Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

chocolaatje

chocolaatje

13-02-2009 om 16:04

Cake rauw en aangebrand, wie helpt?

Ik heb een heerlijk recept voor Brownies, jaren gelden maakte ik ze elke week zonder probleem, nu lukt het niet meer. Wie weet raad?

Het beslag doe ik in een vierkant bakblik (volgens recept) en als het klaar is snijd ik het in vierkante stukken. Het is dus een soort platte chocolade cake.

Volgend het recept moet het een half uur op 180 gr.
Ik doe drie keer de hoeveelheden die in het recept staan. Vandaag was het na een drie kwartier nog vloeibaar in het midden. Ik heb het er uiteindelijk na een uur uitgehaald omdat ik bang was voor een verbrande bodem. De bodem is nu net niet verbrand (hoeken wel) dus wat dat betreft inderdaad net op tijd eruit gehaald, maar van binnen is het nog niet helemaal gaar.
Wat moet ik doen voor een helemaal gaar geheel?
Alvast bedankt!

Moet denken aan Loesje: wacht even mam ik sta net de cake af te gieten!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oventemperatuur?

Klopt die oventemperatuur wel? Investeer anders een paar euro in een oventhermometer.

Groeten,

Temet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-02-2009 om 16:11

Te veel

Toen je ze vroeger maakte, maakte je toen ook al drie keer de hoeveelheid van het recept?

Zo niet, dan is dat de verklaring. Een grotere hoeveelheid heeft langer tijd nodig voor de binnenkant ook helemaal heet en gaar is, en dan is de buitenkant al zwart voor de binnenkant heet is geworden.
Als je altijd al die hoeveelheid maakte, kan het zijn dat je oven minder betrouwbaar is geworden?
Als voorlopige oplossing zou ik óf de temperatuur wat lager zetten en langer laten bakken (evt de laatste 10 minuten nog wat hoger), óf in kleinere porties bakken.

Groet, Ellen

chocolaatje

chocolaatje

13-02-2009 om 18:35

Temet

Ik dacht daar ook aan inderdaad, zo'n thermometer. En wat vermoed jij dan Temet,dat de oven kouder is?

En de tip van Ellen is ook een goeie natuurlijk, zelfde hoeveelheid maar in verschillende blikken.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik vroeger precies deed. Het was wel in een andere oven, zo'n klein electrisch ding. Nu een gasoven, zo'n grote Boretti oid.

Onder in de oven

als ik peperkoek bak gaat hij anderhalf uur in de oven op 160 graden en onder in de oven en dat gaat goed.

krulleke

Marie L

Marie L

14-02-2009 om 10:31

Bakken in mijn boretti

In mijn Boretti oven duurt het bakken altijd wat langer dan volgens het recept. Als je dan 3 x de hoeveelheid bakt, kan het idd gebeuren dat de buitenkant is aangebrand en de binnenkant rauw. Als het om brownies gaat: die moeten aan de binnenkant net niet gaar zijn.

Mysterie misschien opgelost?

Succes!

Te grote portie

Als je 3x de hoeveelheid niet in 3 aparte blikken giet dan krijg je wat je nu beschrijft.

Bakken luistert nogal nauw...

3 tactieken

ik heb wel veel ervaring met rare grote hoeveelheden bakken op mijn werk (daar bak ik in een groep van ong. 10 personen die ook nog allemaal wat mee willen nemen naar huis). ik heb 3 tactieken:
ik zet de temperatuur iéts lager (b.v. i.p.v. 175 op 160)
en maak de baktijd dus wat langer.
ik zet het baksel iets lager in de oven (b.v. onderin)
en ik houd het in de gaten....als b.v. de buitenkant te hard gaat doe ik alu-folie op de buitenste randen.
en wil iets hélemaal niet gaar worden, dan zet ik het op 125 en laat het desnoods 3 uur doorgaren.
ik heb altijd geleerd dat op 125 kan je het zonder risico héél lang laten staan....dan brandt het niet meer aan. het wordt hoogstens een beetje droog.
eigenlijk lukken al onze baksels wel. soms niet helemaal zoals ik wil, maar als ik het goed in de gaten houd en desnoods naar beneden zet/de temperatuur lager zet lukt het altijd.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.