Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Creatief met bastogne

Overmorgen gaan we iets speciaals doen en daarvoor wil ik iets lekkers maken met bastognekoeken. Bastognekoeken waren de lievelingskoekjes van ons zoontje en omdat we iets 'voor' hem gaan doen wil ik die koekjes graag gebruiken.
Dus, weet iemand een recept van een taart of iets anders lekkers met bastognekoeken als ingrediënt? Ik heb in het archief al een chocoladetruffeltaart gevonden met bastognekoeken, maar dat is mij iets te veel chocola.
Verder heb al googlend al een monchoutaart en aarbei-yoghurttaart gevonden, maar ben benieuwd naar nog meer recepten. En ook of iemand die monchou en yoghurttaart al eens heeft gemaakt en natuurlijk of het lekker was.
Ben benieuwd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

22-04-2010 om 16:38

Cheesecake

Hoi Heli,

Ja ik maak vaak een cheesecake met verkruimelde bastognekoeken als bodem, en met mon chou. Heerlijk!!

Wat bijzonder dat jullie dat gaan doen, hopelijk wordt het een heel fijne dag.

Liora

Supertoet

Ik heb dit ooit eens gemaakt als alcoholvrije en goedkope variant van de tiramisu.

Je neemt een bakje aardbeien kwark en schept er een half bakje gesneden aardbeien door. Klop een bekertje slagroom stijf met suiker (of andere zoetstof)en doe er het merg van een vanillestokje door. Schep de slagroom door het aardbeienkwarkmengsel en schep het in een grote kom. Doe de bastognekoeken in een stevige plastic zak en sla ze tot kruimels met een deegroller. Strooi de kruimels over de aardbeien kwark vlak voor het serveren en smul!

Dorry

heli

heli

22-04-2010 om 19:52 Topicstarter

Thanks!

Liora, maak je dan de cheesecake zoals een 'gewone'' monchoutaart of zoals een 'echte' amerikaanse (minder zoete) cheesecake?
Ik geloof dat dat het toch maar gaat worden. Moet ook niet te moeilijk; het moet natuurlijk weer es snel snel
Dat toetje lijke me ook lekker, maar voor zaterdag niet handig. En die site is ook leuk; gehakt met bastogne, wie verzint zoiets? Het lijkt me nog wel lekker ook...

Liora, ik weet niet of het een fijne dag gaat worden... we gaan namelijk zelf bezig met het maken van een mozaiek voor het graf van ons mannetje. Dat doen we bij iemand die dit voor haar werk doet, we hebben samen het ontwerp gemaakt, zij is er al mee begonnen en zaterdag gaan we dus een middag meehelpen, samen met wat naaste familieleden.
Het leek me wel goed om wat in de sfeer van ons mannetje mee te nemen en bastognekoekjes zelf zijn zo karig (al hebben we die bij de begrafenis wel bij de koffie gedaan).

heli

heli

22-04-2010 om 19:55 Topicstarter

Te snel

op verzenden gedrukt.

Het klinkt nu net of het per definitie geen fijne dag gaat worden; dat geloof ik niet. Ik denk dat het dat juist wel wordt, maar ook zwaar. De gedachte om aan de graf"steen" van ons eigen zoontje te gaan werken is heel tweeledig; bijzonder (en goed om te doen), maar inderdaad zwaar.

liora

liora

22-04-2010 om 21:02

Poeh

Hoi Heli,

Lijkt me heel zwaar inderdaad. Ik dacht meer met 'fijn' dat het misschien heel fijn is om zo met hem bezig te zijn. Ik vind het in ieder geval heel bijzonder en maak maar een heerlijke taart.

Die taart van mij daar gaan eieren door de mon chou en veel suiker, hij is vrij zoet. Maar komt gewoon uit een regulier kookboek.

Wil je anders het recept?

Liora

heli

heli

22-04-2010 om 21:12 Topicstarter

Liora

eieren door de monchou? Gaat 'ie dan in de oven?
En ja, ik zou graag het recept willen. Als ik het voor zaterdag niet maak dan waarschijnlijk een andere keer wel. Zijn verjaardag ofzo... (pfff...) Bastognekoekjes blijven hier voor altijd een speciale betekenis hebben.

Dat wat we gaan doen voelt ook bijzonder. Nog geen idee wat voor impact het zal hebben, maar vooralsnog voelt het goed.
en alvast bedankt

Wat mooi

... wat jullie gaan doen. Ik wens jullie alvast een heel mooie creatieve dag samen.

En on topic: monchoutaart met een bodem van bastognekoeken is echt zalig

Rembrand

Rembrand

23-04-2010 om 08:47

Lieve heli.

Al heel wat jaren maak ik monchoutaart met verjaardagen en de bodem is altijd van monchou. Nu ik weet dat dit het lievelingskoekje van jullie mannetje was zal ik nooit meer monchoutaart eten zonder aan hem te denken ( en aan jullie natuurlijk ).
Een hele dikke knuffel,
M.

liora

liora

23-04-2010 om 10:16

Heli

Hoi Heli,

Ja de taart gaat in de oven! Ik zal het recept later doorgeven, ben nu op het werk en heb het kookboek hier niet.

Groetjes,

Liora

Mozaiek!

dat klinkt mooi en bijzonder en ik geloof gelijk dat het ook zwaar is..Wij hebben na al die jaren nog steeds geen grafmonumentje, omdat ik teveel mooi vond en ook omdat ik het net voelde alsof je dan weer wat afsloot.

Wat betreft monchoutaart: die heb ik laatst nog eens gemaakt (mjummie en calorieBOM)
Voor de bodem bastognekoeken met boter, voor de vulling roomkaas (van de Aldi) met slagroom, erop een kersenvlaai top uit een blikje...Zalig..en supersimpel om te maken

t was zoiets http://www.smulweb.nl/1359990/koken/recept/Bastognemonchoutaart-groot (ik heb wel wat minder suiker en slagroom gebruikt)

liora

liora

23-04-2010 om 21:58

Recept

Sorry Heli,

Ik heb nu pas tijd, was een heel drukke dag. Maar komtie, misschien dan voor een andere keer inderdaad.

bodem:
250 gr bastognekoeken
1 tl gemengde specerijen
100 g boter, gesmolten

vulling:
500 gr roomkaas, zacht gemaakt
160 g basterdsuiker
1 tl vanille essence
1 el citroensap
4 eieren

bovenlaag:
250 g zure room
halve tl vanille essence
3 tl citroensap
1 el basterdsuiker
nootmuskaat om te bestuiven (maar ik gebruik altijd koekkruiden)

1. Vet een springvorm van 20 cm doorsnee licht in en bekleed de bodem met bakpapier. Maal de koekjes in een keukenmachine of stop ze in een afgesloten plastic zak en rol ze met een deegroller fijn. Kruimels en specerijen in een kom en boter toevoegen tot de kruimels vochtig zijn. Druk ze stevig op de bodem en wanden van de springvorm om een gelijkmatige laag te maken. Zet hem 20 minuten in de koelkast tot de laag hard is. Verwarm de oven voor op 180 graden.

2. Klop voor de vulling de roomkaas met een mixer glad. Voeg de suiker, vanille-essence en het citroensap toe en klop alles glad. Voeg de eieren een voor een toe; klop goed na elke toevoeging. Giet de vulling voorzichtig over de kruimels en bak de taart 45 minuten tot de vulling stevig aanvoelt.

3. Meng voor de bovenlaag de zure room, vanille-essence, suiker en het citroensap in een kom. Verdeel het mengsel over de hete kwarktaart. Bestrooi de taart met nootmuskaat en bak hem nog 7 minuten in de oven. Zet de oven uit en laat de taart met de deur op een kier afkoelen. Zet de afgekoelde taart in de koelkast tot hij stevig is.

Dit is een heel machtige taart en ook heeeeel erg lekker!

Veel sterkte morgen.

Liora

heli

heli

23-04-2010 om 22:08 Topicstarter

Net uit de oven

en volgens mij mislukt...
Na Liora's berichtje over monchou met eieren ben ik nog even gaan googlen; ik vind zo'n amerikaanse cheesecake altijd zo lekker. (Ja... ik weet, ik doe aan de lijn... (samen afvallen in Gezellig), heb maar 1 bastognekoekje gehad ). Heb dus wat gevonden die veel lijkt op die van Liora. Overigens lijken me die specerijen er ook lekker door!
Maar in de oven begon dat ding heel erg te rijzen, met luchtbellen die omhoog kwamen. Lijkt me toch niet de bedoeling. Kan niet wachten om hem aan te snijden om te kijken hoe hij er van binnen uitziet. Maar hij moet natuurlijk eerst goed afkoelen. Even wachten dus.
Ach en anders neem ik toch ook maar gewoon een pak bastognekoeken mee voor de zekerheid.
Liora bedankt voor het recept, ik ga hem uitprinten en hem vast nog wel eens uitproberen.

heli

heli

23-04-2010 om 22:14 Topicstarter

Mien* (ot)

Heb ik je wel eens de link gestuurd over die mozaieken?

Wij vonden trouwens zoveel niet mooi. Allemaal zo kil en somber. Dit wordt heel kleurrijk. Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn, vind het ook spannend. Ik was ook bang dat het zou voelen alsof we wat af zouden sluiten hiermee, maar we kennen onszelf ook, als we te lang wachten dan komt het er niet meer van. Kijken we er steeds meer tegenop en schuiven we het steeds meer voor ons uit met als gevolg dat er dus nooit wat gebeurt.

Ik zal laten weten hoe het morgen gegaan is. En als je belangstelling hebt voor de url van de mozaiekwebsite dan hoor ik het wel. En van het uiteindelijke resultaat komt vast wel eens een fotootje op mijn blog.

heli

heli

23-04-2010 om 22:46 Topicstarter

Rembrand

Zo zullen er heel veel mensen zijn die bepaalde associaties hebben bij ons mannetje; voor de mensen op de begrafenis inderdaad ook bastognekoekjes, maar ook dino's en de vele tekeningen van dino's die we hadden opgehangen.
Ik hoop niet dat je het erg vindt dat je nooit meer monchoutaart zal eten zonder aan hem te denken. Persoonlijk vind het ik wel fijn

Rembrand

Rembrand

23-04-2010 om 23:41

Heli!

Natuurlijk is het niet erg dat ik nooit meer monchoutaart kan eten zonder aan je mannetje te denken !!
Nogmaals dikke knuf,
M.

heli

heli

24-04-2010 om 22:21 Topicstarter

Toch even laten weten

dat het vandaag heel bijzonder was. Ik had het even moeilijk toen ik het mozaiek op tafel zag liggen. Pfff... dit is echt voor het graf van ons mannetje. Ons mannetje... absurd! Maar dat was even. Het was zo in zijn stijl en het wordt zo mooi, zo bijzonder en ik weet zeker dat hij dat ook had gevonden. Het voelde goed om met z'n allen, mensen die me heel dierbaar zijn, hier aan te werken. Het geeft echt een extra dimensie, een diepere laag.
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks. En als het geplaatst gaat worden hoe het er dan uit zal zien. Maar voor nu voelt het goed.

Oh en de taart bleek toch gelukt. Lekker met een bastognebodem, een cheesecake met 6 pakjes (!) monchou maar toch niet te gek zoet. Morgen maar weer verder met lijnen.

heli

Heli

Ik ben benieuwd hoe het wordt! Fijn dat je het vind passen bij je mannetje, maar ook best confronterend!

Ik zal nog wel eens een foto maken van het grafje bij ons op de begraafplaats, het is iets van een wolkenhemel met een trap naar boven (vast nav die dichtregels over een trap naar de hemel)

Je mag die link wel sturen (u weet me te vinden)..

Gaan jullie nu nog een keer weer mozaieken, of was het eenmalig en maakt de kunstenares het verder af?

heli

heli

25-04-2010 om 12:08 Topicstarter

Mien*

You've got mail! (op je yahoomail)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.