Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Chocomel... halfvol of light?

N.a.v. een discussie die ik had met een vriendin, een vraagje... Nutricia maakt het niet makkelijk, er staan 3 soorten chocomel in het schap: Vol, halfvol en light. Mijn vriendin geeft haar kind light-chocomel. Ik kies voor mijn kinderen altijd voor halfvol. Maar wat is 'beter'? Haar kind heeft aanleg voor dik-worden. Mijn kinderen hebben daar geen last van, maar wil ik toch ook liever de 'volle melkversie' niet geven.
En ja ik weet 't... een beker gewone melk, eventueel met wat Nesquick is natuurlijk sowieso beter... maar ik ben het met de kinderen eens dat er niks boven de Echte gaat...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

02-11-2010 om 11:33

Zoetstoffen

Ja, de vraag is dus eigenlijk of je je kinderen zoetstoffen wilt geven. Ik kies zelf dan eerder voor de gewone chocomel of evt. voor de halfvolle.
Maar er komt hier dan ook bijna geen Chocomel in huis. Alleen bij uitzondering, omdat ik ooit in een onderzoek heb gelezen dat Chocomel (gewone) voor een beter resultaat zorgde bij en na het sporten dan al die sportdrankjes. Dus mijn zoon mag een pakje échte chocomel mee naar zijn wedstrijden.

Maar wat vindt je erger?

Heb ooit eens gezien in de Allerhande dat van het AH merk de halfvolle chocomel meer calorieën bevatte dan de volle, want het gebrek aan vet moest kennelijk gecompenseerd worden met meer suiker.
In de light-versie zal die suiker dus wel door zoetstof zijn vervangen.

Halfvol of vol maakt dus waarschijnlijk voor de calorieën niks uit, wel bevat de halfvolle meer suiker en minder verzadigd vet - het is maar net wat je erger vindt - en de light versie bevat minder suiker en meer zoetstoffen. Alweer: het is maar net wat je erger vindt.

Als we hier chocomel hebben is het de volle variant. Maar ja, wij leven toch al bizar gevaarlijk: wij eten gewoon echte boter op ons brood

Groeten,

Temet

fladder

fladder

02-11-2010 om 13:22

Kijk eens...

...op het etiket...

Dan zijn het nog steeds drankjes die je beter voor bijzondere gelegenheden kan gebruiken. Wij doen het met Sinterklaas.

Jetske

Jetske

02-11-2010 om 14:13

Voedingswaardetabellen

Let op dat ze verschillende eenheden gebruiken bij halfvolle (per 200 gram) en volle (per 100 gram) chocolademelk.
Jetske

Echte chocolademelk

Ik vind alleen Echte Chocolodemelk lekker: gemaakt van melk (halfvol of vol), cacao en een beetje suiker. Een papje maken van cacao, beetje water en klein beetje suiker, goed roeren, en daar hete melk bij gieten, roeren. Als kind at ik dat pure chocoladepapje ook alvast zo! Nutricia chocolademelk (etc.) bestond toen ook al, maar wij hadden het nooit in huis. Wel van die andere chocolade-achtige zoete poeders, maar die smaken naar niks vergeleken met The Real Thing.

In NRC Handelsblad van afgelopen weekend een recensie van chocolademelken - Nutricia kwam daar niet best van af, koud ging nog wel maar warm was echt niet lekker.

Chocolademelk is hier trouwens een uitzondering, het is toch een klusje om het zelf te maken, en flessen/pakken chocolademelk komen het huis niet in.

Als ik jou was zou ik het helemaal niet kopen, dat is toch de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Ik aarzelde

..of ik zou reageren want helaas, helaas, hier vind ik het ook niet geschikt als dagelijks of zelfs maar wekelijkse lekkernij.

De verhouding calorieen-voedingswaarde klopt niet. Ze krijgen te weinig en niet gevarieerd genoeg bouwstoffen en vitaminen en mineralen binnen.

Stel bijvoorbeeld dat je kind een glas water drinkt, een gedroogde abrikoos eet, wat vers fruit en vooruit dan nog een klein koekje van het een of ander. En de volgende dag weer water maar dan met een halve banaan en wat noten (kinderportie). En de dag erna een kop kruidenthee en een volkoren koekje en een stukje chocola. En de dag erop een glas water en een bord rauwkost en een stukje kaas of worst.

Dan zit er op al die dagen vet en suiker in hun dieet maar over het geheel genomen hebben ze meer vezels en een veel grotere variatie aan vitaminen en mineralen binnen gekregen.

Toevallig hebben mijn zoons vandaag een pakje chocomel mee naar school. Die heb ik aan het begin van het schooljaar in huis gehaald en als ze ernaar vragen mogen ze een pakje meenemen. Da's dus een keer in de drie weken ofzo. Want ik houd niet van verboden vruchten.

Mijn korte antwoord is dus geen van 3-en. En er zit te weinig verschil tussen om de een beter te vinden dan de ander, maar uit principe zou ik zeggen áls je het een keer geeft, dan de volle. Beter ten hele gedwaald dan ten halve gekeerd. Dan is het ook echt lekker en anders dan anders, een traktatie. Zoals bij fladder met Sinterklaas.

margje van dijk

margje van dijk

02-11-2010 om 16:00

Pelle (o.t.)

Heb je niet zelf per ongeluk iets aangeklikt van 200 gram of zo? Want in het lijstje URL's dat jij geeft (paar postings hierboven), staat het als variabele achteraan: g=200.

Als je gewoon bij de voedingswaarde-tabel begint te zoeken naar chocolademelk (zoals ik deed) krijg je 100 g als eenheid, voor alle soorten.

Of heb jij ze nou net gemaild?

Margje

De enige echte

Is het jullie nog niet opgevallen dat Chocomel helemaal niet meer van Nutricia is?
Er staat nu op de pakjes: "Chocomel, de enige echte" en de toevoeging "van Nutricia" is eraf!

Tirza G.

Tirza G.

02-11-2010 om 23:50

Nutricia

bestaat helemaal niet meer Het heet Numico. Al jaren.

Tirza

Petr@

Petr@

03-11-2010 om 15:46

Hersteldrank na het sporten

Ik drink chocolademelk (maar alleen de enige echte) na het sporten sinds ik dit gelezen heb op gezondheidsnet.nl:

Chocolademelk beter na sport dan sportdrank

BRUSSEL - Na het sporten kun je beter chocolademelk drinken om je vocht- en suikertekorten aan te vullen dan sportdrank. Dat meldt gezondheidsmagazine Bodytalk.

Chocolademelk blijkt namelijk veel beter die tekorten aan te vullen. Waarom dat precies zo is, is nog niet duidelijk. Maar waarschijnlijk heeft het te maken met het stofje sucrose, dat in chocolademelk zit.

Voor het onderzoek werd goed getrainde wielrenners gevraagd zich helemaal leeg te rijden tot ze door hun suikervoorraden heen waren. Daarna kregen ze chocolademelk of een sportdrank met vitaminesupplementen.

Vervolgens moesten ze vier uur later weer gaan fietsen. De groep die chocolademelk had gekregen, bleef de helft langer doorgaan dan de groep die de sportdrank had gekregen.

Ook voetballers bleken sneller te herstellen van hun inspanningen na het drinken van chocolademelk in plaats van sportdrank.

Mijn hypothese

Die betere prestaties komen door een beter humeur. Chocomel is namelijk lekker, sportdranken zijn vies

terzijde: valt het jullie ook op dat er momenteel een straffe reclamecampagne gaande is om volwassenen aan de chocomel te krijgen? Is dat vanwege de vergrijzing of omdat moderne ouders, bang voor overgewicht, hun kinderen geen chocomel meer geven?

Groeten,

Temet

Nutricia bestaat nog wel!

De merknaam Nutricia bestaat nog wel, maar wordt gebruikt voor medische voeding. Geen chocomel dus...

Guinevere

Guinevere

04-11-2010 om 17:06

Precies petr@

Dát is het stuk dat ik ook had gelezen! Vandaar dat pakje Chocomel bij de wedstrijden van onze zoon. Echte chocomel dan dus.

Chocomel is allang geen chocomel meer

Vroegah was de enige echte chocomel dikkig, je moest moeite doen om het door het dunne rietje te krijgen. Je moest het flesje ook eerst schudden om het dikkige van de bodem door de melk te krijgen.

Lang geleden alleen veranderde opeens het recept, ze gingen opeens halfvolle of magere melk gebruiken (dahag smaak). Maar het was nog wel van Nutricia.

Toen kwam Tjolk op de markt. En de romige Tjolk smaakte net zoals Chocomel voor de receptverandering. Maar Tjolk heeft het niet gered.

In België bleef de Cécémel nog wat langer smaken zoals het hoorde en moest je de flesjes schudden.

Jaren geleden al, voor ze Numico gingen heten, verkocht Nutricia Chocomel aan Riedel. En ik geloof dat het daarna overging in de handen van aartsconcurrent Friesche Vlag.

Maar 't is niets meer dan een naam. Die herinneringen oproept aan dikglazen flesjes die je bij uitjes als speciale tractatie kreeg, en die zo dik was dat je moeite moest doen om het door het rietje te krijgen.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2010 om 16:07

Dirksmama

De enige echte chocomel moet je nog steeds schudden en is best dik!

Renate

Renate

06-11-2010 om 17:31

Dirksmama

Gisteren bij AH gezien Tjolk was wel 1 euro zoveel.
Maar ze hebben dus een doorstart gemaakt.

Tirza G.

Tirza G.

06-11-2010 om 22:15

Dirksmama

Je hebt gelijk! Nu weet ik ineens wat ik mis! Dat laagje drab wat achterbleef in je flesje, jaaaaaaaaa, zó hoort het. Ik ga maandag kijken naar de Tjolk.

Tirza

Uulghhh

ik gun ieder zijn jeugdherinnering en Dirksmama ook zeker haar drabflesje maar iiihhjhjjjllll....

doe mij dan maar (mijn jeugdherinnering) zo'n zalige beker warme koeiemelk van de alm met een zakje duur sjiek chocolade/suiker poeder erbij in een restaurant op de Malojapas in Zwitserland.

Of thuis bij oma.

Maar Chocomel...

Hèèèèrlijk

Volle chocomel, lekker warm gemaakt in een steelpannetje. Nee, niet in de magnetron. En dan ook nog een dikke dot slagroom erop. Niet uit een spuitfles, maar vers geklopt. Het is een feestje. Niet elke dag, maar ook niet alleen maar met Sinterklaas.

Lou

Lou

06-11-2010 om 22:54

Chocolademelk

Wij hadden vroeger nooit chocomel, wel chocolademelk. Dat maakte je gewoon zelf met cacao, suiker en gekookte melk. Smaakt echt héél anders dan chocomel. Lekkerder ook wel, in mijn herinnering. Nu houd ik niet meer van melk en ook niet van chocola dus ik zal het maar niet meer proberen, dat zou de heerlijke herinnering misschien verzieken. Maar ik kan het wel eens maken voor mijn dochter. Leuk idee.

Tjolk

De Tjolk die sinds kort weer in de winkel ligt lijkt qua smaak niet veel op de oude Tjolk.

En lekkere chocolademelk?

Mijn oma mengde cacao en suiker en ging dan heel hard kloppen om het in koude melk op te lossen, dat smaakte heerlijk.

Ik heb nu een heel lekker soort ontdekt, uit Mexico: Abuelita: blokken chocolade die je met melk opkookt. Heerlijk zit een vleugje kaneel door. En HEEEL dik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.