Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cbsgegevens mooi weergegeven

Nav eerdere draadjes even twee interessante links:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/inkomen-bestedingen/cijfers/extra/2008-inkomensverdeling.htm

Hier zie je een histogram van gezinsinkomens in NL. Zijn we voor eens en altijd verlost van de eeuwige watismodaaldiscussie.

En verder
www.benikgemiddeld.nl van het cbs. Kun je jezelf op alle mogelijke manieren langs de lat leggen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

24-06-2010 om 11:38

Wat leuk

Hee Rodebeuk,

Leuke link! Ik ben heel rijk, voor een alleenstaande ouder. You made my day,

Liora

Even zo.

Even zo.

24-06-2010 om 16:54

Ik ben maar een arme sloeber...

Ik verdien (vrouw, 38) heel ietsjes meer dan gemiddeld. Dat vind ik best raar. Ik werk 24 uur en verdien bruto 4000 euro per maand op fulltime basis. Volgens mij is dat best redelijk. Werken de meeste vrouwen dan meer dan 26 uur of verdienen ze meer dan dit salaris?
Manlief en ik samen scoren samen heel hoog; terwijl het ft-salaris van mijn man wel wat hoger ligt (rond de 5000) dan dat van mij maar niet zo buitensporig.
Gelukkig ben ik wel heel gemiddeld als het gaat om vakantie, kledinguitgaven, etc. Haha.

Hanne.

Hanne.

25-06-2010 om 09:19

Kinderen!

Da's toch niet zo vreemd

onder de 30 zijn de vrouwen jong, studeren deels nog, en worden dus nog niet zo goed betaald

Tussen de 30 en de 35 krijgen ze meer betaald, maar komen ook de eerste kinderen. Veel vrouwen gaan minder werken. Blijkbaar compenseert het hogere salaris dit mindere werken.

Na 35 hebben nog meer vrouwen kinderen, en komen ook de 2e en 3e kinderen in beeld. De vrouwen gaan nog minder werken.

Bij mannen heeft het krijgen van kinderen veel minder effect...

rodebeuk

rodebeuk

25-06-2010 om 09:40 Topicstarter

Even voor de duidelijkheid

a. het zijn gemiddeldes met hele grote groepen, dus het zegt geen hout als jouw situatie veel eigenschappen heeft die afwijken van het gemiddelde.

b. Beemer: natuurlijk is het een stomme site. Ga maar na. Hier wordt belastinggeld ingezet om de cijfers van het CBS voor JanmetdePet toegankelijk te maken... komt uit het communicatiebudget van het CBS vermoed ik... die willen/moeten zichzelf dus profileren. Allemaal buitenkant.

De histogrammen op de gewone CBS-site vind ik trouwens leuker. Iets minder toegankelijk maar veel verhelderender.

Haha liora en overig

leuk zeg !

Ja grutjes, dat inkomen, bestedingsinkomen natuurlijk vergis je niet, tja da's wel weer een bevestiging van hoe goed we het hebben. Verder ben ik niet zo geinteresseerd in de 2e link, ik ben namelijk bijzonder uniek.

liora

liora

25-06-2010 om 12:31

Oeps manda

Oh jee, wat is dat: besteedbaar inkomen?

Misschien blijk ik toch arm te zijn...

Vic

Vic

25-06-2010 om 12:40

Nee toch?

Bestedingsinkomen is toch het netto inkomen? Dan lijkt me een gemiddelde van 29000 voor vrouwen van 37 wat aan de hoge kant. Ik ken er niet zoveel die dat verdienen, maar misschien zegt dat meer over mijn kennissen.

Vic

Vic

25-06-2010 om 12:45

Waar ik nog het meest verbaasd over was

Toen ik keek naar gemiddelde (bruto) woonlasten bleek dat rond de 550 te liggen, terwijl de boodschappen 500 per maand gemiddeld zijn. Wat houden die mensen dan gigantisch veel over van dat riante inkomen.

Hoeveel uur werkt

een alleenstaande vrouw eigenlijk en hoeveel een vrouw met partner ? En is het niet zo dat de meeste vrouwen die werken meer uren gaan werken zodra alle kinderen op school zitten ? En wat werken vrouwen nu zodra de kinderen op de middelbare school zitten, dan hebben ze je s'middags toch ook nodig voor een luisterend oor etc of worden er dan drastisch meer uren gemaakt ?

Ik zelf zit te solliciteren op een baan voor 24 maxi 28 uur en meer wil ik niet werken. Lijkt mij heerlijk om op woensdag met de baby te zijn (rustig ochtendje, boodschappen doen) en s'middags met oudste erbij, clubje brengen en halen. Zodra de jongste naar de obs gaat zie ik mezelf niet meer uren werken, dan ga ik weer lekker uitslapen en shoppen op woensdag.

liora

liora

25-06-2010 om 15:28

Ehh

Hoi Manda,

Ik heb niet de indruk dat een alleenstaande gescheiden vrouw veel meer werkt dan een getrouwde vrouw. Statistisch vast ietsje meer, maar de indruk die ik heb is dat de meeste gescheiden vrouwen een dag of 3 werken, soms minder soms meer. Ze krijgen meestal alimentatie voor de kinderen, dus ze hoeven ook niet alles van hun eigen inkomen te doen.

Verder hebben ze niet 7 dagen per week de zorg voor hun kinderen, en dat scheelt in de maandelijkse kosten versus getrouwde stellen.

Ik heb ook niet de indruk dat vrouwen veel meer gaan werken als alle kinderen naar school gaan, wel misschien een iets andere urenverdeling. En ik ken niemand die minder ging werken als de kinderen naar de middelbare school gaan, maar wie weet komt dat voor. Ben ik wel benieuwd naar!

Liora

Biene M.

Biene M.

25-06-2010 om 17:56

Hier

Goh, ik ben een heel gemiddelde vrouw met een ondergemiddeld BMI en bovengemiddelde uitgaven aan boodschappen.

Wat aantal werkuren betreft: de gescheiden moeders op mijn werk werken allemaal full time (36 uur). De vrouwen met partner (ook zonder kinderen) werken 24 of 28 uur, behalve de artsen, die werken 32 uur als ze kinderen hebben.

Ik ben na de geboorte van de tweede 28 uur gaan werken en als al mijn kinderen op de basisschool zitten ga ik weer 32 uur werken. Als de jongsten op de middelbare school net zo zelfstandig hun huiswerk doen als de oudste, ga ik 36 uur werken als de laatste van de basisschool is. Mijn middelbare scholier is hartstikke weinig thuis en haalt geen rare dingen uit, daar zou ik niet minder om hoeven werken.

Biene M.

Biene M.

26-06-2010 om 07:41

Beemer

Ik filosofeer nog even verder over mogelijke verklaringen: hoogopgeleide vrouwen krijgen hun kinderen later en 40% minder bovenmodaal inkomen is in absolute getallen meer dan 40% minimumloon. Dat zou de daling rond 35 jaar verklaren.

Bedenk verder dat toen ik in 1995 mijn eerste kind kreeg het nog heel normaal was om te stoppen met werken als je een kind kreeg. De vrouwen die dat toen deden, houden een levenslange salarisachterstand t.o.v. vrouwen die aan het werk bleven. Verder neemt ook het opleidingsniveau van vrouwen toe naarmate ze jonger zijn. Dat nu vrouwen van 55 een x bedrag verdienen, hoeft dus allerminst te betekenen dat jij op die leeftijd het zelfde inkomen hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.