordt ook nog wel eens geschoven met de feestdagen, kortom, wij kunnen nooit ergens heen. Of hij werkt (en dus geen auto bij huis) of hij slaapt of hij moet de volgende dag werken of hij heeft gisteren gewerkt en wil bijkomen. Ideaal.
De deur/telefoon/email staan hier het hele jaar open voor iedereen, ik vind het allemaal prima, maar een paar keer per jaar (ook in vakanties kan ik dat zo hebben) heb ik zoiets van: Nu Even Niet.
Ik wil sjoelen met de mijnen

Tirza

1 groot feest

Ik zou zeggen: Nodig iedereen uit bij je thuis en kijk wie er komt.Als mensen ervoor kiezen om niet te komen hoef jij je daar niet druk over te maken.

Damajo
( die gelukking 1 dag moet werken dus dat scheelt weer een hoop stress)

reina

reina

03-12-2009 om 19:41

Veranderen

Wij hebben nooit de verplichting gehad dat we langs moesten bij ouders en schoonouders. We zijn welkom bij mijn ouders, maar zij vinden het net zo leuk als we op een ander moment komen, ze snappen heel goed dat we onjze eigendingen willen doen. Ik zorg er voor dat mijn kinderen zich ook niet verplicht voelen bij ons te komen (en dat is ook niet zo!). Zelf nodig ik vaak ergens rond kerst of oud-en-nieuw de familie uit voor een inloop-dag, elke keer op een ander tijdstip, elke keer op een andere manier qua eten etc., zodat ook daar het risico van een verplicht nummer niet in gaat sluipen en ik verwacht ook echt niet dat iedereen komt. Laat volgende jaar op tijd weten dat je het anders wilt, niet vlak voor kerst, dan valt het veel rauwer op iemands dak als men verwacht dat je komt!

Jakiro

Jakiro

03-12-2009 om 20:55

Ik wil weg!

Ik heb (vooral) de (schoon)familie al meer dan genoeg gezien straks. Dochters verjaardag eind oktober, zwagers verjaardag, half nov, schoonzus jarig 2 dagen na mij (eind november) en dan 5-12 die halverwege juli al geclaimd is door schoonouders, 19-12 mijn tweeling jarig. En dan moeten we nog de kerst en oud en nieuw door.
Eigenlijk wil ik gewoon 2 weken met vakantie rond kerst, dan is het hele probleem opgelost. Dat deden mijn ouders ook altijd, om dezelfde reden en juist zij "zeuren" dus inderdaad niet over wat we met de kerst gaan doen.
Maar vriendlief vindt het eigenlijk wel leuk; een hele dag met z'n ouders optrekken. Dus ik geef maar toe, je moet wat overhebben voor de liefde hé ?
Maar volgend jaar.......!!!!!!!!!
Jakiro

Gewoon thuis

Hier ook sinds een paar jaar dat gedoe...
Mijn vader wil dat we kerstavond komen (man moet de hele dag werken, dan is het nog 2 uur reizen, met 4 kleine kinderen en dan 's avonds laat ook weer 2 uur terug, dacht t dus niet!), mijn moeder vind het eigenlijk wel leuk als we komen, maar maakt er verder geen punt van en mijn schoonvader is de dag na Kerst jarig en viert dat dus of die dag, of 2e kerstdag. Erg gezellig wel, maar mijn schoonouders bedenken ieder jaar zo ongeveer 3 dagen voor Kerst pas wanneer we dus welkom zijn.
Dit terwijl we ook nog rekening moeten houden met oudste zoon die een van de 2 weken kerstvakantie naar zijn vader moet.

Dus ik ben er mee gestopt. Als mensen hier willen komen zijn ze van harte welkom, wil ik me ook nog wel uitsloven in de keuken voor een "echt" kerstdiner, maar als ze niet willen prima! Dan zijn we met Kerst dus lekker thuis met 5 of 6 man. Heel gezellig, en geen gedoe. En degenen die daar geen begrip voor hebben, zoeken het maar uit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-12-2009 om 21:47

Ik voel mij tot niets verplicht

Ik voel mij echt tot niets verplicht met de feestdagen, ik maak mij er niet druk om. En geen haar op mijn hoofd om stad en land af te rijden om de hele familie maar te zien met Kerst! We hebben voor kerst 2009 dan ook nog geen plannen gemaakt.

sierlo

sierlo

04-12-2009 om 10:00

1 opendag

Wij geven al 17 aar aan op welke dag de deur open staat en dan kan iedereen komen of weg blijven.
Mijn ouders zijn nu bijna 12 aar gescheiden maar kunnen gewoon door 1 deur. Schoonouders zijn pas gescheiden maar willen niet tegelijk komen. Ik ga daar niet in bemiddelen, ze zoeken het samen maar uit. (is ook van toepassing op morgen, 5 december) maar aangezien ze elkaar ook weigeren te bellen schat ik in dat ze alle 2 niet komen, ook goed.
Wij hechten veel waarde aan 1 kerstdag voor ons zelf, en die eisen we ook op, wij hebben namelijk ook kerst, niet alleen de mensen om ons heen.
Oud&nieuw zijn wij gewoon thuis en is iedereen welkom, zelfde verhaal dus. Het scheelt denk ik wel dat we bijde enigskind zijn, geen broers en zussen. Het is dus gewoon makkelijker geweest altijd om bij ons 1 dag gezamelijk door te brengen ipv 2 dagen rennen voor ons. Standaard is 1e kerstdag bezoekdag zodat iedereen 2e kerstdag zonder overleg naar eigen idee in kan plannen.
Ik kan het iedereen aanbevelen, zeker als je (kleine) kinderen hebt. Ouders en kinderlozen kunnen makkelijker op stap dan ouders (al was het maar voor het geval dat het echt gezellig word en je het laat maakt).

Nog niet over nagedacht

Hier speelt het niet zo. Mijn vader halen we denk ik op. Die komt elk jaar één van beide dagen een middag kletsen, spelletjes doen en eten, dan gaat hij weer. Schoonfamilie viert geen kerst. Toch kan ik me de spagaat wel voorstellen hoor. Om nu zo heel luchtig je schouders op te trekken en maar te roepen dat iedereen zich maar aan jou moet aanpassen vind ik wel wat ehm...egoïstisch. Voor jullie ouders moet het toch ook fijn zijn om de kinderen en kleinkinderen om hun heen te hebben? Ik kan me dat goed voorstellen. En in mamavantwee's situatie blijf je iid de hele vakantie op en neer reizen. Misschien een 1 januarifeestje houden? Gewoon spelletjes doen, de laatste oliebollen opeten, zo van 13:00 tot 16:00? Lijkt me niet zo belastend en heb je eens de kerst vrij. Ik zou dan per post een uitnodiging maken, met daarin de tekst dat je ipv kerst met familie nu eens nieuwjaarsdag met familie wilt vieren? Lastig hoor.

Mamvantwee

Mamvantwee

04-12-2009 om 11:07

Gisteren nog eens over gehad

met mijn man. En voor dit jaar vrees ik dat we een beetje moeten schipperen en toch wat kilometers moeten afleggen. Maar volgens jaar gaan we het anders doen. Hoe precies weet ik nog niet, maar toch, Anders.

Heel veel ideeën zijn op zich goed, maar zoals dat altijd gaat in families, niet direct toepasbaar in onze situatie. De familieleden hier passen gewoon niet bij elkaar. Er is geen ruzie, maar ik vind het echt niet gezellig als iedereen er is. Ze praten niet met elkaar, of alleen over onzinnige dingen ('goh, 't was wel een eind rijden he?'), het gezellige gevoel ('kerstgevoel' voor mijn part) is er dan zeker weten niet.

Als er bij ons een feestje is, blijven drie schoonfamilieleden vaak ook slapen, omdat ze met het OV reizen en niet terugkunnen. Daarom komen ze ook niet voor een borrel van een uurtje of 3 naar ons toe, 'dan is het de moeite niet waard'. En dat logeren, dat wil ik niet! 's Morgens vroeg wéér de hele familie in je huis, bleh.

En precies wat Silone zegt: grootouders vinden het leuk om ons en de kleinkinderen te zien. En wij vinden het belangrijk dat onze kinderen hun (toch al kleine) familie zien, en dat ze het familieleven ook met feestdagen meekrijgen.

groet, Mamvantwee

Maxime.M

Maxime.M

04-12-2009 om 12:35

Heb er nooit zo'n problemen mee

Hoi,

Ik begrijp het niet zo, dat veel van jullie ten minste een kerstdag alleen thuis met het gezin thuis willen zijn. Komt misschien omdat wij 52 weken per jaar in het weekend met het gezin alleen kunnen zijn, dus die twee dagen gezellig met familie doorbrengen vind ik echt geen probleem. Nu hebben wij gewoon twee paar ouders, (dus geen gescheiden stellen) en de eerste dag komen mijn ouders bij ons en de tweede dag gaan wij naar de schoonfamilie (4 uur rijden, dus we blijven slapen) en de derde dag gaan we weer naar huis toe.

Maxime

Fatima

Fatima

04-12-2009 om 12:56

Die spagaat, dat doe je zelf

Je begint al met dat jouw ouders jouw netst vormen en dat jij het geen probleem vindt om daar een hele kerstdag rond te hangen. Dat is zelfs al afgesproken. Jouw man heeft er wat moeite mee maar het is ovekomenlijk.

Vervolgens staat de weg vrij voor jou om elke constructie met jouw schoonfamilie af te keuren. Niet echt eerlijk toch? Beetje egoïstisch zelfs, als je het mij vraagt.

Als je alleen het diner bij je eigen ouders had gedaan had je ook nog een brunch voor je schoonfamilie gehad.

Mamvantwee

Mamvantwee

04-12-2009 om 14:07

Egoïstisch

Fatima, ik begrijp dat het egoïstisch kan overkomen, ik vertel mijn verhaal kort omdat een forum nou eenmaal dwingt om beknopt en zonder al teveel voorbeelden tot een stelling te komen. En ik kan best van een afstand naar mijn eigen gedrag en gevoel kijken, ook in deze kwestie. Maar hier ben ik echt niet egoïstisch en ook mijn man voelt dezelfde spagaat. Ik wijs ook niet elke constructie met de schoonfamilie af, in tegendeel: de ideeën zijn goed, zoals ik al eerder zei. Alleen zijn ze in onze situatie niet allemaal uitvoerbaar.

Ik vind mijn schoonfamilieleden schatten van mensen. Schoon-oma en -opa zijn op hun eigen manier erg begaan met de kleinkinderen. Maar zonder in details te treden, ze zijn heel anders dan ik gewend ben, bij schoonmoeder thuis kunnen we gewoon nooit afspreken, zwagers werken niet of op onmogelijke horeca-tijden en schoonvader heeft een flierefluitersleven met een zelfstandig beroep en een onmogelijk agenda. En zoals gezegd, de karakters passen niet bij elkaar in 1 kamer.

Mijn man vindt net als ik, dat mijn ouders 'normaal' zijn en zijn familie niet. Dit is geen waardeoordeel van mij ofzo. De kinderen kunnen ook alleen logeren bij mijn ouders. Bij de anderen kan dat nooit. Mijn ouders zijn mobiel, hebben auto en springen nog wel eens bij als we dat nodig hebben. En ja, daardoor wordt dat lijntje nu eenmaal korter dan het lijntje naar de andere kant....maar om dat nou egoïstisch te noemen, dat gaat me wat ver.

groet, Mamvantwee

Polly Shearman

Polly Shearman

04-12-2009 om 14:51

Wij gaan

met kerst meestal weg, temninste de laatste jaren wel, dit jaar gaan we echter de week VOOR kerst weg, want omdat schoonvader deze zomer is overleden vinden we het heel erg sneu als schoonmoeder met kerst alleen is, dus zwager neemt haar eerste kerstdag onder zijn hoede en wij gaan tweede kerstdag naar haar.

toen ik laatst met vriendinnen weekend weg was, zei een van hen: goh wat doen jullie eigenlijk met kerst?
Daarop brak er een discussie los, en een overvloed aan opgekropte emoties!
van ons groepje (5) was er maar 1 die geen problemen heeft met de kersttradieties van familie.
De meeste hebben toch wel de nodige frustratie's....!

Hoe moet dat later met onze eigen kinderen vraag ik me af? Hoe voorkom je dat je eigen kinderen ook geen zin hebben om kerst met jou te vieren??

groet, polly

tonny

tonny

04-12-2009 om 17:06

Uithuizige kinderen en kerst

Tja, da's niet zo eenvoudig. Twee van de uithuizige kinderen hebben ook aanhang plus familie en de bijbehorende kerstverwachtingen.

Ik probeer het allemaal los te laten, iedereen is welkom en ze moeten zelf maar bepalen wanneer.

Maar jammer vind ik het best hoor, dat het eigenlijk niet lukt iedereen weer eens even bij elkaar te hebben...

Mijn eigen schoonouders leven niet meer.
Mijn moeder nog wel. Zij is hoogbejaard. Ik denk dat we haar een paar uurtjes ophalen als ze dat prettig vindt.

tonny

tonny

Linda99

Linda99

04-12-2009 om 19:58

Beetje sturen

Naar mijn idee kun je de invulling van de kerstdagen heel goed zelf sturen. Zo heeft het hier even geduurd, maar dit jaar zijn we twee lange kerstdagen helemaal afsrpaakloos! Heeeerlijk.

Mijn moeder vond het jaren geleden al elke keer zo'n gedoe om al haar kinderen met aanhang op dezelfde kerstdag in huis te krijgen dat ze het nu standaard de week ervoor doet. En mijn schoonouders hoeven eigenlijk al die heisa met uitgebreid koken ook (en ze weten dat wij dat ook niet hoeven) niet dus die gaan lekker naar hun vakantiehuisje met de kerst.

reina

reina

04-12-2009 om 20:10

Polly

"Hoe voorkom je dat je eigen kinderen ook geen zin hebben om kerst met jou te vieren??" Door er niet van uit te gaan dát ze het bij jou moeten vieren! Mijn kinderen zijn beiden de deur uit, de oudste woont vlakbij, toch verwacht ik haar en haar vriend nooit persé hier, ik vraag wat ze van plan zijn en als ze willen komen is het okee, zo niet, dan is het ook goed. Omdat zoon, als hij thuis is (meestal is hij in het buitenland), vaak met rare werktijden zit (horeca) reken ik op hem sowieso niet. Geen vaste verwachtingen voorkomt teleurstellingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.