Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

28-02-2011 om 20:49

Controle op je huisafval - 3 concrete vragen

Onze gemeente heeft besloten strikter te gaan toezien op afvalscheiding door inwoners. Nou, dat vind ik allemaal prima, voor mijn gevoel scheid ik 90% keurig zoals het hoort. We hebben een grijze (restafval) en een groene (GFT) container. Glas, papier en plastic breng je zelf weg.
Mijn vragen:
* ik doe mijn restafval in huis in een oud plastic tasje, wat ik dan in 'de grijze' gooi. Moet ik nou voortaan dat tasje leegschudden boven de kliko en dan het tasje bij het plasticafval stoppen?
* ik had een honde-logeetje. Ik deed zijn afval in plastic zakjes en gooide dat in 'de grijze'. Mag dat dan wel, of moet je de poep er uit schudden en het zakje in het plasticafval doen?
* als de GFTbak vol zit met snoeiafval, gooi ik wel een een koffiefilter of bloemkoolstronk in de grijze. Krijg ik daar straks dan een bekeuring voor?

Tirza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Krin

Krin

28-02-2011 om 21:14

Jeumig

Een bekeuring voor een koffiefilter in de grijze bak - als dat gebeurt, mag je van mij alle kranten bellen. Ik kan het me niet voorstellen.
Een zijdelings deskundige hier naast me zegt dat het waarschijnlijk te vaak gebeurd is dat het groenafval is afgekeurd voor compostering, en dat daar de controle op gericht is. Ik zou me dus concentreren op de kwaliteit van het meurende halffabrikaat in je groene bak.

Biene M.

Biene M.

28-02-2011 om 21:40

Tirza

Ik denk dat je deze vragen het beste aan de gemeente kunt stellen in een open brief in het plaatselijk huis-aan-huis blad. Dan kunnen je plaatsgenoten ook verlicht worden door de antwoorden. Van alle uitgespaarde boetes kunnen jullie een feest geven en jij bent de eregast.

Puck

Puck

28-02-2011 om 22:39

Omgekeerd?

Zou de gemeente het niet omgekeerde bedoelen, dus foute dingen in de container. Zoals restafval in de plastic vak en pastic in de biobak?

Tink

Tink

01-03-2011 om 00:29

Hier

Hetzelfde systeem als bij jou Tirza. Bij mijn weten nog nooit controle gehad, en er zal best wel eens een stuk GFT in de grijze bak zitten (als ik dat per ongeluk onderin mik ga ik het er echt niet uit vissen).

Verder proppen wij heel veel troep in lege melkpakken, ook wel eens een koffiefilter ofzo. Scheelt veel afvalvolume en geen mens die dat gaat controleren

Andersom

Hier is ook wel eens controle. Ter 'waarschuwing' krijg je eerst een briefje, is het écht vaak fout dan kun je een bekeuring krijgen. Maar ik heb alleen nog maar gehoord (en is al een hele tijd) over 'foute'dingen in het plastic of de groene bak en het papier.Van velen heb ik gehoord dat ze een briefje kregen dat de chipszakken niet in het plasticafval horen (i.v.m. de aluminium binnenkant) en melkpakken niet in het papier (i.v.m. plastic laagje aan binnenkant). In de grijze bak mag in principe alles....dus daarover nooit gehoord dat iemand een briefje had. Het gaat ze er puur om, het gescheiden afval goed gescheiden te houden. Wanneer je zo'n briefje krijgt, word je bak ook niet meegenomen en die mensen balen dus wel, kunnen het foute er zelf uit gaan halen (ook geen fris werkje) en zitten dus een week of 2 weken met een volle bak.
groeten albana

koentje

koentje

01-03-2011 om 09:39

De groenbak

moet wel echt een groenbak blijven: dus een plastic poepzakje moet er inderdaad wel even in leeggeschud. Of je moet van die biozakjes gebruiken. Maar dat is duur denk ik.

Vera*

Vera*

01-03-2011 om 10:19

Theezakje

Vergeet dan ook het theezakje niet. Het labeltje bij het oud papier, het touwtje in de grijze en de thee zelf in de groene bak.

Tirza G.

Tirza G.

01-03-2011 om 11:18

Nee pelle

Knap dat jij weet wat onze gemeente doet/wil Er staat toch echt: om er voor te zorgen dat het afval in de grijze container alleen écht restafval is en dus geen papier, glas, plastic en GFT bevat.........ik bedoel maar.
Dat van die GFT-bak: dat wil ik nog wel snappen, daar wordt compost van gemaakt, bladibla. Maar de grijze? Goeie help.

Maandverband. Schiet ineens op mijn verstand. Hoe zou ik daar mee om moeten gaan?

Tirza

Krin

Krin

01-03-2011 om 11:39

Dat wordt een schaduwboekhouding, vrees ik. Een bak voor restjes restafval, verstopt in een hoekje van de schuur. Hopend op een controleloze week, zodat je je ongescheiden maandverband illegaal kunt dumpen.
Tsss. Dat jij je maandverband nog niet scheidt, zeg. Luiwammes.

Tirza G.

Tirza G.

01-03-2011 om 15:53

Pelle

Ja, dat dénk ik ook en dat wíl ik ook graag denken. Maar je kent me inmiddels denk ik wel een beetje. Ik ben van de principes. Dus: hóeveel koffiefilters kan ik in de grijze container pletteren voordat ik een boete krijg? Eén? Twee? Twintig? Vijftig? En waarom krijg ik dan pas bij 20 een boete? Mag 19 dan wel? Het theezakje heb ik ook opgenomen in mijn lijst van vragen aan de gemeente Via het plaatselijke suffertje, ik ben benieuwd

Tirza

Puck

Puck

01-03-2011 om 20:32

Tirza

Please, doe Pelle (en ons) een lol en scan het plaatselijke suffertje en plaats een link naar waar we hem kunnen vinden.

Aprilletje

Aprilletje

01-03-2011 om 20:33

Met ingang van...

het tweede kwartaal 2011 ???

Tirza G.

Tirza G.

01-03-2011 om 21:56

No way jose

Dat ik ga lopen scannen. Dat kan ik toch helemaal niet meisjes. Ik kopieer mijn tekstje wel even hieronder, tenslotte heb ik het in de mail staan. Mensen die in hetzelfde verspreidingsgebied wonen als mijn suffertje: gaarne melden. Dan weet ik dat Ik hoop dat het er vrijdag in komt.
In het provinciale dagblad lees ik dat onze gemeente graag in aanmerking wil komen voor de titel 'meest duurzame gemeente'. Een mooi en loflijk streven, zonder meer. De gemeente denkt dichterbij die titel te kunnen komen door een repressief beleid te gaan voeren op het scheiden van afval. Oftewel: niet stimuleren en belonen zodat de inwoners het goed (gaan) doen, maar controleren en straffen als ze het niet goed doen. Nou, vooruit, daar kan ik ook nog wel mee leven. Het is een beleidsmatige keuze en ach, je probeert het eens linksom en je probeert het eens rechtsom als gemeente zijnde. Je moet wát om de titel binnen te kunnen halen.

Er resten mij echter nog wel een aantal vragen, heel concrete afval-scheidvragen, zeker nadat ik begreep dat het met nadruk níet ging om het 'zuiver' houden van de groene GFT-container, maar om het beboeten van ongescheiden restafval in de grijze container. Die mag geen plastic, papier of glas meer bevatten - dat moeten wij als inwoners allemaal zelf wegbrengen. En ook dat wil ik nog wel snappen. En toch blijven er een aantal vragen over. Ik zou graag een antwoord krijgen, zodat ik mijn persoonlijke afvalscheidbeleid aan kan passen voordat ik op de bon wordt geslingerd.
* ik doe mijn restafval in huis in een oud plastic tasje, wat ik dan in 'de grijze' gooi. Moet ik nou voortaan dat tasje leegschudden boven de grijze container en dan het plastic tasje bij het plasticafval stoppen?
* ik had een honde-logeetje. Ik raapte zijn poep op met plastic zakjes en deed dat na thuiskomst in 'de grijze'. Mag dat dan wel, of moet ik de poep er uit schudden boven de GFT-container en het zakje in het plasticafval doen?
* als de GFTbak vol zit met snoeiafval, gooi ik wel een een koffiefilter of bloemkoolstronk in de grijze container. Krijg ik daar straks dan een bekeuring voor?
* moet ik theezakjes uit elkaar gaan pluizen? Het labeltje bij het oudpapier, het touwtje in de zak met kledingafval, het nietje van het theezakje in de grijze container en het theezakje zelf in de GFT-container?

Uiteraard heb ik eerst de website van de gemeente bezocht om antwoord te krijgen op deze vragen. Daar kon ik het echter niet vinden, vandaar langs deze weg. Ik hoor de antwoorden graag!

Tirza

Ik gooi sigaretten in de groenbak

dat mag zeker niet omdat het filtertje niet afbreekbaar is ?

Ik heb geen idee waarvan het filtertje gemaakt is, maar ik gooi ze dus in de groenbak.

Neehee peuken

hoort bij het chemisch afval, serieus! Daar hebben wij een hele uitleg over gehad (niet dat wij roken), in de buurt dan.

Rosase

Rosase

02-03-2011 om 22:48

Tirza

Je doet het goed hoor.

Niemand wil dat poepzakje nog bij het plastic afval hebben. Dus daar valt sowieso niks op aan te merken. Het grijze afval in het zakje zou evt. nog gescheiden kunnen worden, maar ook dat is natuurlijk peanuts. Lijkt me ook sterk dat je daar een bekeuring voor krijgt.

Een beetje groen in de grijze bak zou eigenlijk ook geen probleem moeten vormen. Ik persoonlijk zou niet willen dat daar bekeuringen voor uitgeschreven worden, maar ik werk niet in jouw gemeente.

Kan me ook echt niet voorstellen dat het daar om gaat. Ik verwacht eerder dat er gelet gaat worden op restafval in de groene bak en bij het plastic afval. Dat mag namelijk echt niet.

Het is een utopie om de 100% te willen bereiken. Afvalscheiden moet wel leuk blijven hè! Ik neem aan dat er in jouw gemeente ook redelijke mensen werken en dat ze zich hier ook van bewust zijn.
Zo niet: inderdaad naar de krant stappen. En Hart van Nederland zal er ook wel van smullen denk ik.

Rosase

Rosase

02-03-2011 om 22:59

Ojee

Ik las dat het dus echt wel gaat om die laatste kilo´s uit de restafvalbak te krijgen.
Is jullie afvalstoffenverordening daar ook op aangepast? Staat daar ook letterlijk in dat je een boete kunt krijgen als je het restafval vervuilt?

Tjee man, jouw gemeente is wel streng in de leer zeg.

Al een officiele reactie gehad om je ingezonden stuk? Zo niet, dan zou je er natuurlijk ook nog een brief naar de gemeente aan kunnen wagen. Ben wel erg benieuwd wat ze dan gaan antwoorden...

mar

mar

03-03-2011 om 08:45

Ot; zwitserland

vorige week waren we in Zwitserland. In het huisje hing het afvalscheidingprotocol.

Blikjes (ook met witte binnenkant): omspoelen en inleveren bij een verzamelpunt

Aluminiumfolie: afspoelen en inleveren

Tuin en groente-afval: zelf composteren

Pet-flessen: inleveren in verzamelbak bij supermarkt.

Papier: inleveren bij verzamelpunt

en uiteraard alle dingen als batterijen, cartridges etc.

PET-flessen en batterijen en cartridges kon je bij de supermarkt inleveren. De rest moest allemaal naar een speciaal punt in het dorp. De enige glazenfles die we hadden is dus ook in de vuilnisbak beland (inleverpunt was zo'n 25 minuten lopen en we hadden geen auto). Ook het aluminiumfolie hebben we maar niet afgespoeld.

Hoewel ik het eigenlijk heel goed vind wat ze doen aan afvalscheiding, ben ik blij dat wij het hier nog niet doen. Wij zijn nu al in het bezit van drie bakken en er komt nog een vierde bij. Dat past dus gewoon niet in de tuin. Als je dan ook nog een composthoop, alu-folie stapel, blikjes stapel moet make, wordt het wel een uitdragerij.

Puck

Puck

03-03-2011 om 09:17

Mar: afspoelen

Volgens mij ben je als je blik en folie moet afspoelen voor he het weggooit al je voordeel al weer kwijt. Kost kapitalen aan kostbaar drinkwater.

krin

krin

03-03-2011 om 09:58

En dan te bedenken

dat al dat gescheid vele malen beter achteraf kan gebeuren, door machines die niet in verlammende twijfel blijven steken over wat waar hoort. En die zijn er ook gewoon, die machines.
De voornaamste reden, vermoed ik, waarom men de burgers het werk laat doen, is het kweken van afvalbewustzijn. En hoe meer men ons het werk laat doen, hoe meer categorieën afval men verzint, des te meer afvalonverschilligheid werken ze in de hand.
En dan maar beboeten. Ja, dat gaat vast werken.

Krin

Krin

03-03-2011 om 15:53

Oké, weer wat geleerd

En ik heb het inderdaad nooit met eigen ogen gezien. Ik zal mijn bron de huid volschelden ;-0.
Waar het mij echter vooral om ging - dat weet jij dan vast ook - is die combi van scheidingsmachines en lopende-band-mensen (wat een werk, trouwens) niet effectiever dan het scheiden bij de bron?

Tirza G.

Tirza G.

03-03-2011 om 16:43

Rosase

Onze gemeente gaat voor de titel 'meest duurzame gemeente' en zet al een aantal jaren in op positief stimuleren enzo. Dit jaar gooien ze het eens over een andere boeg: afstraffen die hap.
Zucht. Ik hoop dat mijn brief morgen verschijnt in het wekelijks verschijnende suffertje De afvalverordening kan ik niet vinden op de website van de gemeente, helaas.

Tirza

mar

mar

03-03-2011 om 18:05

Aluminium

Vroeger spaarden wij de doppen van de melkflessen. Die waren voor een of ander goed doel.

Toevallig hebben wij op vakantie alumiumfolie gebruikt om te voorkomen dat de oven erg smerig zou worden met de zelfgemaakte pizzabakkerij. Afspoelen was geen optie met de plakkerige kaas en andere plakkende resten.
Thuis had ik waarschijnlijk bakpapier gebruikt, maar dat lag niet in het huisje.

Thuis gebruik ik sowieso weinig aluminiumfolie, maar het is wel in huis. Afdekken van cake of brood wat zwart dreigt te worden, maar nog niet gaar is, kun je bv nergens anders mee doen.

Rosase

Rosase

03-03-2011 om 22:13

Nee nee krin

Dat is niet de reden. Achteraf scheiden levert vaak een laagwaardiger product op.
Bovendien zit er ook een kostenaspect aan.
Bij achteraf scheiden betaalt een gemeente altijd het dure restafvaltarief. Door vooraf te scheiden kan er daar dus op bespaard worden.
Er speelt dus OOK een economisch aspect mee in de afweging. En een milieu-aspect. En om die afweging goed te kunnen doen moet je het hele (zeer uitgebreide) plaatje kennen. En soms is het dan dus makkelijker om alles bij het oude te laten.

Tirza G.

Tirza G.

04-03-2011 om 11:35

Geplaatst

Zo, mijn brief staat als ingezonden brief in het plaatselijke suffertje. En de redactie heeft er ook maar meteen een heel artikel aan gewijd, over al die onrust over de afvalinzameling.
Geh geh geh. Wie woont er in mijn regio; dan heb ik bij deze mijn nick opgeblazen

Tirza

Tirza

Ik woon zoals je misschien al begrepen hebt dus bepaald niet in jouw regio: laat je nog weten hoe dit verder gaat? Ik vermoed nu allemaal lokale politici die om strijd gaan verklaren dat het Natuurlijk Zo Niet is Bedoeld, altijd leuk, zulk gekronkel

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

04-03-2011 om 14:43

Nou

Een soort van kleine reactie is er al van de gemeente (die uiteraard om commentaar gevraagd is): dat het niet elegant geregeld is geworden geweest, dat had beter gekund. Niets inhoudelijks jammergenoeg

Tirza

Puck

Puck

05-03-2011 om 15:48

Tirza

Ligt er een beetje aan hoe groot je jouw regio noemt. Mijn zus woont in dezelfde provincie, maar volgens mij een eiland noordelijker als ik het goed onthouden heb. Dus ik denk niet dat ze jouw plaatselijke suffertje krijgt.

tonny

tonny

05-03-2011 om 16:22

O.t.

even protesteren tegen de term 'plaatselijk suffertje'. Heb zeven jaar voor zo'n hah-blad geschreven en voel me altijd treurig bij het horen van deze benaming. Het was leuk en gewaardeerd werk.

Wat is het 'landelijke suffertje'?
Of is dat een Sufferd?

Tirza G.

Tirza G.

05-03-2011 om 18:36

Yup

Ik baseer mijn benaming vooral op het feit dat het nieuws wat er in staat, al 17 keer gecoverd is door het regionale dagblad, website, lokale radio, website, Hyves, gemeentelijke uitgave - weetikveel. En dan komt Het Suffertje ook nog een keer met het feit dat er nieuwe oranje bakken zijn geplaatst. Duhuh.
En daarmee zijn alle kranten eigenlijk verworden tot sufferdjes, want het nieuws is altijd achterhaald.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.