Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Puck

Puck

31-08-2010 om 15:19

Cavia wennen aan een nieuw hok. hoe?

Sinds een week heeft onze cavia een nieuw hok. Nadat op het forum hier bevestigend werd beantwoord op mijn vraag of cavia\'s ook zo\'n 2-verdiepingenhok gebruiken en het "trapje" op kunnen heb ik er eentje aangeschaft. Nu weet ik dat cavia\'s niet al te snugger zijn en wij hebben er eentje die daar het kwadraat van is, maar de sufferd krijgt maar niet door hoe die hellingbaan nu werkt en zit eigenlijk alleen maar in zijn nachtgedeelte. Zelfs het andere bovengedeelt van het hok komt hij nauwelijks. Ik heb hem al eens op die hellingbaan gezet en daar zat hij een half uur later nog, geen centimeter bewogen. Ook heb ik hem al eens proberen te lokken met een blaadje witlof (doet hij een moord voor) maar verder dan zijn kop uitstrekken doet hij niet. Hij verzet gewoon geen stap. Ook al een keer een heel spoor van stukjes witlofblad op de hellingbaan gezet maar dat werkte ook niet. De intentie om hem een groter hok te geven mislukt op deze manier dus wel: ipv dubbel zoveel ruimte heeft hij een kwart in gebruik omdat ook het gedeelte met gaas bovenin nauwelijks gebruikt wordt (ow eng, een gat naar beneden). Hoe krijg ik het dier zover dat hij wel zijn hele hok gaat gebruiken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Goed voorbeeld...

Neem er gezellig nog een cavia bij! Goed voorbeeld doet goed volgen!
wij hebben er hier 2: 1 schijtluis, en één nieuwsgierige onderzoeker.Nr 2 gaf nr 1 af en toe even een zetje in de goede richting( duwde hem gewoon die looplank op)of stond onderaan te "roepen" en aanwijzingen te geven.
Dat werkte goed.
dus: nog een cavia ( =toch weer minder ruimte, maar gezellig en leerzaam! Succes met dat beest! )

Tirza G.

Tirza G.

31-08-2010 om 17:58

Twee opties

Het eten buiten zijn bereik leggen zodat-ie wel móet (laat me raden, is het een mannetje?).
Of duwen. Gewoon handmatig zelf het beessie de gewenste richting op bewegen. Dan gaat-ie het wel snappen op het duur.

Tirza

fladder

fladder

31-08-2010 om 18:02

Eng!

Ik ben als de dood dat ze van het plankje afvallen en lelijk terecht komen, of anders: door dat gat van de 1e verdieping heen vallen, het zijn ook van die lompe zakken hooi...

Puck

Puck

31-08-2010 om 19:22

Jasset, tirza en fladder

Er kan geen 2e bij. Het is een ernstig dominant mannetje (goed geraden Tirza, je gaat door voor de magnetron) en hij moest bij zijn vorige baasje weg omdat hij zelfs door de tralies heen nog ruzie maakte met zijn maatje waarmee hij van jongs af aan al was opgegroeid. Castreren doet een dierenarts niet snel bij een cavia van ouder dan 4 jaar, te groot risico van de narcose. Dat duwen wat Tirza zegt heb ik ook al geprobeerd, maar dat wordt dan echt schuiven over het plankje. Hij weigert gewoon dienst (en niewe batterijen inzetten helpt ook niet). Hij is zo ontzettend dom, soms vraag ik me wel eens af waarom hij geen stok in zijn rug heeft, een zwabber is intelligenter
En Fladder, echt door het gat heenvallen zal niet zo snel gebeuren, die helling zit er direct op en eraf vallen. Tja dat zou kunnen maar ook daar schat ik hem te dom voor in.
Maar vanmiddag een succesje behaald. Ik heb hem eerst met zijn achterpoten op het trapje gezet en met zijn voorpoten op de bovenverdieping en zowaar, meneer liep zomaar helemaal naar boven. toen heb ik hem helemaal op het trapje gezet en heb wat blaadjes zevenblad op de bovenverdieping gelegd. En zowaar, toen ik 5 minuten later kwam kijken zat hij bovenin, en niet eens in het nachthok maar gewoon in het gaasgedeelte. Ach ja, tegen de tijd dat hij 6 is zal hij het wel weten.
Als iemand nog meer tips heeft: ik houd met aanbevolen.

koentje

koentje

31-08-2010 om 21:55

Misschien

is hij gewoon licht verstandelijk gehandicapt?

Macho

Welnee Koentje, echte macho's kunnen ook zulk gedrag vertonen.

fladder

fladder

01-09-2010 om 08:58

Cavia

Je weet dat je een diagnose alleen aan de dierenarts kan overlaten, he?

"Hij is zo ontzettend dom, soms vraag ik me wel eens af waarom hij geen stok in zijn rug heeft, een zwabber is intelligenter "

Hee...! Ik heb een idee wat ik met onze dominante caaf (sorry, Ca-Vi-A) kan doen! Stok in zijn kont, en dan de zaagselbende opzwabberen! Hij heeft sinds kort namelijk de vreemde gewoonte zijn zaagsel over de rand van de kooi te trappen...

Die van mij zijn ook zo dominant, gelukkig verdragen ze het wel als de kooien bij elkaar staan.

klokje 2

klokje 2

03-09-2010 om 14:44

Rare jongens, die caafjes

onnozele halzen zijn het inderdaad.
Nu is het zo dat je als je bij de dierenbescherming een caaf wilt kopen, gaan die alleen per twee, want het is een kuddedier. En alles wat daar binnenkomt (aan beertjes) wordt gecastreerd. Dus weet je wel zeker dat hij te oud is voor de operatie? Vraag het anders even bij (een andere?) dierenarts.
Je caaf zou dan een vriendin kunnen krijgen, dat zou hij ge-wel-dig vinden. Ik heb van mijn dochter geleerd dat het oudste vrouwtje altijd de baas is, dus misschien zou dat voor hem heel fijn zijn, wat leiding. Komt ie ook nog eens boven.

Puck

Puck

03-09-2010 om 20:55

Klokje2

De informatie over castreren is niet alleen van de dierenarts, maar ook wat je leest op sites over cavia's. En mijn kamergenoot op het werk is dierenarts en ook hij zij dat en ook in handboeken staat het. Het is niet onmogelijk om ooudere beren te castreren maar het risico van de narcose is onevenredig groot voor oudere cavia's en dan is het kiezen. Laat ik onze stoffer-zonder-steel castreren met het risico hem kwijt te raken of laat ik hem alleen zitten en geef hem extra veel aandacht. Wij kiezen voor het laatste.

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2010 om 15:41

Ja en weet je

Een cavia wórdt gemiddeld maar een jaar of 3-4. Dus hij zit al in reservetijd. Zonde van je geld.

Tirza

Puck

Puck

06-09-2010 om 09:32

Tirza's

Cavia's worden toch minstens een jaar of 6-7 als het een beetje meezit?

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2010 om 14:52

Gemiddeld dames

Dat is het mooie van een gemiddelde. Ik heb veel nestjes gehad en tegenover al jullie 6-7 jarigen kan ik wel een slechte worp zetten. Die werden gewoon 0 dagen, of 1 dag. Zo is het gemiddelde dan toch weer fijn 3-4 jaar. Mijn oudste werd een jaar of 9. Maar ja, een mannetje he. Die slijten niet.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2010 om 14:58

Nou ja zeg

Ik lees mijn posting nog eens na en dit gaat dus over cavia's he. Ik identificeer me blijkbaar wel héél erg met die beesten, het lijkt wel of ík nesten geworpen heb en een zoon heb gehad die maar 9 werd.
Jemig. Het wordt nou toch erg met me.

Tirza

klokje 2

klokje 2

09-09-2010 om 13:18

Puck

je hebt natuurlijk gelijk, het is te oud voor een operatie. Ik zou het ook niet aandurven. Heb sowieso wel bedenken bij het opereren van die kleine beestjes, het is bij ons niet altijd even goed afgelopen. Maar soms moet je wat en natuurlijk zijn de dierenartsen die het aandurven erg kundig.
Cavia's worden normaal gesproken trouwens echt wel ouder dan 4 hoor! Geven jullie ze wel hardvoer met vitamine c, dat is erg belangrijk, maken ze zelf niet aan.

Puck

Puck

10-09-2010 om 08:11

Klokje

Wees niet bang, onze cavia komt niets te kort, zeker niet op voedingsgebied. Naast harde brokjes met 3000 mg vit C. /kg krijgt hij ook iedere dag groenvoer: paprika, wortel, witlof, zevenblad, paardenbloemenblad, etc.
Ondertussen is hij al wel zover dat hij het trapje wel oploopt als ik hem halverwege erop zet. Hij kán het dus wel.

klokje 2

klokje 2

10-09-2010 om 11:22

Puck

schattig hoor, hij is gewoon onzeker.
de vitamine c tip was meer bedoeld voor anderen hier, wiens cavia's niet zo oud schijnen te worden. Dat zijn van die dingen die je maar net moet weten, van die vit.c, bedoel ik. Kan een hoop leed voorkomen.
Aan jouw cavia kennis twijfel ik niet hoor!

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2010 om 21:14

Ahum klokje2

Als je mij bedoelt: ik heb 40 jaar in successie cavia's gehouden en gefokt. Ik verbeeld mij dat ik er alles van weet En dus óók dat een cavia gemiddeld 3-4 jaar oud wordt. Tegen een ouder exemplaar staat altijd wel een exemplaar wat al doodgeboren werd of maar een dag geleefd heeft.

Tirza

Puck

Puck

13-09-2010 om 08:58

Ja tirza

Maar bij de berekening van gemiddelde leeftijd wordt perinatale sterfte eigenlijk nooit meegerekend. Dat geldt voor alle dieren.

klokje 2

klokje 2

13-09-2010 om 11:18

Nou,

geloof het echt niet, dat cavia's maar 3-4 jaar oud worden, gemiddeld.
Die leeftijd staat voor hamsters en ratten bij mijn weten.
Misschien heb je wel gelijk hoor, maar het is toch goed om, bij aanschaf van cavia's, er rekening mee te houden dat ze de 6 jaar ook makkelijk kunnen halen. Zelfs 8, maar da's extreem oud natuurlijk.

Puck

Puck

13-09-2010 om 12:49

Ff gegoogeld

Ik heb even gegoogeld op "gemiddelde leeftijd cavia" en van de eerste 30 hit varieert de gemiddelde leeftijd ergens tussen de 5 en 7 tot 8 jaar. Er is slechts 1 site die 3 jaar noemt. Ik denk toch echt dat het gemiddelde echt hoger ligt dan jij noemt Tirza.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.