Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Noet

Noet

01-07-2015 om 19:16

broodtrommel inspiratie

ok, ik ben gewend 1 dag per week een broodtrommel te vullen. Dochter trekt het niet om 5 dagen per week brood te eten. (ik ook niet, maar ik heb meer mogelijkheden op mijn werk)
Ze eet nu 3 dagen warm bij de lunch.

Kortom ik zoek lekkere en gezonde dingen voor in de lunchtrommel.
- wraps
- sushi
- ??


Rick

Rick

01-07-2015 om 19:27

Als je dochter dat niet 'trekt' dan kan ze toch zelf zeggen wat ze wel 'trekt'? Vaak valt het allemaal wel mee na een poosje en wil een kind niet anders zijn dan de rest bij de overblijf.

Noet

Noet

01-07-2015 om 20:23

Rick

ze vind brood vreselijk om te eten, dan eet ze liever gewoon niet.
Wat ze wel trekt: diverse warme maaltijden, maar ja, er is geen magnetron beschikbaar voor de leerlingen.

Ik ken dit kind al een jaar of 10, brood blieft ze niet. Heeft zich vorig jaar op vakantie 3 weken lang 's morgens klem gegeten in de rijst en dhal zodat ze broodjes kon overslaan.
We eten met zijn 2-en half brood per week op dit moment.

creabea

creabea

01-07-2015 om 20:46

pasta- of rijstsalade, quiche

pasta en rijstgerechten meegeven die je koud kunt eten? Of een ovengerecht als quiche, kipkluifjes met wat rauwkost....

Linda K

Linda K

01-07-2015 om 21:07

Goede trommel

En wat je 's ochtends meegeeft is nog een beetje warm met de lunch. Hier is een trommel met nasi of bami altijd erg gewaardeerd.

Evanlyn

Evanlyn

01-07-2015 om 21:09

aardappelsalade

is hier erg populair.

Misschien

vind ze pitta broodjes lekker? of een croissant? Brioche broodje? Crackers? Rijstwafels?

Verder salades: pasta; met snoeptomaatjes en mozarella, couscous; lekker met houmous en falafels, griekse; met olijven en feta, etc.

Rauwkost met dip.

Rick

Rick

01-07-2015 om 22:04

pannenkoeken?

Caresse

Caresse

01-07-2015 om 22:18

als ze echt trek hebben...

...eten ze alles.

Me dunkt dat je al een behoorlijke stap zet om madam tegemoet te komen (hoe oud is ze?)

Sushi lijkt mij niet erg lekker met deze temperaturen.Misschien iets van ontbijtkoek, Turks brood met kaas/weet ik wat, Bifi-worstjes, krentenbol met roomboter en een laagje suiker?

Mijn kinderen (nu VO) waren ook van die miezemuizers. Ik heb van alles en nog wat geprobeerd maar op een gegeven moment was het klaar. Ze aten maar wat ik klaar maakte en anders was het jammer. (verhongeren zullen ze echt niet doen) Ze kunnen nog zoveel 'niet blieven en niet trekken' maar 't houdt gewoon een keer op. Fini!

Suc6!

Angela67

Angela67

01-07-2015 om 22:23

het zou natuurlijk kunnen

. . . dat TS helemaal geen tips wil om kind brood te laten eten. Dus de reacties die de richting uitgaan van 'miezemuizers', lezen die iets anders dan ik?
gr Angela

Noet

Noet

01-07-2015 om 22:35

idd Angela

waarom moet kind brood eten als we het allebei niet lekker vinden.

En het gaat mij niet alleen om bij deze temperaturen maar voor de komende schooljaren.

Het is zeker geen miezemuizer. Ken weinig kinderen die zo makkelijk nieuwe dingen proberen als zij. Sprinkhanen, meelwormen, Afrikaanse en Sri Lankaanse specialiteiten de meereizende pubers hoefden niet, zij at met smaak.

Ze is 10, en wil gewoon een lekker gevarieerde goed gevulde trommel mee naar school maar liever geen brood.

Sukran

Sukran

02-07-2015 om 01:07

Smoothie

Niets wat niet al genoemd is, maar toch een duit in het zakje. Paar successen hier: pannenkoeken gemaakt met amandelmelk (buikpijn van koemelk), gewone bloem en voor de extra vulling een deel volkorenbloem of een ander bloemetje: havermout, millet, quinoa. Eventueel plakjes kaas mee om ertussen te doen.
Smoothie met yoghurt, havermout, banaan, spinazie, turmeric, maar daar zijn natuurlijk veel varianten op te bedenken.
Zelfgebakken bananenbrood of -cake, hoe je het noemen wilt, wat makkelijk 'vullend' is te maken met dadels, nootjes, volkorenbloem en zonder suiker. Ik maak er meestal een paar en vries het in plakjes in. Maar kan me voorstellen dat het te dicht in de buurt van brood komt. Variant is cupcakes/muffins.

creabea

creabea

02-07-2015 om 09:05

hoeveel variatie wil je hebben?

Niet als kritiek bedoeld hoor, maar hoeveel variatie wil je hebben eigenlijk? Ter vergelijking: mijn kinderen hebben altijd boterhammen als lunch en de variatie bestaat voornamelijk uit ca. 5 verschillende soorten broodbeleg, met af en toe een extraatje als ontbijtkoek, wat extra lekker fruit, komkommer, rozijntjes. Maar wat betreft de boterhammen niet erg gevarieerd dus.

Zou het niet voldoende zijn (om jezelf niet teveel "wat zal ik nu weer eens verzinnen" op de hals te halen om voor je dochter maar 2 of 3 verschillende lunchgerechten te hebben?

Noet

Noet

02-07-2015 om 09:12

Creabea

2 of 3 is wat weinig voor een heel schooljaar. Maar het hoeven er ook geen 150 te zijn.

Ik ben gewoon niet gewend aan dat soort maaltijden, want ze eet nu vooral warm op de bso, en 1x per week een trommeltje, en die maakt haar bonusmoeder meestal.

Zelf heb ik ook geen brood mee naar mijn werk, maar soep, salade, warme hap, restje van de dag er voor, en zeker niet bijna elke dag hetzelfde.

Variatie in beleg is geen variatie, want het blijft "brood". De variatie in fruit etc die hebben we wel. Vandaag zijn er komkommer en olijven mee, gister blauwschimmelkaas en meloen. Morgen wil ze camembertworst mee bv. Ik denk dat ik morgen sushi meegeef.

lisbeth

lisbeth

02-07-2015 om 09:24

hier

ik heb een dochter met glutenintolerantie, ze was haar broodjes die ze al 6 jaar dagelijks eet een beetje zat. ik ben dus ook op zoek gegaan naar alternatieven. Brood is glutenvrij best wel moeilijk
wij doen veel soep, tomaten, kervel, groente. ze heeft een thermosfles waar precies 1 portie in past.
Verder heb ik een thermosbakje waar vast voedsel in past. ik geef dan wel eens pannenkoeken, restje macaroni, rijst met wokgroenten mee.
Pastasalade is ook heerlijk.
Nu heeft ze ook wel eens heel veel fruit mee ipv brood. gv wafel erbij en ze komt de dag wel door.

lisbeth

lisbeth

02-07-2015 om 09:27

deze

Dochter heeft deze:

http://www.greenjump.nl/Product/Eten-en-Drinken/Thermosbakjes/Voedselcontainer-Insulated-Thermal-lekdicht

eten blijft een paar uur warm, de lunch redt je er wel mee

creabea

creabea

02-07-2015 om 09:29

noet

het was me niet helemaal duidelijk hoe vaak ze op school eet, ik dacht dat het ging om een (brood)trommeltje dat 1x per week gevuld moest worden. In dat geval zou ik niet te moeilijk denken.

En inderdaad, brood is brood en elke dag brood is niet erg gevarieerd als lunch, maar is dat erg? De variatie komt hier met de tussendoortjes en het avondeten. Zo bedoelde ik het eigenlijk, is het erg als je dochter bij wijze van spreken elke dag rijstsalade mee naar school krijgt?

moreen

moreen

02-07-2015 om 09:33

sjonge...

Je kunt er ook voor kiezen om er niet in mee te gaan. Ik vind het zeer verwend klinken dat ze het 'niet trekt'. Wraps, pannenkoeken en weet ik wat niet meer zijn ook lang niet zo gezond als een volkoren boterham met kaas.

Noet

Noet

02-07-2015 om 10:25

Moreen

ok, dan ben ik ook verwend want ik trek het ook niet. Het resultaat is dat we dan gewoon 'niet' eten behalve ontbijt, tussendoortjes en avondeten.

Ik vind niet dat mijn kind kokhalzend dagelijks haar lunch naar binnen hoeft te werken als er gewoon goede alternatieven zijn.

Voor iemand die nog 3 avonden per week 2 uur sport is het wel erg prettig om tussen de middag ook een goede maaltijd te eten.

Zullen we het verwend zijn of niet afsluiten, want dat was mijn vraag niet.
Dat laten jullie maar lekker los op jullie eigen kinderen. Ik maak hierin een andere keuze.

Kortom: lekkere lunchgerechten voor in de trommel.

lisbeth

lisbeth

02-07-2015 om 10:29

Noetje

Ik vind het niet verwend, ik eet ook graag wat anders dan brood voor lunch. waarom is brood zo heilig?

Caresse

Caresse

02-07-2015 om 10:34

Noet

Volgens mij zijn er toch al een hoop tips gegeven. Er zijn genoeg variaties te verzinnen. Is het een idee om, samen met je dochter, de supermarkt door te lopen en samen te kijken wat ze lekker vindt?

Moni

Moni

02-07-2015 om 10:48

spaanse tortilla

Die kun je kant-en-klaar kopen of zelf maken. Invriezen kan ook.

Of lemper (rijstrolletje met pittig vlees erin). Is goed in te vriezen en kun je koud eten.

Eiermuffins

Heel makkelijk te maken in een muffin blik en je kan er ook gekookte aardappelstukjes, groenten, ham/kip/chorizo, kaas, etc doordoen. Moet ze natuurlijk wel van ei houden

thermodoosje

Ik zou inderdaad investeren in zo'n thermo-bakje. Lisbeth geeft een tip, er zijn ook andere (google op Aladdin bento). Dan kan je nasi, soep etc meegeven. Wel kans dat begerige klasgenootjes zich om haar heen verdringen...

Als je geen geïsoleerd bakje hebt blijft het vrees ik bij maaltijdsalades en omelet-achtigen. Heb je wel zo'n bakje, dan kan je zelf een restje van het avondeten meegeven als lunch.

Moreen, het overgrote deel van de wereldbevolking luncht niet met volkorenboterhammen met kaas (sterker, die eten nooit volkorenboterhammen met kaas) Toch verkeren zeer velen gelukkig in uitstekende gezondheid. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden

Groeten,

Temet

Noet

Noet

02-07-2015 om 12:55

thermobakjes en Moreen

die hebben we.

Zelf vind ik deze erg prettig: http://www.kookpunt.nl/blackblum-thermopot/nl/product/10399/ behalve dan die lepel, want daar kun je echt niet mee/van eten.

een volkorenboterham met kaas is ook nog heel wat op aan te merken qua gezondheid. Het gaat wat dat betreft over het totaal plaatje.

lisbeth

lisbeth

02-07-2015 om 13:58

als je die toch hebt

dan kun je toch zat meegeven kliekjes van de dag ervoor, soep of in het weekend warm eten op voorraad maken en in porties invriezen.
bestek geef ik altijd apart mee

Noet

Noet

02-07-2015 om 14:35

Lisbeth

ja dat kan, maar we houden van variatie, dus kliekjes zijn er niet tenzij bewust gekookt. En dan nog is vlak achter elkaar hetzelfde eten niet echt ons idee van lekker gevarieerd.
Ik heb alleen een vriesvakje (2 sterren) in mijn koelkast. Dus invriezen kan nauwelijks. En nee, ik ga geen vrieskast aanschaffen alleen voor de lunch.

Ik bezit ook geen magnetron, 's morgens opwarmen kan maar gewoon in een pan.

Een nadeel van warme gerechten is vaak de geur. Daar heb ik op mijn werk geen last van, maar dochter in de klas waarschijnlijk wel.

Ik vind het verrassend dat de OO gemeenschap zo creatief kan zijn met de avondmaaltijd, maar toch redelijk beperkt in de lunch is. Ik heb wel wat goede ideeen voor bij zien komen, die kipjes gaan er zeker komen. pannenkoeken zeer waarschijnlijk niet, net als wraps.

lisbeth

lisbeth

02-07-2015 om 15:40

dan wordt het lastiger

geen brood, geen magnetron, weinig vriesruimte, geen geurtjes.

Ik vind mezelf redelijk inventief qua lunch maar ik kan veel op voorraad maken

Linda K

Linda K

02-07-2015 om 18:07

Nooit begrepen

Sommige mensen eten brood voor ontbijt en lunch, andere eten warm voor lunch en diner. Ik heb nooit begrepen waarom we onderscheid zouden maken tussen de verschillende momenten van de dag. Warm eten is m.i. warm eten. Hooguit kun je het ene moment een grotere portie willen eten dan het andere.

Als de OO gemeenschap zo creatief is met avondeten, kun je toch prima een oud topic over avondeten opsnorren?

Geuren vermijden is wel een uitdaging. Sommige mensen worden ook niet blij van een broodje pindakaas of zelfs oude kaas. Je moet het niet te gek maken, maar het lijkt mij dat een lunch best een beetje mag ruiken.

Carla

Carla

02-07-2015 om 22:07

brie/camembert op een wrap of pannenkoek (in de pan al)met voordat je het meegeeft nog verse schijfjes aardbei er op? Gisteren gegeten met een broodje, zo lekker!

gevulde eitjes/tomaten/paprika

spiesjes met kip/fruit/groente gecombineerd

rundvlees/huzarenslaatje op iets als een taco

en ik zag laatst voorbij komen:
muffinblik, insmeren met olijfolie, brood (wrap) in de vorm, daar omheen bacon en dan een eitje breken in het midden.

Roti vullen met de originele/eigen inhoud, dichtvouwen, en zo meegeven?

Ely

Ely

02-07-2015 om 22:29

Mijn duit

Rijst kort roerbakken in olijfolie, water erop, bouillonblokje erbij, roerend in laten koken. Gegrilde paprika uit pot (of zelf grillen en ontvellen) in repen snijden, pijnboompitten roosteren. In de ochtend door elkaar scheppen, evt lekkere kaas eroverheen strooien, klaar. Ook heerlijk met avocado trouwens.

Of

Avocado en (mini)tomaat in stukjes, door elkaar, pijnboompitten erbij. Gewoon lekker. Kan ook nog sla doorheen.

Of

Groenten roerbakken, evt met kruiden naar keuze, in muffinvorm, losgeklopt ei eroverheen, afbakken. Volgende dag koud eten. Staat of valt hier met type groente en kruiden trouwens. Kan flauwe hap worden.

Of

Gevulde paprika, bv met rulgebakken gehakt, wat groente, kruiden en rijst. Koud prima te eten.
Ik snap geen pepernoot van de mensen die dat brood zo doordrammen trouwens. Het leven is maar kort, waarom zou je jezelf verplichten tot een eenzijdig dieet wat je niet lekker vindt? Ik zie echt geen enkele goede reden daarvoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.