Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tinca

Tinca

26-11-2009 om 14:04

Buurvrouw wil nederlandse les van mij

Mijn buurvrouw heeft gevraagd of ik Nederlandse les wil geven. Nu heb ik helemaal geen ervaring met lesgeven. Behalve mijn kinderen een beetje helpen met lezen en piano spelen. Maar is dit wel te doen als je geen ervaring hebt? Welk boek kan ik gebruiken en hoe maak ik het leuk voor haar. Het moet natuurlijk niet heel saai zijn. Ze heeft een dochtertje van 3. Kan ik haar bv als huiswerk geven om een bepaald kinderliedje met haar dochtertje te zingen/ oefenen? Haar dochtertje spreekt al goed Nederlands. Mijn buurvrouw spreekt Chinees en een beetje Engels. Ze wil een uur per week les en ze wil er voor betalen. Zelf voelt dit een beetje raar om er geld voor aan te nemen. Aan de andere kant vind ik elke week wel veel. Heeft iemand hier ervaring mee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Delftse methode

Hoi,

Ik geef zelf les met de Delftse methode en vind dat wel prettig. Je zou dan een uur kunnen proberen te spreken over een of twee lessen uit het boek.

Let wel dat je zelf toch wel wat moet voorbereiden. Niet alles is evident Waarom zeg je bijv. "Gisteren liep ik op straat" en niet "Gisteren ik liep op straat". Wanneer gebruik je de/het of een? Wat is het verschil tussen weten en kennen enz.

Maar ik neem aan dat je ook niet hetzelfde bedrag als een professional gaat vragen, dus kan je buuv ook niet teveel eisen.

bibi63

bibi63

26-11-2009 om 15:57

Spreekt ze een klein beetje nl of helemaal niet

In het laatste geval zal ik het doen zoals bij ons op school in groep 7 Engels gegeven wordt. Deze manier gebruiken ze omdat kinderen veel Engels tegenwoordig horen en zien via tv, pc en games. Jouw buurvrouw hoort natuurlijk zelfs nog veel meer NL om zich heen, dus zinsopbouw e.d. gaat op een gegeven moment vanzelf: je weet (omdat je het dagelijks hoort) hoe de volgorde van simpele zinnen is. Verfijning van gramaticale regels e.d. komt later wel.
Ik zou dus beginnen met huis, tuin en keuken woorden te benoemen en op te schrijven. Gewoon dingen in huis: tafel, stoel, boek, keuken, tuin enz enz. Je wijst de dingen aan, spreekt ze uit en laat ze haar uitspreken. Vervolgens schrijf je ze op. Evt. plak je op de voorwerpen een stickertje met de naam er op. Laat haar er evt. de uitspraak in het NL fonetisch in het Chinees erachter schrijven, zodat ze, als ze oefent zonder jou erbij, weet hoe het uit te spreken. Vervolgens een paar korte dagelijkse zinnetjes die ze wel in het Engels weet. Zoals bijv. 'hoe gaat het', 'ben je klaar' enz. enz.
Lijkt me leuk.
Groetjes,
Bibi

Wat is haar niveau?

Naast de suggesties die al zijn genoemd, zou je afhankelijk van hoe goed ze al Nederlands spreekt de lessen kunnen toespitsen op praktijksituaties. Stel jezelf eens voor in een buitenland waar je de taal niet spreekt en kijk eens in welke situaties je die taal het meest nodig hebt, bijvoorbeeld in winkels, bij de huisarts, op school enzovoort. Vraag haar waar ze in de praktijk tegenaan loopt. Je zou je lesmateriaal daar op kunnen afstemmen.

Klinkt inderdaad heel leuk om te doen. Succes!

Chris

Of...

... je haalt ze in de bieb!

Tinca

Tinca

28-11-2009 om 11:53

Bedankt

Mijn buurvrouw spreekt nog geen woord Nederlands. Behalve een paar woorden... Ik ga naar de bieb om te kijken of ze de Delftse methode hebben. Zelf dacht ik ook aan Muzzy (die dvd's van de BBC). Heb ik toevallig in Ned/Engels. Als ze daar met haar dochtertje een paar keer per week naar kijkt zal ook wel helpen. Zo hebben mijn kinderen een beetje Engels geleerd. Het bestaat ook in het Chinees zag ik op internet. Maar het is duur. Ze spreekt ook Engels dus die ik thuis heb is ook goed. Verder wil ze geloof ik vooral oefenen met praten, ze ziet niet veel Nederlandse mensen en haar dochtertje spreekt al supergoed Nederlands en Chinees. Nu denkt ze natuurlijk dat wil ik ook Ze is hoogopgeleid dus ze zou het wel snel op pakken denk ik, als ze echt wil natuurlijk. Bedankt voor tips. Ik heb besloten om er geen geld voor te vragen. Maar gewoon vrijwillig te doen.

Tinca

Tinca

28-11-2009 om 19:15

Pelle

Ik zal het inderdaad nog overleggen met buurvrouw over hoe en wat voor boek etc.

Over Muzzy. Je hebt een Nederlandse DVD. Leuk filmpje met alle cijfers, Letters. Handige zinnen zoals "hoe laat is het".etc, etc. Dan heb je de Engelse versie, die is precies hetzelfde dus dan leer je het snel door allebei de DVD's te bekijken. Zou kunnen helpen.... Ze spreekt goed Engels dus vandaar dat ik er aan dacht. Het is ook leuk voor haar dochtertje. Het is meer voor erbij ze heeft wel ook les nodig om het goed te leren.

picobello

picobello

03-12-2009 om 13:04

Geld

soms is het wel handig om er geld voor te vragen, al is het alleen maar om je eigen kosten eruit te halen, kopietje hier, printje daar of en boek.
Maar ook voor je buurvrouw, haar eigenwaarde, het is dan geen "gift" of zoiets.

Ik haal vaak wat (kinder) boeken bij een witte boeken markt oid, prentenboeken of boeken over een onderwerp zoals dokter, winkel ,dieren.
Belangrijkste is dat je makkelijk begint zodat iemand gemotiveerd blijft.
In huis dingen benoemen, evt post-its met de naam van het voorwerp erop.
Is leuk om ook met de kinderen te doen, dan evt de namen van de voorwerpen op een andere plek hangen.

veel succes, het is echt leuk om te doen.

koentje

koentje

07-12-2009 om 16:57

Probeer

het eens op site voor nederlandse les... onderwijs

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.