Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lenore

Lenore

08-06-2011 om 19:21

Bureaustoel

Ik moet een begroting maken voor het vervangen van het kantoormeubilair wat dan geleidelijk aan allemaal vervangen moet worden.

Nou zit ik een beetje te kijken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik zie bureaustoelen van 70 euro en bureaustoelen van 600 euro. Ik zie complete loungesets voor 1000 euro en voor 250 euro. Ik zie hoogte verstelbare high-techbureaus en ik zie gewoon simpele bureaus met 4 poten en een blad van 99 euro.

Het belangrijkste zijn eigenlijk goede bureaustoelen, maar mijn baas gaat het echt niet tof vinden om daar 600 euro in uit te geven. Wanneer heb je een beetje goede stoel, welke stoelen hebben jullie op kantoor en welke stoelen kan je goed op kantoor zetten voor een redelijke prijs?

Ik moet 8 stoelen, 8 bureaus en een loungeset hebben.
De rest heb ik al gevonden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Arbo

Lenore,
Je baas is aansprakelijk als mensen klachten krijgen. Het is dus geen pure esthetische of financiële keus, maar aan slecht (want weinig verstelbaar) meubilair zit een prijskaartje op de lange termijn.
Ik zou dus overleggen met je arbodienst.

Ik heb op een kantoortuin gewerkt waar de vrouwelijke directeur de voorkeur had gegeven aan mooie meubels boven arbo-meubels. Domme keus. Je kreeg er wel een bloemetje bij indiensttreding; dat is dan weer aardig maar je koopt er weinig voor met mensen die uitvallen met CAN-klachten (nieuwe naam van rsi).

Lenore

Lenore

08-06-2011 om 20:43

Nee, het moet ook arbo - goed zijn

maar niet 600 euro per stoel. Er moet toch wel een middenweg zijn?
Ik zie alleen zoveel stoelen en tafels, met zoveel verschillende prijzen dat ik het even niet meer zie.

En overal staat ook dat het ARBO-approved is.

Ik heb

thuis een heerlijke burostoel van rond de 80 euro, leer, verstelbaar hoog/laag, kiepstand, ik woon er bijna in.

(en ik heb een brak rugje en ben nou niet bepaald stralend gezond )

Gewoon bij Leenbakker gekocht. Het enige wat niet verstelbaar is, zijn de leuningen, maar ik heb dat zelf, persoonlijk, niet nodig.

http://www.leenbakker.nl/nl/assortiment/bureaustoelen/bureaustoel_conny%282%29.aspx

Deze is het, maar ze hebben meer http://www.leenbakker.nl/nl/assortiment/bureaustoelen/bureaustoel_overzicht.aspx

amk

amk

08-06-2011 om 22:42

Ergonomie

denk vooral aan de ergonomie van het totaal. Het is wel de bedoeling dat je het meubilair aan de bewoner kunt aanpassen en niet dat de bewoner zich maar aan het meubilair moet aanpassen. Dus liever een in hoogte verstelbaar buro met bijpassende goed in te stellen stoel dan het gebruik van een voetensteun.

burohoogtes zijn zo belangrijk. Alleen dan is een goede burostoel ook goed te gebruiken. Mijn buro staat bv bijna 8cm hoger dan dat van mijn collega. Ik kan echt niet werken aan haar buro en zij niet aan het mijne. Wij mogen dat overigens ook niet van het bedrijf.

Bij elke nieuwe medewerker wordt de werkplek ingemeten en aangepast en worden die gegevens opgeslagen zodat bij interne verhuizingen (die bij ons schering en inslag zijn) de buro's niet verplaatst doch slechts aangepast te worden. Dit inmeten wordt gedaan door de arbo-dienst. Zij kunnen ook adviseren voor afwijkende stoelen bij specifieke klachten of lichaamsverhoudingen. Ik heb zelf bv een extra smalle stoel omdat ik anders geen gebruik kan maken van de leuningen.

Ik raad je daarom net als mijn voorgangers aan een afspraak te maken met de arbodienst om vooraf goed te beoordelen wat de eisen zijn mbt de huidige cohort aan medewerkers.

Sancy

Sancy

08-06-2011 om 22:47

kan niet anders dan instemmen met de vorige sprekers. dit is een zaak die je met de arbo-dienst moet afstemmen. Maar misschien heeft jouw bedrijf een vrij beperkt contract bij een arbodienst waarbij voor deze zaken extra betaald moet worden. Dat zou ik even navragen. Heb je een interne arbo-coördinator? En als je een interne arbodienst hebt, zou ik die ook even raadplegen.

Sancy

Sancy

08-06-2011 om 22:50

Ik bedoelde

geen interne arbodienst, maar een arbo-commissie

Lenore

Lenore

08-06-2011 om 23:06

Maar,

Het is maar een klein bedrijfje, met een beperkte omzet.

Vandaar maar 8 bureaus. Daar zijn de helft ook flexplekken en met wisselende mensen die achter die bureaus te vinden zijn. Dus op hoogte verstelbare bureaus, precies op maat ingestelde stoelen zullen denk ik niet zo goed werken.

Ik denk niet dat er een Arbo-contract is of anders de goedkoopste versie.

amk

amk

09-06-2011 om 11:44

Juist dan

bij flexplekken is het zaak dat je een goed en gemakkelijk in te stellen stoel hebt. Die burohoogte moet dan ook goed beoordeeld worden, want een te laag buro is funest. Een te hoog buro kan nog deels worden opgevangen met een voetsteun.

Je bent als werkgever verantwoordelijk voor je werknemers en als die klachten overhouden aan het werk door slecht meubilair, kun je een claim verwachten.
Dat is vele malen duurder dan investeren in goed meubilair.

Investeer dan ook tijd in de training van de medewerkers in de instellingsmogelijkheden van de stoelen, dit kun je vatten onder het stukje zorgplicht. Je laat je medewerkers dan ook tekenen voor het hebben ontvangen van die instructie.

Sancy

Sancy

09-06-2011 om 15:44

Inderdaad, juist dan

moeten de werkplekken voldoen aan veel eisen omdat er verschillende mensen gebruik moeten kunnen maken van hetzelfde meubilair.
Hier is een link waarin wat NENnormen staan: http://www.arbo-advies.nl/Beeldscherm.htm

Valkyre

Valkyre

14-06-2011 om 00:56

Ikea en zithouding

Ik heb ook bij zo'n klein bedrijfje gewerkt en wij hadden meubilair van IKEA. de bureau's waren eenvoudig in hoogte te verstellen - bij flexplekken op de stand voor de langste medewerker, en dan een voetenbankje erbij voor de kleineren. De betere (duurdere) bureaustoelen van IKEA kun je in hoogte, diepte en hoek vd zitting verstellen, en volgens mij ook de armleuningen in hoogte en hoek.

Je kunt op internet wel plaatjes vinden van een gezonde zithouding - met de voeten plat op de grond, knieen 90 graden en armen ook (onderarm horizontaal) en je nek ontspannen (het midden van je beeldscherm ongeveer recht voor je neus geloof ik). Vaak is voor een goede zihouding een beeldschermverhoger/-arm nodig. Als je verstelbaar meubilair hebt, kun je mbv zo'n plaatje dus zelf de bureau's en stoelen instellen voor de mdws. Of desnoods krijgt ieder een kopie van zo'n plaatje (handig om bij de flexplekken te hangen).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marie

Marie

14-06-2011 om 14:33

Axia stoel

Hallo
Wij hebben sinds een jaar ofzo Stoelen van Axia. Ik weet alleen niet wat die gekost hebben, want daar gaat de afd. Inkoop over, wij hoeven er alleen maar op te zitten. En dat doen ze prima!
www.myaxia.info
http://www.bma-ergonomics.com/index.php?page=40&cat=2&sub=1o
Verder weet ik dat veel van de kantoorinrichting hier bij Kembo vandaan komt:
www.kembo.nl
succes met uitzoeken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.