Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Niet keukenprinses

Niet keukenprinses

27-06-2018 om 09:41

Buffet voor niet keukenprinses

Over een tijdje geven we een feestje voor ca 15-20 volwassenen/grotere pubers en 2 kleine kinderen.

Ik wil een soort zomers buffetje doen, mag ook met iets warms. Na afloop doen we de taart.

Wie heeft tips zodat het erg makkelijk is qua voorbereiding/bereiding? Dus mag ook kant-en-klare dingen (liefst niet te duur). Dingen om zelf te maken (mits niet teveel en te moeilijk) is oké.. We hebben geen grote koelkast maar doen het op een zaterdag (dus kan relatief snel vanuit de winkel op tafel). Wel leuk als het lekker is en er leuk uitziet (dus graag ook tips op dat vlak).

Stel dat we om 17 of 17.30 uur beginnen, is het dan handig meteen met het buffet te beginnen, of zouden jullie toch eerst nog even borrel met borrelhapjes (wat dan?) doen?

Ik zou

Als t om 17.00 begint iedereen wat drinken geven en dan rond 18.00-18.30 t buffet op tafel zetten. Geen hapjes van te voren, die staan bij t buffet.

Kipfilet kruiden met bv de souvlaki kruiden van de Lidl(hoef je er alleen overheen te strooien)en in reepjes snijden, kort bakken met uit en paprika en dan op warmhoudplaat met mini pita broodjes serveren. Kunnen ze zelf vullen.
Wraps met zalm of kipfilet en sla,rode ui,tomaat,komkommer,roomkaas of ander smeersel
Vruchtensalade
Komkommer,tomaat, etc erbij
Stokbrood met kruidenboter zeker met pubers altijd goed.
Eiersalade maken
Gehaktballetjes
Broodjes met verschillende soorten beleg

Half a twin

Half a twin

27-06-2018 om 10:49

bouillon of soep

In een pan op een warmhoudplaatje en dan kommen met oor en lepels erbij klaarzetten.
Bouillon kan eventueel ook in theeglazen en dan zonder lepel.
Soep kan je zelf maken of kopen, makkelijk en altijd lekker

Dymphne

Dymphne

27-06-2018 om 11:12

Nog wat tips

Hier zijn ze ook dol op flammkuchen. Kan je heel makkelijk zelf maken maar is ook te koop in de winkel.

Pizza, ook erg lekker, stokjes saté en de pindasaus ernaast, gevulde ei, Zalmsalade, asperge en beenhamsalade.

Zelf koop ik ook weleens een beenham en gebruik dan het recept van Nigella Lawson: beenham in Coca cola, echt heel erg lekker.

een paar dingen

Beslist minstens 1 pan soep. Dat kan je zo lekker voorbereiden. Quiches doen het vaak goed, kan je zelf maken maar zijn ook volop kant- en klaar te koop. Piep ze wel op in de oven, dan is de buitenkant weer een beetje knapperig. Dat kan je een paar uur van tevoren doen, dan serveer je ze lauw. Maar warm is ook lekker

Je kan ook nog knakworstjes en broodjes (hotdogs, dus) klaarzetten. Worstjes in het vocht op een warmhoudplaatje, broodjes en sauzen ernaast. Wel een tang oid erbij voor de worst.
Gehaktballetjes zijn ook geen gek idee, die kan je zelf maken en dat kan rustig twee dagen van tevoren. Opwarmen op de dag zelf (leve de magnetron)

Kaasjes, vlees/viswaren en veel stokbrood (of ander stevig brood) doen het altijd goed en vergen geen inspanning (haal de kaasjes op tijd uit de koelkast, dat is veel lekkerder). Komkommer in stukjes en snoep/cherrytomaatjes. Een grote watermeloen met een paar stukjes eruit en een mes ernaast (ik heb 1 keer in mijn leven een grote watermeloen in zijn geheel gekocht en dat was voor een verjaardagsbuffet).

Vruchtensalade werd ook geopperd. Dat is lekker en op zichzelf best een goed idee, maar het nadeel vind ik dat al dat gesnij best een hoop werk is, dat je het eigenlijk wel in de koelkast bewaren moet (die hele watermeloen kan buiten blijven. Moet ook wel, want zo'n gevaarte past niet in de ijskast) en dat het er vaak vrij snel wat minder lekker gaat uitzien, waardoor je het niet lang van tevoren kan voorbereiden. Los fruit vergt geen werk en blijft langer goed.

Als je flammkuchen doet, koop die dan onder geen beding bij de Lidl, want die is ontzettend vies . Althans, dat vonden wij, en zulke fijnproevers zijn we nou ook weer niet.

En inderdaad, als je om 17 uur begint gewoon eerst een rondje drank en daarna het buffet bijtijds, geen hapjes vooraf.

Groeten,

Temet

Mari39

Mari39

27-06-2018 om 12:00

wat ik hier op tafel zet

pasta salade
veel brood met smeersels
broodjes bal gehakt, kun je dag van te voren maken
iets van geroosterde aardappels, heb je snel een schaal van vol, en hoeft alleen maar in de oven
hartige taarten
bladerdeegflapjes met kipfilet of gehakt

BBQ? de verjaardagen van onze kinderen zijn midden in de zomer, en dan toch vaak een BBQ. Kan met veel vlees en vissoorten, maar ook met kipspiesjes (gemarineerd in sate marinade) en hamburgers. Brrodjes erbij, hamburgerkaas en sausje.

Ik haal altijd veel van pinterest!

Veel plezier

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2018 om 12:02

Klinkt niet zomers, maar...

wat dacht je van 'Captains Dinner'?: https://www.vpro.nl/programmas/koken-met-van-boven/lees/recepten/alle-hoofdgerechten/captains-dinner.html

Of: http://allrecipes.nl/recept/651/mexicaanse-bonensalade-met-paprika-en-ma-s.aspx

Of saté met stokbrood, een salade, tapas, ook kleine groente, zoals gevulde zoete pepertjes, komkommertjes, daarbij ook tapenades, vers fruit.

Voor vis liefhebbers kun je wraps beleggen met sla, roomkaas en zalm, oprollen, in stukjes snijden, prikkertjes erin.

Hollandse Nieuwe, in stukjes met een vlaggetje erin, óf minibolletjes met een stukje haring ertussen.

Een quiche die je in kleine stukjes verdeelt.

Tortilla, ook in kleine stukjes neergelegd.

Een bak, die je warm kunt houden, met groentefrietjes en/of gewone patat.

Als je vaker dit soort buffetjes wilt maken, zou je de aanschaf van dit https://www.blokker.nl/p/buffet-warmhoudschalen/1112648 kunnen overwegen. Ik kijk er elke keer naar en steeds 'toch maar niet', maar het lijkt me best handig.

Lusithania

Lusithania

27-06-2018 om 12:46

Aardappelsalade

Als basis een bak gekochte aardappelsalade en dan een uitje snijden plus een appel. Dat door elkaar mengen en voor de kleur (eventueel) nog wat kort geknipte bieslook erop of erdoor.

Juline

Juline

27-06-2018 om 17:02

Broodje burger, broodje braadworst

Wij hadden laatst een lunchbuffet. Mijn man heeft buiten op de bbq worstjes en hamburgers gebakken. Binnen hadden we broodjes, sausjes etc. We hadden ook nog sla en schaaltjes tomaat, komkommer, paprika. Omdat het een verjaardag was stonden er ook nog twee taarten bij. Was een groot succes, iedereen heeft gesmuld.

Voor avondeten zou ik idd nog een pan soep en een salade erbij doen. Dan heb je een behoorlijke keuze.

jip

jip

27-06-2018 om 22:27

Kippiepan

Ik had pas het examenfeestje van mijn zoon met een kippiepan met kleine sateetjes en balletjes. Ook hanburgers erbij net broodjes en allerlei garnering. En stokbrood met salades. Het was een succes.

Vantevoren ook geen echte hapjes,alleen een borrel met wat nootjes en zoutjes.

Alison

Alison

27-06-2018 om 22:44

Dymphne/beenham in Coca cola

Dat heb ik al vaker gelezen, ham of kip in cola. Dat vind ik zo vies klinken maar ik lees elke keer enthousiaste reacties. Wat voegt de cola dan toe? Waar smaakt het dan naar?

Niet keukenprinses

Niet keukenprinses

27-06-2018 om 23:47

Bedankt en vraag

Bedankt voor al jullie reacties, fijn.

Er zitten wel wat goede tips tussen (die bij mij/ons passen, niets ten nadele van de rest).

Een kippiepan lijkt me niets, sate ook niet. Beenham hou ik niet van (grappig dat andere mensen dat heerlijk vinden). We zijn sowieso niet heel erg op vlees ingesteld. Maar de gehaktballetjes lijken me wel wat. Ook hotdogs, leuk. Wraps, rauwkost, stokbrood, aardappelsalade (makkelijk kopen).

Nu de vraag: heeft iemand een makkelijk en lekker recept voor pastasalade. En dan m.n. wart je er doorheen gooit om het smeuiig te maken.

En wie heeft ook ideeën voor een lekkere "gewone" salade (niet aardappel, maar met basis sla)? En ook dan weer: Wat voor dressing? Ik ben gek op balsamico. Maar dat geldt niet voor iedereen, dus kan mscbien beter een andere dressing nemen.

Pizza ook wel een leuk idee erbij. Altijd goed.

Echt fijn dat jullie meedenken.

Zeetakje

Zeetakje

28-06-2018 om 06:19

Makkelijke pastasalade

Mijn allersnelste pastasalade voor extreem luie dagen is:

Pak 3 kleuren fusilli
2 kipfiletjes
Pakje salamiplakjes
Rode paprika en gele of groene paprika
Lenteuitjes
2 zakjes saladedressing van Duijvis (tuinkruiden) 😊

Fusili koken en koud afspoelen.
Kipfiletje koken
Salami, paprika en lenteuitjes in blokjes/stukjes snijden
Dressingzakjes aanmaken met olijfolie en wat water

Alles door elkaar mengen en klaar. De dag erna is hij nog lekkerder, dus heel goed de dag van tevoren te maken.

40er

40er

28-06-2018 om 06:58

Pastasalade

Gekookte pasta
Gerookte kipfilet in stukjes
Stukjes tomaat, komkommer, (lente)ui, paprika
Blikje Mexico melange
1 eetlepel mosterd(grove) 1 eetlepel mayonaise, 2 eetlepels yoghurt
Door elkaar mengen en klaar.

Nog een lekkere rauwkost. 2 gekookte eieren in stukjes snijden. 1 appel in blokjes, 1 prei in ringen en 1 Chinese kool fijn snijden. Door elkaar mengen met wat slasaus.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-06-2018 om 07:57

Makkelijk

Wij vinden de hapjes van ah erg lekker. Die in de kleine ronde bakjes op de versafdeling. Gehaktballetjes, pepertjes met kaas etc. Ik ben dol op hapjes, heb ik veel liever dan soep oid.

Een goede slager kan op dit gebied ook veel voor je doen trouwens!

over sla

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar persoonlijk vind ik salades op basis van sla geen handig buffetgerecht. Een hoop gedoe met al die losse blaadjes en gepiel met losse dressing - want als je de dressing er meteen doorheen mikt dan wordt de sla in no-time slap.
Maar de belangrijkste reden waarom ik zoiets zelf niet bij een buffet zou zetten is dat ik de gerechten erop uitzoek dat de restjes de volgende dag ook nog eetbaar zijn. Sla verlept te snel, dus restjes moeten weg. Maar ik heb dan ook de gewoonte om bij dit soort dingen van alles te veel te maken, dat doet ook niet iedereen.

Maar goed, dat was je vraag niet. Zelf zou ik iets doen met bindsla (romainesla heet dat geloof ik ook wel - die is steviger dan kropsla), milde blauwe kaas (gorgonzola dolce bijvoorbeeld) en getoaste walnoten. Maar ja, dat vind ik lekker, maar daar houdt ook niet iedereen van.

Groeten,

Temet

Dymphne

Dymphne

28-06-2018 om 10:15

Alison/beenham in Coca cola.

Zelf zou ik ook niet op het idee komen maar het is echt heel erg lekker.

Het smaakt een beetje
bqq-achtig, een beetje rokerig. Het korstje (dat doe je erop wanneer je het in de oven schuift) smaakt een beetje zoet.

Mijn man houdt totaal niet van cola maar is wel dol op Coca cola ham.

Haha, mss maar eens een Amerikaanse meeting-buffet houden, kom jij ook neem ik de beenham in Coca cola ham mee .

Pirata

Pirata

28-06-2018 om 10:32

Coca cola

Wel echte cola nemen. De suiker gaat een beetje carameliseren. Dat lukt niet met light 😁

Half a twin

Half a twin

28-06-2018 om 10:55

Pirata bedankt en nog wat makkelijks

Mijn toetsenbord en beeldscherm zit helemaal onder de thee (gelukkig zonder suiker).

Afbakpistolets (reken per gast een halve)
Parmezaanse kaas
olijfolie
basilicum (gedroogd of heel fijn gesneden)
1 teentje knoflook per 4 gasten ongeveer

Verwarm de oven voor volgens de aanwijzingen op de verpakking
Snijd de broodjes open (liefst helemaal door) zodat je het brood kunt "beleggen" en leg ze naast elkaar.
Pers de knoflook uit in een schaaltje
Roer hier wat basilicum door en 75 ml olijfolie
Roer hier per half broodje een flinke koffielepel Parmezaanse kaas door.
Voeg eventueel nog wat olijfolie toe om een smeerbaar papje te krijgen.
Besmeer de broodjes met het kaasmengsel en schuif ze in de oven.
Bak de broodjes af volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Heel lekker, vinden wij maar 1 per persoon is wel genoeg vanwege de knoflook.

Tine Winkel

Tine Winkel

28-06-2018 om 11:35

over sla 2

Hier juist een groot voorstander van salade/sla bij een buffet. Mijn ervaring is nl dat bij een buffet vooral veel zetmeel, vet en eiwit wordt geserveerd - in welke vorm en combinatie dan ook. Ik vind het dan juist heerlijk om een frisse lichte salade erbij te hebben. Dressing er idd niet van te voren overheen gieten maar bv. één zelf maken en in een mooie fles erbij zetten en/of één kopen. Dat het wat lastig eet (klopt idd) neem ik graag voor lief.

Tine

Ik ben ook voor groenten of fruit erbij voor het contrast, maar zou dan eerder opteren voor bijvoorbeeld komkommer en tomaat. Salades van zaken als kool, wortel, selderij etc zijn ook nog een optie, dat is wat steviger en blijft langer goed dan salade van blaadjes. Daardoor kunnen dat soort dingen ook langer van tevoren worden voorbereid (bijvoorbeeld al vroeg in de ochtend).

groeten,

Temet

Dymphne

Dymphne

28-06-2018 om 13:28

Pirata

Uiteraard. Moet wel bekennen dat ik ook weleens het huismerk van supermarkt en ook eens Pepsi heb gebruikt. Van beide de gewone variant maar dat is toch niet zo lekker als Coca cola. Blijf nu maar voor de ham bij dit merk en Mask geen uitstapjes meer.

Voorbereiding

Drumsticks kun je goed van te voren marineren, garen, terugkoelen en even opwarmen in de oven of op de barbecue. Zelfde geldt voor gehaktballetjes, gewoon aanbraden, terugkoelen en opwarmen. Serveren met tomatensaus of satésaus en ook die kun je voorbereiden en weer opwarmen.

Op de buurtfeesten maakt mijn buuf altijd een laagjessalade. In een glazen schaal ziet dat er echt heel leuk uit, is lekker en kun je bijvoorbeeld 's ochtends of de avond er voor maken voor 's middags. Dit lijkt er wel op; https://www.smulweb.nl/recepten/1400066/Laagjes-salade-van-oma

Grote pan chili con carne met wraps, taco's, guacamole, zure room, geraspte kaas, salsasaus en iedereen maakt zijn eigen bordje wel.

Pan soep en een broodje hamburger van de bbq doen het ook altijd goed. Huzarensalade ook. Een mooie plank met kaas, vleeswaren, olijven, brood en smeersels gaat ook op.

Pirata

Pirata

28-06-2018 om 16:40

Drumsticks

Drumsticks in cola kan ook!🍗

Jesse_1

Jesse_1

28-06-2018 om 17:03

Pastasalade

Een variant op die van zeetakje eten wij ook graag (met dan naturel sladressing van huismerk). Dan krijg je een frisse salade.

Laatst had ik van AH een pastaslade met koelverse pestospread (dat staat bij de tapashapjes), dat was erg lekker. Volgens het recept moest er zalm in, je kunt ook gerookte kipfilet doen, of nog wat anders.
Verder zaten er gehalveerde kleine tomaatjes in, rucola en komkommer. De rucola vond ik alleen niet handig eten.

Deze vind ik ook lekker en makkelijk: https://www.smulweb.nl/recepten/990648/Pastasalade-met-gedroogde-tomaat
Door de roomkaas en vult het wat meer.

Salade

Als je een salade of laagjes salade wil maken zou je ook kunnen denken aan ‘salad in a jar’. Google het maar eens, je kunt er alle kanten mee oo.
Meestal vullen mensen dan een jampotje of een klein weckpotje. Maar het kan ook in gewone glazen (of doorzichtige) plastic bekertjes.
Het staat heel leuk op een buffet, er is geen geklieder met opscheppen en het eet ook makkelijker dan van een plat bord.

pastasalade

Volkoren pasta (geen spaghetti maar een makkelijke vorm, macaroni of zo). Rode paprika héél klein snijden, uitje erdoor, flinke hand DuPuy-linzen, groene en zwarte olijven in stukjes en kappertjes erdoor. Dressing van truffel-olijfolie (heeft Appie), peper, beetje zout, verse knoflook en citroen.
Voedzaam.

Mel76

Mel76

19-07-2018 om 17:10

Gezellig bbq buffetje

Een beetje actie tijdens zo'n feestje is wel zo gezellig anders blijft iedereen maar op zijn kont zitten. In de folder van de action, kwam ik net een 3 in 1 BBQ tegen - https://www.folderbode.nl/action/weekactie-vanaf-woensdag-18-07-2018/

Je kunt dan lekkere groentespiesjes doen en een hele grote bak met satehspiesjes maken en satehsaus. De meeste mensen vinden dat erg lekker is mijn ervaring. Samen met kippevleugels met pittige paprika kruiden en een grote bak sla met allerlei dingen ernaast die mensen er zelf in kunnen doen. Ik krijg bijna zin om zelf een feestje te organiseren, haha.

Bosbes

Bosbes

20-07-2018 om 23:14

lekkere salades en/of een thema

Wij eten sinds een paar jaar bijna helemaal vegetarisch en ik merk dat het ongemakkelijk aan begint te voelen, al die vlees-tips. 'Met kip en met salami' en 'nog wat vleeswaren' en 'barbecue' en 'drumsticks' (vreselijke naam voor kippenpootjes). Misschien moet ik maar helemaal vegetarisch worden. Hoewel, hier komt dan meteen een vissalade.

--
Lekkere salades zou ik doen. Bijvoorbeeld met surimi. Ik vind het echt heel lekker:
150 gram Farfalle (= vlinderpasta)
2 sjalotten
2 tomaten
1 avocado (voel in de winkel of het wel een zachte is).
2 eetlepels citroensap
200 gram surimi (= nep-krab)
1 theelepel suiker
1/8 liter zure room (sour cream wordt dat tegenwoordig genoemd)
2 eetlepels mayonaise
1 eetlepel dille (zo niet, dan maar niet).

Kook de farfalle tot beetgaar. Snij sjalot, tomaat en de surimi in stukjes. Snij ook de avocado maar besprenkel deze met 1 eetlepel citroensap (anders wordt dat bruin).
Suiker door de rest van de citroensap doen, plus zure room, plus mayonaise, plus dille + zout en peper. Hussel nu alle ingrediënten door elkaar.
Garneer eventueel met wat takjes dille en partjes citroen om het mooi op te dienen.
--

Wat je ook nog kan doen is een thema aanhouden. Bijvoorbeeld 'Indonesisch' of 'Hollands' (heb ik niet zoveel mee maar goed) of 'Italiaans' of 'Midden-oosten'.

Bosbes

Bosbes

20-07-2018 om 23:16

p.s. avocadotip

Je vroeg of het niet te duur kon. Die salade is echt enorm lekker maar je wil niet zo'n vervelend hard exemplaar. Er zijn wel trucs voor om deze zachter te maken maar het fijnst zijn (volgens mijn man, een kenner) toch die dure van de Albert Heijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.