Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nasha 1st

Nasha 1st

24-01-2010 om 17:04

Cake bakken

geheel geinspireerd door het ontbufferdraadje zelf een cake gebakken vandaag.....ging goed, maar ik vraag me altijd 1 ding af.....Waarom komt die cake in het midden altijd zo'n eind omhoog en de zijkanten dus niet.....Nu een cake met in het midden enorme plakken en aan de zijkant mini-plakjes....wat kun je eraan doen?

Oh, en dit keer voor het eerst een siliconenvorm gebruikt. Ging op zich prima, alleen, bij het eruithalen ging het bijna mis....daar nog tips voor?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

24-01-2010 om 17:29

Nasha

Leg de volgende keer aluminiumfolie op de bakvorm en haal die er het laatste kwartier vanaf, grote kans dat je cake niet zo omhoog komt in het midden. Als je een cakt uit een siliconen bakvorm haalt, moet je 'm iiets af laten koelen, dan omdraaien boven een schaal ( of vetvrij papier) en hen er langzaam uit laten glijden, dat zie je vanzelf gebeuren, niet gaan schudden oid. Succes!

Witje

Witje

24-01-2010 om 19:37

Vreemd misschien?

Maar ik vind het juist een mooie vorm, zo bol in het midden!

Witje

Rembrand

Rembrand

25-01-2010 om 09:24

Kontjes.

Die eet ik altijd zelf op. Je kunt het niet maken om je gasten zo'n klein stukje cake te geven
M.

Tulbandvorm

Kijk,

en daarom heb ik me van Sinterklaas een tulbandvorm gewenst. Ik was die graaiende handjes naar de middenstukken zo zat

De warmte komt van buiten de vorm in, dat strookt gewoon niet met een baksteenvorm. Een ronde vorm is dan veel beter, zeker als het midden eruit gehaald is waardoro hij gewoon overal even hoog is en overal tegelijk klaar...

Je moet even wennen, maar inmiddels wordt ie hier net zo graag opgepeuzeld.

PS Mocht je toch aan de cakebaksteen hechten dan moet je denken aan temperatuurverlagen en minder bakpoeder, dat soort dingen.

Tulbandvorm

Ik heb gisteren van mijn pasverworven siliconentulbandvorm een cake proberen te maken. Helaas rees hij niet echt lekker, bruin aan de buitenkant ongaar aan de binnenkant. En ik had 'm maar op 160 graden gezet. Nu ben ik niet zo'n bakwonder, maar dacht toch stiekem dat het misschien aan de siliconenvorm lag? Zo jammer, hij was ander heerlijk geworden met dadels, rozijnen en chinees 5 kruidenpoeder.

Nasha 1st

Nasha 1st

25-01-2010 om 21:09

Op zich

ging het met die siliconenvorm wel goed, de cake was prima (nee, niet voor gasten, lekker voor onszelf )....maar de tip met het folie kan ik wel proberen....met de oven op een lagere stand beginnen ook....meer of minder bloem.....ik ben een luie huisvrouw, voor die het nog niet wist, en ik had dus een kant en klaar pak ))

Nick de vierde

Nick de vierde

26-01-2010 om 12:51

Wat ik doe

In het midden zo weinig mogelijk cakebeslag. En zoveel mogelijk cakebeslag tegen de zijkanten van de "baksteen" opmetselen. Het helpt echt. Het beslag zakt recht door de ovenwarmte, maar doet daar lang genoeg over om een al te hoog middenstuk te vermijden. En let ook op hoe je de cake in de oven zet ten opzichte van de bovenelementen. In sommige modellen ovens staat het midden op de warmste plek, dan komt het extra omhoog.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.