Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Culivraag: kan een hakmes een pompoen aan?

Ja dames, graag even jullie wijze woorden. Ik maak met enige regelmaat pompoensoep of ravioli met pompoenvulling. Grote favorieten van de kinderen. Als de pompoen eenmaal in maantjes is gesneden haal ik van de zijkant de buitenkant eraf en snijd ik er blokjes van. Dat gaat goed...

...maar hoe krijgen jullie hem doormidden? Ik heb een slagersmes en een uitbeenmes. Met veel moeite krijg ik hem doormidden met het slagersmes maar het gaat zo lastig dat ik het soms een beetje gevaarlijk vind, ook al snijd ik alleen in neerwaartse richting.

In de chinese keuken zie je ook nog een rechthoekig hakmes. Heeft het zin om die aan te schaffen of voor Sint op de lijst te zetten? Ik stel me voor dat dat klieven daarmee beter gaat. Hij lijkt per slot op een bijl. Of reken ik me nu rijk en kan ik een pompoen die moeilijk met een slagersmes (van forse afmetingen en goed merk, Zwilling) te klieven is niet makkelijker de baas met een rechthoekig groentehakmes? Waarmee de aankoop van de laatste zonde van het geld zou zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

28-11-2009 om 17:10

Rotklus

Of het met een hakmes lukt weet ik niet. Ik snij er eerst een punt uit en vervolgens is het makkelijker de boel klein te snijden. Daarna schil ik de parten. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de 'vakman'het soet.

Schillen

Ik heb geen tips wb het mes, klooi ook altijd maar wat aan met gevaar voor eigen vingers, maar wel de vraag: waarom schil je de pompoen? De pompoenen die ik eet (de standaard groene en oranje, meestal bij de bio winkel, maar tegenwoorduig vaak ook bij de super te vinden) hoef je niet te schillen. Bereiden duurt ws. wel iets langer, maar ik vind het wel erg lekker én het bespaart je wat gedoe met het mes.

rodebeuk

rodebeuk

28-11-2009 om 17:32 Topicstarter

Sja, waarom schil ik?

Anneque, ik heb het een keer geprobeerd maar we hielden Harde Stukjes. Voor de gerechten die ik ermee maak was dat minder lekker.

Als ik de raviolivulling maak laat ik de schil zitten als de pompoen de oven in gaat en haal ik hem eraf na het roosteren.

Da's mooi, ga ik reageren terwijl jij geen klieftips hebt! Ik heb ook geen schilklachten, daar heb ik verschillende methodes voor die prima werken.

Maar we staan nu op de partjestruc van Reina... eens kijken of er nog meer opties komen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-11-2009 om 17:39

Molenmesje

Het is inderdaad een rotklus! Hier gebruik ik meestal een molenmesje (aardappelschilmesje). Ik neem altijd zo'n biologische oranje of groene pompoen, niet te groot. Het mesje is dan net groot genoeg om tot aan de holle binnenkant te komen. Dan snijd ik hem doormidden en de helften weer in parten en die weer in kleine reepjes. Ik heb ook een groot koksmes maar dat vind ik te gevaarlijk, ben bang dat ik uitschiet Overigens schil ik ook nooit en heb nooit harde stukjes, meestal roerbak ik eea tot alles helemaal gaar is voordat ik het verder verwerk.

Tja

"Da's mooi, ga ik reageren terwijl jij geen klieftips hebt!"
Tja, 't was goed bedoeld hoor. Als jij niet had geweten dat je die schil kon eten, had je er wellicht iets aan gehad.
Nou vooruit, miss. een kleine klieftip: ik sla mijn grootste mes erin, en vervolgens sla ik met geval-en-al op de plank. Hoop herrie, maar tamelijk risicoloos.

rodebeuk

rodebeuk

28-11-2009 om 17:58 Topicstarter

Anneque

Ik bedoelde het met de engelse tong in de wang hoor

Moet naar de tafel want ze zitten al incl vriendinnetje dat graag meeeet bij lekker zoet eten, de soep is klaar.

Die slag op het aanrecht doe ik ook, werkt niet bij een grote.
We hebben nu de slag, het partje van Reina en het molenmesje van Roosje....

kom straks weer kijken!

Bastet

Bastet

28-11-2009 om 18:53

Hakmes!

Wij zweren bij ons hakmes!Gaat moeiteloos door pompoenen en grote watermeloenen heen!
Groetjes,bastet

Ah, oké

Had de tong-in-wang niet aangevoeld, ben in een minder sensitieve bui vandaag Ik lees mee want houd erg van pompoen!

Even in de magnetron

ik wist dat er iets met de magnetron was, zie nu bij AH http://www.ah.nl/recepten/recept?id=453426

deze tip

Is de pompoen moeilijk te snijden? Doe hem dan twee minuten in de magnetron, op vol vermogen. Prik er wel eerst een paar gaatjes in - tegen het ontploffen. Laat nog een paar minuten staan en hij is een stuk zachter.

Amarins

Amarins

29-11-2009 om 00:59

Even doorzagen...

... over pompoenen . Voor pompoensoep: de hele en ongeschilde (in dit geval biologische) pompoen 10 minuten koken, dan doormidden snijden en de pitten eruit halen, de 2 halve pompoenen nog verder koken tot ze aangenaam zacht zijn, samen met een paar aardappelen en tomaten, en dan de staafmixer (mijn geliefde Bamix) erop/erdoorheen. Heerlijke soep, hele pompoen gebruikt!

liora

liora

29-11-2009 om 08:21

Hoi,

Ik neem meestal een flespompoen want die zijn veel makkelijker te snijden en schillen en smaken volgens mij het zelfde.

Krijg al helemaal trek!

Liora

reina

reina

29-11-2009 om 09:12

Mien

Hoe zacht wordt het in de magnetron? Voor soep maakt dat uiteraard niets it, maar ik maak regelmatig een stoofschotel met pompoen en dan moet je geen papperige stukken hebben, vandaar mijn vraag.

Geen idee reina

k heb nog nooit soep gemaakt van pompoen, laat staan dat ik zo'n ding geslacht heb

maar ik las op een log van iemand die pompoen bewerkte voor Halloween dat die de pompoen in de magnetron deed, om hem gemakkelijker uit te hollen, dus ik heb geen idee hoe zacht hij (zij?) wordt

Groentenman

Na bijna mijn vingers op 'zo'n ding verloren te hebben vraag ik tegenwoordig bij de groentenman of het beest even doormidden gekliefd kan worden.

Mijn handigste manier is om twee halve pompoenen in de oven gaar te laten worden en dan het vlees er uit te scheppen voor verdere verwerking (puree, soep, pie etc).

Margriet*

Margriet*

29-11-2009 om 20:18

Door de midden

met een flink scherp mes. Daarna leg je de twee helften met de platte kant op de plank en snij je het verder.
Een scherp mes is voorwaarde!
Ik schil hem trouwens altijd, vind ik echt lekkerder. Alleen op grote pannen doe ik wel eens de verhouding 2 schillen 1 niet.

groene specht

groene specht

29-11-2009 om 22:59

Broodmes

Pompoenen slacht ik met oma's broodmes, of met mijn grote Japanner. Niet met de Chinees (de bijl). Met opa's zakmes zou ook kunnen, gewoon erin steken en dan zagend doorsnijden. Pitten eruit altijd met het kleine schilmes.

Schoonmoeder

Mijn schoonmoeder maakt van pompoen iets als appelmoes...smaakt heerlijk overigens..vooral met gekruid gehakt erbij. En zij (al op leeftijd dus niet meer erg sterk in de handen) doet het zo. Het bovenste kapje eraf zodat je vrij 'werkruimte' in de pompoen hebt. En daarna nestel je je lekker op de bank, bak ernaast en schraap je 'm aan de binnenkant uit met een lepel. is vrij simpel, de binnenkant is zacht en het harde gedeelte laat je gewoon liggen (is ook met minst lekker volgens schoonmama). Het pittengedeelte plof je in een ander bakje en doe je weg.
Dus niks gehak met messen.
groeten albana

Pitten weg?

Ben je mal?

Lekker opeten!

Niet wassen, maar alleen de draadjes van de zaadjes halen.

En dan:

op een bakblik uitspreiden, bestrooien met wat zout en op 160 graden bakken tot ze droog zijn (af en toe omschudden)

of

met was olie mengen op bakblik en 30 minuten op 180 graden bakken (knapperiger)

of

na het droogbakken vlokjes boter erover strooien met wat zout en nog even doorbakken

of

in magnetronschaal mengen met wat olie (1 cup zaad op 1 tl olie) en 2 minuten zappen, omroeren en dit net zolang met 1 minuut zappen herhalen tot ze knapperig genoeg zijn, wat zout er over...klaar.

Creatievelingen kunnen ook kettingen rijgen van zaad, lekker voor de vogeltjes buiten. (of de cavia)

Pluk53

Pluk53

30-11-2009 om 13:16

Koksmes

15 jaar geleden bij de IKEA een Chinees messenblok gekocht voor toen ~100 gulden, wat niet onderdoet voor de grote dure merken; van een goede messenset heb je een leven lang plezier.
Voor de pompoen: groot scherp koksmes. Punt erin, en dan wriggelend snijden. Parten snijden, en dan de parten plat op de snijplank, en de schil er in stukjes afsnijden.
Het is even werken .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.