Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MLN

MLN

20-04-2009 om 11:53

Creepy crawlers

Ik ben heel vredelievend. Heb begrip en respect voor alles wat leeft en snap ook welke functies insecten e.d. hebben in de natuur. Waar ik echter NIET tegen kan zijn...spinnen....ieieieieieie!!!!!! Ik vind ze prima zolang ze maar ver bij uit de buurt blijven. Ze hoeven ook niet dood, nergens voor nodig, maar NIET in mijn huis en NIET bij mij in de buurt komen.
Drie dagen geleden zo'n hele grote dikke zwarte spin in huis. Ieks!!!! Gelukkig man thuis en die spin buiten gezet. Ik durf het niet. Nou zat ik net lekker buiten in de tuin en wat zie ik ineens op mijn spijkerbroek.....ja dus.....AAAAAAAAAHHHHHHHH!!!! Heb een vreemd rondedansje gedaan met meppende bewegingen en stampende voeten en na een kwartiertje ofzo ben ik weer een beetje tot rust gekomen. Ik heb namelijk een kind van 2,5 jaar wat ik niet 'erfelijk' wil gaan belasten met mijn spinnenangst. Dus probeer ik mijn reactie onder controle te houden. Maar, aaaarrrrrrgggggghhhhhhhh, WAT BEN IK BANG!!!!!!!
Zo, fijn dat ik hier even mocht gillen. En hou zijn jullie ervaringen met eventuele angsten en het al dan niet overbrengen op je kind.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

20-04-2009 om 12:24

Toch moedig zijn

Ik ben ook geen spinnenfan. De meeste andere kruipers en vliegers durf ik wel aan, maar een spin kom ik liever niet tegen. Maar ja, ik wil deze angst ook niet onnodig op mijn kinderen overbrengen....een kwartier gillend rondedansjes maken als je een spin ziet en dan tegen je kinderen zeggen dat er niets is om bang voor te zijn...hmmm...dat werkt niet goed he!

Ik ben dan ook (deels) over mijn angst heengestapt. Ik roep mijn kinderen erbij als ik een insect zie. We gaan zo'n beestje eens goed bestuderen samen. Zie je die poten, hoeveel zijn dat er? En kijk, hij kan een web maaken, knap he? Ik pak zelfs kleine spinnetjes op om te laten zien dat ze een draadje kunnen maken. Jaja, mama doet stoer, denk ik dan.
Dit weekend toevallig zag ik wel een eerste resultaat: mijn dochter die normaal gesproken best pieperig kan doen, pakte een kruipbeestje op en liet dat aan mij zien (mooi he, mama?) en zette het vervolgens op de skippy-bal. Dus mijn aanpak werkt blijkbaar. Zelf vind ik het ook minder eng. Dubbele therapie!

groet, Mamvantwee

Mathilde

Mathilde

20-04-2009 om 14:09

Argh

Mijn man is niet bang voor spinnen, ik gruw alleen van die grote zwarte exemplaren (formaat theeschoteltje). Die laat ik aan hem over om buiten te zetten. Ik heb geprobeerd mijn lichte afschuw niet over te dragen op mijn kids (nooit gillen, niet panisch doen, interesse opwekken), maar dat is volkomen mislukt. Ze zijn weliswaar niet bang voor insecten (moet ik weer zo'n halfdode, wriemelende pissebed bewonderen die ze tussen hun vingertjes houden, zucht), maar wel voor spinnen. Dochter heeft op vakantie in de douche wel eens een spin op haar been gehad, ze was toen twee en nu bijna zes en dat weet ze dus nog. Als je tegen jongste 'spin' zegt, springt hij een meter de lucht in, hihi. Volgens mij is het genetisch .
Mathilde (met twee van spinnen gruwelende en gillende ouders haha)

Winny

Winny

20-04-2009 om 14:45

Niet overbrengen?

Ik hoopte ook dat ik mijn spinnenangst niet zou overbrengen. Dus deed ik altijd heel stoer en wees leuke spinnenwebben aan en mooie kruisspinnen. Jaja. Totdat mijn zoontje (4 jaar toen) zei: Wij zijn bang voor spinnen, he mam?
Mislukt dus

MLN

MLN

20-04-2009 om 14:51

Winny

Ik lig onder de tafel van het lachen. Ik zie het helemaal voor me!! Geweldig!
Mijn rondedansje van vanochtend heb ik zonder het bijbehorende gegil gedaan! Heel dapper van me! Gelukkig was kind net even naar binnen om een autootje te pakken dus hij heeft er niets van meegekregen. Maar inwendig tril en bibber en gil ik.... Ik laat hem ook alle mooie kanten van de insectenwereld zien, maar helaas voor mij bestaat die uit meer dan alleen vlinders en lieveheersbeestjes....zucht!

Mamvantwee

Mamvantwee

20-04-2009 om 15:01

Aangeleerd of niet

Ik denk dat de angst voor spinnen veelal aangeleerde angst is. Kleine kinderen zijn er (meestal) niet bang voor. Ik heb zelfs een spin een keer gered net voordat mijn toen 2-jarige zoontje met twee kleine vingertjes de spin naar zijn mond bracht. Al geef ik toe dat ik meer bang was voor die spin in zijn mondje dan dat ik het leven van de spin wilde verlengen....en daar begint het al. Die onzinnige angst voor een klein friemelbeestje (want ja, ook een Grote Spin Van 5 Cm Groot is nog steeds een klein beestje) krijgen ze toch mee.

Op twee meter afstand met angstige ogen gefixeerd op de spin en dan zeggen dat het nuttige beestjes zijn....je kinderen zijn niet gek natuurlijk.

En als de ouders zich moedig door de eerste 4 jaren heengeslagen hebben en het kind arachnofobievrij afleveren op school, zullen klasgenootjes je kind alsnog razendsnel laten delen in deze angsttraditie.

Brianna F

Brianna F

20-04-2009 om 19:14

Mijn ervaring: helpt niet

Mijn dochters staan bovenop de stoel als ze een spin zien, terwijl ik dus totaal niet bang ben. Ik pak de grootste spin op en zet 'm buiten. Ben ook nog zo'n watje dat ik ze vrijlaat. Wat gegil van de meiden oplevert: maak dood, dadelijk zit tie weer binnen!
Mijn voorbeeld heeft dus geen enkel effect gehad, ze zijn doodsbang. Mijn ervaring: maakt niet uit welk voorbeeld je geeft.

Glas-methode

Ik ben niet bang voor spinnen maar pak de grote exemplaren toch liever niet op om buiten te zetten. Plat slaan geeft ook zo'n zooi dus ik zet er meestal een glas overheen en schuif er dan een ansichtkaart oid achter zodat hij gevangen zit. Glas is heel belangrijk (geen aardewerk) zodat ik kan zien wat het beestje uitspookt! Vervolgens naar buiten gooien en hopen dat hij niet meer naar binnen komt.

Overigens zijn spinnen geen insecten! Insecten hebben 6 pootjes.

Aanleg

Ik woonde voorheen in de buurt van de stad en die grote dikke harige waar ik zo bang voor ben, die hadden we zelden tot nooit. Dus dochter wist niet dat ik bang was maar was zelf zelfs bang voor speelgoedexemplaren. Haar vader heeft haar daar vakkundig vanaf geholpen, nu durfde ze zelfs een kruisspin over haar hand te laten lopen. Die was daar niet van gediend en beet... terug bij af.

Gaaaatver

Vorige week op mijn werk; enorme joekeloerus van een grote zwarte spin. Ik werd er letterlijk misselijk van, ging bijna over mijn nek toen iemand hem zeer halfhaftig vastpakte en buiten zetten. Buiten zetten? DOOD moet hij! Straks komt ie weer naar binnen.

Is mijn oudste niet in de buurt, dan mep ik alles ook platter dan dood. Is hij wel in de buurt, dan pak ik kleintjes (van die dunne) met een wc-papiertje. Die viezeriken bekogel ik met een telefoonboek en zeg tegen jongste "oeps, nu laat ik er een boek op vallen, he, nu is 't ie plat." Ik spring er ook nog op, maar alleen als hij het niet ziet.

Als ze op de muur zitten, is het wat lastiger. ;-(

Linda

p.s. ik probeer ook geen angst over te brengen, maar ik kan echt niet doen alsof het me niets doet. Angsten zijn toch menselijk?

Misselijk

Ik durf niks: ze niet dood meppen (dat geluid!), ze niet buiten zetten en al zeker niet dat trukje met het glas. Ik word ook letterlijk misselijk van ze te zien ...
Blij dat ik niet alleen ben!
groetjes
COrleone

Massi Nissa

Massi Nissa

21-04-2009 om 14:05

Kakkerlakken

Linda, ik moest erg grinniken om dat 'oeps, daar ging het telefoonboek'-verhaal van jou. Ik houd niet van kleine beestjes. Ik heb braaf 'Microcosmos' in de bioscoop gezien, want die film was toch zo geweldig, als je die had gezien, begreep je de schoonheid, uniciteit en het zieleleven van het insect en was je er nooit meer bang voor. Hm. Ik ben een barbaar, het werkte niet bij mij.
Dochter van twee vindt beestjes heel interessant en wil ze eigenlijk het liefst van heel dichtbij bekijken. Zit er een grote engerd op het raam (aan de buitenkant), dan wil ze het raam opendoen om Griezel naar binnen te lokken. "Kom maar beestje," zegt ze dan op haar liefste toontje, "Bij ons is het gezellig." Het is dus niet overerfelijk. Al ben ik wel benieuwd hoe ze gaat reageren op die gemuteerde giga-kakkerlakken in Marokko van de zomer. Die durf ik dus echt niet dood te slaan, ten eerste omdat ze grooooot zijn en ten tweede omdat ik die horrorfilm van enorme-geplette-kakkerlak-met-ingewanden niet wil aanschouwen. O, ik weet het al, ik stuur dochter dan gewoon naar binnen om mijn schoonzus te roepen, zij is de Ghostbuster van de familie. Pakt zelfs schorpioenen in de badkamer en smijt ze uit het raam.
Groetjes
Massi

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-04-2009 om 21:34

Brrrrr

Ik vind spinnen die rondrennen doodeng. Mijn ouderlijk huis stond in het buitengebied en was oud, dus veel scheuren en kieren. Er zat regelmatig een grote zwarte joekel op mijn kussen. Of op de wc, ook zo leuk. Als er dan niemand was om me te redden ging ik mooi buiten piesen.
Nu woon ik in een nieuwbouwwoning en zie ik weinig spinnen binnen. Maar zo'n grote joekel gaat hier de stofzuiger in. En die stofzuiger laat ik dan een half uur doorzuigen, dan gaat er een prop in de slang en dan zet ik de stofzuiger buiten. Manlief mag het dan verder oplossen.
Dochter weet dat ik bang ben voor rennende spinnen. Heb verteld hoe het komt en ze begrijp me helemaal. Als er eentje zit houdt zij hem in de gaten terwijl ik de stofzuiger pak, de schat.

Dendy

Tirza G.

Tirza G.

21-04-2009 om 23:02

Haarlak

Mijn redmiddel in alleen thuis en slaapkamerspin tijden: bespuiten met haarlak. Geeft geen vlekken en regelt de boel tamelijk netjes.

Tirza (ooit tot 3 uur 'snachts opgezeten in de woonkamer vanwege spin op slaapkamer, tot dappere huisgenoot thuiskwam)

Winny

Winny

22-04-2009 om 12:22

Tirza

Ik ga meteen een bus haarlak kopen! Goeie tip

MLN

MLN

22-04-2009 om 14:20

Dat durf ik niet....

Niet bij die grote in ieder geval. Dan moet ik er te dicht bij komen. Durf al amper de stofzuiger er op te zetten, dan ben ik al te dicht in de buurt van zo'n beest.....

Tirza G.

Tirza G.

22-04-2009 om 15:08

Methodes

Stofzuigen is save (ze zijn dood voor ze in de zak zitten hoor, echt waar), maar.........dan moet je goed kunnen mikken, precies met die zuigmond er op en dan komen ze langs je handen geroetsjt met zo'n tikgeluid in de knik. Brrrrrr.
Haarlak: uit zo'n ouderwetse spuitbus komt een flinke krachtige nevel, dat gaat echt goed. Je moet niet zo'n pompgedoetje hebben, dat werkt niet. En: door de nevel zie je niet goed wat er gebeurt, heel handig
Glas: risico's afdoende door Berber beschreven ))

Tirza

malou

malou

22-04-2009 om 22:26

Aangeboren

Het is vast aangeboren die angst voor spinnen.
(had ik maar een aangeboren angst gehad voor krokodillen ofzo, die zie je maar zelden onder je bed, op de muur, op de gordijnen, plafond enz enz enz...)
Zowel mijn moeder als oma pakten met het grootste gemak de grootste harigste exemplaren op om ze weer buiten in het bos te zetten. Het zijn bijzonder nuttige diertjes heb ik altijd geleerd. Zelf heb ik enorme moeite om een levend wezen dood te maken en vroeger lukte mij dat zelfs met een spin niet. Dan zette ik mijn bed in het midden van de kamer als er een op de boekenplank boven mijn bed zat. Tegenwoordig maak ik (helaas) wel uitzonderingen op de "gij zult niet doden" regel: ik zuig ze op met de mededeling dat ze er wel weer uit mogen kruipen maar dan in de kliko. Arme arme spinnetjes! en dan te bedenken dat ik nog steeds in het zwembad kleine drenkelingetjes naar de kant breng (vliegjes, mugjes) en dan hoop dat niemand ziet wat ik aan het doen ben
Wij laten overigens ons huis inspuiten met anti-spinnen spul en het helpt wel iets (denk ik).

Spin in glas

Brrr, ik zou geloof ik helemáál niet willen weten wat die spin in dat glas doet. Het idee dat hij (eh... zij in de meeste gevallen dus) als het ware over mijn hand loopt en er alleen een stukje glas tussen zit...
Nee, ik ben geen held met spinnen. Ik denk zelfs dat het aardig richting fobie gaat bij mij. Het vreemde is dat ik mijn wandelende takken met liefde op een nieuw blaadje braam zet. Terwijl de meeste toch flink groter zijn dan de spinnen waar ik zo bang voor ben.
Ooit stuurden wij onze woestijnrat op de spinnen af (even groot als hijzelf). Dat waren goede tijden. Maar ik vrees dat onze cavia's te suffig zijn voor dit soort nuttige klusjes.
n@nny

Mathilde

Mathilde

23-04-2009 om 13:36

Ik weet het niet hoor

Dochter was met twee juist enorm bang van alle soorten insecten, die begon al te gillen als er minuscuul vliegje op haar jas landde. Daar heb ik echt geen last van. Inmiddels is ze over die insectenangst heen en bij haar valt de spinnenfobie ook wel mee. Als pa een spin naar buiten brengt, wil ze dat wel goed kunnen zien . Maar mijn zoon vindt spinnen echt af-schu-we-lijk. Hij durft alle mogelijke insecten te pakken, maar zeg 'spin' en hij raakt in paniek. Dat heeft hij al sinds hij anderhalf is of zo. Misschien moet hij maar in therapie .
Mathilde

amar

amar

23-04-2009 om 14:13

De oplossing hier

is een via www.luxebugawaycom bestelde 'bugaway'.
Wel prijzig maar ik vind hem dat dubbel en dwars waard.
Al jaren gebruiken we deze spinnenvanger, voor
de meest griezelige en grote spinnen of torren.En het voordeel vind ik dat je ze op afstand kan vangen vanwege de redelijk lange steel en verder dat je de beestjes weer buiten weg kan zetten. Daarnaast kunnen de kinderen er zelf ook de insekten mee weg te halen
amar

Winny

Winny

23-04-2009 om 20:02

Helaas

Ik wou hem gelijk bestellen maar hij is tijdelijk uitverkocht!

Angie

Angie

24-04-2009 om 04:57

Oplossing hier

Alles is relatief. De meeste spinnen zet ik buiten door ze in de ragebol te laten klimmen en die uit te kloppen buiten. Het barst van de spinnen om mijn huis, flink grote, en daar kan ik tegenwoordig zomaar mee leven. Ik vind het nog wel eng als ik in het donker een stuk gelopen heb: soms spinnen ze een web dwars over mijn tuinpad en dan loop je erdoorheen en waaaaaaaaar is die griezel dan gebleven???????

Zo'n acht jaar geleden zat er een joekl dwars voor onze voordeur, die wachtte ons op na een wekkendje weg. Lijf alleen al had een doorsnede van zes centimeter ofzo en als je te dichtbij kwam, dan zwaaide hij het web heen enweer. Hij won, wij gingen wel opzij voor hem. DAppere echtgenoot heeft hem met een stok opzij gezet, en onschdelijk gemaakt de volgende dag, want hij had weer een web voor de voordeur gemaakt. Nagevraagd en opgezocht, blijkt een onschuildige tuinspin te zijn.

Ook in de buurt aangetroffen: tarantula's, maar daar ben ik niet zo bang voor. Die komen niet in de buurt van de hisen, want te veel vocht. Ze leven in gorttdroge gebieden, daar kun ej ze vinden, dus ze steken de weg waaromheen sprinklers staan neit eens over.

Waar ik wel bang voor ben zijn zwarte weduwen. Heel indrukwekkend om te zien: klein, glimmend zwart met een rode zandloper op de buik. En ze zitten op onopvallende hoekjes. Dus even in de garage iets uit een donker hoekje pakken op gevoel, dat is er bij mij niet bij. Ze kunnen bijten en dat doet gemeen pijn, at gif, je kunt er flink beroerd van zijn een tijdje.

De truk met het glas gebruikte is ook eens.....bij een hagedisje. Beestje was erg dapper, had een grote mond en blies naar me en was toch maar vijf centimeter groot. Glas eroverheen, maar ja, gaat'ie rennen.....gelukkig glas in, maar het staartje lag ernaast en bleef lekker nog een tijd doorbewegen, yuk!. Beestje naar buiten gezet en nu loopt er een hagedis van vijftien centimeter in het rond.....zonder staartje!

Angie

Griezelen

Ik woon in een gewoon huis, in een gewone, vrij groene woonwijk. Vorig najaar zaten er 14, lees veertien spinnen (formaat handpalm) in mijn huis. Eentje viel zelfs uit de drogende was op mijn hoofd (plok). Dit jaar ben ik er gelukkig 'maar' drie tegengekomen. Eentje wel op een wat onsmakelijke manier: ik liep op blote voeten door de keuken toen ik iets aan mijn voet voelde plakken. Het maakte ook een schrt schrt geluid als ik liep: inderdaad, een geplette spin.
Smakelijk allemaal

Mamvantwee

Mamvantwee

24-04-2009 om 09:32

Ehh...angie?

Jij woont niet in ons platte landje geloof ik?

Hoop ik....?

tarantula's in de buurt, zwarte weduwen in de garage....

Of is je adres ergens in Blijdorp, bij de reptielen linksaf naar het terrarium?

brrr... een gewone tuinspin van 6 cm gaat mij dan wel weer te ver.

groet, Mamvantwee

MLN

MLN

24-04-2009 om 10:12

Australie?

Ik gok er op dat Angie in Australie woont. Een land waar ik dus nooit naar toe zou durven. Sowieso vind ik tropische landen beangstigend qua rondkruipend en rennend en vliegend eng spul.
Ik geloof dat ik de meeste gemoedsrust in Ijsland zou hebben..... Of eeeh, Spitsbergen ofzo....

Mamvantwee

Mamvantwee

24-04-2009 om 10:21

Ijsland (ot)

Ja, dat is qua spinnen rustiger, die gaan graag ergens anders wonen als er weer eens een vulkaan uitbarst of 3 meter sneeuw valt. Ik ook trouwens...!

Tropische insecten zijn allemaal een tikje groter, herinner ik me van een Azië-verblijf. Zat ik op de wc te spelen met de voelsprieten van een grote kakkerlak, best grappig. De muggen waren ook groter en de muggenbulten fenomenaal, minder grappig.

We hebben het best goed in ons landje...!

Mamvantwee

Mamvantwee

24-04-2009 om 14:32

Californië blijkbaar

Even gezocht in het forum-archief. Tenminste, als ze daar nog steeds woont.

Tirza G.

Tirza G.

24-04-2009 om 20:28

Daar woont Angie nog steeds En ze heeft het lekker warm momenteel

Tirza

Angie

Angie

24-04-2009 om 20:36

Mamvantwee

Hahaha, te laat, ik wilde al vragen of je me niet herkende uit de buurt

Maar inderdaad, California.

Angie

Tirza

Tirza

24-04-2009 om 20:39

Weer

Het is nu gelukkig weer wat koeler. Global warming gaat er aadig inhakken hier, als het doorzet. Maar: we zitten wel ruim boven zeeniveau, dus niet alles is verloren Ofschoon: een flinke aardbeving en ons dorpje zou weleens dichter bij zee kunnen komen te liggen

Angie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.