Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Courgettevraag

ik heb een levensgrote courgette gekregen uit eigen tuin,en wil daar morgen een ovengerecht mee maken.
ik heb geen inspiratie,wie wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

02-08-2010 om 16:52

Vullen als 'bootjes'

Snij de courgette overdwars doormidden. Schraap met een lepel de zaadlijsten eruit zodat je een hol 'bootje' krijgt. Bak een prutje met gehakt, uien, knoflook, uitgelekte bliktomaten, tomatenpuree, evt. fijn gehakte champignons of fijne soepgroenten, kruiden met oregano, bassilicum, tijm, peper enz. Evt. afblussen met een scheutje rode wijn. Leg de courgette bootjes in een ovenschaal en vul ze met het prutje. Strooi hierover geraspte kaas en daarover wat (light) kookroom. Zet ca. 30 a 45 in een voorverwarmde oven (hete lucht ca. 170 graden, anders 200 graden).
Eet smakelijk.
Groetjes,
Bibi

sus-anne

sus-anne

02-08-2010 om 18:36 Topicstarter

Lekker

leuke ideeen,die ga ik van de week uitproberen.
vandaag heb ik plakken courgette +plakken tomaat + peper en zout en geitenkaas erop 20 minuten in de oven gedaan,was erg lekker.
aangezien deze courgette ruim 2 kilo weegt kunnen we er nog wel 1a 2 keer van eten,dus bedankt voor de tips.

Kleintjes lekkerder

Vorig jaar lag er bij ons ook zo'n reus op de oprit. Jammer was wel dat zo'n enorm ding helemaal niet zo lekker is. De schil is zelfs met een scherp mes bijna niet door te komen en het vruchtvlees vond ik nou ook niet echt lekker. Ik heb er soep van gekookt en dat was nog wel eetbaar maar het was zoveel dat ik er alsnog een hoop van heb weg moeten gooien.
De kleine courgettes (van ca. 15 cm lang) zijn wel erg smakelijk!

~~esther~~

~~esther~~

03-08-2010 om 15:00

Weer iets heel anders met courgette

Als je nog courgette over hebt: Zoete courgettecake http://www.nrcnext.nl/koken/2008/08/15/zoete-courgettecake/ Echt lekker, en de courgette maakt hem lekker smeuïg.

sus-anne

sus-anne

03-08-2010 om 17:44 Topicstarter

Triple

ik ben het niet met je eens,deze reuzencourgette was superlekker,kon hem heel gemakkelijk schillen (met de kaasschaaf)en de smaak was echt goed.
maar deze is geplukt en vrijwel direct gebruikt,heeft niet eerst een paar weken op de oprit gelegen
misschien maakt dat verschil?

Sus-anne

Die courgette lag bij ons op de oprit, maar zat nog vast aan de plant! Er is namelijk een klein stookje aarde tussen huis en oprit waar die plant in groeide. Hij was dus wel vers geplukt.
Maar wie weet zijn er ook verschillende rassen / soorten courgette en is de een bij reuzengroei lekkerder dan de andere.
Eet smakelijk dan maar!

En courgettesoep is trouwens supermakkelijk: uitje fruiten in pan met dikke bodem. Courgette in blokjes erbij en water of evt kruiden- of kippenbouillon. Koken tot courgette zacht is. Pureren en beetje room toevoegen.

Courgette in zoetzuur

Ingrediënten
• 1 kg courgettes (schoongemaakt gewicht)
• 2 uien
• 3 el zout
• 500 ml natuurazijn
• 300 g suiker
• 2 tl kurkuma (geelwortel of koenjit)
• 3 tl mosterdzaad

Hulpmiddelen
Jampotjes, of weckpotten

Voorbereiding
Was de courgettes, snijd ze in de lengte door en verwijder de zaadlijsten. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Maak de uien schoon en snijd ze in ringen. Meng de courgettes met de uien in een grote kom en strooi het zout erover. Laat het geheel enkele uren staan.

Bereidingswijze
Schep de groentes in een vergiet, spoel ze goed af en laat ze uitlekken. Breng in een grote pan de overige ingrediënten aan de kook. Laat dit mengsel enkele minuten doorkoken en voeg de courgettes en de uien toe. Breng alles weer aan de kook en laat ongeveer vijf minuten koken. Schep de groentes over in schone jampotjes, vul de potten tot de rand met het hete kookvocht en draai vervolgens de deksels op de potten. Zet de potjes ondersteboven en laat ze afkoelen.
Het zoetzuur is het lekkerst als je het minimaal drie weken laat intrekken.

Erg smakelijk als bijgerecht bij oosterse gerechten of op brood bij (oude) kaas.

Cakey

Dat ziet er spannend uit, en bovendien nogal meehelpbaar voor kinders. Hij gaat in mijn mapje "beslist binnenkort eens proberen"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.