Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Campingboter in blik

Weet iemand hoe je dat moet bewaren? Moet je het na openen in de koelkast bewaren (dan wordt het wel heel harde boter en lastig in gebruik) of kan je dat buiten de koelkast bewaren?

Ben benieuwd.

gr. K. ersje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

02-08-2010 om 10:03

Nou, daarvoor is het nou campingboter

Dat kun je dus buiten de koelkast bewaren, want het is voor mensen die in een tentje zitten zonder koelkast.

Maarre... dat dat nog bestaat! Vroeger had mijn moeder dat ook altijd. En in mijn beginnende kampeerjaren dacht ik ook dat dat erbij hoorde. Maar hoe langer je erover nadenkt (boter die zelfs bij grote hitte nog hard blijft, hoe tjokvol verzadigde vetzuren zou dat wel niet zitten, om nog maar niet te spreken van overige conserveringsmiddelen) hoe liever je dat spul niet gebruikt, toch? Mijn camping tip: koop een half litertje (olijf)olie, of vul er een klein plastic flesje mee, en daar kun je al je warme maaltijden moeiteloos mee bereiden, en je kunt het ook nog in de sla-dressing doen. Op je boterham doe je gewoon geen boter. Extra veel (lokale) kaas of worst, en je mist de boter echt niet (wat je dan wel in kleine hoeveelheden moet aanschaffen, want hoewel het niet veel kwaad kan blijft er toch weinig over van je kaas bij 35 graden). Of Nutella natuurlijk, wat je in elk land kunt kopen, daar hoeft ook geen boter onder.

Kortom, doe lekker zonder, dan hoef je het ook niet te bewaren

Margje

amk

amk

07-08-2010 om 16:44

Nou

die chemische rotzooi valt wel mee, E-nrs zijn tenminste onderzocht op hun schadelijkheid en goedgekeurd, kunnen we niet van alle stoffen in de sinaasappel zeggen......

Chemofobie betekent: angst voor chemische stoffen. Het is een populaire kwaal, noem een chemische stof en het gezelschap begint eng te kijken ‘oe, gevaarlijk!’ te roepen.
Veel mensen vinden het vooral eng dat er zoveel chemicaliën zijn waar we niets van weten. Maar vreemd genoeg heeft die angst alleen betrekking op chemische stoffen die uit een fabriek komen. De natuur staat blijkbaar niet onder verdenking. Daarom hieronder de chemische samenstelling van een gewone sinaasappel (bespoten of niet, dat doet er niet toe).

In een sinaasappel zit:

Arginine (stimuleert de aanmaak van groeihormoon)
Amylalcohol ( mogelijk gevaarlijk)
H20(water)
Octylalcohol(?)
2- hydroxypropaan- tricarbonzuur (irriterende stof)
Decylaldehyde(mogelijk kankerverwekkend)
D-limoneen(?)
Choline(verbetert het geheugen van proefdieren)
Methanol(soort alcohol, kan blindheid en de dood veroorzaken)
Oxaalzuur (zit ook in spinazie en om het te neutraliseren eten we er een ei bij. Een ei bij een sinaasappel?)
Hesperidine (?)
Asparagine (?)
Tyramine (mogelijk de grondstof van een pil tegen depressies)
Synefrine (?)
Fructose (een zoetere vorm van suiker)
Sucrose (suiker)
Tangeretine (?)
Formaldehyde(precies dezelfde stof als het verondersteld kankerverwekkende spaanplaatgas)
2 Keto L gulonolaceton (mogelijk gevaarlijk)
Polygalacturonzuur (?)
Anthocyanine (zwakke broertje van cyanide)
Caroteen (een vitamine die mogelijk tegen kanker beschermt, maar valt in de praktijk nogal tegen)
Ascorbinezuur (Vitamine C)

Betekent dit dat U nu geen sinaasappels meer moet eten? Zeker niet, sinaasappels zijn lekker en gezond. Maar realiseert U zich wel dat als een bedrijf een voedingsmiddel zou ontwikkelen met dezelfde ingrediënten, dan zou hij zich niet kunnen beroepen op de gelijkenis met de sinaasappel, dan zou hij een vermogen moeten spenderen aan veiligheidsonderzoek. En de kans dat het verboden zou worden is niet denkbeeldig, want ook de overheid is een chemofobie-patiënt.
http://groenerekenkamer.nl/herp

Hihi, hele goeie amk

Mijn man kijkt ook tijdens de maaltijd met argusogen naar de ingrediënten, alsof ik vergif op tafel zet. Nu heb ik een moeder die vroeger apothekersassistente is geweest en die weet gelukkig altijd te vertellen wat dat precies is en de meeste stoffen zijn puur natuur!

O.t.

Het wordt wel een beetje o.t. maar ik verbaas me altijd over de combinatie "puur natuur" en "gezond/onschuldig" die automatisch wordt gelegd. Natuurlijke stoffen zijn absoluut niet allemaal ongevaarlijk en zeker niet allemaal gezond. Als de doses en concentraties van de stoffen laag zijn zal je er niet snel ziek van worden maar dat geldt evengoed voor synthetische ('chemische') stoffen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.