Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Puck2

Puck2

10-09-2009 om 16:49

Buitencavia soms binnen

Sinds een aantal weken hebben wij een cavia "op proef". Omdat ik allergisch ben zit hij buiten in een hok en iedere dag halen we hem minstens een uur binnen om mee te knuffelen en aandacht te geven. Nu hoorde ik dat cavia's weliswaar heel goed ook in de winter buiten kunnen blijven, maar dat het dan niet mogelijk is om hem voor een uurtje mee naar binnen te nemen. De temperatuurverschillen zouden ze niet aankunnen. Iemand die hier meer van weet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Buiten laten

je kan hem toch buiten ook knuffelen en aandacht geven ? gewoon op een tuinstoel gaan zitten met je winterjas aan en wat aaien.

Hier staan de cavia's in de winter op zolder, ik durf het niet aan om ze buiten te laten, voordat ze dan in huis komen knip ik hun vachtjes kort (zijn beide langharig met veel vacht). Zodra het warmer wordt gaan ze naar buiten.

Puck2

Puck2

11-09-2009 om 17:32

Mmm, manda

Ik zie mezelf nu niet dagelijks in weer en wind een uur in de tuin zitten te verkleumen om een cavia zijn broodnodige portie aandacht te geven. Hier in huis is echt geen optie, ook op zolder niet i.v.m. allergiën. Dus mijn vraag blijft eigenlijk staan: kan een cavia die gewend is aan buiten zijn in de kou ook een uurtje naar binnen in de winter als het temperatuurverschil tussen buiten en binnen groot is.

Puck2

Puck2

11-09-2009 om 17:35

Aanvullend

Cavia zit nu alleen en een soortgenoot bijplaatsen is geen echte optie. Het is een beertje en al van zodanige leeftijd dat hij niet meer gecastreerd kan worden; de risico's van de narcose is volgens diverse dierenartsen te groot. Een ander beertje vecht hij de tent uit (ook bij zijn vorige eigenaar) en een zeugje geeft veelte veel jongen. Vandaar dat ik hetook belangrijk vind dat hij iedere dag voldoende aandacht van ons krijgt. Dus 10 minuten knuffelen en dan weer 't hok in vind ik geen recht doen aan het beestje.

In stappen

Wij hebben sinds mei dit jaar 2 caviaatjes, ook buiten, wel onder een overkapping, goed beschut tegen weer en wind. Echter als het gaat vriezen zal het in hun hok ook wel vriezen, dus van de winter zal er kwistig met hooi gestrooid gaan worden. Wij zitten dus met hetzelfde probleem echter, onze cavia's zijn met zijn tweetjes en hebben daardoor gelukkig niet zoveel behoefte aan menselijk contact. Ik moet wel zeggen dat ik het zielig vind hoor, een cavia alleen, aangezien het echt sociale diertjes zijn. Alleen zeg je zelf dat die van jou nogal asociale trekjes heeft met het mannelijke geslacht en oversociale met het vrouwelijke, dus jij kan er ook niks aan doen. Even to the point, heb je misschien een garage of schuur met 'tussentemperatuur'. Misschien zou ie dan een uurtje in een doos of zo in de schuur kunnen en vervolgens een uurtje binnen op de koelste in je huis, bijv. een onverwarmde slaapkamer, vervolgens weer een uurtje acclimatiseren in de schuur en dan terug het hok in. Is dat misschien een optie?
Hopelijk is dit iets of komt iemand nog met een beter idee (bijv. verwarming in het hok??)
Succes ermee.

Tuurlijk kan dat!

Tuurlijk kan je je buitencavia even lekker naar binnen halen !

Tijdens erg koude dagen met temperaturen rond het vriespunt en dagen met koude wind, zou ik het geen uur doen, maar kort, 15 minuten ofzo.
De rest van het jaar kan je je cavia rustig even naar binnen halen hoor, gezellig !

Echtgenote

Valt er geen gesteriliseerde echtgenote voor hem te ritselen?

Succes met 'm!
(O, wat missen we de caven hier, ze mogen nooit mee, dus zijn weer langdurig uit logeren! Vroeger nooit gedacht dat ze zo gezellig waren!)

Puck2

Puck2

17-09-2009 om 11:40

Heb ik al aan gedacht dirksmama

Aan jouw optie heb ik al gedacht Dirksmama, ik ben alleen bang dat in de praktijk geen gesteriliseerde caviazeugjes te vinden zijn. Castratie is natuurlijk veel goedkoper en narcose is moeilijk bij cavia's en dan in sterilisatie toch een behoorlijk risicovolle en dure ingreep. Volgens mij wordt dat nauwelijks gedaan. Maar zoeken kan geen kwaad, zal ik eens gaan doen.(maar kan ik het een vrouwtje wel aandoen om bij zo'n hitsig mansfiguur in 1 hok te zetten). Maar idd, dat zou de enige oplossing zijn om hem gezelschap te geven. Maar laten we vooralsnog maar hopen op een kwakkelwinter zonder echte vorst, want meneer vindt het heerlijk om 's avonds bij mij op schoot te zitten. Hij knort wat af en ligt als een platgeslagen pantoffel relaxed op mijn schoot te pitten.

Stichting cavia

Even contact opnemen met Stichting Cavia. Niet alleen zijn dit echte cavia-fanaten en kunnen ze vast een antwoord geven op je vraag, maar misschien kunnen ze jouw beertje wel koppelen aan een beertje of gesteriliseerd zeugje uit de opvang. Meestal koppelen ze een setje bij hen in de opvang en als het goed gaat, mag je het thuis proberen.
Succes, ontzettend lief dat je zo begaan bent met je cavia. Ik ben het wel eens met Dirksmama dat het zielig is dat hij alleen is.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.