Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

25-10-2009 om 13:20

Condensator wasdroger

Hoi,

Even een vraagje: is er een manier om de condensator van de wasdroger leeg te spoelen, zonder dat je douche verstopt raakt?
Er komen allemaal pluisjes uit en die gaan direct richting afvoerputje en er blijft altijd wat achter, binnenin. Wie heeft een tip?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Liora

ik gooi al 10 jaar de condensator leeg in mijn wasbak in de badkamer,en nooit last van verstopping,hoewel er regelmatig pluisjes mee gaan.
misschien is je afvoer niet helemaal in orde?

amk

amk

25-10-2009 om 15:14

Susan

volgens mij heb jij het over de condensopvang bak en liora over de condensator zelf.

Ik spoel 'm meestal met een kan af boven een emmer. En haal eerst zoveel mogelijk pluizen weg met lange satestokjes.

Amk

ik denk dat je gelijk hebt,wij praten over twee verschillende dingen.
de condensator spoel ik in de tuin schoon met de tuinslang,zo,n twee keer per jaar.

liora

liora

25-10-2009 om 17:44

Jeetje

Twee keer per jaar? Hier geeft de droger aan wanneer het moet, en dat is toch wel eens per twee maanden.

De pluizen zitten vrij diep en met allemaal haren en zo, ik moet de douche er echt heel krachtig opzetten, lukt niet met een kan denk ik.

Iemand nog andere ideeen?

Liora

Ik weet niet hoe groot

zo´n ding is, maar kun je niet met een zeef eronder (of hang een zeef in een emmer) condensatording erboven en spoelen maar? Of iets verzinnen met een oude panty of ander stofje wat als een soort zeef onder die condensator gehouden kan worden terwijl je em schoon spoelt?

Controlelampje

hier gaat een lampje branden als de condensator vol is,ik gebruik de droger zo,n 6x per week ,en twee x per jaar reinigen is voldoende.
misschien gebruik jij de droger vaker?

Vic

Vic

26-10-2009 om 08:56

Zeefje

Ik spoel de condensator schoon in de keuken. Daar zit een soort zeefje in de gootsteen, waardoor (grote) plukken rotzooi er niet doorheen kunnen spoelen. De meeste pluizen verwijder ik van tevoren met een stuk keukenrol.

Tink

Tink

26-10-2009 om 13:32

Net als vic

Door het zeefje in de gootsteen worden de pluizen tegengehouden. De grote pluizen blijven in het zeefje steken en daardoor kunnen de kleinere pluizen er ook niet doorheen. Moet trouwens zeggen dat er nooit heel erg veel pluis in zit. Wel vaak haren!
Overigens: ook hier een controlelampje. Aaaah, zei ik, dat is handig, dan weet ik voortaan meteen wanneer dat nodig is. Nee mevrouw! sprak de meneer die de droger kwam installeren streng. Dat moet echt vaker, als dat lampje brandt ben je eigenlijk al (veel) te laat! Voor het behoud van de droger én vanwege de brandveiligheid is het beter om het inderdaad een keer of 6 per jaar schoon te maken.
Vroeger deed ik het bij de wisseling van het seizoen, vond ik wel makkelijk te onthouden. Maar nu luister ik braaf naar de drogermeneer en maak het ding veel vaker schoon. Gelukkig gaat dat bij mijn nieuwe droger ook een stuk makkelijker en hoef ik er niet allerlei schroevedraaiers bij te halen.
Mien*, zo'n ding is ongeveer zo groot als een schoenendoos, maar dan de helft platter en een stuk korter. (Ja daar kun je wat mee he )

Terpi

Terpi

26-10-2009 om 16:06

Wow, nuttig zo'n forum

Zo'n dikke drie jaar geleden kocht ik een droger, de eerste in mijn trotse huisvrouwenbestaan (hahaha) en natuurlijk was ik gedreven en maakte de condensator eenmaal per 2 maanden schoon. Na een jaartje ben ik het glad vergeten, met als gevolg dat het daarna twee jaar niet gedaan is.... Dank dus bij deze Liora e.a. want ik heb zojuist het kreng schoongemaakt en hoop nu weer wat trouwer het ding onder handen te nemen. Heb het overigens ook in de gootsteen in de keuken gedaan en de pluizen met zo'n roostertje opgevangen zoals Tink ook zei.
Groet Terpi

liora

liora

26-10-2009 om 16:30

Keuken

Hoi,

Nou ik zal het proberen in de gootsteen, maar die van mij is wel zo groot als een laarzen-schoenendoos.... en er zit niet zoveel kracht op mijn water in de keuken, dus we zullen zien.

Ik heb ook zo'n indicatielampje en dat gaat zeker eens per 2 maanden branden en ik gebruik de droger ook zo'n zes keer per week.

Liora

Aanvulling

Het reinigen van de condensor is niet alleen beter voor het behoud van de droger en de brandveiligheid, maar zeker ook voor het energieverbruik (en dus de kosten!) per droogbeurt.

Tink

Tink

27-10-2009 om 21:40

Juist

Dank voor de aanvulling Triple.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.