Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cv-ketel

Onze cv-ketel is een oudje en onze stookkosten zijn behoorlijk hoog. Nu wordt er in reclames vaak geroepen: een nieuwe cv-ketel is veel zuiniger, u bespaart al gauw zoveel per jaar. Maar wie weet uit ervaring of dit klopt of niet. Onze ketel is een HR-ketel uit 92.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

14-02-2009 om 10:10

Simpel te berekenen

Hoihoi,
onlangs vulde ik via de website van essent een vragenlijst in waarmee ik per mail antwoord kreeg of voor ons een nieuwe cv-ketel zou leiden tot een flinke besparing.
http://www.inhome-klimaat.nl/besparingscalculator/

Ook wij hadden een HR-ketel, deze was van 94.
Wij konden per maand ca. 10 euro besparen, ondanks het feit dat de ketel dus al wat ouder was was hij nog altijd zuinig.
Toch vervingen we onze ketel, omdat we geen zin hadden in hoge reparatiekosten op korte termijn, hij begon nl. kuren te vertonen.

Succes, Minet

Geen idee

niet uitgerekend en de bijtellingsrekening komt nog.

Maar sinds de nieuwe ketel erin zit is het hier veel aangenamer qua warmte. Er zat een hr+ in van 14 jaar en die viel uit elkaar een paar dagen voordat de nieuwe kwam ;-( Heeft nog 80 euro reparatie gekost om het 3 dagen warm te krijgen.

Die oude sloeg constant aan, was niet meer goed in te stellen en dat vroeg veel gas, verder maakte dat ding herrie. Nu hebben we een combi plus modulerende dus dat bespaard, maar hoeveel het is weet ik dus nog niet.

Marmar

Marmar

14-02-2009 om 17:48

Vervangen...

In 2007 heb ik de HR ketel hier vervangen, dat was er eentje uit 1994. Dit oudje had een probleem wat gerepareerd moest worden (er kwam nauwelijks warm water uit de kraan, iets met de warm-water verdeler). Dat zou dus al eea kosten en een korte termijn oplossing zijn, want daarna zou het volgende onderdeel wel weer aan vervanging toe zijn.
Dus heb ik ipv laten repareren gelijk maar een nieuwe aangeschaft. Hoefde gelijk de voor-rij kosten voor de 'afgezegde' reparatie niet te betalen én ik kreeg een korting (joost mag weten waarom).
Ik heb geen idee of ik nu erg veel bespaar. Ik woonde pas sinds ergens 2006 in dit huis, en met de oude bespaarde ik dus ook al flink omdat-ie het niet goed deed (geen warm water, dus douchen bij mijn vriend die 100 m. van ons woont). Sinds de nieuwe ketel en dus wél douchen en badderen hier heb ik geen toename in de kosten. In tegendeel, ik krijg nog steeds elk jaar geld terug. Mijn energie-termijn is nu € 104 p.m. (gas/electriciteit, eengezinswoning). Ik vind dat reuze meevallen.

Mamvantwee

Mamvantwee

16-02-2009 om 09:14

20% besparing op gas

Wij hebben sinds anderhalf jaar een nieuwe cv. De oude zat er sinds 1996 in, en had voor ons gezin te weinig vermogen en begon mankementen te krijgen. Dus toen er nieuwe onderdelen in moesten, hebben we direct gekozen voor vervanging.

Na 1 volledig jaar gebruik zag ik op het jaaroverzicht van de energierekening dat we 20% minder gas hebben verstookt dan met de oude ketel. Het moet door de nieuwe cv komen, want we hebben geen andere gasapparaten vervangen/aangeschaft/weggedaan.

Overigens is ook het comfort een stuk hoger: het huis warmt sneller en gelijkmatiger op, we kunnen nu veel beter programmeren wanneer we thuis zijn of op vakantie zijn: dan dus ook minder stoken.

groeten,
Mamvantwee

brenda-34

brenda-34

16-02-2009 om 11:42

Vraag een offerte

Bel 1 of 2 bedrijven voor een offerte. Ze kunnen je dan ook voorrekenen wat je maandelijkse besparing zou zijn.
In ons geval is de besparing minimaal (een tientje per jaar of zo) omdat onze CV-ketel al een hoog rendement heeft.
We hebben besloten geen nieuwe te bestellen zolang de oude nog functioneert. Tenslotte "kost" een nieuwe ketel ook zeg maar 160 euro per jaar (2000 euro over 12 jaar). En zo te lezen bij de andere reacties hebben ze ook pas vervangen bij mankementen.

Marmar

Marmar

17-02-2009 om 12:23

Oh ja......

Hoi Myar. Of je oude cv-ketel nog 'goed' is, is behalve van de leeftijd ook afhankelijk van het merk en type. Ook in '92 waren er heel goede HR-ketels op de markt, die natuurlijk wel duurder waren dan de goedkopere.
Als je cv-ketel al net ná de bouw in het huis is gezet, dan kun je er van uit gaan dat het voor jullie huis de meest goedkope oplossing was met nét voldoende capaciteit. Is je huis geen koophuis maar huur, dan kan je eigenlijk altijd er wel van uit gaan dat de meest goedkope standaard oplossing is gekozen. Tenzij je natuurlijk weet dat er indertijd voor een afwijkend duurder/beter type is gekozen door de toenmalige bewoners (jullie?).
Ga je over op een nieuwe HR-ketel dan zul je ook verbaasd staan over de geringe afmeting. Mijn nieuwe is net iets groter dan mijn pc . Dat scheelt ook ruimte.
Voor de nieuwe heb ik een beter type gekozen dan de goedkoopste 'standaard', die wel afdoende was voor onze woonsituatie. Maar als ik aan 1 ding een hekel heb, is dat als ik onder de douche sta met mijn hoofd vol shampoo en dan het warm water ophoudt omdat er iemand in de keuken daar de warm water kraan open draait. Dus ik heb er eentje gekozen met 'overcapaciteit'. Zodat bij ons iemand onder de douche kan, tegelijk een ander in bad, én de kraan in de keuken ook nog warm water geeft. Ook vond ik het belangrijk dat ik in de keuken niet erg lang hoefde te wachten op warm water (de ketel staat op zolder). Voor die paar tientjes meer wilde ik die 'luxe' graag hebben. Daarnaast functioneert de verwarming beter met het nieuwe systeem, duidelijk voelbaar en ook beter digitaal in te stellen.
Een andere oplossing zou zijn, om in de keuken zo'n klein boilertje te installeren. Want eigenlijk wordt hier vrijwel nooit de douche en het bad gelijkertijd gebruikt. Maar zo'n boilertje kost relatief veel. Gebruikt ook relatief veel energie. En voor wat? Voor soms een ketel theewater en handen wassen? We hebben een afwasmachine, dus daarvoor is warm water niet nodig. Neuh, zo'n boilertje is wel leuk maar voor mij overbodige luxe.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.