Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cavia dressuur?

Op kosten van de sint hebben mijn kinderen twee cavia's mogen uitzoeken.

Nu willen ze die beesten graag kunstjes gaan leren. Kan dit uberhaupt bij cavia's? Hoe pak je dat aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hahahaha!

Ik herinner me vaag een of ander reclame van jaren terug met acobaten-cavia's. heebn ze dat soms in hun hoofd?

Ik ben geen kenner, maar ik heb zo'n duister vermoeden dat 'blij piepen bij het geluid van de koelkastdeur' wel haalbaar is, maar dat dat het dan ook wel ongeveer is....

maar misschien onderschat ik de knaagdierenfamilie wel hoor! Misschien dat Tirza, Lidwientje of een andere echte caviakenner meer licht op de zaak kan werpen...

Ingird

Doolhof

Goh hoe heette dat programma toch met die caviarace?

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 11:49

Silone

Dit droevig dieptepunt in cavia's afz**ken was bij de Wiekent-kwis
Wat cavia's goed kunnen is doolhofjes lopen (voor een stukje lekkers doen ze alles) ennnnn ze kunnen enigszins kleuren onderscheiden. Als je drie dezelfde bakjes neemt in drie kleuren en je doet alleen in de blauwe (or whatever) iets lekkers, lopen ze op den duur naar de blauwe.
Cavia's kunnen niet echt uitzonderlijk goed springen, het blijft een beetje hopsen. Ze komen vaak wel verrassend hoger dan je denkt In radjes lopen doen ze ook niet, op hun achterpoten zitten ook maar zéér sporadisch en liever niet, kortom: een cavia moet het hebben van zijn lieflijke karakter, aaibaarheid en geweldige fluitconcerten.
Als je ze laat vallen zijn ze snel dood, dus ik zou rustig aan beginnen met trainen.

Tirza

Tihama

Tihama

07-12-2009 om 12:17

Herinnering

"Als je ze laat vallen zijn ze snel dood, dus ik zou rustig aan beginnen met trainen"

Ik was 6 en mijn broer 5. Hij wilde de cavia leren traplopen. Mijn moeder was bij de buurvrouw. Ik vond het heel gevaarlijk, dus ik rende snel naar de buren om mijn moeder te halen. Broer liet zich namelijk niet door mij tegenhouden.
Toen we weer thuiskwamen troffen we een huilende broer en een dode cavia aan. De cavia kon niet traplopen....

Mijn broer vroeg of papa hem niet kon maken. Papa kon toch alles maken?

Onze cavia kan heel goed piepen als hij de koelkastdeur hoort. Verder vind ik het een heel saai beest.

Tihama

Whoehaha

Dressuur bij de cavia!! Ik lees geïnteresseerd mee, hoewel ik het duistere vermoeden heb dat mijn cavia's niet verder komen dan piepen als de koelkastdeur opengaat.
Cavia's zijn superlieve knuffels, maar stonden nou niet echt vooraan toen de porties intelligentie uitgedeeld werden...
n@nny

Tinus_p

Tinus_p

07-12-2009 om 13:11

Intelligentie

Nanny:
"Cavia's zijn superlieve knuffels, maar stonden nou niet echt vooraan toen de porties intelligentie uitgedeeld werden..."
Tuurlijk wel; nietsdoen en toch verzorgd worden lijkt me de ultieme uiting van intelligentie...

Verder kun je cavia's idd leren om op commando te piepen; de onze piepte bij het kraken van een plastic groentezakje (waar witlof en andijvie in zat).

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 13:55

Ho ho ho ho ho

Je begeeft je op glad ijs door het IQ van de Cavia te bagatelliseren. Cavia is een slimmerik. Niet zo'n oen die altijd grapjes aan moet horen over Flappie en Kerst, niet zo'n zenuwelijer die alleen maar 's nachts wat doet, neeeeeeee, cavia heeft zich lieflijk en stilletjes aangepast aan de verwachtingen van de westeuropese mensch. Niet te veel herrie maken, niet te veel eten, niet te veel moeite voor hoeven te doen, gezellig zijn, dankbaar, niet bijten........en ondertussen schommelt Kliko, Knufje of Blackie mooi goed verzorgd naar zijn pensioen.
Cavia's kunnen erg, erg tam worden en reageren super op geluid, dus ook op je stem, de voordeur, het neerleggen van je sleutels.........Ik heb 40 jaar cavia's om me heen gehad en er waren er bij die los door mijn kamer liepen en gewoon kwamen als je riep. Die liet ik dan ook gewoon uit op een grasje in de buurt. Veel mee bezig zijn, dat wel, anders werkt het niet.
In de orde der "iets-leuks-maar-geen-hond-of-kat" staat de Cavia wat mij betreft met stip op nummer 1.

Tirza

Bolletje

Serieus? Is zo'n bolletje slecht? A gosj. Onlangs zo'n ding gekocht onder het mom van 'vinden ze vast leuk, krijgen ze wat beweging'. Dat het nog verkocht wordt dan.
Maar dressuur? Die 2 dikke ouwe taarten van ons komen ook niet verder dan fluiten hoor . o ja, kopjes geven en aan je nek likken. Is vast ook veel minder de blijk van affectie die ik er in lees maar ik vind het zooooooo schattig....

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 22:39

Linnie

Niet te hoog hangen, die bolletjes. Of anders zo hangen, dat ze tegen de spijlen omhoog klauteren dan hebben ze wat meer steun. Als ze alleen maar hun koppie in hun nek doe om omhoog te komen, overrekken ze hun rug. Wat ze ook leuk vinden is een baksteen met van die gaatjes. Dan doe je in die gaatjes dingetjes, stukje appel, komkommer, wortel enzovoort. Dan zijn ze gezellig aan het peuteren.

Tirza

Van de vloer inderdaad

onze dikste cavia ligt meernedeel van de tijd op haar buik, pootjes aan de zijkant en dan eet ze dus liggend en als een walrus hopt ze dan een stukje verder.

pas als ze sávonds hun hokje in moeten gaan de pootjes weer onder het lijfje om weg te rennen als ik haar wil vangen.

(in de winter staan ze op zolder in een binnenhok, waar ze ook de hele dag als een walrus ligt).

De andere cavia (wat kleiner, heldere blik) is een stuk actiever, springt soms omhoog, klimt in het hooiruifje en gooit het huisje op zijn kop. Die dikke doet dat dus allemaal niet, die ligt alleen.

Guinevere

Guinevere

08-12-2009 om 12:00

Dikke cavia, manda

Hmm, Manda, zoals je het beschrijft lijdt je dikke cavia óf aan ernstig overgewicht, of je hebt binnenkort nóg een keer gezinsuitbreiding.

Haha

nou het zijn 2 vrouwtjes die al 2 jaar samen zijn dus gezinsuitbreiding zit er (gelukkig) niet in. En de cavia is wel plomp inderdaad maar niet ziekelijk volgens mij, naar mijn bescheiden mening is het niet 'zo licht in de bovenkamer', wat te veel doorgefokt ofzo, beestje lijkt ook eigenlijk niet op een cavia eerder op een dikke rat met een gigantische afro.

Hier lijkt ze op maar dan zwartbruin http://www.rexcavia.nl/Rassen/Texel_bestanden/image007.jpg

Guinevere

Guinevere

08-12-2009 om 13:02

Haha 2

Haha, die cavia van die foto heeft hetzelfde kapsel als ik. Geen idee dat er zulke cavia's bestonden, wel reuze grappig. Jammer dat er geen jonkies komen, die kon je vast gemakkelijk ergens kwijt!

liat

liat

13-12-2009 om 08:25 Topicstarter

De dressuur is al begonnen

Mijn man betrapte mijn dochter van 6 bij het aanbrengen van de barbiezadels bij de cavia's.

Tessa

Tessa

16-12-2009 om 08:56

Tegenvallen

Wij hebben sinds kort ook twee cavia's, zijn erg leuk maar wat ik nou zo jammer vind is dat ze me steeds onder plassen/poepen! Dat kan ik me van mijn konijnen toch niet herinneren,ze poepen zelfs in hun etensbakje..

amk

amk

16-12-2009 om 11:23

Tessa

Je moet er ook niet in knijpen als je ze vast hebt

Tirza G.

Tirza G.

16-12-2009 om 14:20

Lezen

Cavia's zijn niet echt zindelijk. Wel een soort van, maar niet zoals konijnen. Een cavia moet je leren "lezen", dan merk je op den duur precies wanneer ze wat gaan doen en kun je ze gauw wegzetten. Tot die tijd altijd een handdoekje op schoot

Tirza

Guinevere

Guinevere

17-12-2009 om 21:00

Echt goor

Ik zal maar niet zeggen wat wij vroeger met onze cavia's deden...
OK, toch wel dan: we stopten ze gewoon de hele nacht in ons bed, gezellig zo'n beestje tegen je aan. Dus 's morgens kon je de drollen uit bed vegen....

Tirza G.

Tirza G.

17-12-2009 om 23:13

Uit

Dat is wonderlijk, het is mij eigenlijk altijd wel gelukt. Niet 100%, maar ik kon toch aardig wat voorkomen. Je merkt iets aan de achterhand, tenminste, ik wel. Guinevere, cavia's in bed deed ik vroeger ook. Heerlijk. Die drolletjes herinner ik me niet meer zo, ik was nog maar klein. Achteraf gezien vond mijn moeder altijd wel veel goed op beestengebied, ik zou er niet aan moeten dénken, een beest op de slaapkamer van mijn kinderen. Brrrrr.

Tirza

Emmawee

Emmawee

19-12-2009 om 21:35

Zindelijkheidscommunicatie (beetje o.t.)

Tirza: "Cavia's zijn niet echt zindelijk. Wel een soort van, maar niet zoals konijnen. Een cavia moet je leren "lezen", dan merk je op den duur precies wanneer ze wat gaan doen en kun je ze gauw wegzetten. Tot die tijd altijd een handdoekje op schoot "
Met baby's kan dit ook. Ik heb dit met Blik gedaan en het is echt gaaf om te merken dat je kind gewoon aangeeft te moeten. Het lastige is wel dat een kind steeds anders gaat communiceren. Handdoekjes blijven dan dus nodig.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.