Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Peetje

Peetje

23-06-2010 om 11:45

Brood oid zonder tarwe, ei of melk...

Hallo,

As. vrijdag is er op school een kleuterontbijt; als afscheid van de oudste kleuters die naar groep 3 gaan. Helemaal leuk, maar er is een kindje dat niet tegen tarwe (wel spelt), ei en koemelk kan.
Met traktaties heeft zij altijd haar eigen trommel en bij het ontbijt vorig jaar nam ze van thuis wat mee, maar het leek mij erg leuk als zij ook "verrast" wordt met een ontbijtje wat eens níet thuis al geregeld wordt.
Maar nu de praktische kant . Want wat kan ik maken? Ik zat te denken aan een brood van speltmeel (dat mag ze wel) maar is dat zelf fatsoenlijk te maken (in de broodbakmachine ). Of kan ik beter wat dingen als ontbijtkoek/rijstwafels regelen?
Op het allergieplein heb ik al gekeken, maar wordt het me niet echt duidelijk en misschien is er hier wel iemand die me kan helpen...

Alvast bedankt, groeten,
Peetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

23-06-2010 om 12:16

Ouders bellen

Maar de betreffende ouders bellen voor concreet advies. Dat is ook om een andere reden beter: Een verrassing werkt niet, maar wordt al snel afgewezen wegens 'ik weet niet of dit wel mag'.

Inderdaad

Ik zou ook even bellen. Hoe goed bedoeld het ook is, een drievoudige allergie is lastig met voedselbereiding. En misschien reageert het kind al als je brood hebt gebakken in een bakmachine waar tarwe in heeft gezeten. Beter safe than soryy

Yta Chalne

Yta Chalne

23-06-2010 om 21:39

Eens

Ik kan zo een lijst maken van eetbare dingen zonder tarwe, melk en ei, maar het is dan toch vaak echt minder lekker, dus om haar te verrassen met iets wat ze echt lekker gaat vinden kun je veel beter even bellen (stiekem) met de ouders.

ayla

ayla

24-06-2010 om 09:00

Idd ouders

dochter hier met ongeveer hetzelfde dieet is nogal lastig met eten. Ik geef dus altijd eten mee. Veel van het dieeteten is namelijk niet te eten. Vraag aan de moeder wat ze lekker vind. wat ik ook wel eens doe met bijvoorbeeld paasontbijt is van te voren naar de andere ouders stiekem het brood brengen wat dochter lekker vind. heeft dochter het idee dat ze ook meedoet met iedereen en ze heeft iets wat ze mag

ayla

ayla

24-06-2010 om 09:03

Daarbij

Mag onze dochter echt geen brood eten wat gemaakt is in een besmette broodbakmachine, hoe goed bedoeld dat het ook is. En de tarwevrije peperkoek die je kunt kopen is echt niet te eten. Regel van te voren dus iets met de ouders dat je desnoods als het kind er niet is iets bij hen ophaalt

Peetje

Peetje

24-06-2010 om 09:17

Bedankt en..

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie berichten (en zorgzaamheid!). De ouders heb ik al gesproken en het is geen zware allergie; het is dat als ze die dingen wel eet, ze na een paar dagen rode bultjes krijgt en daarom vermijden ze het liever.
Ik heb ondertussen een bosbessentoetje (Alpro) dat vindt ze heel lekker en wil nog een speltbroodje bakken. Dat kan in de bbm, die is nieuw dus geen kruisbesmetting oid.

Als beleg wordt het hagelsalg; vind moeder helemaal goed en is haar voorkeursbeleg (en ik al bijna in de groene winkel allerlei verantwoorde belegjes gehaald ).

Dus eigenlijk is mijn vraag: wie weet een goed recept voor een speltbrood en kan ik die vandaag al bakken of gokken dat het brood slaagt en vanavond de bbm pas aanzetten...

groeten,
Peetje (die vanmiddag eerst nog 40 american pancakes gaat bakken voor het afscheids/overgangsfeest van de groep van oudste...)

Cheshire

Cheshire

24-06-2010 om 09:28

Kijk hier eens...

http://www.bakkerswereld.org/index.html
En dan op het forum. Er staan heel veel recepten en anders zul je binnen no time een goed antwoord krijgen.

Succes !

Puck

Puck

24-06-2010 om 13:35

Welkoop/boerenbond

Bij o.a. De Welkoop verkopen ze pakken broodmix van spelt. Ik weet alleen niet zeker of die ei- en melk-vrij zijn. Ze zijn van Soezie.

Peetje

Peetje

25-06-2010 om 10:57

Ontbijt gehad

Hallo,

Cheshire, bedankt voor je tip van het bakkersforum. Ik heb er een recept vandaag gehaald en dat gemaakt. Helaas luste het meisje het niet, maar anderen wel... dus zij heeft rijstwafels, soya-bosbessen-yogurt-achtig iets en vers fruit gehad en vier andere kleuters een reuze-verantwoorde speltboterham met carobe.

groeten,

Peetje

Speltbrood

bak je net als gewoon brood. Meel lijkt ook erg op elkaar. Spelt bevat alleen meer gluten waardoor je een elastischer deeg krijgt. Maar daar merk je in een broodmachine niets van.

Primavera

Primavera

28-06-2010 om 07:52

Huh, zo'n zwaar dieet voor alleen maar een paar bultjes?

Peetje:"De ouders heb ik al gesproken en het is geen zware allergie; het is dat als ze die dingen wel eet, ze na een paar dagen rode bultjes krijgt en daarom vermijden ze het liever."
Nou, ik hoop dat je dat verkeerd begrepen hebt. Ik vind het volslagen idioot dat een kind zo'n zwaar dieet (geen tarwe, ei, melk) opgelegd krijgt voor alleen maar bultjes 'na een paar dagen' zonder dat er degelijk (medisch) is vastgesteld dat ze daar inderdaad op reageert.
Primavea

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.