Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jacoline29

Jacoline29

27-08-2010 om 10:37

Cake drama help!

Ik ben de hele week al bezig om regelmatig een cake te bakken.Ik heb cake meel voor 2 cakes gekocht.Ik vol enthousiasme alles gedaan wat op het pak stond,netjes in de hetelucht oven en na een uurtje was hij klaar.Tot mijn grote schrik zag ik dat de cake niet omhoog is gekomen.Opnieuw gedaan en weer niet omhoog gekomen,wat doe ik fout??
Ik maakte vroeger vaak cake en die werden steeds mooi,nu weet ik het niet meer Wie weet hoe dit kan?
Jacoline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het moet zo

eerst boter en suiker schuimig roeren, dan een voor een de eieren er doorkloppen (flink veel lucht erin), dan het meel erdoor scheppen/kloppen en dan in de bakvorm en in de oven.

Als tiener heb ik ooit eens geprobeerd een kruidcake te bakken maar mijn moeder had me alleen de ingrediëntenlijst gegeven. Mijn enige eerdere ervaring was met boterkoek, dus ik gooide alle ingrediënten in een kom en mengde het met mijn handen door elkaar. Die cake paste dus door de brievenbus.

Maar als je er niet met je handen aangezeten hebt of vergeten bent de eieren te kloppen weet ik ook niet waar het probleem zit.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

27-08-2010 om 10:53

Probeer eens

de heteluchtstand uit te zetten als dat kan. (wel de temperatuur aanpassen )
Cake is gevoelig voor tocht, als je de ovendeur opendoet voor hij klaar is kan hij ook inzakken. Misschien is hij ook wel gevoelig voor de rondcirkelende hetelucht. (ik roep ook maar een gedachtenspinsel hoor...)

Jacoline29

Jacoline29

27-08-2010 om 11:20

Temet

Ga dat proberen,jullie horen wel of het gelukt is.We hebben een hete lucht oven,dus hete lucht uitzetten lukt niet.

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2010 om 13:41

Heel raar

Hete lucht is juist heel góed voor cakes, daar rijzen ze lekker van. Wel de temp iets verlagen en wat ik nog wel eens doe, is een bakje water erbij zetten. Hete lucht droogt namelijk ontzettend uit (denk maar aan een fohn).
Wat ik kan bedenken: zijn het oude eieren? Ik maak cake altijd gewoon met bloem (geen mix of zelfrijzend spul), maar dan zullen de eieren het moeten "doen". Hoeveel eieren heb je gebruikt op hoeveel meel?

Tirza

Puck

Puck

27-08-2010 om 15:41

Is de thermostaat van je oven misschien niet goed en is de temperatuur veel te laag? Cake volgens de gebruiksaanwijzingen van het pak gemaakt mislukt bijna niet tenzij je tussendoor de ovendeur open doet.
Wat evt. ook zou kunnen is dat je heel oud cakemeel hebt gekocht waardoor het niet goed rijst.

Jacoline29

Jacoline29

27-08-2010 om 16:24

Tirza

250 gram meel,3 eieren,pas gekocht en tot half september houdbaar.oven is een combi magnetron,dus grill,hete lucht en magnetron.Ik weet zeker dat ik hete lucht heb gebruikt.

Jacoline29

Jacoline29

27-08-2010 om 16:39

Cobi

het staat toch echt op het pak,ik doe er wel 4 eetlepels melk bij buiten de 3 eieren.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-08-2010 om 18:02

Jacoline

Vijf eieren. Echt. En geen melk. En precies doen wat Tirza zegt, niet met je handen eraan zitten, eerst de suiker en gesmolten boter mixen, dan meel en eieren erbij. Niet te lang mixen, gewoon tot het glad is. En niet te heet, heteluchtovens worden veel warmer dan 'gewone'. In mijn lullige combimagnetronnetje moet de cake 50 minuten op 160 graden, dan is-ie precies goed.
Succes!
Massi

Jacoline29

Jacoline29

27-08-2010 om 18:53

Tip tirza

werkt dus,deze cake rijst de pan uit,ik heb de boter NIET gesmolten,3 eieren erin gedaan en 50 ml melk.

Boter op kamertemperatuur
suiker+ 1 zakje vanille suiker erbij en gemixt
1 voor 1 de eieren er door heen gedaan,bloem gezeefd en melk er bij.Gemixt tot 1 glad geheel,in de cakevorm,
in de combi magnetron(175 graden en magnetron 90watt,tip van smulweb)hij is heel mooi geworden en enorm gerezen.

thanks,nu kan ik met een gerust hart meedoen met de taartwedstrijd van het kdv en de BSO.Ga een regenboogcake maken.

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2010 om 19:08

Ahum

Dat was de tip van Temet (dat eerst schuimig kloppen). Ik wilde alleen maar schrijven: véél te weinig ei. Aan een ei meer misdoe je eigenlijk nooit wat, het wordt er hooguit luchtiger van. Vuistregel: 1 ei per 50 gr bloem.

Ik ben niet zo van de volgordes enzo, ik mixert gewoon 5 minuten lang vóór ik de bloem er doorheen spatel. Het woord alleen al word ik blij van. Spatelen. Jammie. Ik ga cake bakken denk ik.

Tirza

Jacoline29

Jacoline29

27-08-2010 om 19:17

Sorry

tirza,bedoel idd temet.
Cake is heel goed gelukt en lekker!!

Mooi

Mooi dat het gelukt is.
Cake is het enige bakrecept dat ik uit het hoofd ken. 200 gram van alles (waarbij 1 ei = 50g). Dat kan mijn brein nog net behappen.
Ik gebruik nooit cakemix of -meel trouwens, net als Tirza.

Groeten,

Temet

Hmmm

Met gesmolten boter is mijn cake nog nooit mislukt... Ik begin net zo makkelijk met eieren/suiker kloppen en ik heb gewoon fraaie eetbare cakes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.